Hanna Räihä

Arkistojen aarteita - vanhoja valokuvia

2 228 viestiä aiheessa

Hakkapeliitta lehdestä löysin kaksi kuvaa  joista en konetyyppejä  tunnistanut. Ensimmäisessä kuvassa on Unkarin ilmavoimien pommikone.

img_1964b.jpg.04ec7638be2ae6433fc6ea18c66395d9.jpg

 

Tässä murheellinen tapaus:

 

Lienee OH-YNB?

img_1969b.jpg.146edd049c7a20ed5c33a9cf8a88141e.jpg

>img_1970b.jpg.37c81564f48552c1ea2892a4935b413a.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo ensimmäinen kone taitaa olla Caprioni135 bis.

 

Sippo

 

Lisäys. Ja jälkimmäinen Cessna C 145. Aikamoinen kuorma on ollut Cessnassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-YMB myytiin 1944 Ruotsiin > SE-ANO ja kaputeerattiin siellä lopullisesti  v.1949.

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,80149.msg967070.html#msg967070

Markku

 

Näyttää koneellla olleen kaksikin nimeä: "Pilvikki" tuossa uutisessa ja "Tähti" Jylhän kirjassa ja myös tuossa linkitetyssä keskustelussa. Vaikka koneella oli onnettomuuden sattuessa lennetty vasta 40 tuntia!   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos, näin nämäkin kuvat saivat selityksensä. Capronin kuva onkin ollut laajemmassa jaossa.

Taispa tuon kuvan jakelusta aikanaan vastata sakemannien propagandakoneisto.

http://www.signalmagazine.com/signal.htm

Hakkapeliittalehden lisäksi kuva on todennäköisesti ollut myös jossakin Singnalin numerossa...

Hyvässä tapauksessa myös tämä värikuva:

http://www.ww2incolor.com/hungary/1940+-+Debrecen+-++3_6+Bomb__z__+Sz__zad+Uz+Bence+-+fortepan_28396+m__solata.html

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttää koneellla olleen kaksikin nimeä: "Pilvikki" tuossa uutisessa ja "Tähti" Jylhän kirjassa ja myös tuossa linkitetyssä keskustelussa. Vaikka koneella oli onnettomuuden sattuessa lennetty vasta 40 tuntia!   

 

"Uusi lentotoiminimi. Viipurin Lentoliikenne aloittanut toimintansa", kirjoitti Helsingin Sanomat 21.5.1939. Yhtiöllä oli tuolloin kaksi konetta; Taylor Cub J2 (OH-SNA) ja 16.5.1939 rekisteröity Cessna C-145 (OH-YNB). Kirjoituksen yhteydessä kerrottiin jälkimmäisen koneen saaneen nimekseen "Pilvikki".

Etsiskelin "Tähti"-nimeä eri lähteistä mm. onnettomuutta käsittelevistä sanomalehti-uutisista, mutta niissäkin puhuttiin vain Pilvikistä. Varhaisimman löydön Tähti-nimelle tein Suomen ilmailun siviilirekistereitä käsittelevässä kirjassa vuodelta 1992. Todennäköisesti Jylhä on kopannut siitä nimen kirjaansa. Perustetun toiminimen omisti viipurilainen tehtailija Yrjö Nissinen. Ei ole vaikea päätellä koneen rekisterin perusteita; OH-YNB = Yrjö Nissisen 2. kone.

 

Lisätty: Ostin Sastamalan Vanhan kirjallisuuden päiviltä harvinaisen kirjan: Veljekset Karhumäki Oy 1924-1944. Kirjassa on luettelo kaikista siihen astisista Karhumäen koneista missä mainitaan (järjestysnumero 12) po. Cessna (OH-YNB). Onnettomuuden jälkeen v. 1939 oli Karhumäki ostanut koneen romut Vakuutusyhtiö Fennialta - ja antanut nimeksi "Tähti". Jouni Laukkanen tiesi tämän.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toinenkin kuva oli Saksan Ebayssa myynnissä "Vienan Sudesta".

 

Hakuporukan raportin mukaan kuva on otettu joko 13. tai 14. huhtikuuta 1942. Kone saatiin tielle 13. päivä ja pakattiin kuljetusta varten 14. päivä.

 

hurricane2_zpsxhz19gdg.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jälleen kiitokset Harrille erityisen mielenkiintoisesta Hurricane-kuvasta. Toinen kuva samasta tapauksesta löytyy ketjun edelliseltä sivulta.

 

Tässä asiakirjoista kerättyä tarinaa "Vienan suden" tapauksesta.

 

Lentovarikon asianomaisten tietoon 9.5.1942 päivätyllä kirjeellä kerrotaan erään sotavangin kertomuksen mukaan, että "sotasaalis HC-koneissa m.m. HC-60:ssa", on detonaattorit bensiinisäiliöissä ja moottorissa. Koneen radio joka oli lähetetty Viestivarikolle, oli myös siinä detonaattori joka räjähti taitamattoman käsittelyn takia.

 

Päämajan Tiedusteluosasto. 20.5.1942 laaditussa lisäkuulustelupöytäkirjassa mainitaan sotavanki lentäjäkersantti P.T. Bjelousovin kertoneen, että LeR.767 koneet olivat kaikki Hurricane -tyyppiä, joissa kaikissa oli kojeteknikon selityksen mukaan asetettu sekä moottoriin että radiolaitteeseen n. 12 x 5 cm. kokoinen räjähdyspanos (räjähdysaine tuntematon) joitten piti kunkin räjähtää koneen ohjaamon oikealla seinällä löytyvää lähekkäistä kannellista painonappia painamalla. Vanki kertoi, että jos joutui laskeutumaan ehyenä vihollisen puolelle, ohjaajan velvollisuuteen kuului ensin poistaa itselleen pakenemista varten tarvittava, sitten painaa mainittuja nappeja, joitten vaikutuksesta kone sitten räjähtäisi. Vanki ei osannut tarkkaan sanoa, kuinka kauan nappien painamisen jälkeen tapahtuu räjähdys, mutta arveli sen kestävän 2 á 5 min, mutta ei missään tapauksessa kauempaa.

 

Sotavanki kertoi ensikuulustelussaan 8.4.42 kertoneensa kyseisistä panoksista laitteineen, kuten myös joutuneensa joko 15 tai 16 päivä huhtikuuta opastamaan koneensa laskeutumispaikalle, arvelunsa mukaan insinööriarvoisen sekä tulkkina toimineen suomalaisen sotilashenkilön, joille paikanpäällä oli osoittanut mm. painonappien sijoituksen samalla selittäen niiden toimintatarkoitukset.

 

Viestivarikolla tapahtui kuitenkin se radion räjähtäminen.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys,

 

Ukki palveli aikoinaan ilmavoimissa ja arkistotietoihin perustuen lensi/oli tähystäjänä ainakin 20 konetyypissä. Päiväkirjoissa on mainittu myös koneiden tunnukset. Kysynkin, että onko kukaan sattumoisin törmännyt juuri näiden koneiden kuviin arkistoissaan?

 

SM-143 Letov S218A SMOLIK

SÄ-132 VL SÄÄSKI

TU-160 VL TUISKU

RI-138 Blackburn RIPON

FO-66 Fokker C.V

KA-147 VL KOTKA

AEj-60 Aero Jupiter

FK-91 Fokker C.X

SZ-6 Foke-Wulf STIEGLITZ

SM-147 SMOLIK

TU-176 TUISKU

VI-18 VL VIIMA

Aej-51 Aero Jupiter

PY-27 VL PYRY

GT-403 Gloster GAUNTLET

BU-6 Bristol BULLDOG

FR-139 Fokker D.XXI

VH-2 Polikarpov I-15bis

JF-224 Jaktfalken

LY-120 LYSANDER

GL-276 Gloster GLADIATOR

IT-31 Polikarpov I-153 TSAIKKA

MO-104 MOTH

IT-11 TSAIKKA

 

kiitos,

 

Pekka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervetuloa foorumille ilmailuhistorian pariin. Luetteloimistasi koneista löytyy kuvia varsin kattavasta ilmavoimiamme käsittelevästä kirjallisuudesta, esim. Keskinen, Stenman: Suomen Ilmavoimien Historia -sarja (paljon kuvia). Vai oliko sinulla mielessä että kuvia nimenomaan laitettaisiin tähän ketjuun esille?

 

Olet ollut luettelosi kanssa kovin vaatimaton jos ukkisi oli Martti Kumpula (kuollut 2005)? Hän suoritti muun muassa Ilmasotakoulun Tähystäjäkurssi 3:n ajalla 29.2.-20.5.1940. Ohjaajakoulutus IUK11, 28.10.40-27.10.41. Lentomerkki 5.4.42. Pelkästään tähystäjäkoulun ajalta löytyy rutkasti lisää koneyksilöitä: VL Tuiskut; TU-150, 151, 152, 153, 163, 166. VL Sääskit; SÄ-120, 134. Uutena tyyppinä siviilikone Taylorcraft BC-12D (OH-KLB).

 

Meidän päiviimme on näistä koneyksilöistä säilynyt VL Pyry, PY-27, joka on esillä Suomen Ilmailumuseossa Vantaalla sekä VL Kotka, KA-147. Jälkimmäistä säilytetään Vesivehmaalla Päijät-Hämeen Ilmailumuseon näyttelyhallissa.

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iso kiitos jakamastasi tiedosta, ja kyllä sama mies on kyseessä. Ajattelinkin, että tämän forumin kautta saattaisi löytyä tarvittava info pikku projektiimme. Ajatukseni on lähinnä kartoittaa kaikki koneet, joiden kanssa Martti oli tekemisissä ja etsiä ko. koneista alkuperäisiä kuvia. Ehkä lisäksi se, että tätä kautta saattaisi löytyä kuva koneesta, kukaties miehen kera, jota ei ole vielä julkaistu.

 

Joitain alkuperäiskuvia (FR-139, GL-276,IT-11, PY-27, VI-18) jo löysinkin Keskinen&Stenman kirjoista, sekä SA-kuvista, mutta pitänee etsiä lisää.

 

Kiitos vielä!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnea vaan etsiskelyyn  :thmbup:

Keskinen&Stenman "Suomen ilmavoimien historia 13 - Syöksypommittajat" kirjassa on kuva FO-66:ta ja useampi kuva LY-120:ta. Tuiskun, Sääsken, Smolikin jne. kuvia on "SIH 28 LeSK" ja "SIH 22 Koulukoneet" opuksissa Ja olet varmaan huomannut että noissa kirjoissa on mainittu jos lähde on SA-KUVAT...

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tehty vissiin oikein keräilykappale tuosta kuvasta, kun on kehitetty negan väärältä puolelta.

 

Juu...väärin päin on BW-366 ja Lentolaivue 24:n 3.lentueen lentäjät samoin. Kyllähän nuo pojat kuitenkin tunnistaa hyvin. Vasemmalta tässä kuvassa Georg-Eric Strömberg, Jussi Huotari, Ilmari "Illu" Juutilainen", Kim Lindberg, nimikkokoneensa ohjaamossa lentueenpäällikkö Jorma "Joppe" Karhunen, siivellä Pekka Kokko, Paavo Mellin ja Nils Katajainen.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu...väärin päin on BW-366 ja Lentolaivue 24:n 3.lentueen lentäjät samoin. Kyllähän nuo pojat kuitenkin tunnistaa hyvin. Vasemmalta tässä kuvassa Georg-Eric Strömberg, Jussi Huotari, Ilmari "Illu" Juutilainen", Kim Lindberg, nimikkokoneensa ohjaamossa lentueenpäällikkö Jorma "Joppe" Karhunen, siivellä Pekka Kokko, Paavo Mellin ja Nils Katajainen.

 

Jukka

 

Kiitos Jukka täydellisestä vastauksesta..vaikka väärältäpuolelta. Eikä tuo skannerikaan kääntänyt sitä oikeinpäin...hi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En malttanut vaan käänsin...

Kuva on otettu kesällä 1941 ennen syyskuun alkua 1941 jolloin maalattiin yksimoottoristen rintamakoneiden nokat keltaisiksi. Tuossa keula on vielä maastonvärinen.

sotalent.jpg.6912adfb3b94709dc48800b17afa9a45.jpg

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En malttanut vaan käänsin...

 

Markku

 

Moi kaima,

eikäkö, nythän mää vasta hokasin, että Irfanview-ohjelmassa oli tuommonen horizontal flip, jolla kääntyy...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Uusi lentotoiminimi. Viipurin Lentoliikenne aloittanut toimintansa", kirjoitti Helsingin Sanomat 21.5.1939. Yhtiöllä oli tuolloin kaksi konetta; Taylor Cub J2 (OH-SNA) ja 16.5.1939 rekisteröity Cessna C-145 (OH-YNB). Kirjoituksen yhteydessä kerrottiin jälkimmäisen koneen saaneen nimekseen "Pilvikki".

Etsiskelin "Tähti"-nimeä eri lähteistä mm. onnettomuutta käsittelevistä sanomalehti-uutisista, mutta niissäkin puhuttiin vain Pilvikistä. Varhaisimman löydön Tähti-nimelle tein Suomen ilmailun siviilirekistereitä käsittelevässä kirjassa vuodelta 1992. Todennäköisesti Jylhä on kopannut siitä nimen kirjaansa. Perustetun toiminimen omisti viipurilainen tehtailija Yrjö Nissinen. Ei ole vaikea päätellä koneen rekisterin perusteita; OH-YNB = Yrjö Nissisen 2. kone.

 

"Tähti" oli Velj. Karhumäen koneelle antama nimi, kun konetta kaavailtiin yhtiön omaan käyttöön.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään