Otto Ahonen

Pittsiä..

9 viestiä aiheessa

Legendaarisen lentokonesuunnittelija Curtiss Pittsin viimeiseksi konstruktioksi jäi venäläisen Vedeneyev M-14P tähtimoottorin ("Sukhoista ja YAK:sta tuttu") ympärille rakennettu Pitts Model 12. Floridalainen Jim Kimball Enterprises Inc. osti koneen oikeudet ja valmistaa Model 12:sta rakennussarjoja ja valmiita koneita.

 

Yksi rakennussarja on työn alla Sipoossa....  Kävin tutustumassa siihen ja ohessa muutama kuva. Kyseessä on "Hot-Rod" versio  400 Heppaisella moottorilla.... :thmbup:

 

Toisen koulingin alla majailee 400 hp, toisen alla 3 hp...

[ attachment removed ]

 

Will-be ja Wanna-be

[ attachment removed ]

 

Työn laatu on kertakaikkisen hieno

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

Lisää projektista:

 

http://www.pitts12.com/

 

ja Pitts Model 12:sta

 

www.pittsmodel12.com

www.pittspython.com

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten sitä nyt mainittiinkaan.... jos siinä on tähtimoottori niin sen täytyy lentää....... ::)

 

No 400 hp varmasti lennättää. Mutta tyhmyyttäni kysyn että onko kaikissa Pitts:eissä puusiipi? Yllätyin jotenkin moisesta....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

onko kaikissa Pitts:eissä puusiipi? Yllätyin jotenkin moisesta....

 

Käytännössä juu. Ei ainakaan kovin moneen koneeseen ole modifioitu muuta, jos yhteenkään?

 

Mutta toihan alkaa näyttämään kohta lentokoneelta. Kerro Otto Andrelle terveisiä, kun näet seuravan kerran. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... onko kaikissa Pitts:eissä puusiipi? Yllätyin jotenkin moisesta....

 

Puu on erinomainen lentokoneen rakennusmateriaali. Sen lujuus/painosuhde on lähes hiili- ja aramidilujitteisten lujitemuovien luokkaa mutta hinta vain murto-osa. Oikein suojattuna ja säilytettynä sen säänkestokin on hyvä. Hyvä esimerkki puun keveydestä on vertailu Fournier RF5 vs. Crob 109, edellinen painaa lähes 200 kg vähemmän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Mutta toihan alkaa näyttämään kohta lentokoneelta. Kerro Otto Andrelle terveisiä, kun näet seuravan kerran. :)

 

Juu, kerrotaan. Kun tuut taas käymään etelässä, niin kysytään, josko namua pääsis taas katsomaan.  ;) Ymmärtääkseni Andre rakentaa konetta ihan vauhdilla, joten näkemistä riittää. :thmbup: Ikävä kyllä voimanlähde pysyi piilossa koulingin allla, kun oli menossa koulingin sovitttelu ja viritys paikoilleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terveiset ja kehut tulivat perille, kiitos vaan.

Olen pahoillani siitä että piits12.com sivut eivät ole ajan tasalla, johtuu muista ihmisistä!

Kiinnostuneet ovat tervetulleita lentokonetehtaalle katselemaan projektia, sovitaan vaan että olen paikalla.

Vastaan mielelläni Pitts 12 koskeviin kysymyksiin, tietysti tietämykseni mukaan.

andre.ronnberg ät ronema.inet.fi

 

Terveisin,

Andre

PS. Kuvien ottamisen aikana rakennustunteja on kertynyt n. 1100 tuntia

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla