Hanna Räihä

Arkistojen aarteita - vanhoja valokuvia

2 228 viestiä aiheessa

Ylhäällä oikealla HLeLv 24:n Bf-109G-2 kurkistelee konekorsusta ja ilmassa Fokker D-XXI mutta mikä tunnus Matti? näkynee alkuperäiskuvassa ja mkä numero pyrstössä mahtaa olla.

Markku   

Näyttäisi olevan 92.  Sorry, en muistanut kirjoittaa : peräsimessä näyttäisi olevan 2

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmm... SIH 3 s. 95 on sama Fokker cropattuna. Kuvateksti kertoo näin: "1/LLv 14:n Fokker FR-90 lennolla Tiiksjärven yläpuolella 1941 lopulla. Koneen peräsimessä keltainen kaksitoista".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä sarjassamme kirpputorilöytöjä:

Vähän huononlainen ("postimerkkikokoa") JU-120:ta vielä OH-SUO tunnukailla. Saattaa olla talvisodan jälkeen Kauhavalla jonne F 19 kokoontui ennen  poistumistaan Suomesta? Huom. Moottoripellit

[ attachment removed / expired ]

'Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viikon saalis:

 

1. Suomalaisia ilmavoimien Marskin-ritareita

 

[ attachment removed / expired ]

 

2. Saksalaiset aseveljemme 1941-44. Kiitos Harri! Se on Knaben Do 17P Banakissa (Knaben kirjan mukaan Banak oli maailman persereikä).

 

[ attachment removed / expired ]

 

3. 10.(St)/LG 1 Cäsar-Ulhrichin (L1+CU) miehistö shakinpeluussa ja oluella töiden ohessa Ranskassa 1940. Tuskin aavistivat, että vuonna 1941 piti puikotella Petsamon - Rovaniemen päivälinjalla lähes päivittäin... painopisteen mukaan.  ;)

 

[ attachment removed / expired ]

 

4. IV/LG 1 in Finnland. Aikansa JASSMinet...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Nyt on sopiva seurakunta kasassa Luftwaffen Stuka-miehistöä Suomesta (ml. Kiestinki) ja Ranskasta (sama yksikkö).  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

yritin tuossa scannata negatiiveja heikohkolla tuloksella, toivottavasti saa jotain selvää. täytyy yrittää opetella, miten negatiiveja scannataan, heh, nyt olen vain yrittänyt muuttaa ne positiiveiksi :-[

 

mutta mikähän kone ja missä on kyseessä ja ketähän sen päällä seisoo tuossa alakuvassa?

 

34ye1y0.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

BL-200 oli muistomerkkinä vuodesta 1960 vuoteen 1972. Tuo nurinpäin oleva hakaristi paljastaa että Joukon kuva on peilisellainen.

Tässä oikeinpäin:

[ attachment removed / expired ]

Kuva: Mikko Jaakkola.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä pari kuvaa isoisän sotareissulta. Vastaavia löytyy noin neljäkymmentä. Eka kerta kun postaan kuvia foorumille

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Näiden vanhojen kuvien laatua voi helposti parantaa esim. ilmaisella picasa-ohjelmalla (google.com), jolloin värit ja haalistumat korjautuvat. Esim. tämän korjasin rajaamalla ja käyttämällä 'kokeile onneasi' toimintoa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuttavalla on hänen isoisänsä veljen valokuvia 1920 luvulta. Tämä Nikolai on toiminut varusmiesmekaanikkona. Paikkana on kuvista päätellen ollut Utti ja ajankohta 1926 - 1927. Kuvat on otettu alkuperäisistä kameralla salamaa käyttäen, joten laatu on vaatimaton. Olen yrittänyt innostaa kuvien omistajaa tutkimaan alkuperäisen omistajan historiaa ja pyytänyt säilyttämään kuvat huolellisesti. Jos tuo ei onnistu, niin kuvat pääsevät kyllä hyvään kotiin. ;)

 

Alkuun muutama vauriokuva, joista en ele pystynyt yksilöimään konetta.

 

Siinä on Breguet 14A2 mennyt nokilleen. Mikä lienee koneyksilö?

[ attachment removed / expired ]

 

Toinen Breguet 14A2. Oliko jonkin läentokentän lähettyvillä. Takana voisi olla sotilasparakki. Onkohan tässä koneyksilössä vaihdettu moottorityyppi?

Moottoripellissä on soikea aukko. Yleensä on pyöreä.

[ attachment removed / expired ]

 

Tästä tähtimoottorikoneesta en tunnistanut tyyppiä

[ attachment removed / expired ]

 

 

Avro 504K Utin lentokonehallissa. Ostettu tanskasta 1. maailmansodan ylijäämävarastosta. RAF numero E448. Koneessa on vielä brittiläiset siiviilitunnukset eli G-EBNU. Sai suomessa tunnuksen 1H49. Tunnukseksi määrättiin 7.5.1927 AV-57. Sijoitettu  nykyisin Keski-suomen ilmailumuseoon.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Breguet koneita rivissä Utissa ilmeisestikin lokakuussa 1926

[ attachment removed / expired ]

 

 

Breguet 14 A2 kellukkeilla. Paikka tuntematon

[ attachment removed / expired ]

 

 

Breguetit rivissä Utissa. Vastapäätä on Gourdou-Leseurre koneita

[ attachment removed / expired ]

 

 

Ja tässä tuon Nikolain valmistama sähkömoottorimalli Breguetista

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Hävittäjäkonevalintaan osallistunut Fokker D.X. Utin hallissa. Ei tullut valityksi. Tämä kuva on ollut esillä ilmailukirjoissa, joten sitä on varmaankin voinut ostaa varusmiehet

[ attachment removed / expired ]

 

 

Gourdou-Leseurre G.L.22 koneita Utissa. Tämänkin kuva taitaa olla aika yleinen.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Lisää Gourdou-Leseurreja lokakuulta 1926.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Ja vielä yksi kone lentokonehallissa

[ attachment removed / expired ]

 

 

Sitten yksi Martinsyde F.4 Buzzard

[ attachment removed / expired ]

 

 

Morane-Saulnier M.S.50C

[ attachment removed / expired ]

 

Muitakin kuvia vielä löytyy, mutta ne on kuvaamatta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuon kolmannen kaputtikuvan kone on ilmeisesti Caudron C 60. Oppilas Toivo Parikka muljahti Caudronilla syöksykierteeseen ja putosi Utin rautatieaseman läheisyyteen. Parikka selvisi onnettomuudesta aivotärähdyksellä. Ajankohta on kesä 1926.

 

Tiedot ovat Eero Pakarisen kirjoittamasta lentomestari Pauli Pohjanvirran muistelmista, joissa on myös kyseinen kuva.

 

Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noista Utin kaputeista löytyy tietoa ja kuvia kirjasta: Jukka Vesen - Heimo Siiropää "Utin koneet siipi maassa"

Ensimmäinen on 3C 22. 3.9.1925 kapitulanttivääpeli Karl Väänäsen ohjaaman koneen moottori sammui lentoonlähdössä n.10metrin korkeudessa ja tuli raskaasti telineilleen ja meni nokilleen. Kone korjattiin.

Toinen on 3A 6. 25.11.1926 kapitulanttivääpeli Taneli Kepsun ohjaaman koneen moottori sammui lentoonlähdössä n. 30metrin korkeudessa ja ohjaaja teki pakkolaskun kasarmin edustalla olevalle harjoituskentälle. Tähystäjä Aarne Bremer. Kone meni poistoon. 

Kolmas on kuten Harri kertoi Caudron C.60 IF37 1F 42. 21.6.1926 Kapitulanttikersantti Toivo Parikan ohjaaman koneen  moottorikopan vahvikerauta kiertyi potkurinnavan ympärille sammuttaen moottorin ja kone tuli jyrkästi männikköön kilometrin päähän lentokentästä. Kone meni poistoon.

Markku.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Harrille!

 

Tuon tiedon perusteella tunnus on 1F42. Valmistusnumero 5555. Vastaanotettu 27.5.1924 Ilmailutelakalle. Ilmailukoululle 10.7.1924. Uudelleen Ilmailutelakalle 29.5.1925. Takaisin Ilmailukoululle 12.3.1926. Tuhoutui, kun moottorikopassa oleva rautavahvistus kiertyi potkurin navan ympärille lennolla Utissa 21.6.1926. Lentäjänä kers T Parikka. Toimitettu Ilmailutelakalle 22.6.1926. Poisto 22.11.1926. Lentoaika 129 t 18 min. Lähde Suomen Ilmavoimat 1918-27.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näköjään Markkukin ehti viestiä kirjoittaessa vastata. Kiitos. Tiedot täydentyi mukavasti noista. Pitää tutkia löytyisikö muita tunnistamattomia koneyksilöitä tai tapahtumia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noista Utin kaputeista löytyy tietoa ja kuvia kirjasta: Jukka Vesen - Heimo Siiropää "Utin koneet siipi maassa"

 

Toinen on 3A 6. 25.11.1926 kapitulanttivääpeli Taneli Kepsun ohjaaman koneen moottori sammui lentoonlähdössä n. 30metrin korkeudessa ja ohjaaja teki pakkolaskun kasarmin edustalla olevalle harjoituskentälle. Tähystäjä Aarne Bremer. Kone meni poistoon. 

 

 

Isoisäni lentomestari Eino "Jurre" Juurikkaan muistiinpanojen pohjalta toimitetussa teoksessa"Lentomestari Eino Juurikas, muisteluita ja muistiinpanoja" kerrotaan seuraavaa: "Marraskuun lopulla Kepsun Taneli starttasi Breguetilla tähystäjänään vänrikki Aarne Bremer ja moottori pysähtyi noin 30 metrin korkeudessa. Taneli arvioi, että siitä voisi tehdä pakkolaskun tien yli komppanian pihaan, mutta siinäpä seisoivat meidän pojat, Kaarlo ja Veikko, keskellä tietä, eivätkä siirtyneet mihinkään, vaikka molemmat lentäjät huitoivat käsillään ja huusivat, että juoskaa pois alta. Ei siinä auttanut Tanelin muu kuin sakkautta kone alas. Siihen se sitten pysähtyi nokilleen ojan penkkaan poikien eteen. Kotona pojat kertoivat, että ne sedät vilkuttivat meille ja me vilkutettiin takaisin."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Postaajan isoisän eli B-17:n taka-ampujan kuvia ja lentopäiväkirjaa Euroopan sotataivailta... ilmeisesti ennen julkaisemattomia.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Postaajan isoisän eli B-17:n taka-ampujan kuvia ja lentopäiväkirjaa Euroopan sotataivailta... ilmeisesti ennen julkaisemattomia.

 

 

Tarkoitatko postaajalla itseäsi? Tosin olihan toki noita suomensukuisia myös USA:n ilmavoimissa. Paappani serkut palvelivat kummatkin, toinen pommittajana 486. laivueessa:

 

http://www.486th.org/BS834/index.htm

 

Ko. ryhmä 834th heavy oli kuuluisa B-24 koneistaan joiden nokkamaalaukset olivat saaneet vaikutteita astrologiasta. Tosin laivueen taiteilija ei koskaan saanut kaikkia 12:sta tähtimerkkiä maalatuksi kun laivue vaihtoi Liberaattorit Lentäviin linnoituksiin jotka soveltuivat paremmin euroopan näyttämölle. Paappani serkun mukaan B-24 oli kuitenkin mukavampi kone lentää verrattuna B-17 vaikka ohjaamisessa kuulemma tarvitsi enemmän hauista.

 

Tässä harvinainen ja mielenkiintoinen "kotivideo" 486. laivueen toiminnasta:

 

[flash=200,200]

 

 

Tässä eräs "amerikan setäni" kone jo takaisin Arizonassa purettavana. Hän oli laivueen pääpommittaja joten ei varsinaisesti kuulunut mihinkään miehistöön vaan lensi milloin kenenkin kanssa. Tämäkin paljon lentänyt veteraani kaiketi sulatettiin lukemattomien muiden kanssa. Siihen aikaan katsottiin että se oli kunniakas päätös hyvin palvelleelle koneelle jos siitä tehtiin jotain hyödyllistä. 

 

ABAtKingman.jpg

 

Tässä kone jolla käytiin Etampesissa ja Metzissä ranskassa

 

GemClr.jpg

 

Tällä koneella lennettäessä laivue joutui Me163:sien ahdistelemaksi missiolla Magdeburgiin.

 

HockShop.jpg

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paappani serkut palvelivat kummatkin, toinen pommittajana 486. laivueessa:

 

Kiitoksia mielenkiintoisista linkeistä ja kuvista Juha. Ja tervetuloa Forumille jos ei joku jo ole ehtinyt toivottelemaan. Olisi mielenkiintoista lueskella lisääkin noista sukulaistesi edesottamuksissa USAAF:n leivissä jos materiaalia löytyy. Ja asiaan liittyvät valokuvat luonnollisesti vähintään yhtä kiintoisia  8)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olipa kiva nähdä kuvia tuosta Gourdou-Leseurre G.L.22 koneesta Utissa. Minulla oli vuosikausia katossa lampunvarjostimena sellaisen potkuri, joka on kulkeutunut isäni puusepänverstaan kautta minulle. Myin potkurin pari vuotta sitten edelleen pois, kun ei enää miellyttänyt silmää, mutta kuvia siitä toki on tallella (kuten kuvasta näkyy, nämä vanhat potkurit keräävät kovasti pölyä).

 

t. Juha

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olipa kiva nähdä kuvia tuosta Gourdou-Leseurre G.L.22 koneesta Utissa. Minulla oli vuosikausia katossa lampunvarjostimena sellaisen potkuri, joka on kulkeutunut isäni puusepänverstaan kautta minulle. Myin potkurin pari vuotta sitten edelleen pois, kun ei enää miellyttänyt silmää, mutta kuvia siitä toki on tallella (kuten kuvasta näkyy, nämä vanhat potkurit keräävät kovasti pölyä).

 

Olisit rakentanut tuosta kätevästi kattotuulettimen, moottori siihen vaan. Riittävästi kierroksia niin olisi miellyttänyt silmääkin taas ihan uudella teholla. Ja, olisi ollut hiukan omaperäisempi (ja tehokkaampi) kuin tuo taustalla nököttävä muovivispilä. Ai niin, ei olisi mahtunut pyörimään, ainakaan tuossa...  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään