Kirjoitettu Lokakuu 14, 2007 Matti: Lääkäreitäkin on moneen lähtöön, kuten muurareitakin. Jotkut vaan ovan luontaisesti parempia, kuin toiset. Toinen muurari tekee kertaheitolla suoran seinän, toisen tekemisiä joudutaan korjailemaan useaan kertaan - jos seinä ylipäätään pystyssä pysyy. Ja ei tuohon aina vaikuta hankittu ylläpitokoulutus tai halukkuus. On tietysti ikävää, jos joutuu hoidettavaksi tuollaisen "ei-luonnonlahjakkuuden" käsiin, mutta sitä on vaikea millään konstilla parantaa. Ja ainakaan nykyinen suuntaus tuoda lääkärityövoimaa ulkomailta ei asiaa yhtään paranna. Vaikka on niitä osaajia ulkomaalaisissakin. Arttu - luonnonlahjaton Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 14, 2007 Matti: Lääkäreitäkin on moneen lähtöön, kuten muurareitakin. Tämä on nimenomaan se keskeinen juttu. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 14, 2007 Juu.. Tuo on varmaan totta joka alalla, että on osaajia ja niitä jotka eivät ehkä ole niin hyviä siinä mitä tekevät. Tai sitten vaan se motivaation puute syö sitä näennäistä osaamista. Arttu: Mukava oli lukea todellisen alan moniosaajankin mielipiteitä . -Jukka Kyllähän se niin on, että kun jostain hommasta/alasta pitää, niin se jatkuvasti tavallaan ruokkii sitä osaamista/oppimista, se kova motivaatio. Ja tietysti, jos ei viihdy hommissa, niin se on sitä väkisin puurtamista. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 14, 2007 Juu.. Tuo on varmaan totta joka alalla, että on osaajia ja niitä jotka eivät ehkä ole niin hyviä siinä mitä tekevät. Tai sitten vaan se motivaation puute syö sitä näennäistä osaamista. Arttu: Mukava oli lukea todellisen alan moniosaajankin mielipiteitä . -Jukka Kyllähän se niin on, että kun jostain hommasta/alasta pitää, niin se jatkuvasti tavallaan ruokkii sitä osaamista/oppimista, se kova motivaatio. Ja tietysti, jos ei viihdy hommissa, niin se on sitä väkisin puurtamista. Njäh... Emmämitäänosaa Pakko kuitenkin kärvistellä eteenpäin, jotta saisi toimeentulonsa. Mutta ehkä tärkeämpää on, että ymmärtää oman rajoittuneisuutensa, ja osaa ja uskaltaa tarvittaessa pyytää apua taitavammammalta kollegaltaan. Kaikista ei siihen ole, vaan jonkinlainen "kaikkivaltiaskompleksi" vaivaa joitakuita. Arttu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 14, 2007 Kaikista ei siihen ole, vaan jonkinlainen "kaikkivaltiaskompleksi" vaivaa joitakuita. Jotenkin on jäänyt sellainen maku, että kirurgien joukossa tämä on perin yleinen vaiva.... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 14, 2007 Jotenkin on jäänyt sellainen maku, että kirurgien joukossa tämä on perin yleinen vaiva.... Samaa vaivaa esiintyy muillakin kuin terveydenhuollon alalla Toisen tunnustaminen paremmaksi tai itsensä tunnustaminen riittämättömäksi taidoiltaan saattaa ottaa itsetunnon päälle. "Mikä sekin luulee olevansa"... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 16, 2007 Jotenkin on jäänyt sellainen maku, että kirurgien joukossa tämä on perin yleinen vaiva.... Onhan se niin että lääkäri (tai kirurgi ) ei koskaan lopeta opiskelua. Aina pitäisi lukea, harjoitella ja pysyä ajan hermolla. Itse tulee käytyä koulutuksissa usein (perhe jopa valittaa kun ei koskaan ole kotona) ja kolleegat tekee samoin. Jokaisella lääkärillä tulisi olla terve tarve kehittää itseään. Tuo jumalaksi julistautuminen onkin sitten hyvin maligni tauti, monesti peitellään jotain heikkoutta. En voi mennä sanomaan että se olisi mitenkään yleistä, tosin voi olla että kyseinen käytös tapahtuu muualla kun työtovereiden seurassa. Sen verran voi myöntää että me suomalaiset tietenkin ollaan muutaman oluen jälkeen viisaampia, komeampia ja parempia kuin muut... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 16, 2007 Joo siis vitsinähän minä tuon kirurgi-jutun heitin. Sellainen tunne opiskeluaikoina vaan jäi, että erikoislääkäreistä juuri nuo kirurgit olivat muita enemmän "olevinaan"..... Ja älkää nyt ymmärtäkö väärin, arvostan suuresti tuon porukan työtä. Uskomattomia suorituksia näki saleissa nimenomaan kestävyyden ja keskittymiskyvyn osalta. Leikkausjälkeähän minun on paha mennä arvioimaan. Pitkiä, yli kuusituntisia leikkauksia ja siinä ne vaan nakotti samalla paikalla, välillä vähän kokista maskin takaa pillillä mutta muuten koko ajan siinä. Ja kuitenkin puhutaan työstä jossa keskittyminen omaan tekemiseen ei voi kovin paljoa herpaantua... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 16, 2007 Joo siis vitsinähän minä tuon kirurgi-jutun heitin. Sellainen tunne opiskeluaikoina vaan jäi, että erikoislääkäreistä juuri nuo kirurgit olivat muita enemmän "olevinaan"..... Ja älkää nyt ymmärtäkö väärin, arvostan suuresti tuon porukan työtä. Uskomattomia suorituksia näki saleissa nimenomaan kestävyyden ja keskittymiskyvyn osalta. Leikkausjälkeähän minun on paha mennä arvioimaan. Pitkiä, yli kuusituntisia leikkauksia ja siinä ne vaan nakotti samalla paikalla, välillä vähän kokista maskin takaa pillillä mutta muuten koko ajan siinä. Ja kuitenkin puhutaan työstä jossa keskittyminen omaan tekemiseen ei voi kovin paljoa herpaantua... Vitsinähän tuo otinkin. Ei ollut ensimmäinen eikä sadas kertaa kun tuon kuulee, eikä viimeinen... Ja kai siinä pieni totuus piilee... Välilä nuo sessiot voi olla tosiaan aika pitkiä, 4-5 h voi olla ihan tavallista, mutta 8-12 h ihan mahdollisia. Eniten pitää nostaa hattua noille replantaatiotiimeille, niillä nuo leikkaukset voivat venyä pitkälle seuraavaan aamuun... Ja koko homma tehdään mikroskoopin alla, voi selkä ja niska olla koetuksella. Monesti joutuvat vaihtamaan porukkaa koska ei kerta kaikkiaan jaksa. J Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 17, 2007 Matti: Lääkäreitäkin on moneen lähtöön, kuten muurareitakin. Jotkut vaan ovan luontaisesti parempia, kuin toiset. Toinen muurari tekee kertaheitolla suoran seinän, toisen tekemisiä joudutaan korjailemaan useaan kertaan - jos seinä ylipäätään pystyssä pysyy. Ja ei tuohon aina vaikuta hankittu ylläpitokoulutus tai halukkuus. On tietysti ikävää, jos joutuu hoidettavaksi tuollaisen "ei-luonnonlahjakkuuden" käsiin, mutta sitä on vaikea millään konstilla parantaa. Ja ainakaan nykyinen suuntaus tuoda lääkärityövoimaa ulkomailta ei asiaa yhtään paranna. Vaikka on niitä osaajia ulkomaalaisissakin. Arttu - luonnonlahjaton Silti noi lääkäri-rapparit pyytävät yhdessä uhkaillen samaa liksaa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 17, 2007 Silti noi lääkäri-rapparit pyytävät yhdessä uhkaillen samaa liksaa Niinpä... Mun mielestäni nyt tullaankin siihen etiikka-kysymykseen... -J Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 17, 2007 Jahas... Kaikesta päätellen ei etiikkaa laisinkaan. -Jukka ??? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 17, 2007 Kunnallisessa sairaanhoidossa ei koskaan ole ketään mikään asia kiinnostanut ja suhtautuminen on täysin välinpitämätöntä. Kunnalliselta puolelta (kun se on iso työnantaja) löytyy yhtä sun toista. Tosiaan, oman perheeni "oma lääkäri" (ainakin se viimeisin, josko ois lähtenyt jo vaihtoon, tiedä häntä) tuolla terveysasemalla on kyllä yksi, jota ei kiinnosta mikään. Koulussa eräs opettaja kertoi siitä kuinka jalkansa loukattuaan ja saatuaan siirron sairaalasta toiseen kävi ilmi, että potilaspaperit (paksu pinkka) olivat kadonneet "jonnekin". Jippii. Että tällaistakin löytyy. Eikä oikein lotkautettu korviaan sille, että niitä ei olisi saanut kadottaa. Mutta on niitä mukaviakin. Ainakin erään ison sairaalan päivystysosaston hoitajat vaikuttivat asiantuntevilta ja mukavilta. Mutta ehkä ei pitäisi kommentoida, kun kerran heidän kanssaan olin tekemisissä lähinnä ns. työkaverina, eli kun itsekin olin paikassa töissä. Äiti kyllä kehuskeli (potilaana ollessa) hoitajia ihan mukaviksi. Myöskin toisen helsinkiläisen sairaalan henkilökunta sai kiitosta mukavuudesta ja huolenpidosta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 17, 2007 Onhan se niin että lääkäri (tai kirurgi ) ei koskaan lopeta opiskelua. Aina pitäisi lukea, harjoitella ja pysyä ajan hermolla. Itse tulee käytyä koulutuksissa usein (perhe jopa valittaa kun ei koskaan ole kotona) ja kolleegat tekee samoin. Hei, meillä terveydenhuoltoalan ammattilaisilla on laissa säädetty täydennyskoulutusvelvollisuus. Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä 28.6.1994/559: "18 § Täydennyskoulutusvelvollisuus Terveydenhuollon ammattihenkilö on velvollinen ylläpitämään ja kehittämään ammattitoiminnan edellyttämää ammattitaitoa sekä perehtymään ammattitoimintaansa koskeviin säännöksiin ja määräyksiin. Terveydenhuollon ammattihenkilön työnantajan tulee luoda edellytykset sille, että ammattihenkilö voi osallistua tarvittavaan ammatilliseen täydennyskoulutukseen." Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 17, 2007 Ja ainakaan nykyinen suuntaus tuoda lääkärityövoimaa ulkomailta ei asiaa yhtään paranna. Vaikka on niitä osaajia ulkomaalaisissakin. Itselläni nykyisessä työterveydenhuollossa, on näitä " Ulkomaalaisia " idässä koulutuksensa saaneita lääkäreitä, mutta heidän vastaanotollaan olen kokenut että he tutkivat minut potilaana, koskevat, tutkivat yms. eivät vain istu selin potilaaseen ja naputtele tietokonetta ja määrää tulehduskipulääkettä ja sairaslomaa, vaan suosittelevat esim. annoksen vodkaa itsehoitoon... Mennee vähän OT, mutta eilisiltana piti Remun kanssa lähteä kunnalliseen eläinlääkäripäivystykseen, en ole ikinä saanut niin hyvää ja ystävällistä palvelua, yksityisellä eläinlääkäriasemalla, mitä Vantaan kaupungin päivystys tarjosi, hintakin oli vielä edullisempi, joten ainakin tuolla MD Vet puolella, ei aina kunnallisen morkkaaminen pidä paikkaansa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 18, 2007 Itselläni nykyisessä työterveydenhuollossa, on näitä " Ulkomaalaisia " idässä koulutuksensa saaneita lääkäreitä, mutta heidän vastaanotollaan olen kokenut että he tutkivat minut potilaana, koskevat, tutkivat yms. eivät vain istu selin potilaaseen ja naputtele tietokonetta ja määrää tulehduskipulääkettä ja sairaslomaa, vaan suosittelevat esim. annoksen vodkaa itsehoitoon... Höh ! Olet vaan käynyt väärillä suomalaisilla lääkäreillä. Minä tosin suosittelen itsehoitoon hyvää viskiä tai konjakkia, mutta tähän syynä lienee juuri nuo kulttuurierot... Arttu - luonnottoman lahjaton Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 18, 2007 Minä tosin suosittelen itsehoitoon hyvää viskiä tai konjakkia Iselläni tumma rommi ajaa saman asian Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 18, 2007 Hei, meillä terveydenhuoltoalan ammattilaisilla on laissa säädetty täydennyskoulutusvelvollisuus. Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä 28.6.1994/559: "18 § Täydennyskoulutusvelvollisuus Terveydenhuollon ammattihenkilö on velvollinen ylläpitämään ja kehittämään ammattitoiminnan edellyttämää ammattitaitoa sekä perehtymään ammattitoimintaansa koskeviin säännöksiin ja määräyksiin. Terveydenhuollon ammattihenkilön työnantajan tulee luoda edellytykset sille, että ammattihenkilö voi osallistua tarvittavaan ammatilliseen täydennyskoulutukseen." Moikka, Onhan se hyvä, että on säädetty oikein laissa. Jos joku ei vaikka muista pitää ammatitaitoa yllä ... Jotenkin tuntuu, että tuolla terveydenhuoltoalalla aika moni puurtaa väkisin, vailla motivaatiota. No, jospa siihen se raha tuo helpotusta. Olen myös kuullut sanottavan, että raha ei tuo onnea. Voin sanoa, että on aika monesta hommasta kokemusta, mutta jos ei hommasta tykkää, niin ei se raha siihen motivaatioon auta. Mieluummin tekee hommaa mistä pitää, vaikkapa sitten huonommalla liksalla. No, alalle hakevat ainakin lisääntyvät, jos saavat tuollaisia korotuksia. Mutta EI se raha kyllä SAA olla se pääasiallinen motivointi tuonne. Pitää olla myös auttamishalua ja empatiaa luonteessa. -Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 18, 2007 Monilla varmaan on motivaatiota kyllä mennä koulutuskursseille ynnö muille, mutta usein se jää työntekijän omalle kontolle, täysin omalla ajalla ja kustannuksella tehdyksi lisäkoulutukseksi. Työpaikan yms. muun järjestämään lisäkoulutukseen pääsee ehkä kerran, pari työuran aikana, koska kaikkien pitää ainakin kerran johonkin koulutukseen päästä. Eli yleensä tuo velvollisuuden suorittaminen tosiaan jää ihan omalle kontolle. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 18, 2007 No... Tuossa on niitä kehitettäviä asioita. Mielestäni nuo on niitä asioita joihin sen RAHAN (palkankorotusten) lisäksi pitäisi kiinnittää huomiota. Eli alaan yleisesti. Varmasti, vain sitä kautta voidaan turvata jatkossa, sekä alalla viihtyminen ja sitä kautta myös potilaiden hyvä hoito, ihan yleisesti. -Jukka 8) EDIT: Säästöissä kannattaisi keskittyä hyvään hoitoon, eikä vaan lääkkeisiin (esim. vanhusten kohdalla). Sitä kautta ne säästöt tulevat. Ja henkilökunnan kannalta sen viihtyvyyden ja hyvinvoinnin kautta vähentyneinä poissaoloina etc. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 18, 2007 Terve Itsekin terveydenhuollossa vaikuttavana allekirjoitan Lauran kommentit täysin. Tosin viime vuosina ollaan kyllä edistytty tuossakin asiassa, ja nykyään työnantajakin maksaa joitakin koulutuksia (ainakin meille lääkäreille). En tee tätä työtä ainoastaan rahan takia. Oma alani jaksaa yhä kiinnostaa minua, koska opittavaa minulla on edelleen paljon. Mutta en myöskään suostu tätä hommaa tekemään, jos työolot ovat surkeat tai palkka ei mielestäni vastaa työn rasittavuutta tai vaativuutta. Edelleen olen sitä mieltä, että minullakin on oikeus vapaa-aikaan ja täyteen työstä irroittautumiseen. Kun suljen työpaikan oven perässäni, saan unohtaa kaikkien potilaiden murheet ja asiat oman vapaa-aikani ajaksi. Muut huolehtikoot heistä sen aikaa - minua ei kiinnosta. Ja jos haluan vetää pään täyteen vapaa-aikanani, voin tehdä sen ilman pelkoa, että joku kaipaisi minua töihin, koska siellä ei muka pärjätä ilman minua. On työnantajan vastuulla huolehtia siitä, että työpaikoilla on jatkuvasti riittävästi osaavaa henkilökuntaa, jotka saavat riittävää palkkaa potilaiden asioiden huolehtimisesta, ja työolot ovat kohtuulliset. Tämä koskee myös sairaanhoitajien työoloja. Arttu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 18, 2007 Arttu on hieno esimerkki alansa ammattilaisesta, joka haluaa oppia aina vaan lisää..Eli motivaatiot kohillaan .. Oppiminenhan on palkitsevaa ja siitä saa kummasti potkua, vaikka välillä rankkaa onkin. -Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 18, 2007 Höh ! Olet vaan käynyt väärillä suomalaisilla lääkäreillä. Minä tosin suosittelen itsehoitoon hyvää viskiä tai konjakkia, mutta tähän syynä lienee juuri nuo kulttuurierot... Arttu - luonnottoman lahjaton Kautta rantain olen kuullut, että eräs nimeltämainitsematon Suomen Doug Ross on antanut hyviä hoito-ohjeita joskus: "Teippaa burana ottaas ja r***kkaa vähemmän..." LND Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 18, 2007 Kautta rantain olen kuullut, että eräs nimeltämainitsematon Suomen Doug Ross on antanut hyviä hoito-ohjeita joskus: "Teippaa burana ottaas ja r***kkaa vähemmän..." LND Mutta se toimi. Potilas ei tullut enää takaisin... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 18, 2007 Mutta... Buranahan ei ole pahimmasta päästä... Toisin kuin r..kut . -Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla