Hanna Räihä

Arkistojen aarteita - vanhoja valokuvia

2 228 viestiä aiheessa

Harvinainen Malmin kävijä  8)

 

Muistelen Malmi-kirjaa tehdessä tulleen esiin, että Konnat (ja kolmoset) olisivat käyneet huolloissa ja korjauksissa Malmilla vuoden 1952 jälkeenkin (jonnekin 50-luvun puoliväliin asti?), kun ei Seutulassa vielä ollut kunnollisia teknisiä tiloja. Kenties pikaista huolenpitoa kaipaavat ulkomaan elävätkin tekivät niin, jos kentän koko antoi myöten? Eli kuinkas harvoin niitä Konnia lie niinä vuosina näkynyt - kerran viikossa, kerran kuussa?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistelen Malmi-kirjaa tehdessä tulleen esiin, että Konnat (ja kolmoset) olisivat käyneet huolloissa ja korjauksissa Malmilla vuoden 1952 jälkeenkin (jonnekin 50-luvun puoliväliin asti?), kun ei Seutulassa vielä ollut kunnollisia teknisiä tiloja. Kenties pikaista huolenpitoa kaipaavat ulkomaan elävätkin tekivät niin, jos kentän koko antoi myöten? Eli kuinkas harvoin niitä Konnia lie niinä vuosina näkynyt - kerran viikossa, kerran kuussa?

 

 

Jukka-

 

Noita connia näkyi Malmilla hyvin harvoin.

 

Jaska

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistelen Malmi-kirjaa tehdessä tulleen esiin, että Konnat (ja kolmoset) olisivat käyneet huolloissa ja korjauksissa Malmilla vuoden 1952 jälkeenkin (jonnekin 50-luvun puoliväliin asti?), kun ei Seutulassa vielä ollut kunnollisia teknisiä tiloja. Kenties pikaista huolenpitoa kaipaavat ulkomaan elävätkin tekivät niin, jos kentän koko antoi myöten? Eli kuinkas harvoin niitä Konnia lie niinä vuosina näkynyt - kerran viikossa, kerran kuussa?

 

Seutulaan valmistui ensimmäinen lentokonehalli joskus ennen 1950-luvun puoliväliä, mutten en tiedä oliko tämä "jalopuuhalli" Aeron vai Kar-Airin käytössä. Myöhemmin siinä toimi Kar-Air. Ensimmäinen iso halli Finnairin ns. ykköshalli valmistui vuonna 1956. Tähän saakka on Convaireja täytynyt huoltaa Malmilla. Olisi mielenkiintoista tietää missä "nurkka" (ts. lentokonekorjaamo, perushuollot yms.) toimi tämän väliajan, Malmin hallissa? Convaireja ei varmaan ole tarvinnut perushuoltaa ennen ykköshallin valmistumista, mutta kolmosten perushuollot on täytynyt tehdä jossain.

 

Edelleen haluaisin nähdä valokuvan Convairin siirrosta Malmin halliin. Matalan ovipalkin takia Convair ei sinne mahdu. Olen antanut itseni ymmärtää, että konetta nostettiin nokkatelineestä pomminosturilla (?) sen verran, että pyrstö muljahti hallin puolelle.

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tunnistustehtäväkö Risto? Siinä tapauksessa arvelisin koneen olevan Cessna 140 OH-CSA, kuten sivuperäsimestä voisi päätellä. Tiedätkö mihinkä ajankohtaan kuva asettuu?

 

Vaiheet: (Mäkinen-Ritaranta)

EX SE-BFS

7.7.1950 Ullner & Co, Helsinki

31.1.1951 Lentohuolto Oy, Helsinki

27.3.1965 sama, operoija M.Salo, Turenki

2.3.1967 Moottorilentäjät -66, Hämeenlinna

17.1.1969 Lentohuolto Oy

        1969 sama, oper. P.Kiuru, Ivalo

10.3.1970 Wihuri-Yhtymä Oy Lentohuolto, Helsinki

20.4.1970 M.Kestilä, J.Lampola & T.Lankila, Rovaniemi

2.5.1979 K.Sormunen, Kajaani

1.1.1985 poistettu

5.6.1994 varastoitu PIK ry, Espoo

 

Jukka

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tunnistustehtäväkö Risto? Jukka

Ei tunnistustehtävä , hienoa taustatietoa  :thmbup:

Vuodelta -50-51 tuo "RTM" on , kipparina Hävittäjä-ässä .....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomenta

Heräsipä muistoja kun näin tuon OH-CSA:n kuvan. Ivalossa ollessa sillä taidettiin kouluttaa Tunturi - Ilmailijoiden ensimmäisen PPL kurssin oppilaat. Itse olin ensimmäistä kertaa pikkukoneen kyydissä kun pääsin Kiurun Paulin kyydissä pudottamaan vapaalippuja Ivalon ensimmäisiin kelkkakisoihin muistaakseni keväällä 1969. Ne kelkkakisatkin olivat muuten Tunturi - Ilmailijoiden järjestämät.

 

Sippo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaiheet: (Mäkinen-Ritaranta)

EX SE-BFS

7.7.1950 Ullner & Co, Helsinki

31.1.1951 Lentohuolto Oy, Helsinki

...

 

Malmi-kirjan sivulta 211 löytyy (Viljo Aaltion albumista) Malmin hallissa otettu kuva koneesta siinä kunnossa kuin se oli tammikuussa 1950 Suomeen tullessaan, eli tuhannen romuna. Runkokin oli kuulemma mutkalla. Aika tekijöitä olivat Ullner & kumpp. (Lars Ullner, Viljo Aaltio, Nils Nordberg ja sittemmin myös intistä kotiutuneet Eero Aaltio ja Aarne Karlsson), kun puolessa vuodessa pistivät sen puhdetöinä lentokuntoon.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei!

 

Katselin tässä elävää arkistoa, saaristo/skärgård -haulla ja tuli tälläinen mielenkiintonen filminpätkä.

 

Muistelin, että olisi ollut juuri OH-CSA (kaiman kuvaan liittyen), mutta olikin OH-CSO  :-\

 

Mutta mielenkiintoinen filminpätkä saaristolennoista -60 luvulla. (tuttuja paikkoja..)

 

"Ilmailuosuus" alkaa noin kymmenen minuutin kohdalla

 

http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=7&ag=62&t=667&a=8503

 

Toi sen aikanen "mediheli" -kopteri... Potilas kuljetetaan ikäänkuin "suksiboksissa" kopterin ulkopuolella..mutta ei kuulemma yhtään ahdasta... ;D

 

Konetta ( OH-CSO  OH-MRC) lentää Elonheimo, joka varmaan ainakin Turkulaisille on tuttu Klemm-lentonäytös-lennoista.

 

Edit: Sähläys--- :-[  OH-CSO konetta lentää  Kauko Tomberg ei M. Elonheimo 

 

risto suomi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sikäli mielenkiintoisesti tämä muistelu etenee että Kiurun Paulin seuraava lentolaite OH-CSA:n jälkeen oli juurikin OH-CSO. Sen kyydissä sitä tuli sitten istuttua useampikin tunti. Mieleenpainuvimpana kala reissut keväiselle Tsurnujärvelle ja elämäni ensimmäinen pilkkimällä saatu taimen.

 

Sippo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sikäli mielenkiintoisesti tämä muistelu etenee että Kiurun Paulin seuraava lentolaite OH-CSA:n jälkeen oli juurikin OH-CSO. Sen kyydissä sitä tuli sitten istuttua useampikin tunti. Mieleenpainuvimpana kala reissut keväiselle Tsurnujärvelle ja elämäni ensimmäinen pilkkimällä saatu taimen.

 

Sippo

 

Tuo OH-CSO vieläkin lentokunnossa, mikäli oikein katsoin netistä. Hieno kone

 

 

risto suomi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aiemmin Oy Suomen Pukuteollisuus AB:n (J.Tervasto) omistama OH-CSO Vaasan hallissa toukokuussa 1995. Kone on tyyppiä Cessna 170B,  ja vuosimallia 1955. Se viihtyi pitkään Vaasassa, enimmäkseen hallissa "sukset jalassa kesät talvet" ainakin -90-luvulla. Muistaakseni kone oli museorekisterissä tuolloin, ja se oli maalattu uudestaan vanhoihin väreihinsä. Se oli Pukuteollisuudella vuodesta 1977 eteenpäin ainakin 2000-luvun alkuun. Voisiko joku kertoa koneen vaiheet Vaasasta eteenpäin, menikö suoraan Ouluun?

 

Takana vasemmalla muuten minullekin erittäin tuttu Scheibe SF-25C Falke OH-581, jolla lensin mopulupakirjani 1993 ja paljon -93-98. Myytiin Ruotsiin 1998, jossa sai tunnuksen SE-UCO. Kone ostettiin Nummelasta Waasan Aviatööreille 1992, peruskorjasimme sen seuraavan talven aikana Vaasan Vaskiluodon kerholla Pena Saariston johdolla ja aloitettiin lentokoulutus alkukesästä.

 

[ attachment removed ]

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei!

Katselin tässä elävää arkistoa, saaristo/skärgård -haulla ja tuli tälläinen mielenkiintonen filminpätkä.

"Ilmailuosuus" alkaa noin kymmenen minuutin kohdalla

http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=7&ag=62&t=667&a=8503

Toi sen aikanen "mediheli" -kopteri... Potilas kuljetetaan ikäänkuin "suksiboksissa" kopterin ulkopuolella..mutta ei kuulemma yhtään ahdasta... ;D

risto suomi

Sukulainen ja monta tuttua tuossa. Kiitos pätkästä   :thmbup:.

Nimim:  juuri tuossa samaisessa "suksiboksissa" matkustanut  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nisulan Jukka tuossa kyseli OH-CSO:n vaiheista Vaasasta eteenpäin.

Kone tosiaan vaihtoi kotipaikkaa ja omistajaa 2000-luvun alussa ja kotikenttä on siitä lähtien ollut Oulun Ahmosuo. Omistajina allekirjoittanut ja Jyrki Polet sekä aluksi myös Ville Maunu, joka nykyisin lentelee ammatikseen ulkomailla. Kone on edelleen museorekisterissä ja se on pyritty pitämään arvoisessaan hyvässä alkuperäiskunnossa.

 

Pitkään onkin ollut mielessä kysellä tämän palstan asiantuntijoilta, josko teiltä löytyisi vanhoja kuvia ko. koneesta ja kaikenlaista muuta historiatietoa.

Konehan on tosiaan vuosimallia 1955 ja tuli Suomeen vuonna -58 ja oli silloin ensimmäinen tyyppiään Suomessa. Mm. viisikymmentäluvun kolmessa Seura-lehden numerossa ko. kone esiintyy Markokon lentomatkakertomuksen yhteydessä. Myös Tekniikan Maailma "koelensi" koneen numerossa 5/1959.

 

Kaikki koneeseen liittyvä historiatieto, vihjeet ja vanhat kuvat ja jutut ovat todella tervetulleita ja jos mahdollista, niin niitä voi välittää myös minulle henkilökohtaisesti osoitteeseen kari.aaltonen (ät) embe.fi

 

Arkistoistamme puuttuu valitettavasti matka- ja teknisetpäiväkirjat ensimmäisiltä n. kymmeneltä vuodelta, joten jos jollain olisi myös vihjeitä noista, niin olisin kiitollinen tiedoista.

 

Kiitokset etukäteen sekä kiitti mielenkiitoisesta linkistä ja keskusteluista!

Lisää arkistojen aarteita odotellen,

       

Kari Aaltonen

 

ps. ohessa kuva muutaman vuoden takaa Perämeren jäältä, josta ilmenee koneen nykykunto.

 

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EDIT: On muuten aivan upea talvikuva upeasta koneesta tuo Karin laittama. :thmbup:

Jukka

Tamat tanat ...  :thmbup: , lentokonekin on miumaumukkaan, harvoin näkee noin silmää hivelevän kaunis kuvaus "komiasta" lentokoneesta. Ei valoilla, eikä varjoilla ole leikitelty / (tietokone) ...  :thmbup: . Kiitos !

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Otettaan vähän takapakkia tuohon OH-CSA:n jos ette pahastu vaikka kuvat ovat olleet jo takavuosina täällä esillä...

Sallangon Raimon Malmilla n. 1960 kuvaama

[ attachment removed ]

 

Ja minun otos Oulussa n. 1975

[ attachment removed ]

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Monista koneista on tässäkin ketjussa  keskusteltu, mutta en ole huomannut, että olisi ollut juttua Pyrystä?

 

Sen olen kuullut, että oli kärkisakkaaja ja opetti kuulemma "lentämään".

 

Eikös tuolla koneella monet "ässätkin" saanet koulutuksen, ennen varsinaisiin hävittäjiin siirtyessään

 

Joskus laitoin kuvia ko. koneesta, mutta ovat ketjun alkupäästä jo poistettu.

 

Kaikki tieto on tervetullutta. Ja tietysti jos jollakin on omakohtaisia kokemuksia.

 

Laitetaan yksi kuva, vaikka on täällä ollutkin.

 

Juu, netistä löytyy varmaan tietoa, mutta mukavampi olisi kuulla koneesta palstan asianharrastajilta.

 

Kaikista kuvista olisin enemmän, kuin tyytyväinen!

 

 

Olisi muuten hieno asia, jos tähän ketjuun lähetetyt kuvat voisi säilyttää!

 

(PS. tämä kysymys ei ole varmaan oikeassa ketjussa, mutta mahtaakohan Pyrysta ,Viimasta  ja Gnatistä löytyä pienoismalleja Suomen tunnuksilla?)

 

yst.terv. risto suomi

 

 

Kuva Seppo M (v. 1956)

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia Esalle ja Sepolle. Taitaa tuo Rissalan Pyry olla jo "eläkeiän" kynnyksellä.

 

Luin taannoin mielenkiintoisen artikkelin, olisiko ollut Siivet lehti, jossa oli kirjoitus Vihurista.

 

Sillähän sattui paljon onnettomuuksia ja oli huonon koneen maineessa.

 

Artikkelin kirjoittaja oli kokenut Vihuri lentäjä ja kertoi tuossa kirjoituksessaan, että kertausharjoituksissa olleet lentäjät,jotka olivat saaneet koulutuksen Pyryllä pääsivät helposti tuntumaan Vihurin kanssa toisin, kun suoraan Vihuriin siirtyneet varusmiehet.

 

yst.terv. risto suomi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään