Guest Ogu

Ilmari Juutilainen

16 viestiä aiheessa

Minulla oli kerran hieno tilaisuus, kun pääsin lentämään Ilmari Juutilaisen "Illun" kanssa ensilentoni lentokoneella.

 

Silloin Hänellä oli sodan jälkeen kaksitaso Tiger Moth, rek. tunnus OH - EAA

 

Tapauksesta Hän antoi nimikirjoituksellaan todistuksen, joka on vieläkin tallella, tosin aika kuluneena.

 

Parolassa pääsin tekemään ensilentoni Harakalla, olessani ehkä noin 13 - 14 vuotias.

 

Olin silloin hyvin kevyt, joten äitini joutui tekemään hiekkapussin mukaani lisäpainoksi.

 

Paitsi ensitodistustani, löytyy minulta vielä joitain kuvia Parolan kentältä.

 

Olin usein toimitsijana purjelentokilpailuissa.

 

Siihen aikaan lentäjät kutsuivat minua nimellä: Ogu, sillä jouduin usein käyttämään silmälaseja.

 

Erkki Kumpula

 

:thmbup:  [/img]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla oli kerran hieno tilaisuus, kun pääsin lentämään Ilmari Juutilaisen "Illun" kanssa ensilentoni lentokoneella.

 

Silloin Hänellä oli sodan jälkeen kaksitaso Tiger Moth, rek. tunnus OH - EAA

 

Tapauksesta Hän antoi nimikirjoituksellaan todistuksen, joka on vieläkin tallella, tosin aika kuluneena.

 

Parolassa pääsin tekemään ensilentoni Harakalla, olessani ehkä noin 13 - 14 vuotias.

 

Olin silloin hyvin kevyt, joten äitini joutui tekemään hiekkapussin mukaani lisäpainoksi.

 

Paitsi ensitodistustani, löytyy minulta vielä joitain kuvia Parolan kentältä.

 

Olin usein toimitsijana purjelentokilpailuissa.

 

Siihen aikaan lentäjät kutsuivat minua nimellä: Ogu, sillä jouduin usein käyttämään silmälaseja.

 

Erkki Kumpula

 

:thmbup:  [/img]

 

 

Kas vain!

Kun tuossa toissapäivänä haastattelin ihmisiä puhelimitse Savon Lentolinjojen historian tutkimista varten, kuulin samantyyppisen kertomuksen. Siinä pikkupoika oli päässyt Illun kyytiin tuolla samaisella koneella (koska matkassa oli Juurikas, koneen edellinen omistaja). Kyyti oli Juutilaisen ohjaajakurssikaverin pojalle ollut hieman erikoisempi. Kone on kuitenkin tyypiltään DH.60 Moth - ilman Tigeriä. Ilmeisesti viestiin kuului myös kuva - se olisi mielenkiintoista nähdä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli tästä mieleen, että mullahan on Mothin potkuri, kuten olen jossain yhteydessä aiemmin mainostanutkin. Aattelin, ettei sen historiasta varmaan liene mitään selvitettävissä. Tuumin kuitenkin, kun Kujansuun Martti mulle ansiokkaasti kaivoi isoenoni kuolemaan johtaneen Ripon-turman salat Sota-arkistosta, että siinähän oli kaikki hilppeet tarkkaan eroteltu ja laitettu poistoihin. Joten jos Ilmavoimat on kirjannut noin tarkkaan poistonsa, mahtaisikohan olla mitään keinoa löytää arkistoista tarkempaa infoa tästä rupellista. Stanssauksista käy ilmi mm. konetyyppi, moottorityyppi, valmistusvuosi, ominaisnousu ja sarjanumero.

 

Mainittakoon nyt aiheen liepeillä pysymiseksi edes, että lukaisin tuossa joku aika sitten Illun kirjan ja annoin sen sitten isukille lainaan. Tuo kuuluu suunnilleen lentelevän unissaankin, kun on niin jännä opus  :laugh:

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve Erkki!

 

Lähetin sinulle yksityisviestin koskien kysymystäsi, jonka lähetit moderaattoripalautteen kautta. Emme pysty sitä kautta vastaamaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys foorumilaisille uudelta naamalta!

 

Isältäni ja lentäjäsedältäni, jotka olivat Sortavalan poikii, sain kuulla, että 30-luvulla Illu oli mestari myös muuntyyppisessä kyysäämisessä: hän istutti kylän pojannaskeleita pyöränsä tangolle ja antoi mennä - eikä pelkästään pitkin kyläteitä, vaan myös pitkin peltoja ja ojanpohjia! Mahtoi pyörä olla mielenkiintoinen ohjastettava moisessa etupainolastissa  ;)

 

Ehkäpä Illu sai tästäkin urheilusta käsialaansa mukavasti lisätatsia "vekkulehtimiseen" Mersulla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Illun poika oli kurssikaverinani ja tapasin monasti Illun. :thmbup:

Viimeksi tapasin hänet, hänen poikansa hautajaisissa.

 

Isä ja poika "Illu"olivat siis molemmat Ilmareita, täsmennetään vielä niille, jotka eivät asiaa tiedä. Ja siis sotilaslentäjiä, kuten Jaska tuossa kertookin edellä. Minulle tuli hiljattain eteen vanha lehtileike Vaasa-lehdestä. Siinä oli juttua Menkijärven lentonäytöksestä joskus -60-luvun puolessa välissä. Majuri Penttilän vetämän viiden koneen Fouga-puljan lisäksi näytöksessä esiintyi soolona Ilmari Juutilainen Saab Safirilla, suorittaen mainion taitolentoesityksen. Ei omena kauas puusta putoa...

 

Nuorempi "Illu" vaan se lähti ennen isäänsä pilven reunalle...

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Isä ja poika "Illu"olivat siis molemmat Ilmareita, täsmennetään vielä niille, jotka eivät asiaa tiedä.

Isän virallinen nimihän oli Eino Ilmari, ja poikia muistaakseni kolme, joista ainakin kaksi ammatiltaan lentäjiä.

Lensin nuoremman Ilmarin opetuksessa silloisen A-2 lisenssin keväällä -78, Illu oli edellisenä vuonna jäänyt eläkkeelle alle nelikymppisenä ilmavoimista, jossa viimeksi palveli kuljetuslentolaivueessa lentäen Nikitaa ja Dakotaa. Illuhan jatkoi ilmailu-uraansa monipuolisesti Suomessa ja ulkomailla eläkkeellä ollessaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lensin nuoremman Illun kanssa johdetun tarkkarin vuonna 1987 Turussa, jossa hän oli vartiolentueen lentäjänä. Illun veli Olavi Juutilainen maalaa meriaiheisia tauluja Uudessakaupungissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lensin nuoremman Illun kanssa johdetun tarkkarin vuonna 1987 Turussa, jossa hän oli vartiolentueen lentäjänä. Illun veli Olavi Juutilainen maalaa meriaiheisia tauluja Uudessakaupungissa.

 

Kappas vain! Olen tainnut nahda hanen toitaan Uudenkaupungin Pakkahuoneen taidetilassa, en vain yhdistanyt nimea...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Anoppini toimi aikoinaan (vuonna 1949) Ivalon aluesairaalassa sairaanhoitajana töissä ja teki sairaanhoitolennätyksiä

Inarinjärven peräkyliin kolttayhteisöihin. Lentäjä oli lempinimeltään  Immu, eli voisiko  olla  Ilmari Juutilainen?

- Oli palkittu sodassa monta kertaa, ei kuulemma kyyti pelottanut kertaakaan anoppia!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Anoppini toimi aikoinaan (vuonna 1949) Ivalon aluesairaalassa sairaanhoitajana töissä ja teki sairaanhoitolennätyksiä

Inarinjärven peräkyliin kolttayhteisöihin. Lentäjä oli lempinimeltään  Immu, eli voisiko  olla  Ilmari Juutilainen?

- Oli palkittu sodassa monta kertaa, ei kuulemma kyyti pelottanut kertaakaan anoppia!

 

Jaakko Alakulpin kirjassa "Lapin ilmailuhistoria II" mainitaan Juutilaisesta sivulla 104 seuraavasti:

 

"Ivalon lentokentän rakentamista vauhditti vuonna 1949 Lemmenjoella alkanut kultaryntäys. Sodan jälkeen ensimmäinen yksityinen Lapin ilmailualan yritys, Lentokuljetus Oy, aloitti kultamiesten huoltolennot Jäkäläpään tunturille Karhu 48-koneella, OH-VKK, "Nalle". Yhtiön osakkaina olivat konetarkastaja Antti Virkkunen, mekaanikko Kullervo Keskinen ja lentäjä Erkki Lyly. Yhtiön päälentäjänä toimi lentomestari, Mannerheim-ristin ritari Ilmari Juutilainen. Hyvin alkanut lentotoiminta päättyi vuonna 1951, kun kone väliaikaisesti vuokrattiin humaanisiin tarkoituksiin ja kone kärsi lentovaurion."

 

sivulla 124:

"Kun lentomestari evp. Mannerheim-ristin ritari Ilmari Juutilainen (1914-1999) siirtyi täältä Etelä-Suomeen, hänen tilalleen Lentokuljetus Oy:n lentäjäksi valittiin lentomestari evp. Lauri Lautamäki. Lautamäki porukoineen käänsi ensimmäiset kivet Jäkäläpään tunturikentällä syyskesällä 1949 ja lensi ensimmäiset kultalennot Karhu-48 -koneella OH-VKK", kertoi Lentokuljetus Oy:n osakas, autoilija Kullervo Keskinen (s.1914) Rovaniemeltä. Kun Lentokuljetus Oy lopetti lentotoimintansa Lapissa vuonna 1950, Johan Lindström lentokoneineen ja lentäjineen aloitti Lemmenjoen kultalennot kesällä 1950."

 

"Immu" on hyvinkin saattanut olla todellisuudessa "Illu".

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olavi Juutilainen kertoi Turun ilmasillan 20-vuotisjuhlassa mm. elämästä sodanjälkeisessä Utissa. Samalla hän lahjoitti ilmasillalle tekemänsä maalauksen Bogskärin majakasta, joka tulee olemaan esillä Merivoimien esikunnassa.

IMG_5097_.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään