Juho Vastapuu

Uraputki häämöttää

27 viestiä aiheessa

Se alkaa peruskoulu vedellä viimeisiään ja olisi valinnan paikka. Lukio on selvä asia, en Seinäjoelta lähde minnekkään vielä tässä iässä opiskelemaan muualle. Mutta minne sen jälkeen?

 

Avioniikkamekaanikko kuulostaisi kiinostavalta, olen aina pitänyt elektroniikasta. Moottoreista olen perillä, mutta en niistä ole senkummemmin perustanut, eli mikään lentokoneasentajan linja ei oikeen innosta. Tietokoneet ovat sensijaan aina kiinostaneet minua, onko tältä puolelta olemassa mitään, esim. vaikka laitteisto-ohjelmoijan linjaa tms? Mitä korkeakoulututkintoja on tältä haaralta? Tekninen ala kiinostaa, palvelualalle tuskin tällä haaralla suuntaudun (esim. stuertti tms.) Ja ennenkaikkea, mihin (muu kuin lentäjä/lennonjohtaja) ammatteihin diabetes estää pääsyn? Luin Tampereen Ammattikoulun sivuilta että hyvä terveys on osoitettava. Tarkoittaako tämä samoja terveysvaatimuksia kuin lentäjillekkin? Ja yksi ratkaiseva tekijä on tietenkin palkka :D

 

Suositelkaa, kertokaa, opastakaa. Tärkeä valinta edessä, ei nappaa mokata  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja yksi ratkaiseva tekijä on tietenkin palkka :D

 

Minusta vähän tuntuu ettei ilmailualalla pääse rikastumaaan kuin ehkä joidenkin yhtiöiden penkin ja joystickin välissä...  :P

Itselläni ei ole tuntumaa asiaan viimeisen 10 vuoden ajalta, ne ketkä alalla vaikuttavat kertokoot mikä on meininki tänä päivänä.

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo diabetes saattaa olla este lupakirjan saamiseen myös mekaanikkotasolla, kannattaa tarkistaa, en ole varma. Laitteisto-ohjelmoija....hmm, eipä taida löytyä semmoista koulutusta, kun ei ole semmoiseen ammattiin tarvettakaan. En pitäisi avioniikkapuoleen suuntautumista yhtään huonona ajatuksena, koneista alkaa pikkuhiljaa löytymään jo modernin auton kaltaista tekniikkaa :P  Sähkötöitä siis löytyy, ja ne ovat välillä mukavaa vaihtelua siihen ainaiseen mekaaniseen rassaamiseen.

 

Ja mitä palkkaan tulee, niin kyllähän tältä alalta leivän pöytään saa, mutta ei sitä ihan rikastumaan pääse. Ei se palkka, vaan rakkaus ilmailuun ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lukion jälkeen teknilliseen yliopistoon, siellä sopiva suuntautuminen ja ahkera opiskelu, että joskus valmistuu DI:ksi.. Koskaan ei tiedä, mihin töihin sitä eksyy. Ja vaikkei juuri unelmoimaansa duuniin pääsisikään, niin työttömäksi tuskin jää. Palkankin pitäisi olla kohdallaan. :) Mutta vielähän sinulla on lukion ajan aikaa miettiä. Muista kuitenkin lukea luonnontieteitä ja kieliä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olen Finncommilla Ops Controlissa, nimikkeellä Flight Operations Officer.  Toimipaikkana EFSI.

Voisin sanoa, että oikein mikään koulutus ei ole tähän sopiva, vaan "työ tekijäänsä opettaa".

Ehkä joku logiikan kokonaishallinta tavallaan auttaa, joskin tässä ei käsitellä binäärejä. Periaate kuitenkin on tavallaan sama  ;D

Itselläni ehkä auttoi tähän pääsemiseen teknillisen puolen koulutus (Insinööri AMK, mekatroniikka), ja vahva kiinnostus alaan (useita vuosia lennokkikerhon vetäjänä, yms), sekä kohtuullinen kielitaito (Englanti).

 

Rikastumaan ei todellakaan pääse, mutta ihan kiva harrastus :)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinhän se on, ettei koulutus koskaan mene hukkaan. Tuolla kiinnostuspohjalla varmaan AKM-inssi tai DI voisivat olla hyviä tavoitteita, vähän luku- ja laskuhaluista riippuen. Molemmissa voi opiskella elektroniikkaa, sähkötekniikkaa, lentotekniikkaa, tietotekniikkaa yms. Toki sitä voi opiskella jossain muussakin korkeakoulussa kuin teknisessä. Tai sitten voi olla opiskelematta korkeakoulussa ollenkaan. Se on kuitenkin aika hyvä pohja siinä vaiheessa, kun alkaa täytellä työhakemuksia. Samoin se on ihan hyvä pohja, kun aletaan keskustella palkkauksesta. Uskoisinpa avioniikkapuolen osaajille olevan tulevaisuudessa enemmän ja enemmän töitä. Samoin tietty simupuoli kehittyy jatkuvasti. Siellä lienee aika lailla tuommoista syvällisempääkin tietokoneiden sielunelämän liepeillä touhuamista tarjolla.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo tuolla palkkakysykyksellä halusin vain tietää sen että elääkö palkalla, ei tarvitse mikään lakimiehen palkka olla  ;D

 

Tarkkaillaan eri eri koulujen sivuja, ilmailu näyttäisi tarjoavan aika laajalti erilaisia ammatteja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se alkaa peruskoulu vedellä viimeisiään ja olisi valinnan paikka. Lukio on selvä asia, en Seinäjoelta lähde minnekkään vielä tässä iässä opiskelemaan muualle. Mutta minne sen jälkeen?

 

Avioniikkamekaanikko kuulostaisi kiinostavalta, olen aina pitänyt elektroniikasta. Moottoreista olen perillä, mutta en niistä ole senkummemmin perustanut, eli mikään lentokoneasentajan linja ei oikeen innosta. Tietokoneet ovat sensijaan aina kiinostaneet minua, onko tältä puolelta olemassa mitään, esim. vaikka laitteisto-ohjelmoijan linjaa tms? Mitä korkeakoulututkintoja on tältä haaralta? Tekninen ala kiinostaa, palvelualalle tuskin tällä haaralla suuntaudun (esim. stuertti tms.) Ja ennenkaikkea, mihin (muu kuin lentäjä/lennonjohtaja) ammatteihin diabetes estää pääsyn? Luin Tampereen Ammattikoulun sivuilta että hyvä terveys on osoitettava. Tarkoittaako tämä samoja terveysvaatimuksia kuin lentäjillekkin? Ja yksi ratkaiseva tekijä on tietenkin palkka :D

 

Suositelkaa, kertokaa, opastakaa. Tärkeä valinta edessä, ei nappaa mokata  ;)

 

Diabetes estaisi sen stuerttinakin tyoskentelyn.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Diabetes estaisi sen stuerttinakin tyoskentelyn.

 

Tiedän, tuo oli vain esimerkki siitä että kahvinkaatelu/lippujen tarkastaminen ei ole juttuni ;)

 

EDIT: ja ei siis millään pahalla niille jotka tuosta ammatista elantonsa ansaitsevat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Samoin tietty simupuoli kehittyy jatkuvasti. Siellä lienee aika lailla tuommoista syvällisempääkin tietokoneiden sielunelämän liepeillä touhuamista tarjolla.

 

-A-

 

Suosittelen :thmbup:

Vanhojen simujen ylläpitäjät eli huoltajat ovat maailmanlaajuisesti vähissä. Nykyisten simujen kanssa ei enää "rautaa" paljon korjailla. Suurin osa työstä alkaa olla  "pehmo" puolella. Kunnon koulunkäynti antaa pohjan lähes mille tahansa ilmailun alalle. Hienosäätö tulee kyllä talon puolesta.  ;)

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käsittääkseni suomessa ei kouluteta avioniikkamekaanikkoja missään... Tampereella kyllä asentajia.

 

Lentäviin hommiin diabetes on este, mutta ei estä maassa toimimista esim avioniikka-asentajana.

 

Tampereella koulutetaan myös lentokone isninöörejä, eli se on työllistymisen puolella kai lähinnä sitä ohjelmistosuunnittelua.

 

Jos ala kiinnostaa ja erityisesti sähkö, niin papereita vaan vetämään tampereen suuntaan.

 

Ja jos joku alkaa mussuttamaan siellä että diabetes on este, niin soittaa sitten vaikka finnairin terveyspalveluihin ja kyselee sieltä että mitä se estää. Ei mulla ainakaan oo vielä estäny mitään... nimim. avioniikka-asentaja -diabeetikko -kolmivuorotyöläinen

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käsittääkseni suomessa ei kouluteta avioniikkamekaanikkoja missään... Tampereella kyllä asentajia.

 

 

Kyllä vantaalla lentokoneasentaja linjalta tämäkin koulutus löytyy. Jonkun ajan opiskelun jälkeen valitaan jos haluaa suuntautua avioniikka puolelle tai sitten kunnon hardware puolelle.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis löytyykö vantaalta B2 (vai onko se nykyään T2) lupakirjan vaatimukset täyttävä peruskoulutus?

 

En noista kelpuutuksista tiedä, mutta mitä järkeä sitä kyllä kouluttaakaan jos ei saisi kelpuutusta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meikäläinen on just hakemassa Air Finlandille teknisen osaston assistentiksi ja palkkatoiveen keksiminen aiheuttaa pulmaa kun minulla ei ole mitää hajua siitä mikä olisi liikaa ja mikä liian vähän. Ajattelin 2000e mutta arvelen senkin olevan yläkanttiin.

 

Ideoita?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mennään vähän korkeammalle ja kysytään, mitä työpaikkoja diabeetikolle löytyy avaruusalalta. Ja lähinnä, että pitääkö muuttaa rapakon sillepuolen, vai löytyykö koto-euroopasta hommia ja mitä hommia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mennään vähän korkeammalle ja kysytään, mitä työpaikkoja diabeetikolle löytyy avaruusalalta. Ja lähinnä, että pitääkö muuttaa rapakon sillepuolen, vai löytyykö koto-euroopasta hommia ja mitä hommia?

 

Eikös suomalaisia instrumentteja ole ollut jo aika monessa luotaimessa. Niiden kehitystyön parista varmaan töitä löytyisi ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ennen sanottiin , vain taivas on rajana.

Nyt ei näy sekään riittävän. Jos et nähnyt, katso YLE Areena, Ulkosuomalaisen tarina, 22.11.2007

 

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä vantaalla lentokoneasentaja linjalta tämäkin koulutus löytyy. Jonkun ajan opiskelun jälkeen valitaan jos haluaa suuntautua avioniikka puolelle tai sitten kunnon hardware puolelle.

 

 

Kyllä tuolta valmistutaan ihan vain lentokoneasentaja nimikkeellä. Luulisi, että siitä olisi mulle mainittu kun kuitenkin opiskelen tuolla  ::). Eli se Tampere taitaa olla ainut mistä voi valmistua avioniikka-asentajaksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nostetaas taas. Pian koettaa yhteishaku. Lukion jälkeen olen ajatellut jatkaa joko TKK:hon, AMK:hon tai (vahvimpana vaihtoehtona) ammattiopistoon. Se vain tuntuu siltä että sen jälkeen pääsee tekemään juuri sitä mitä haluaa: korjaamaan lentokoneita. Lueskelin vähän tuota Hervannan amiksen sivuja (http://www.tao.tampere.fi/leko/index2.html) ja siellä mainittiin että koulutukseen soveltuva terveydentila on osoitettava T1-lääkärintodistuksella. Tarkoittaako tämä siis suoraan että diabeetikolla ei ole mahdollisuuksia tähän kouluun?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoittaako tämä siis suoraan että diabeetikolla ei ole mahdollisuuksia tähän kouluun?

 

Tuota varmaan kannattaa kysyä suoraan tuolta koululta. Mutta pikainen valistunut arvaus on, että valitettavasti ei ehkä pääse. Onhan mahdollista, että teet vaikka puolisen tuntia töitä lievässä hypoglykemiassa, pikkuisen normaalia sekavammassa olotilassa, jolloin ehkä lentoturvallisuus vaarantuu.

 

Mutta, kuten sanoin, tuo on vain arvaus.

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nostetaas taas. Pian koettaa yhteishaku. Lukion jälkeen olen ajatellut jatkaa joko TKK:hon, AMK:hon tai (vahvimpana vaihtoehtona) ammattiopistoon. Se vain tuntuu siltä että sen jälkeen pääsee tekemään juuri sitä mitä haluaa: korjaamaan lentokoneita.

 

Jos sulla päätä ja mielenkiintoa riittää, valitse noista kahdesta ensimmäisestä. Jos vielä sen jälkeen tuntuu, että mieli tekee viettää loppuikä kädet rasvassa, selkä paskana, seittemällä mutkalla ruuman syövereissä ja vaatimattomalla korvauksella, hankkimallasi koulutuksella on sitten helpohko nakki hommata lentokoneasentajan pätevyys. Jos teet toisinpäin, se koulunkäynti alkaa mitä todennäköisimmin maistua aika ikävälle, kun on tottunut edes säännölliseen ansiotuloon. Runsaasta koulutuksesta ei ole kuitenkaan haittaa. Tuli sitä joskus nakotettua kartonkikoneen pituusleikkurillakin ja ko. koneen kuski oli kuulemma maisterin papereilla siunattu.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään