Hanna Räihä

Arkistojen aarteita - vanhoja valokuvia

2 228 viestiä aiheessa

Smolik on katollaan Nivalan Järvikylällä. Ylivieskan Niemelänkylällä oli (ainakin) jatkosodan aikana lentokenttä nykyisen raviradan tienoilla. Sieltä tämäkin kone on kertoman mukaan lähtenyt. Keskustelussa on tapahtuman vuosiluku ollut epävarma. Lentäjä olisi kuuleman mukaan ollut nimeltään Pöysti. edit: Kuva on facebookin ryhmästä Nivalan vanhat valokuvat, ei minun arkistoista.

 

sm-138.jpg.e579e94bd7464d2429b558816bc48629.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno kuva! Olen kirjoittanut Ylivieskan Niemelänkylän kentästä historiikin Ilmailumuseoyhdistyksen Feeniks-lehteen ja artikkeliani on referoitu Niemelänkylän historiaa käsittelevässä kyläkirjassa, joka ilmestyi viime vuonna. Kyllä tuon kaputin päivämäärä ja lentäjän henkilöllisyys löytyy, kunhan pääsen kotiin lähdemateriaalini pariin. Istun junassa tällä hetkellä. Ja kyllä täällä tietämystä muillakin löytyy. ;)

 

Edit: Markulta se tuli kuin apteekin hyllyltä, kiitos. :thmbup: Eli ei ollut kesältä -44, kuten kirjoitin ensin, vaan kesältä 1939. Korjasin siksi vähän yllä olevaa tekstiäni. Kesällä -44 Niemelänkylän kentällä toimi Ohjaajakurssi 7 Smolikeineen joka siirtyi sinne Kauhavalta kesän ajaksi. Niemelänkylän kenttä valmistui vasta talvisodan jälkeen 1940, sitä ei ollut edes olemassa kesällä -39, joten tuo kone ei ole voinut startata sieltä. Kyseessä on ollut ilmeisimmin matkalento Kauhavalta Ylivieskan-Nivalan seudulle ja takaisin.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Keskinen&Stenman "Suomen ilmavoimien historia 22 Koulukoneet" opus taas tietää kertoa: Ilmasotakoulun SM-138 eksyi 12.6.1939  Nivalassa ja meni pakkolaskussa niityllä rullatessa ympäri. Oppilas I.Pöysti säilyi vammoitta.

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentäjän kertomus ja tutkijalautakunnan toteamus:

 

img_1302.jpg.ba7b9d46406fcd2050466f2f993938d9.jpg

 

 

p> 

 

img_1316.jpg.ff937540cfd5b13bba088748256c9fad.jpg

 

Lisäys: Kimmon valokuvassa ovat paikalliset suojeluskuntalaiset Smolikin vartiointitehtävässä.

img_1316.jpg.7c59bbda500b6856f1cc82206b340c17.jpg

p>img_1303.jpg.f62f384c8d67dad723926fe90a43d2af.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivasen-Hietamiehen Smolik-kirjassa on myös konehistoriat ja siinä on seuraavasti: "Korkeuslennolla 12.6.39 eksyi ja pakkolaskussa Nivalassa meni niityllä rullatessa ympäri. ResAOK 5:n opp A.I.Pöysti selvisi vammoitta."

 

Edit: Kauhavalta Nivalaan on linnuntietä n. 160 km. Kyllä kolmessa tunnissa ja kovassa myötäisessä ehtii...vaikka vähän ympyrääkin lentäisi välillä.

 

Antti Ilmari Pöysti sai Suomen Lentomerkin numerolla 591, joten ei hänen lentäjänuransa onneksi tähän eksymiseen sentään loppunut.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Antti Ilmari Pöysti sai Suomen Lentomerkin numerolla 591, joten ei hänen lentäjänuransa onneksi tähän eksymiseen sentään loppunut.

Jukka

Eipä tosiaan: Hävittäjälentäjä LLv 26 ja HLeLv 34, kolme ilmavoittoa. Erosi palveluksesta lentomestarina 1956

puhakka.poysti.25408.jpg.a9e18f49a3c36abc741f37185962f531.jpg

1 pommi- ja 2 hävittäjäkonetta alasampunut luutnantti Puhakka keskustelee partiotoverinsa kanssa. Kuva otettu välittömästi taistelun jälkeen, Värtsilä 1941.07.13

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Kohtalokkaat lennot 1945-1988" kirja tietää kertoa: MT-443 Pommituslentolaivie 41.

7.8.1950 MT-443 syttyi ilmassa tuleen ja syöksyy maahan Pylvänälän kylässä - Kangasniemen kirkonkylästä n. 4km. länteen. Ohjaaja pelastui laskuvarjolla. Ohj., lentom. Pöysti Antti Ilmari 20.8.1918. Kirjassa tarkemmin sivulla 44.

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tuosta Kangasniemen putoamispaikasta koordinaatteja kellään tiedossa?

 

Omakohtainen hämärä muistikuva on putoamispaikasta. Oltiin pikkupoikana katsomassa putoamispaikkaa, jossa vain palavaa metallia. Osui onneksi erään mökin (Hanna??) lähelle tyhjälle tontille.Muistelisin, että se oli Pylvänälän mäeltä vajaa kilometri Kangasniemen kirkolle päin. Serkkupojat olivat joitakin pellinpalasia saaneet sotamuistoiksi.Muistan kun ohjaaja istui isoisäni tuvassa kalpeana. Sieltä sai soitettua sitten tapahtumasta.

 

Pylvänälän mäellä vanhempi väki saattaisi tietää tarkemminkin paikan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseisellä koneella (MT-443) on ainakin pikaisella silmäyksellä saatu seuraavanlaiset ilmavoitot:

 

-21.6.1944 ohjaaja Kyösti Keskinummi, Talin asema, Airacobra

-26.6.1944 Kyösti Keskinummi,  Mannikkala, Mustang

-30.6.1944 Leo Ahokas, Ihantalanjärvi, Il-2

-1.7.1944 Risto Helama, Piispansaari, La-5

-10.7.1944 Erkki Airio, Äyräpää, La-5

-11.7.1944 Kosti Keskinen, Äyräpää, Jak-9

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseisellä koneella (MT-443) on ainakin pikaisella silmäyksellä saatu seuraavanlaiset ilmavoitot:

 

-21.6.1944 ohjaaja Kyösti Keskinummi, Talin asema, Airacobra

-26.6.1944 Kyösti Keskinummi,  Mannikkala, Mustang

-30.6.1944 Leo Ahokas, Ihantalanjärvi, Il-2

-1.7.1944 Risto Helama, Piispansaari, La-5

-10.7.1944 Erkki Airio, Äyräpää, La-5

-11.7.1944 Kosti Keskinen, Äyräpää, Jak-9

 

 

Pientä korjausta edelliseen.

 

Ohjaaja on Kosti Keski-Nummi, ei Kyösti. Samoin viimeinen "Kosti Keskinen" pitää olla myös Kosti Keski-Nummi. Kosti Keskinen-nimistä lentäjää ei löydy Suomen Lentomerkki-luettelosta.

 

Todistetut Kosti Keski-Nummen ilmavoitot MT-443:lla Kari Stenmanin (SIH 26 osa 1.) mukaan:

 

- 20.6.1944 Saarenpää, Lagg-3

- 21.6.1944 Talin asema, Airacobra

- 26.6.1944 Mannikkala/Kannas Jak-9

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä muistoja silloiselle pikkupojalle Ilpo Isoluomalle :

 

 

 

Kiitoksia tapauksen  raporteista. Seuraavia hataria muistikuvia mielessäni: Ohjaaja huusi olevansa huolissaan suurjännitelinjasta. Laskeutui onnellisesti isoisäni pellolle Pylvänälän mäellä. Kone tuli hyvin matalalla mäen yli ja putosi mäen alla olevan mökin puutarhaan. Moottorin ulvonta jäi mieleeni.Heitteli ulos koneesta happipulloja?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pientä korjausta edelliseen.

 

Ohjaaja on Kosti Keski-Nummi, ei Kyösti. Samoin viimeinen "Kosti Keskinen" pitää olla myös Kosti Keski-Nummi. Kosti Keskinen-nimistä lentäjää ei löydy Suomen Lentomerkki-luettelosta.

 

Todistetut Kosti Keski-Nummen ilmavoitot MT-443:lla Kari Stenmanin (SIH 26 osa 1.) mukaan:

 

- 20.6.1944 Saarenpää, Lagg-3

- 21.6.1944 Talin asema, Airacobra

- 26.6.1944 Mannikkala/Kannas Jak-9

 

Ok, kiitos oikaisuista! Nettiin ei edelleenkään voi kaikissa kohtaa luottaa...  :-[:-\>:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia tapauksen  raporteista. Seuraavia hataria muistikuvia mielessäni: Ohjaaja huusi olevansa huolissaan suurjännitelinjasta. Laskeutui onnellisesti isoisäni pellolle Pylvänälän mäellä. Kone tuli hyvin matalalla mäen yli ja putosi mäen alla olevan mökin puutarhaan. Moottorin ulvonta jäi mieleeni.Heitteli ulos koneesta happipulloja?

Ilpo, laitan kaikki onnettomuudesta laaditut asiakirjat esille jotta voit itse tarkistella paikalla olleiden silminnäkijöiden lausuntoja, miten ne sopivat omien muistikuviesi kanssa yhteen.

 

Täytyy hämmästellä palokunnan nopeaa lähtöä kun koneen ohjaaja kertoo kuulleensa palosireenien äänen varjon varassa roikkuessaan.. Pöytäkirjoissa käytetty lyhenne kva tarkoittaa kuulusteltavaa.

 

mt-443_3.jpg.f6f224b87e0e365e823c6e88f602e8de.jpg

 

 

 

 

mt-443_5.jpg.8e140794581b8db9907e2ed891ef7848.jpg

 

 

>mt-443_4.jpg.bcdc1916d8775a2229f91be83d07131b.jpg>mt-443_6.jpg.f0f7fc6339759cd058b98e9461615ce3.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todella mielenkiintoisia dokumentteja Mersun putoamisesta. Mainittakoon, että sukulaisen sukulainen Hilja Määttänen oli jäänyt leskeksi, kun miehensä Lauri Määttänen menehtyi v. 44 Vuoksen ylityksessä palatessaan partiomatkalta. Tuo Paavo Sappisen etunimi täytyy olla virhe. Koko Pylvänälän mäki oli kylläkin täynnä sukuani Sappiset. Olivat Raudusta evakkoon lähteneitä. Kaukopartiolaisista kuulin aikoinani juttuja. Heitä oli useita rautulaisia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä muuten tarkoittaa moottorin "kuperaus"?

Sytytyksen katkaisua? "Coupez!"?

 

Kauan sitten oli lentokoneita, joissa ei ollut starttimoottoria. Ne piti käynnistää potkurista heittämällä. Se oli vaarallista.

 

Ennen kuin heittäjä koski potkuriin, niin hän näytti peukaloa alas ja huusi coupe. Ohjaaja tarkisti, että sytytysmagneetot olivat pois päältä ja huusi coupe ja näytti peukaloa alas. Sitten heittäjä pyöritti potkurin sopivaan asentoon ja huusi contact ja peukutti ylös. Ohjaaja kytki sytytysmagneetot päälle ja huusi contact ja peukutti ylös. Heittäjä tiesi, että nyt potkuri on vaarallinen. Heittäjä tempaisi potkurin lavan alas ja pakeni paikalta.

 

Oli muitakin tapoja. Esimerkiksi pilotti pystyi heittämään Piper J-3 Cubin käyntiin yksinään. Piti seisoa potkurin takana ohjaamon oikealla puolella. Siitä oli helppo tempaista moottori potkurista käyntiin.

 

:-)  Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Oli muitakin tapoja. Esimerkiksi pilotti pystyi heittämään Piper J-3 Cubin käyntiin yksinään. Piti seisoa potkurin takana ohjaamon oikealla puolella. Siitä oli helppo tempaista moottori potkurista käyntiin.

 

:-)   Esa

Sama pätee Tuuliaan, tosin vasemmalta puolen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokoelmissani on kuva Porin ilmailukerhon uudenkarheasta Pik-15 Hinu OH-YHE (rek. 02.1969) Porin lentoasemarakennusten edessä. Koska ja kuka on kuvan ottanut?

Uusi lentoasemarakennus on rakenteilla ja otettiin käytöön 09.1969. Hinun väritys lienee punaista ja valkoista ja R keltaisella. Eli talvella 1969 vai?

 

hinu_porissa.jpg.96b0975ce66a049fcc5dac186d584747.jpg

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään