Guest philes

Ilmavoimien koneen vika säikäytti Tikkakoskella

13 viestiä aiheessa

Ilmavoimien Learjet-suihkukoneen laskutelineen merkkivalossa ilmeni ongelmia torstaina päivällä.

Tikkakosken lentokentälle laskeutumassa olleen koneen yksi merkkivalo ei syttynyt, joten pidettiin mahdollisena, että telineet eivät välttämättä toimisi. Palokunta hälytettiin paikalle varmistamaan tilannetta. Laskutelineet kuitenkin toimivat ja lentokoneen laskeutuminen onnistui normaalisti.

Laskutelineissä ei havaittu vikaa. Ongelman aiheutti koneen palanut merkkivalo. Toimimaton valo vaihdettiin ja kone pääsi jatkamaan matkaansa Helsinkiin iltapäivällä.

Kahdeksanpaikkaisen lentokoneen kyydissä oli neljä matkustajaa.

Ilmavoimat käyttää Learjet-koneita muun muassa henkilökuljetuksiin. Konetyypillä on lennätetty muun muassa tasavallan presidenttiä.

13:17 (Päivitetty 15:31)

Keskisuomalainen

On muuten ollut Ilmavoimien Leareilla ennenkin ongelmia.

Ilmavoimien koneen rengasrikosta vaaratilanne

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lear on NIIN nopea lentokone (se on liian nopeasti laskussa määräkentällä) että lentäjillä ei yksinkertaisesti riitä aika tuollaisen vian ilmetessä vaihtaa telinemerkkivaloja ristiin.  Siihen on aikaa vain hitaammilla koneilla.  ???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tasta on muistaakseni keskusteltu aikaisemminkin, mutta mika olikaan se syy, etta hehkulamppuja ei saada vaihdettua LED:eihin ohjaamoissa?

Luulisi kayttokustannusten alenevan, luotettavuuden paranevan, sahkoa saastyvan ja viela kaikenlisaksi pelastettaisiin maapallo  :laugh: .

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lear on NIIN nopea lentokone (se on liian nopeasti laskussa määräkentällä) että lentäjillä ei yksinkertaisesti riitä aika tuollaisen vian ilmetessä vaihtaa telinemerkkivaloja ristiin.  Siihen on aikaa vain hitaammilla koneilla.  ???

Valojen vaihto oli kyllä mulle uus juttu! Onko se niin nopea kone, ettei ehdi pyäriä ympyrää sen aikaa, että ehtii kokeilla lamppuja?

-Kaitsu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Valojen vaihto oli kyllä mulle uus juttu! Onko se niin nopea kone, ettei ehdi pyäriä ympyrää sen aikaa, että ehtii kokeilla lamppuja?

Vai oliskos ollut pientä sarkasmin kulmaa tossa Peterin lausunnossa  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ensiksi kokeillaan painamalla pimeätä lamppua  ja kokeillaan ,palaako

jos ei niin,,,

Vikamahdollisuuksia on monia.

-lamppu palanut,

-lampunpidikkeen kanta viallinen. Tässä tapauksessa ei vaihtolamppukaan pala.

mulla oli aikoinaan Commanderissa hyvin hassu vika noissa telinevaloissa, koska vasemman päätelinen koko johtonippu oli katkennut telineitä sisään ottaessani.

Valotesti oli hyvin epälooginen.

Pakkolaukaisulla telineet ulos ja kaikki meni hyvin  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En halunnu tehä uutta aihetta tätä varte.

Tietääkös joku että minkäs takia näkyi hornetti/korvaava eilen helsingis (munkkiniemen) yläpuolella matalla lentäen. Ja hiljaa lensi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tsot tsot Peter! Happamia? >:(

No mutta ystäväni Erkki !

Älähän nyt suoralta kädeltä KETTUile kotikylän miehelle. 

Ei minun tarvitse olla kenellekään kateellinen.

Jos Learilla lentäminen olisi minulle "iso" juttu niin kai minä sitten ostaisin Learin ja lentäisin sillä. 

Ja yrittäisin ehtiä vaihtamaan polttimoitakin siinä sivussa. Ehkä.

:P

Peter

(se herkkähipiäinen harrastelija Keski-Suomesta)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikös kaikissa koneissa ole "Lamp Test" -nappia, jolla saa kaikki lamput palamaan, ja näin arvella, että lamppu on ehkä palanut ? Ainakin BO105 -kopterista tuollainen löytyy. Hyödyllinen namiskuukkeli.

Arttu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikös kaikissa koneissa ole "Lamp Test" -nappia, jolla saa kaikki lamput palamaan, ja näin arvella, että lamppu on ehkä palanut ? Ainakin BO105 -kopterista tuollainen löytyy. Hyödyllinen namiskuukkeli.

Arttu

Et sitten viitsinyt lukea tuosta edellä, mitä jo asiasta kirjoitin  ::)

Kertauksena vielä, ettei "vieritysnappi" kulu.

>Ensiksi kokeillaan painamalla pimeätä lamppua  ja kokeillaan ,palaako

jos ei niin,,,

Vikamahdollisuuksia on monia.

-lamppu palanut,

-lampunpidikkeen kanta viallinen. Tässä tapauksessa ei vaihtolamppukaan pala.<

Eli test-nappi löytyy kaikista ,joissa on sisäänvedettävät laskutelineet

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jaska, Jaska ... kauanko siitä on kun olet viimeksi Senecaa lentänyt? Tai Lancea tai Arrowia?

(Tai sitten pitää minun kerrata käsikirjat jotta löytäisin ko.  pikku-Pipereista sen testinappulan jolla ko koneiden telinevalot saadaan palamaan)  ;)

Ei muuten ollut yhdessäkään mun 400-sarjan Cessnassakaan.

Navajossa sen sijaan oli muistaakseni yksitellen painamalla testattavat telinevalot.

Peter

PS.  Näin joulun lähestyessä: Mikä onkaan se suomalainen joululaulu,  jonka kuuleminen todella ahdistaa lentäjää?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Et sitten viitsinyt lukea tuosta edellä, mitä jo asiasta kirjoitin  ::)

Kertauksena vielä, ettei "vieritysnappi" kulu.

>Ensiksi kokeillaan painamalla pimeätä lamppua  ja kokeillaan ,palaako

jos ei niin,,,

Juu, luin kyllä, mutta en ymmärtänyt. :-[ BO105:ssä kun on yksi namiska, jolla saa kaikki mittaritaulun valot loistamaan samalla napilla. Muissa koneissa lienee siis erilainen systeemi?

Arttu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään