Ilkka Mäkelä

Laskuvarjohyppääjiä kuljettanut Cessna Caravan tuhoutui USA:ssa

9 viestiä aiheessa

Viime sunnuntai-illasta asti kateissa ollut C208 Grand Caravan, kyydissään pilotti plus 9 hyppääjää, on löydetty vuoristoiselta alueelta tuhoutuneena. Kone oli kuljettamassa hyppääjiä Boisesta, Idahosta kotiin Snohomishiin, Washingtonin osavaltioon. Todennäköisesti kukaan kyydissä ollut ei ole selviytynyt hengissä.

 

http://seattlepi.nwsource.com/local/334759_planex09.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän onnettomuuden johdosta on nostettu oikeusjuttuja, joissa vaaditaan korvauksien lisäksi myös sitä, että Cessna 208:lta olisi otettava pois hyväksyntä lentää jäätävissä olosuhteissa. Oikeusjutut on niputettu yhteen Kanadassa, Venäjällä ja Boliviassa tapahtuneiden onnettomuuksien oikeuskäsittelyn kanssa.

 

http://heraldnet.com/article/20080218/NEWS01/885891765/-1/news01

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
:-\ Noita Caravaneja tippuu kyllä kuin kärpäsiä. Ja ilmeisesti usein juuri tuon jäätämisen tähren. Ihme juttu, että saavat vielä lentää...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihme juttu, sillä tuota onnetonta poikkeusta lukuunottamatta, jossa yritettiin lentää jo valmiiksi maassa jäätyneellä koneella ja päädyttiin hiekkakasaan, Nordflyg on lentänyt koko 2000 luvun Suomessa ja Ruotsissa ja maiden välillä ja yleensä pinnalla 100-120, jossa varmaan jäätää ja ongelmia ei juurikaan ole ollut. Mulla on vähän yli 400 tuntia Caravanilla ja mulla ei ollut ikinä mitään ongelmia, vaikka lähes aina oltiin maksimipainoissa. Mun kokemukseni perusteella ihan loistava ja luotettava työkalu.

 

Olísikohan vähän asenteissa ja koulutuksessa korjaamista, kun niitä tosiaan jatkuvasti putoilee?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voihan se olla niinkin, mutta vaikea nähdä että vain Caravan-kuskien asenteessa olisi toivomisen varaa. Toisaalta, saattaa olla että itsekin jostain syystä huomaa aina vain ko konetyypin onnettomuudet. Se on tosiaan paljon käytetty työkalu, jolle kertyy paljon tunteja konetyyppinä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Väliraportti on julkistettu, vaikkakaan onnettomuuden syytä ei ole vielä vahvistettu, ja sen yhteydessä todetaan mm. koneen lentäneen yli tunnin ajan korkeammalla kuin 12400 jalkaa, todennäköisesti ilman pilotin happilaitetta, koska tyhjä happipullo naamareineen löytyi kiinnitettynä telineeseensä ilmeisestikin lennon aikana käyttämättömänä. Lisäksi simulaatioilla on todettu, että kone lensi niillä painoilla suorituskykynsä ylärajoilla varsin pitkään, ja mikäli jäätämistä olisi esiintynyt, kone olisi sakannut jo huomattavasti aiemmin. Siksi NTSB on jättämässä jäätämisen pois laskuista. Saattaa olla, että hapenpuute on aiheuttanut pilotin inkapasitaation.

 

http://www.heraldnet.com/article/20090515/NEWS01/705159900&news01ad=1

 

Onnettomuuden tapahtuessa vallitsi yö. Pilotilla oli peräti 2 tuntia mittarilentokokemusta. Tarkat detaljit täällä:

 

http://www.ntsb.gov/ntsb/brief2.asp?ev_id=20071017X01609&ntsbno=LAX08MA007&akey=1

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään