Jorma Laiho

Kalifornian ja Mojaven ilmailukohteet

7 viestiä aiheessa

Ensi vuoden alkupuolella on aikomus käväistä Kalifornian suunnalla. Antakaas "Amerikan kirjeenvaihtajat" ja muutkin vinkkejä ilmailijoiden pyhiinvaelluskohteista esim. välillä Los Angeles-Las Vegas! Netistä katsoin, että mm. Edwarsin lentotukikohdassa on mielenkiintoinen koelentomuseo, mutta onko ulkomaalaisella mitään asiaa sinne ? NASAlla on samoilla seuduilla myös toimintaa, mutta lienee yhtä suljettu alue? Mojaven kentällä olen liikkunut jo 1985 (Scaled Composites), mutta sekin on varmaan niistä ajoista muuttunut, sen voisi ainakin katsastaa. Siis vinkkejä ! Tammikuussa tuskin on näytöksiä tms., mutta museotkin kiinnostaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edwardsissa käynti on näkymä viime vuosituhannesta aika paljon hankaloitunut, mutta nettisivujensa mukaan sekä NASA että USAF järjestävät kaikille avoimia kiertokäyntejä tukikohtaan. Tuonne koelentomuseoon ei näytä pääsevän muuten kuin tukikohtakiertoajelun yhteydessä.

 

Lisätietoja:

http://www.nasa.gov/centers/dryden/about/Dryden/tour.html

http://www.edwards.af.mil/questions/topic.asp?id=812

 

(Taitaa olla kuitenkin kyse yhteisestä kiertokäynnistä, joissa käydään tukikohdan molemmilla puolilla.)

 

Pari mielenkiintoista ilmailumuseota Los Angelesin itäpuolelta:

March Field Air Museum http://marchairmuseum.com/

Planes of Fame Air Museum http://www.planesoffame.org/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tammikuun 12-13 on Cable Air Fair:

http://www.cableairport.com/airfair/index.html

 

Ihan mukava pienimuotoinen lentonäytös.

 

Jos aikaa riittää, niin suosittelisin San Diegon ottamista mukaan ohjelmaan. Eli I-5 S ja San Diegoon.

 

Täältähän löytyy Aerospace Museum:

http://www.aerospacemuseum.org/

kannattaa ehdottomasti käydä myös Gillespien kentän "Annexissa": http://www.aerospacemuseum.org/gillespie/

 

MCAS Miramarissa on merijalkaväen ilmailumuseo:

http://www.flyingleathernecks.org/

 

Brownin kentällä, lähellä Meksikon rajaa, on San Diego Flight Museum (itse en ole tuolla käynyt):

http://www.sandiegoflightmuseum.org/

 

Sapuskalla kannattaa käydä Top Gunista tutussa Kansas City Barbequessa:

http://www.kcbbq.net/

 

Las Vegasiin voi sitten ajella I-15 N ja Temeculassa ottaa I-215 N, jonka varrelle jää Harrin mainitsema March Field Air Museum.

 

Chinossa on Planes of Fame museon (ja lukemattomien lehmien) lisäksi myös Yanks Air Museum:

http://www.yanksair.com/

 

Los Angelesin ja Las Vegasin I-15 varrella (juuri I-215 risteyksen jälkeen) on myös Finnairin MD-11 koneiden hankintapaikka Victorville:

http://logisticsairport.com/. En tosin tiedä järjestetäänkö tuolla mitään toureja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Planes of Famen sisäänkäynnin ja Yanksin välissä on jonkinlainen museon lisäosa, johon on eri sisäänkäynti. En muista mikä sen nimi on, mutta siellä on kaikkea hämärää roinaa, ilmeisesti kunnostusta odottelemassa.

Muun muassa tämmöinen:

 

 

 

[ attachment removed ]

 

 

 

Planes of Fame on kyllä erittäin mielenkiintoinen museo, samoin March.

 

Ja pohjoisen suunnalta, Mercedistä (HWY99 pohjoiseen kohti Sacramentoa) löytyy sitten Castle Air Force Basen  museo, sekin aika hyvä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Planes of Famen sisäänkäynnin ja Yanksin välissä on jonkinlainen museon lisäosa, johon on eri sisäänkäynti. En muista mikä sen nimi on, mutta siellä on kaikkea hämärää roinaa, ilmeisesti kunnostusta odottelemassa.

 

Tuo mainitsemasi lisäosa kuuluu Planes of Fameen. Pääsee samalla maksulla sisään.

Kuvan kone on Northrop N9MB ja on ihan lentävä vekotin. Aika yleinen näky etelä-Kalifornian näytöksissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone on 1/3 malli Northrop YB-35 flying wingistä. Northrop käytti tätä (ja kolmea muuta vastaavaa) tietojen keräämiseen lentävästä siivestä. Kärsi moottoripalosta 2006 eikä tiettävästi ole lentänyt sen jälkeen. On ainoa jäljellä oleva, yksi tuhoutui koelennolla ja kaksi romutettiin B-35n peruuttamisen jälkeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kärsi moottoripalosta 2006 eikä tiettävästi ole lentänyt sen jälkeen.

 

Tämä selittääkin miksi tämän vuoden Chinon näytöksessä ei siipeä nähty taivaalla.  :-\

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään