Kirjoitettu Maaliskuu 26, 2015 PS. Tuttavani hiihtorinteiltä,oli aina sitä mieltä että jokainen joka ei valinnut F28, Fokkeria, on tehnyt virheen. No,enpä minä mennytkään joka paikkaan hänen perässään. Tavataan mieluummin alhaalla eri teitä,kuten tässäkin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 26, 2015 Isovanhempieni valokuvakansiosta. Kuvattu 15. 3. 1930 Kallavedellä. Onko lähinnä oleva ilmavoimien kone De Havilland Moth? Siviilikone on rekisteriltään K-SILA. mikä on konetyyppi? Tapahtumasta ei ole muuta tietoa kuin kuvaus pvm. muokattu sanajärjestystä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 26, 2015 No terve Heikki, tuo on tosiaan Moth ja viimeinen palveluskäytössä ollut, poistettiin 13.12 1944.Taitaa seuraavakin olla Moth Ilmatar. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 26, 2015 K-SILA ”Ilmatar” oli De Havilland D.H.60X, rekisteröity numerolla 7 Helsingin Ilmapuolustusyhdistykselle 23.2.1928 rekisteri muuttui 1.5.1931 OH-ILA:si Tuhoutui 3.8.1931. Korjattiin ja rekisteröitiin n:o 25 OH-ILA, poistettu 1937. Kone on varatoituna Tikkakoskella. MO-112 on kuvassa tuliterä koska ensimmäinen koelento oli tehty 6.3.1931 ja seuraavana päivänä luovutettu MeLAs:lle Santahaminaan. Poistettu Keskinen&Stenman ”Koulukoneet” kirjan mukaan 18.12.1944 2059h. lentäneenä. Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 26, 2015 On näköjään tuosta poistosta kaksi eri tietoa, minä poimin omani Raunion V.L historiasta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 26, 2015 Ilmapuolustusliiton K-SILA "Ilmatar" ja uuden uusi (luov. 6.3.30) ilmavoimien De Havilland Moth MO-112 starttasivat Santahaminasta Kuopiota kohti 11.3.1930. Ilmatarta lensi ltm Heiskala ja MO-112 ohjaimissa oli kpt Granroth, muut mukana olijat ltn Kukkonen ja mekaanikko-kers Lehtonen. Aero -lehti kirjoitti vierailusta laajasti. Kymmenpäiväiseksi tarkoitetun matkan tarkoituksena oli koululaispropagandan levittäminen eli ilmaharrastuksen edistäminen koulunuorison keskuudessa. Oli luentoja, lennokkirakentamista ym.. Selitys Arnen ja Markun erilaisiin poistopäivämääriin... Molemmat MO-112 poistoon liittyvät päivämäärät löytyvät samalta paperilta. Ilmavoimien komentajan esittelyssä poistettiin kone tyyppinsä viimeisenä yksilönä 13.12.1944. Päivämäärä 18.12.44 on taas poistokirjeen päivämäärä tahoille joita poistoasia koski; Sotavarustusosasto, Lentovarikko ja Veljekset Karhumäki Oy. Ote poistokirjeestä: MO-112 poistetaan huonon yleiskunnon takia varusteineen ja lisälaitteineen ehdoin, että konetta ei romuteta, vaan varastoidaan mahdollista siviiliostajalle tarjoamista varten. Koko lentoaika oli tällöin 2059 h. 20 min. Mikään muu Moth ei ilmavoimissa päässyt yli 2000 tunnin. Ja kukapa koneen sitten osti? Hän oli lentomestari Eino Ilmari Juutilainen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 26, 2015 Ja kukapa koneen sitten osti? Hän oli lentomestari Eino Ilmari Juutilainen. Ja rekisteröitiin tunnuksella OH-EAA 12.3.1946. Juutilaisen jälkeen omistaja pv.28.2.49. Alkio & Karvonen Kuopio, 8.7.1952 Väisänen & Hagman Halli, 12.8.54 tuhoutui Ahlaisissa. Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 27, 2015 Kiitos, taas tuli tietoa. Lentäjien ja miehistöjen nimet sekä tehtävä selvitetty. ;-) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 1, 2015 13.8.1954 oli Ahlaisissa mukava keli, ja armeijan pojilla ylimääräistä puuhastelua. ipsImage_thumbnailed" alt="1954_13.08_pori_ahlainen.jpg.04d4c4a505339d5b93c16cc3c7fded51.jpg" /> Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Huhtikuu 7, 2015 Selasin pääsiäisaikaan perheen vanhoja valokuvia,siellä on jotain Lappeenrannasta ja Luonnetista. Toimitan palstalle kunhan löydän parhaan tavan saada ne näkyviin. Joku hyvä potrettikin Uolevi Vahtikarin oppilaista Kauhavalta,kai Pyryn edessä otettuna. Otan mielelläni vastaan ehdotuksia ja ohjeita kuinka vanhoista valokuvista saa helpoimmin siirroksia nettiin. Yksinkertaisina check-listoina,jos mahdollista... . Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Huhtikuu 8, 2015 Otan mielelläni vastaan ehdotuksia ja ohjeita kuinka vanhoista valokuvista saa helpoimmin siirroksia nettiin. Yksinkertaisina check-listoina,jos mahdollista... . 1. Skannaa kuva (edullinen tasoskanneri on paperikuville ihan OK; jos negatiiveja, sitten tulee vähän lisävaatimuksia skannerille tai ainakin sen varusteille) 2. Rajaa kuva, säädä sävyt, terävöitä ja mitä nyt haluatkin jollain kuvankäsittelyohjelmalla ja lopuksi pienennä kuva sopivaan kokoon 3. Laita kuvat FlightForum:in viestin liitteeksi (eli et tarvitse mitään ulkopuolista kuvapalvelinta) Siinäpä se check-list olikin Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Huhtikuu 8, 2015 Tämä Foorumi ei säilytä kuvia kuin 3 kk. Parempi olisi joku muu pilvipalvelu, kuten Google+. Sinne talletustilaa 15 Gigaa ja kuvia saa sinne suuremmalla tarkkuudella pysyvästi. Katselija voi niitä selata monella eri tavalla. Myös joka kuvan mukaan voi liittää kommentteja. Vaatii email-osoitteiden käyttöä katseluoikeuden jakamisessa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Toukokuu 16, 2015 Kyllä matkustamiskoneet olivat vuonna 1960 paremman näköisiä kuin nykyiset karjavankkurit! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Toukokuu 16, 2015 Ilman sinivalkoisia laseja 8) sanottunakin, tuo Finnairin ensimmäinen Höyry-Caravellen maalaus on yksi kaikkien aikojen kauneimpia lentokonemaalauksia. Juha Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Toukokuu 16, 2015 Komppaan Juhaa täysin tuossa, maalaus kaunis mutta kauniimpia hammastahnatuubeja mitä maailma on nähnnyt muutoinkin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Toukokuu 20, 2015 Hyökkään tässä heti kimppuun,ketunhäntä kainalossa. Etsikääpä kuva Finnaviationin poromaalauksesta pyrstöön,ja huomaatte tyyliä joka tuli tunnetuksi maailmanlaajuisesti. -ainakin Airline Ski,porukassa. Kuulin paljon kehuja siitä,Ausseja myöten. Vaikken tänä päivänä tiedä,kuka sen ideoi ja toteutti,mutta ylpeä siitä saattoi olla missä tahansa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Toukokuu 20, 2015 Vähän off the topic,mutta liittynee hiukan asiaan. Kuulin joskus joltain lennonjohdon ammattilaiselta,ettei ole juuri kauniimpaa radiokutsua kuin Bluebird. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Toukokuu 21, 2015 Etsikääpä kuva Finnaviationin poromaalauksesta pyrstöön,ja huomaatte tyyliä joka tuli tunnetuksi maailmanlaajuisesti. Tämäkö? http://forum.avsim.net/topic/426673-finnaviation-saab-340/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Toukokuu 21, 2015 Vähän off the topic,mutta liittynee hiukan asiaan. Kuulin joskus joltain lennonjohdon ammattilaiselta,ettei ole juuri kauniimpaa radiokutsua kuin Bluebird. Kutsumerkki Hannu. Call Sign. Kutsumerkki! Jostain syystä minä tykkään enemmän MEA:n Cedar Jetistä, Seetri Suihkarista. :-) Esa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Toukokuu 21, 2015 Tämäkö? http://forum.avsim.net/topic/426673-finnaviation-saab-340/ Tuo on se myöhempi versio, se tyylikkäämpi oli tällainen: ss="ipsImage ipsImage_thumbnailed" alt="oh-fae_92.4.jpg.70f3e6e8ee078332931217152c422831.jpg" /> OH-FAE EFOU.4.1992 Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Joulukuu 4, 2015 Ebayssa hiljattain myynnissä olleita kuvia: "Vienan susi" Porin lentokentältä: Ake (F) Lapplandin Do-17 Porissa käymässä.Knaben kone. Jak kujletuksessa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Joulukuu 5, 2015 Harrille kiitokset kuvista. Laitan "Vienan sudesta" uutta tietoa, kunhan ensin löydän tuon piiloon menneen aineiston. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Joulukuu 22, 2015 Kansallisarkistosta kaksi valokuvaa Ivalon lentoasemasta joskus 1970-luvulla. Kuvaaja on tuntematon. > Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Joulukuu 23, 2015 Ajalta jolloin lentoaseman ovia ei tarvinnut lukita. Heikki Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Joulukuu 23, 2015 Ebayssa hiljattain myynnissä olleita kuvia: Ake (F) Lapplandin Do-17 Porissa käymässä.Knaben kone. Jos jotakuta kiinnostaa, saman yksikön koneista (Do 17P-1) on kuvia mm. kirjassa German Bombers over Russia (World War 2 Photo Album Number 8, ISBN 0850593379). Kuvat ovat Bundesarchivista ja kirja antaa kuville (epätäydelliset) numerot -353-1612-12 -22 ja -23. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Edellinen 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 Seuraava Sivu 86 / 90 Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun Luo käyttäjätili Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti! Luo uusi käyttäjätili Kirjaudu sisään Sinulla on jo käyttäjätili? Kirjaudu sisään Kirjaudu sisään seurataksesi sisältöä Seuraajat 4 Palaa aiheisiin Ilmailuhistoria
Kirjoitettu Huhtikuu 7, 2015 Selasin pääsiäisaikaan perheen vanhoja valokuvia,siellä on jotain Lappeenrannasta ja Luonnetista. Toimitan palstalle kunhan löydän parhaan tavan saada ne näkyviin. Joku hyvä potrettikin Uolevi Vahtikarin oppilaista Kauhavalta,kai Pyryn edessä otettuna. Otan mielelläni vastaan ehdotuksia ja ohjeita kuinka vanhoista valokuvista saa helpoimmin siirroksia nettiin. Yksinkertaisina check-listoina,jos mahdollista... . Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 8, 2015 Otan mielelläni vastaan ehdotuksia ja ohjeita kuinka vanhoista valokuvista saa helpoimmin siirroksia nettiin. Yksinkertaisina check-listoina,jos mahdollista... . 1. Skannaa kuva (edullinen tasoskanneri on paperikuville ihan OK; jos negatiiveja, sitten tulee vähän lisävaatimuksia skannerille tai ainakin sen varusteille) 2. Rajaa kuva, säädä sävyt, terävöitä ja mitä nyt haluatkin jollain kuvankäsittelyohjelmalla ja lopuksi pienennä kuva sopivaan kokoon 3. Laita kuvat FlightForum:in viestin liitteeksi (eli et tarvitse mitään ulkopuolista kuvapalvelinta) Siinäpä se check-list olikin Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 8, 2015 Tämä Foorumi ei säilytä kuvia kuin 3 kk. Parempi olisi joku muu pilvipalvelu, kuten Google+. Sinne talletustilaa 15 Gigaa ja kuvia saa sinne suuremmalla tarkkuudella pysyvästi. Katselija voi niitä selata monella eri tavalla. Myös joka kuvan mukaan voi liittää kommentteja. Vaatii email-osoitteiden käyttöä katseluoikeuden jakamisessa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 16, 2015 Kyllä matkustamiskoneet olivat vuonna 1960 paremman näköisiä kuin nykyiset karjavankkurit! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 16, 2015 Ilman sinivalkoisia laseja 8) sanottunakin, tuo Finnairin ensimmäinen Höyry-Caravellen maalaus on yksi kaikkien aikojen kauneimpia lentokonemaalauksia. Juha Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 16, 2015 Komppaan Juhaa täysin tuossa, maalaus kaunis mutta kauniimpia hammastahnatuubeja mitä maailma on nähnnyt muutoinkin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 20, 2015 Hyökkään tässä heti kimppuun,ketunhäntä kainalossa. Etsikääpä kuva Finnaviationin poromaalauksesta pyrstöön,ja huomaatte tyyliä joka tuli tunnetuksi maailmanlaajuisesti. -ainakin Airline Ski,porukassa. Kuulin paljon kehuja siitä,Ausseja myöten. Vaikken tänä päivänä tiedä,kuka sen ideoi ja toteutti,mutta ylpeä siitä saattoi olla missä tahansa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 20, 2015 Vähän off the topic,mutta liittynee hiukan asiaan. Kuulin joskus joltain lennonjohdon ammattilaiselta,ettei ole juuri kauniimpaa radiokutsua kuin Bluebird. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 21, 2015 Etsikääpä kuva Finnaviationin poromaalauksesta pyrstöön,ja huomaatte tyyliä joka tuli tunnetuksi maailmanlaajuisesti. Tämäkö? http://forum.avsim.net/topic/426673-finnaviation-saab-340/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 21, 2015 Vähän off the topic,mutta liittynee hiukan asiaan. Kuulin joskus joltain lennonjohdon ammattilaiselta,ettei ole juuri kauniimpaa radiokutsua kuin Bluebird. Kutsumerkki Hannu. Call Sign. Kutsumerkki! Jostain syystä minä tykkään enemmän MEA:n Cedar Jetistä, Seetri Suihkarista. :-) Esa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 21, 2015 Tämäkö? http://forum.avsim.net/topic/426673-finnaviation-saab-340/ Tuo on se myöhempi versio, se tyylikkäämpi oli tällainen: ss="ipsImage ipsImage_thumbnailed" alt="oh-fae_92.4.jpg.70f3e6e8ee078332931217152c422831.jpg" /> OH-FAE EFOU.4.1992 Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Joulukuu 4, 2015 Ebayssa hiljattain myynnissä olleita kuvia: "Vienan susi" Porin lentokentältä: Ake (F) Lapplandin Do-17 Porissa käymässä.Knaben kone. Jak kujletuksessa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Joulukuu 5, 2015 Harrille kiitokset kuvista. Laitan "Vienan sudesta" uutta tietoa, kunhan ensin löydän tuon piiloon menneen aineiston. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Joulukuu 22, 2015 Kansallisarkistosta kaksi valokuvaa Ivalon lentoasemasta joskus 1970-luvulla. Kuvaaja on tuntematon. > Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Joulukuu 23, 2015 Ajalta jolloin lentoaseman ovia ei tarvinnut lukita. Heikki Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Joulukuu 23, 2015 Ebayssa hiljattain myynnissä olleita kuvia: Ake (F) Lapplandin Do-17 Porissa käymässä.Knaben kone. Jos jotakuta kiinnostaa, saman yksikön koneista (Do 17P-1) on kuvia mm. kirjassa German Bombers over Russia (World War 2 Photo Album Number 8, ISBN 0850593379). Kuvat ovat Bundesarchivista ja kirja antaa kuville (epätäydelliset) numerot -353-1612-12 -22 ja -23. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Edellinen 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 Seuraava Sivu 86 / 90 Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun Luo käyttäjätili Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti! Luo uusi käyttäjätili Kirjaudu sisään Sinulla on jo käyttäjätili? Kirjaudu sisään Kirjaudu sisään seurataksesi sisältöä Seuraajat 4
Kirjoitettu Joulukuu 4, 2015 Ebayssa hiljattain myynnissä olleita kuvia: "Vienan susi" Porin lentokentältä: Ake (F) Lapplandin Do-17 Porissa käymässä.Knaben kone. Jak kujletuksessa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 5, 2015 Harrille kiitokset kuvista. Laitan "Vienan sudesta" uutta tietoa, kunhan ensin löydän tuon piiloon menneen aineiston. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 22, 2015 Kansallisarkistosta kaksi valokuvaa Ivalon lentoasemasta joskus 1970-luvulla. Kuvaaja on tuntematon. > Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 23, 2015 Ajalta jolloin lentoaseman ovia ei tarvinnut lukita. Heikki Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 23, 2015 Ebayssa hiljattain myynnissä olleita kuvia: Ake (F) Lapplandin Do-17 Porissa käymässä.Knaben kone. Jos jotakuta kiinnostaa, saman yksikön koneista (Do 17P-1) on kuvia mm. kirjassa German Bombers over Russia (World War 2 Photo Album Number 8, ISBN 0850593379). Kuvat ovat Bundesarchivista ja kirja antaa kuville (epätäydelliset) numerot -353-1612-12 -22 ja -23. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla