Kirjoitettu Lokakuu 1, 2012 Onhan se Poni aika selkeästi. Jounin muistia tuossa koetin provosoida Jupiter Combi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 1, 2012 Ha, luulin jo, että mua viilataan linssiin. Jos kotikentän kuvat menevätkin sekaisin ihan muiden järvenrantojen kanssa, Poni ei mene sekaisin minkään kanssa! Siinähän oli sellainen leveähkö, poikkileikkaukseltaan ovaalinmallinen runkoputki ja eri kulmassa kuin tuossa fillarissa. Ketjunsuojakin oli Ponissa semmoinen omanlaisensa. http://kuvat2.huuto.net/a/6b/2803e60fdc2ad80343f22744a29d2-orig.jpg -A- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 1, 2012 Ooo! Siinä on mun fillari kuvassa kans. Jaa... saattaa se olla Annenkin. Olitte ilmeisesti Annen kanssa samalla purjelentokurssilla Mikkelissä 1979? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 1, 2012 Moro! En ole varma vuodesta...emännän albumista! Kone?DC10,MD11? Kymppi. 11:ssa ei ollut tuota harmaa alaosaa. Paitsi sitten myöhemmin tuoreessa maalissa, mutta tyyten erilainen. -A- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 1, 2012 Jupiter Combi. Ha, luulin jo, että mua viilataan linssiin. Jos kotikentän kuvat menevätkin sekaisin ihan muiden järvenrantojen kanssa, Poni ei mene sekaisin minkään kanssa! Siinähän oli sellainen leveähkö, poikkileikkaukseltaan ovaalinmallinen runkoputki ja eri kulmassa kuin tuossa fillarissa. Ketjunsuojakin oli Ponissa semmoinen omanlaisensa. http://kuvat2.huuto.net/a/6b/2803e60fdc2ad80343f22744a29d2-orig.jpg -A- Hah ja niin metsään mentiin että kolahti vaikka kuinka luulin varma olevani asiasta Olisi tosiaan viimeistään tuosta ketjusuojasta pitänyt muistaa, semminkin kun itsekin olen moisella kouluun sotkenut. Tosin taisi olla miniPoni joten saattapi jokunen vuosi(kymmen) olla viime ajelusta vierähtänyt..... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 1, 2012 Vanhoja kuvia kaivellessa tuli esiin tälläinen luokkaretkellä vuonna -74 Hämeenlinnassa napattu kuva Hanssin Jukasta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 1, 2012 Hah ja niin metsään mentiin että kolahti vaikka kuinka luulin varma olevani asiasta Olisi tosiaan viimeistään tuosta ketjusuojasta pitänyt muistaa, semminkin kun itsekin olen moisella kouluun sotkenut. Tosin taisi olla miniPoni joten saattapi jokunen vuosi(kymmen) olla viime ajelusta vierähtänyt..... Puolustukseksi voin mainita ainoastaan sen että valitsin annetuista vaihtoehdoista vähemmän väärin olevan vaihtoehdon ja sen että kun itse tuohon kokoluokkaan polkijaksi siirryin oli muodissa jo 5-vaihteiset kippurasarviset retkipyörät Onhan tuo Ponin runkokin jo varsin erikoisen mallinen tuosta takaosasta, joten epäselvyyttä ei ole. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 1, 2012 Olitte ilmeisesti Annen kanssa samalla purjelentokurssilla Mikkelissä 1979? Juu, oltiin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 3, 2012 Hah ja niin metsään mentiin että kolahti vaikka kuinka luulin varma olevani asiasta Olisi tosiaan viimeistään tuosta ketjusuojasta pitänyt muistaa, semminkin kun itsekin olen moisella kouluun sotkenut. Tosin taisi olla miniPoni joten saattapi jokunen vuosi(kymmen) olla viime ajelusta vierähtänyt..... Ei se oo niin justihi Mutta jos jotakin en ole vieläkään antanut anteeksi, se oli se, että talonmies hävitti pyörävarastosta ensimmäisen Ponini. Se oli joku näitä "siivoamme pyörävaraston, merkkaa omasi, tai ne hävitetään" -juttuja. Kuinka ollakaan, tämä tehtiin kesällä, kun oltiin tietty kuukausikaupalla mökillä. Se oli semmoinen valkoinen pikku-Poni, vihreät tekstit ja mulle tietty kovin armas vaikka kovia kokenut. Vaikka talkkari on jo vainaa, murisen vieläkin. Ei silleen saa kohdella pienten poikien polkupyöriä, ei! -A- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 14, 2012 Blackburn Ripon RI-121.n kuva Kiikalan lentokentän "Klubin" sienällä tauluna. Kuvan takana tiedot... ottanut 29.8.1929 lentosotamies Eino Ailokivi ( Ahlsten)...Litsin torpan poika Kiikalasta (alue nykyistä Saloa) Myöhemmät koneen vaiheet varmaan tiedossa...taisi lentää kaukopartiomiehiä sodan aikana. Ei tietoa missä kuva on otettu. Matti T. Koskinen > Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 15, 2012 Blackburn Ripon RI-121.n kuva Kiikalan lentokentän "Klubin" sienällä tauluna. Kuvan takana tiedot... ottanut 29.8.1929 lentosotamies Eino Ailokivi ( Ahlsten)...Litsin torpan poika Kiikalasta (alue nykyistä Saloa) Myöhemmät koneen vaiheet varmaan tiedossa...taisi lentää kaukopartiomiehiä sodan aikana. Ei tietoa missä kuva on otettu. Matti T. Koskinen Wikin tietojen perusteella kuvassa on "upouusi" kone, ehkäpä se oli tuolloin vielä Helsingin vesillä? http://fi.wikipedia.org/wiki/Blackburn_Ripon Suomen valtio hankki vuonna elo-syyskuussa 1928 Yhdistyneestä kuningaskunnasta Ripon-koneen valmistuslisenssin ja yhden koneen (tyyppi T.5D II) käytettäväksi mallina valmistuksessa. Tarkoituksena oli korvata vanhentuvat I.V.L. A.22 Hansat. Mallikone, joka sai ilmavoimien yksilötunnuksen RI-121, saapui Suomeen noin puoli vuotta myöhässä syyskuussa 1929, ja ensimmäisen Valtion lentokonetehtaan valmistaman Riponin (tyyppi V.L. R.29 Ripon IIF) ensilento lennettiin 4. joulukuuta seuraavana vuonna. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 24, 2012 Saisikos tunnistusapua tähän kuvaan, mikä kone taustalla? Otettu ilmeisesti ukin RUK aikana n. 1926. http://aijaa.com/E17Gs0 Kuva on ukin albumista, sis. lisää RUKkia ja sitten sodanaikaisia ilmakuvia yms. Voisin lisääkin laitella, kunhan saan skannattua niitä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 24, 2012 Näyttääpi olevan ilmailuvoimien koulukone Caudron C.60 http://fi.wikipedia.org/wiki/Caudron_C.60 jollainen on entiseerattuna nähtävänä Vantaan ilmailumuseossa: http://www.ilmailumuseo.fi/index.php?page=Caudron-C-60 Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 28, 2012 Kiitos Markku. Tässä tulisi sitten seuraava tunnistustehtävä, oma arvaus on Er. Llv. 36:n Ripon ensimmäisessä kuvassa, mutta tuosta mäsänä olevasta ei mitään tietoa. > Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 28, 2012 Kiitos Markku. Tässä tulisi sitten seuraava tunnistustehtävä, oma arvaus on Er. Llv. 36:n Ripon ensimmäisessä kuvassa, mutta tuosta mäsänä olevasta ei mitään tietoa. Alimmaisesta kuvasta tuli ensimmäisenä mieleen Utin lentokenttä, tuon rakennuksen perusteella. Linkin kuvassa se voisi olla vaikka tuo alimmainen talo, katon mallia katselen. Voi tietysti olla toki muualtakin. http://users.kymp.net/ilmakilta/kuvat/utti20.jpg Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 28, 2012 Moottoripelleistä ja sivuperäsimestä päätellen kone on Bregeut 14.A2. Käytössä Ilmavoimissa 1919-27. Uttia minäkin veikkaisin tapahtumapaikaksi. Harri Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 28, 2012 Eikä ole Ripon ensimmäisessä kuvassa joka on huomattavasti isompi lentolaite vaan Aero A.11 http://fi.wikipedia.org/wiki/Aero_A-11 Noista Utin kaputeista löytyy tietoa ja kuvia kirjasta: Jukka Vesen - Heimo Siiropää "Utin koneet siipi maassa" Kirjassa on tuo sama kuva ja siinä todetaan että kone on Breguet 14 A2 tunnus 3A 6. 25.11.1926 kapitulanttivääpeli Taneli Kepsun ohjaaman koneen moottori sammui lentoonlähdössä n. 30metrin korkeudessa ja ohjaaja teki pakkolaskun kasarmin edustalla olevalle harjoituskentälle. Tähystäjä Aarne Bremer. Kone meni poistoon. Tässä "Bregee" entiseerattuna Keski-Suomen ilmailumuseossa Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 30, 2012 Markku: siis Vesen kirjassa on täsmälleen sama kuva kuin minkä minä latasin toisena? Se on nimittäin skannattu alkuperäiskuvasta ukkini albumista, joka on suorittanut varusmiespalveluksensa 1925-26. Pitääkin hankkia tuo kirja! Jos ensimmäisessä kuvassa on Aero A.11, kuva on oltava kesältä 1935 (tai talvelta -39, mutta tietääkseni Er.Llv ei käyttänyt muita kuin Riponeja silloin). Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 30, 2012 Markku: siis Vesen kirjassa on täsmälleen sama kuva kuin minkä minä latasin toisena? Se on nimittäin skannattu alkuperäiskuvasta ukkini albumista, joka on suorittanut varusmiespalveluksensa 1925-26. Negatiivin omistajalla on ainoa "alkuperäiskuva", tuohon aikaan "paperikopioita" levitettiin tehokkaasti toiminnassa mukana olleille, tämäkin foto löytyy luultavasti monen ukin albumista, se on myös ilmailulumuseon kokoelmissa Vantaalla -muistelisin nähneeni? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 31, 2012 Markku: siis Vesen kirjassa on täsmälleen sama kuva kuin minkä minä latasin toisena? Se on nimittäin skannattu alkuperäiskuvasta ukkini albumista, joka on suorittanut varusmiespalveluksensa 1925-26. Pitääkin hankkia tuo kirja! Jos ensimmäisessä kuvassa on Aero A.11, kuva on oltava kesältä 1935 (tai talvelta -39, mutta tietääkseni Er.Llv ei käyttänyt muita kuin Riponeja silloin). Aero A.11HS ”Hispano-Aero” tiedustelukoneita ostettiin ilmailuvoimille 8 kappaletta v.1927 palvelivat aluksi Utin Maalentoeskaaderissa ja siirrettiin jo vuodesta alkaen 1929 Kauhavan Ilmailukoululle koulutuskäyttöön. Viimeiset poistettiin v.1939. Pipsan kuvasta mahdoton sanoa milloin se on otettu, todennäköisesti ei ainakaan v.1939? Tässä kuvassa ei näy tunnusta mutta käytössä on jo pieni kirjasinfontti jotta on kuvattu koneiden uran loppupuolelta. lass="ipsImage ipsImage_thumbnailed" alt="aej-54_32.jpg.4396eb8c2d5804e700d9052b7946c36b.jpg" /> Aero A-32GR ”Jupiter-Aerot” palvelivat ”sotakoneina” vuodesta 1929 ja siirrettiin Kauhavalle vuosina 1935-37 mutta erilaiset siipituet kielivät ettei Pipsan kuvassa ole Aero A.32. Tuo valokuvatouhu näytti olleen juuri niin kuin Topi kertoi eli vedoksia samasta negasta kulkeutui ”vähän joka miehen albumiin” Esimerkiksi nämä minun vaatteisiin jostakin tarttuneet vedokset Jupiter-Aeroista löytyy mm. kirjasta ”Suomen ilmavoimat 1928-1940” AEj-61:n lähteenä mainitaan K-SIM eli Keski-Suomen ilmailumuseon kokoelmat ja tuon AEj-54n lähde on Ilmavoimat...Kirjassa on molempien kuvien rajaus lisäksi erilainen kuin tässä. ore_ tore Tuosta Breguet-kaputista löytyy toinenkin kuva ”Utin koneet siipi maassa” kirjasta. Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Lokakuu 31, 2012 Muistaakseni täälläkin on aiemmin puhuttu näistä vaarinkuvista, puolustusvoimien kuvaajat näitä ottivat ja niitä sitten kaupattiin "sotkussa"tai vastaavassa paikassa.Löytyy luultavasti Miljuuna kuvaa jotka kaikki ovat alkuperäisiä eli samasta negasta tehtyjä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Lokakuu 31, 2012 Muistaakseni täälläkin on aiemmin puhuttu näistä vaarinkuvista, puolustusvoimien kuvaajat näitä ottivat ja niitä sitten kaupattiin "sotkussa"tai vastaavassa paikassa.Löytyy luultavasti Miljuuna kuvaa jotka kaikki ovat alkuperäisiä eli samasta negasta tehtyjä. Ainahan tämä tulee yllätyksenä. Valokuvien kopioiminen oli vielä 90-luvulla ennen tietsika- digi- ja skanneriaikaa alaa harrastamattomalle kallista ja harvinaista. Sotavoimilla oli kuitenkin aikoinaan käytettävissään asianmukaiset valokuvauslaboratoriot myös henkilökunnan firabelihommia varten. jk. Lisätään vielä aiheen ulkopuolelta taustatiedoksi Pipsalle, että aikoinaan sotamiehen palvelusarvo Ilmavoimissa oli lentäjä, joka myös kirjattiin vaarin sotilaspassiin. Vaari ei ollut sotilaslentäjä, vaan lentäjä - mitä arvoa tietysti voi käyttää myös siviilissä tituleteerassaan itsensä esim. ravintolassa . Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Lokakuu 31, 2012 jk. Lisätään vielä aiheen ulkopuolelta taustatiedoksi Pipsalle, että aikoinaan sotamiehen palvelusarvo Ilmavoimissa oli lentäjä, joka myös kirjattiin vaarin sotilaspassiin. Vaari ei ollut sotilaslentäjä, vaan lentäjä - mitä arvoa tietysti voi käyttää myös siviilissä tituleteerassaan itsensä esim. ravintolassa . Lisättäköön Topille , että sotilaspassissani lukee; Sopivin Leko-ohjaaja Se niistä titteleistä ohjaaja-ylikersantilta Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Lokakuu 31, 2012 Eräs tosilentäjä ( Ylikersantti) kinaili esimiehensä ( majurin ) kanssa ja kysyi, tiedätkös Herra Majuri milloin upseeri on tyhmimmillään. No , kertokaa. Majurina tieteski. Majuri kysyi, koska aliupseeri on tyhmimmillään? No, vääpelinä tietysti oli tuo ylikersantin vastaus. Majuri totesi siihen silmää räpäyttämättä, Nimitän juuri nyt teidät Vääpeliksi. Noin Jeffi yleni Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Edellinen 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 Seuraava Sivu 81 / 90 Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun Luo käyttäjätili Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti! Luo uusi käyttäjätili Kirjaudu sisään Sinulla on jo käyttäjätili? Kirjaudu sisään Kirjaudu sisään seurataksesi sisältöä Seuraajat 4
Kirjoitettu Lokakuu 31, 2012 Muistaakseni täälläkin on aiemmin puhuttu näistä vaarinkuvista, puolustusvoimien kuvaajat näitä ottivat ja niitä sitten kaupattiin "sotkussa"tai vastaavassa paikassa.Löytyy luultavasti Miljuuna kuvaa jotka kaikki ovat alkuperäisiä eli samasta negasta tehtyjä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 31, 2012 Muistaakseni täälläkin on aiemmin puhuttu näistä vaarinkuvista, puolustusvoimien kuvaajat näitä ottivat ja niitä sitten kaupattiin "sotkussa"tai vastaavassa paikassa.Löytyy luultavasti Miljuuna kuvaa jotka kaikki ovat alkuperäisiä eli samasta negasta tehtyjä. Ainahan tämä tulee yllätyksenä. Valokuvien kopioiminen oli vielä 90-luvulla ennen tietsika- digi- ja skanneriaikaa alaa harrastamattomalle kallista ja harvinaista. Sotavoimilla oli kuitenkin aikoinaan käytettävissään asianmukaiset valokuvauslaboratoriot myös henkilökunnan firabelihommia varten. jk. Lisätään vielä aiheen ulkopuolelta taustatiedoksi Pipsalle, että aikoinaan sotamiehen palvelusarvo Ilmavoimissa oli lentäjä, joka myös kirjattiin vaarin sotilaspassiin. Vaari ei ollut sotilaslentäjä, vaan lentäjä - mitä arvoa tietysti voi käyttää myös siviilissä tituleteerassaan itsensä esim. ravintolassa . Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 31, 2012 jk. Lisätään vielä aiheen ulkopuolelta taustatiedoksi Pipsalle, että aikoinaan sotamiehen palvelusarvo Ilmavoimissa oli lentäjä, joka myös kirjattiin vaarin sotilaspassiin. Vaari ei ollut sotilaslentäjä, vaan lentäjä - mitä arvoa tietysti voi käyttää myös siviilissä tituleteerassaan itsensä esim. ravintolassa . Lisättäköön Topille , että sotilaspassissani lukee; Sopivin Leko-ohjaaja Se niistä titteleistä ohjaaja-ylikersantilta Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 31, 2012 Eräs tosilentäjä ( Ylikersantti) kinaili esimiehensä ( majurin ) kanssa ja kysyi, tiedätkös Herra Majuri milloin upseeri on tyhmimmillään. No , kertokaa. Majurina tieteski. Majuri kysyi, koska aliupseeri on tyhmimmillään? No, vääpelinä tietysti oli tuo ylikersantin vastaus. Majuri totesi siihen silmää räpäyttämättä, Nimitän juuri nyt teidät Vääpeliksi. Noin Jeffi yleni Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla