Jaro Myllynen

Helsinki University of Technologyn short

26 viestiä aiheessa

Eikös siinä kyljessä lue mihin sitä käytetään ;)

 

No ei varsinaisesti. Siinä kyljessä lukee lähinnä se, että kuka sitä käyttää :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olin aikanaan työharjoittelussa ollessani tekemässä muutostöitä tuohon koneeseen. Silloin joku kysyi TKK:n porukoilta millä aikovat ampua laatikon kiertoradalle, eivät kuulema tykänneet kysymyksestä  :laugh:

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, että mihin tota Helsinki University of Technologyn Short SC-7 Skyliner 3A-100 konetta käytetään?

 

Hei!

 

Pääasiassa radiometrimittauksiin. Enemmän Avaruuslaboratorion kotisivulla (Research):

 

http://www.space.hut.fi/research/index.html

 

Koneesta  on vielä tarkempi tekninen esittelykin:

http://www.space.hut.fi/research/skyvan/presentation.html

 

 

Kari

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin on harvinaisen ruma kone.

 

Nii on. Parhaiten se sopis käytettäväks räjäytyslavasteena jossain leffassa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nii on. Parhaiten se sopis käytettäväks räjäytyslavasteena jossain leffassa...

 

Kone on kaunis kun se lentää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin on harvinaisen ruma kone.

 

Nythan ma sen kekkasinkin!

 

Sita kaytetaan pelottelemaan pienet vihreat miehet takaisin Marsiin. Rumuutensa lisaksi siina on very-hi-tech laitteisto, jolla voi soittaa modifioitua Hawaii-musiikkia...

Muistakaa Tim Burtonin ansiokas dokumenttifilmi aiheesta...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mua aina hymyilyttää kun sen näkee. ;D

 

Heh heh, mites on Laura, oletko nähnyt sen nousua koskaan? Nääs, se rotatoi niin äkkiä, että siinä suu loksahtaa auki...  ;)

 

En minäkään ole nähnyt (isot pojat on kertonna), mutta jos se tekee lentoonlähdön Rwy 33 (CN tai YN kohdalta) , niin Charlie Liman kohdilla kai tiettävästi on jo ilmassa. (CL on se eka exit sieltä Apron 4:ltä, TNT ja Airfix, katsottuna. Jenkki Lima busineksen suunnalta....)  ;D

 

Tässä vielä vähän karttaa.... http://www.ais.fi/ais/eaip/aipcharts/efhk/hkmark.pdf

 

- Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerrotaan firman rakentaneen alkujaan sukellusveneitä ja myöhemmin (40-luvulla) myös lentoveneitä. Jos siivet irroittaa niin eiköhän sillä vedessäkin allakin pääsisi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuohan on hyvä kone vastusmittauksiin eri korkeuksilla. ;)

 

Koneena se on mainio. Sisällä on TILAA ja reilu seisomakorkeus.

Kun siinä on rahtiluukku-silta   takana ja sen voi avata lennolla joten miehistö voi komentaa lennon aikana jalkapalloa pelaavat matkustajat kätevästi ulos potkimaan.  

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Heh heh, mites on Laura, oletko nähnyt sen nousua koskaan? Nääs, se rotatoi niin äkkiä, että siinä suu loksahtaa auki...  ;)

 

No en ole sitä varsinaista rotaatiota koskaan nähnyt, mutta kerran se nousi 33:lta kun olin hiekkakasalla muita koneita bongailemassa. Tämän vuoden keväänä. Pari epäselvää kuvaakin tuli siitä napattua. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerrotaan firman rakentaneen alkujaan sukellusveneitä ja myöhemmin (40-luvulla) myös lentoveneitä. Jos siivet irroittaa niin eiköhän sillä vedessäkin allakin pääsisi...

 

Kyllä Short Brothers on tainnut aina pysytellä ilma-alusten parissa. Firma täyttää muuten ensi vuonna 100 vuotta. On maailman vanhimpia (ellei vanhin) lentokonetehtaita.  Yhtiön tarinaa voi silmäillä vaikka tuolta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä Short Brothers on tainnut aina pysytellä ilma-alusten parissa. Firma täyttää muuten ensi vuonna 100 vuotta. On maailman vanhimpia (ellei vanhin) lentokonetehtaita.  Yhtiön tarinaa voi silmäillä vaikka tuolta

 

 

Oikeassa olet.  Mielenkiintoinen firma.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä Short Brothers on tainnut aina pysytellä ilma-alusten parissa. Firma täyttää muuten ensi vuonna 100 vuotta. On maailman vanhimpia (ellei vanhin) lentokonetehtaita.  Yhtiön tarinaa voi silmäillä vaikka tuolta

 

Tuon Wikipedian artikkelin mukaan Short Brothersilla oli yhteisyritys Harland and Wolffin kanssa. Kyseisen firman tunnetuin tuote on epäilemättä RMS Titanic.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi tehdä tuon näköinen lentovekotin?

 

Eikö tuo lie aika selkeää? Koneelle, jossa on kantikkaat tietynkokoiset sisätilat, on ollut kysyntää. Olisiko sille pitänyt tehdä pyöreä ja sitä kautta ulkomitoiltaan isompi ja painavampi runko sen takia, että koneesta tulisi paremman näköinen?

 

Tämä pikainen havainnepiirros selvittänee asiaa?

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään