Mika Kinnunen

Ju-52 Kaleva ehkä löydetty?

8 viestiä aiheessa

Upea uutinen!

Toivottavasti hylky ei pääse kansainvälisten roistojen pelinappulaksi, vaan ennemmin jää sitten vaikka pohjaan odottamaan älykkäämpiä sukupolvia.

Ruåtsalaisten "Catalina-affären" DC-3:lle tekemä nosto ja muinaisen tilanteen sekä tapahtumien tiedottaminen on hatunnoston arvoinen suoritus, siittä täydet pinnat lahden taakse. Meillä on tuossa vielä opittavaa, joskin eipä Ruåtsikaan kaikkea ole.., vain sen mitä on ollut pakko. (Vrt muuan yksinäinen pommikone jota Suomesta seurattiin, ja meidän sähköinen tiedustelu nappasi mielenkiintoista viestintää jonka sai dekoodattua...)

Olen aina ollut sitä mieltä että tuollaisessa Suomenlahden skannauksessa tulee saalista, ja paljon, sekä mielenkiintoista. Olisi hienoa kun edes osa tuosta saataisiin minun elinaikanani tehtyä!

/Janne

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen aina ollut sitä mieltä että tuollaisessa Suomenlahden skannauksessa tulee saalista, ja paljon, sekä mielenkiintoista. Olisi hienoa kun edes osa tuosta saataisiin minun elinaikanani tehtyä!

/Janne

Eräs tuttavani on töissä puolustusvoimien aluksella jonka tehtävänä on aika ajoin luotailla aluevesiemme pohjia mahdollisten miinojen yms. meriliikenteelle vaaraksi olevien esineiden varalta. Lentokoneiden hylyistä kiinnostuneena olenkin udellut onko pohjasta saatu "kaikuja" ko. aiheesta. Vastaus on ollut positiivinen, kyllä sieltä löytyy paljonkin kaikenlaista romua, lentokoneista laivoihin ja kaikkea siltä väliltä.

Puolustusvoimat/laitos ei vain ole kiinostunut nostamaan (lue: rahaa ei ole tällaiseen toimintaan) mitään ko. aiheeseen liittyvää. :(

Suomalaisiakin koneenhylkyjä on meressä paljon, niitäkin joiden sijainnista voi lukea esim. Jaakko Hyvösen 'Kohtalokkaat Lennot'-kirjoista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joskus s.h.i:ssä oli aiheesta juttua ja muisteleisin jonkun esittäneen listan noin 350:stä sotien aikana Suomenlahteen ammutusta aluksesta. Mukana oli vaikka mitä jännää Spitfireä ja Mustangia myöten.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tänään Ilta-Sanomissa (vai oliko se sittenkin -lehti) oli puolen sivun artikkeli aiheesta, ja toteamus että hylyn paikka on varmistunut. Viron laivasto on löytänyt jäänteet kaikuluotaimella mutta robottikameralla ei ole vielä asiaa voitu varmistaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joskus s.h.i:ssä oli aiheesta juttua ja muisteleisin jonkun esittäneen listan noin 350:stä sotien aikana Suomenlahteen ammutusta aluksesta. Mukana oli vaikka mitä jännää Spitfireä ja Mustangia myöten.

Eikö nuo Mustangit ja Spitfiret tunnistettu myöhemmin Yak-9:seiksi ym. venäläiskoneiksi?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään