Kirjoitettu Lokakuu 13, 2007 Muutama reissukuva taas vaihteeksi. Reititys oli TMP-HEL-TXL, Finnairilla tietenkin. Raja pörräsi Hesavantaan ohitse illanhämärässä. [ attachment removed ] Valitettavasti epätarkka mutta henk. koht. suosikkilulma MD-11:sta [ attachment removed ] Finaalissa Tegelin kentälle, berliini taustalla. Sotaratsu oli A319 OH-LVC [ attachment removed ] Ent. DDR:n puolella oleva TV-torni [ attachment removed ] Hapag-Lloyd [ attachment removed ] Tegelin kenttä, aika "tylsää" oli liikenne, suurin osa oli TUI:n, Hapagin, Lufthansan tai Air Berlinin putteja. [ attachment removed ] Berliinissä tuli poikettua tekniikkamuoseossa. Täällä onkin ollut jo kuvia sieltä, joten en spämmää kovin paljoa....tämä Stukan raato sävähdytti silti. [ attachment removed ] Ei ollut kummoinen tarjonta messuilla, tämä Ju-52 oli silti hieno [ attachment removed ] C-47 oli saanut kunniapaikan museon katolla. [ attachment removed ] Ehdottomasti hienoin elämys oli "Berlin Underground" -seuran järjestämä bunkkerikierros. Kyseessä oli 1942 rakennettu väestönsuoja metroaseman yhteyteen. Bunkkeri oli hyvin pitkälti unohtunut, ja vasta 90-luvun lopulla ko. seura pisti näyttelyn pystyyn ja alkoi järjestämään opastettuja kierroksia. Bunkkeri sinänsä oli jännä, mutta oppaan kertomukset tekivät kierroksesta paljon mielenkiintoisemman. Seuran sivut ovat muuten http://berlinerunterwelten.de/en/002/002.htm , suosittelen kyllä jos tuo aikakausi kiinnostaa! [ attachment removed ] Väestonsuoja oli alunperin mitoitettu muutamalle sadalle valitulle ihmiselle, mutta loppuaikoina siellä oli n. 4500 ihmistä sulloutuneena. Ovella olleet vartijat eivät mahtaneet mitään väkijoukolle joka epätoivoisesti haki suojaa päivittäisiltä pommituksilta. Hassusti kuitenkin ko. (ja moni muukin maanalainen) suoja ei ollut edes pomminvarma :-/ [ attachment removed ] Tila oli hyvin pitkälti alkup. kunnossa, sodanaikaiset maalaukset (ja myrkyllinen fluoresoiva maali ovien ympärillä) olivat ennallaan. "Abort" oli natsisaksan sana vessalle, WC tai Toilette-sanoja kun ei voinut käyttää, vierasperäisiä sanoja kun ovat. [ attachment removed ] Tegelillä on näemmä varattu sitten kaikenkarvaiseen kalustoon [ attachment removed ] Kelta-tuitui. Tarkoitus oli mennä terassille kuvaamaan, mutta sehän oli kiinni Tulin kentälle 2 h ennen koneen lähtöä mutta siellä oli vielä 2 lentoa ennen meitä jota epätoivoisesti yritettiin chekata sisään. Oman lennon check-in aukesi vasta n. 45 min ennen lähtöä. Siinä vaiheessa selvisi (monitorilta skrollaavalta tekstiltä) että kone olisi ainakin tunnin myöhässä. Ei sitten kannattanut jonotella check-iniin, varsinkin kun jonot olivat todella pitkiä. N. tunnin odottelun jälkeen check-in suljettin ja ihmismassa odotti sen takana olevassa huoneessa. Tegel on kyllä kumma kenttä, kaikki kaupat ovat ns. yleisissä tiloissa ja check-inin jälkeen mennään käytännössä suoraan koneeseen. Yleisissä tiloissa ei ole missään tuoleja tai istumapaikkoja, monitorit olivat kaikki mustia eikä edes isolla "päänäytöllä" näkynyt minkään lennon statusta, ainoastaan alkuperäinen lähtöaika (joka monen lennon kohdalla ei pitänyt enää paikkansa, suurin osa oli myöhässä). Ts. matkustaja ei mistään saanut tietoa arvoidusta lähtöajasta, vähän sapetti. [ attachment removed ] Lähtöaula ja "Taxfree" -tila heti check-in tiskin takana. Tästä ei päässyt mihinkään, monitoreita ei tietenkään päivitetty. Sekä check-in henkilökunta että swissportin työntekijät olivat ihan ulalla tilanteesta, eikä kukaan tiennyt/kertonut mitään. Delegoivat vaan kyselemään toiselta tiskiltä. [ attachment removed ] Kone lähti lopulta 2h myöhässä, selvisi että pyyparvi oli lentänyt moottoriin aikaisemmin ja tarkistusten vuoksi oli lumipalloefekti lähtenyt liikkeelle ja aiheuttanut pahia myöhästymisiä. Parempi pyy pivossa kuin parvi moottorissa vai mitenkä se meni.... No, Finnair hoiti homman silti mielestäni hyvin (vaikkka Tegelin kenttä kusikin täysin), jatkolennolta myöhästyttiin tietenkin mutta kuljetus Treelle hoitui sitten taksilla. Vältän kyllä tulevaisuudessa tuota Tegelin kenttää, sen verran paha maku jäi :-/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 13, 2007 Eikös sinne ole se uusi Brandenburgin kenttä tulossa joka korvaisi nykyiset 3 eri kenttää, vai kuopattiinko hanke? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 14, 2007 Ilmeisesti suunnitelmissa on kuopata sekä Tegel (jee!) ja Tempelhof (dämn) ja siirtää toiminnot Shönefeldiin. Tätä kenttää kutsuttaisiin kai sitten tulevaisuudessa Brandenburgin kentäksi. Ps. tietääkö joku onko turha yrittää soittaa finskin / RTG groundin tulopalveluun? Pitäisi saada laukku ilmoitettua kadonneeksi, mutta vantaalta ei kukaan vastaa eikä tampereellakaan kukaan ole hereillä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla