Jukka Nisula

Presidenttiemme VIP-koneet kautta aikojen

51 viestiä aiheessa

Tässä olisi aihe, jota ainakaan itse en ole tutkinut mitenkään syvällisesti. Tuo Väinö K. Lehtorannan lähettämän kuvamateriaalin sisältämä jenkkien DC-3 lähetystökone antoi impulssin tähän.

 

Eli ainakin tasavallan presidentti Urho Kekkosella oli käytössään oma VIP-kone. Se oli Aeron DC-3 OH-LCG eli myöhempi Ilmavoimien DO-9. Nykyisin kone lentää Norjassa tunnuksin LN-WND veteraanikoneena. Olikos muita koneyksilöitä, joita nimenomaan eri presidenttimme käyttivät, ja joihin olisi esim. tehty joitain muutoksia sitä varten?

 

Olen lukenut, että mm.lentokapteeni Kössi Karhila toimi usein presidentin "hovikuljettajana". Olikos muita tiettyjä kippareita?

 

t. Jukka

 

edit: Ilmavoimien MI-8P-kopterit (HS-5 ja HS-6) olivat myös VIP-koneita ja presidenttiemme käytössä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä olisi aihe, jota ainakaan itse en ole tutkinut mitenkään syvällisesti. Tuo Väinö K. Lehtorannan lähettämän kuvamateriaalin sisältämä jenkkien DC-3 lähetystökone antoi impulssin tähän.

 

Eli ainakin tasavallan presidentti Urho Kekkosella oli käytössään oma VIP-kone. Se oli Aeron DC-3 OH-LCG eli myöhempi Ilmavoimien DO-9. Nykyisin kone lentää Norjassa tunnuksin LN-WND veteraanikoneena. Olikos muita koneyksilöitä, joita nimenomaan eri presidenttimme käyttivät, ja joihin olisi esim. tehty joitain muutoksia sitä varten?

 

Olen lukenut, että mm.lentokapteeni Kössi Karhila toimi usein presidentin "hovikuljettajana". Olikos muita tiettyjä kippareita?

 

t. Jukka

 

 

 

Urkin hovikuskina oli pidemmillä matkoilla Hallen Jorma ja kotonurkissa Kurhelan Taisto vesikoneellaan.

Hassuja juttuja;

Jorkki ihmetteli Moskovassa, kun jätti kenkänsä hotellin oven eteen oli siinä aamulla uudet kengät.

Paitakin oli silitetty  ( vaihdettu uuteen  ;))

Illalla häntä haki musta limusiini ja vei Bolshoi-teatteriin .

 

Kurhelan Taiston kertomukset Urkin kuljetuksista vesikoneellaan oli ihan omalukunsa.

Kieltoalueelle, linnakkeelle, laskulupa tuli hienosti. Urkki sanoi Taistolle : "kerro sille lennonjohtajalle, että Ylipäällikkö on menossa sinne".

 

Oli tuo Presidenttimme , UKK, todella persoona joka piti kansanedustajat ja kansan kurissa.

Hän oli mies sanojensa takana. :thmbup: :thmbup: :thmbup:

 

siis hovikuskeina toimivat, tilanteen mukaan, Suomen parhaat lentäjät.

mm mainittu Karhilan Kössi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen lukenut, että mm.lentokapteeni Kössi Karhila toimi usein presidentin "hovikuljettajana". Olikos muita tiettyjä kippareita?

 

 

Nuorempi Ilmari Juutilainen kertoi aikoinaan myös kuskanneensa urkkia muutamalla lapinreissulla

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juurusveden onnettomuuden yhteydessä kuulin useammaltakin taholta, että onnettomuuskone DO-10 olisi ollut Urkin käytössä aina kun vain oli mahdollista.

 

Pohjoisen kala/hiihtoreissut tehtiin usein Rovaniemeä kotikenttänään pitäneellä Imatran Voima Oy:n Beaverilla. Koneen ohjaajana oli aina Lentokapteeni Reino Suhonen. Muistaakseni kyseisellä Beaverilla ei muita ohjaajia koskaan ollutkaan.

 

Edit: Alakulppi kakkosessa on aiheesta juttua sivuilla 268-276.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kekkosta lennätti aikoinaan myös lentokapteeni Pertti J. Halinen. Hänen muistelmissaan kerrotaan tapaus, jossa hän kuljetti presidenttiä Lappeenrantaan Turusta DC-3:lla. Lensivät pilvessä, ja kentällä L-rannassa lentäjät huomasivat koneen nokan olevan tummunut noesta. Sitä siinä ihmettelivät porukalla. Hieman myöhemmin he saivat tietää, että olivat lentäneet pilvessä suoraan ison ammusvarikon räjähdyspilven läpi. Reitille sattunut varikko sattui posahtamaan juuri hetkeä aiemmin…

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jokohan tuossa uskaltais kertoa jutun 1970-luvun puolivälistä: Tuolloin oli siviilipalvelusmiehiä lentoasemien pelastuspalvelussa suorittamssa "velvollisuuttaan"

Urkki tuli kerran lentoasemallemme Caravellella johonkin kissanristiäisiin. Tuolloin sivareilla oli "vapaalippuoikeus" kuten muillakin IH:n henkilökunnalla. Uljas sivarimme matkusti Urkin kanssa tuossa samaisessa koneessa ja hänellä oli matkustamossa mukanaan haulikko taitettuna kangaspussiin ja paukut taskussa. Emo oli vain kysynyt: "Kalaanko oot menossa?" Näin homma toimi ennen näitä turvatarkastusprosetyyrejä. ::)

Markku 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli tuo Presidenttimme , UKK, todella persoona joka piti kansanedustajat ja kansan kurissa.

Hän oli mies sanojensa takana. :thmbup: :thmbup: :thmbup:

 

Näistä koneasioista en mitään tiedä mutta sen voin sanoa että olen Jaakon kanssa samaa mieltä  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuolla mökillä on Vaarin joululahjaksi saama Kekkoskasku kirja jossa oli ainakin yksi hyvä kasku liittyen Kekkoseen ja lentokoneisiin, harmi etten kuollakseni sitä muista ulkoa. Mutta täytynee lukaista se ja postittaa tänne kun se oli hyvä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näistä koneasioista en mitään tiedä mutta sen voin sanoa että olen Jaakon kanssa samaa mieltä  :thmbup:

Noo pojat!

Kyllä Urkin aikana tuo perässähiihtämismenttaliteetti tuli vähän liian voimakkaasti kuvaan mukaan tähän suomalaiseen poliittiseen kulttuuriin.

Joten pyssyttäisköhän tässä mieluummin näissä ilmailu(historiallisissa) aiheissa.

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä jatkan vähän offtopiccia, mutta tuli tuosta perässähiihtämisestä mieleen... Ylen radiokanavallahan tulee tuo 50 vuotta sitten -lähetys aina iltapäivisin ja uusintoina iltaisin. Se on erinomaisen hauskaa kuunneltavaa usein muutenkin, mutta jäi mieleen, kun viime talvena muutamana päivänä seurattiin presidentti Kekkosen seurueen hiihtomatkaa jossain Juuan maisemissa. Parissa kolmessa päivässä hiihtelivät n. 200 km, yöpyivät paikallisilla kansakouluilla ja ruokailivat tulilla. Sopii sitä kysyä, mahtaisiko onnistua nykypoliitikoilta. Presidentin suuntaan en ainakaan laittaisi kovin suuria panoksia...

 

Ettei ihan kokonaan menisi offtopiciksi, ainakin Ahtisaari, muistaakseni myös Halonen, tapasivat matkustella Ilmavoimien Fokkereilla. Jotensakin mieltäisin nähneeni Ahtisaaren saapuneen Joensuuhun kerran FF-3:lla, mutta sen karuhko sisätilavarustus pistää kyllä epäilemään kyseessä olleen sittenkin toisen yksilön. Kakkosessako sitä olikaan ihan kunnon penkitkin. Hassua, ettei muistu mieleen, vaikka tuli sitäkin aikanaan ruuvatuksi viikkotolkulla, sisustusta myöten.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä hyvä! Ei mielestäni mene off-topiciksi. Jos varsinaisia VIP-koneita ei todellisuudessa montaa ollut, niin laittakaa vaan juttua näistä pressojen reissuista ja erikoisista tapauksista tänne. Jatketaan sillä lailla. Taitaa olla niin, että alkuaikojemme presidentit käyttivät pääsääntöisesti Aero Oy:n koneita lennoillaan.

 

Niin, ja vähän tuoreemmat pressat sitten Finnairin... ;)

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä myös esim FA:n pikkujettejä. mm. OH-FFA kuskas 70-luvun puolivälissä Urkin Ouluun ja noille myöhemmille pressoille kelpas kans pikkujettikyyti ja pyssy-yhtiön puolelta Fokkeri ja Liiri.

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun pyydettiin, vähän omakohtaista muistelua. Finnaiviationin Saab SF340B OH-FAF oli tällainen "valtion VIP-kone" jonkin aikaa. Siinähän oli "quick-change" VIP-sisustus 18 hengelle. Aluksi koneelle ei ollut suunniteltu reittiliikennettä ollenkaan, vaan se oli tosiaan tilauslentokäytössä ja varakoneena. Tasavallan prsidentti Koivisto ja pääministeri Holkeri käyttivät konetta aika paljon, vaatimattomia miehiä kun olivat, niin "ropellikonekin" kelpasi. Olivat myös lentoemäntien suosiossa, kun eivät vaatineet mitään erikoista pokkurointia ("jos sulla yks kalja olis") - toisin kuin ulkoministeri Väyrynen! Sitten Ahtisaaren kaudella kone otettiin normaaliin reittiliikenteeseen.

 

Tuohon aikaan osui Neuvostoliiton hajoaminen, joka poiki sitten virallisia vierailuja syntyneisiin uusiin valtioihin, jotka osuivat mukavasti Saabin toimintasäteen sisään. Itse olin perämiehenä kahdella valtiojohdon lennolla, Koiviston vierailulla Minskiin Valkovenäjälle ja Väyrysen vierailulla Petroskoihin. Mielenkiintoisia reissuja, molemmilla oli miehistölle järjestetty ohjelmaa kaupungilla paikallisen ulkoministeriön toimesta. (lensimme siis aamulla kohteeseen ja illalla takaisin). Miehistöt ei siis olleet mitenkään vakioita vaan lennot tuli listalle ihan normaalisti.

 

OH-FAFia käytettiin paljon muihinkin tiauslentoihin sekä tuossa VIP- konfiguraatiossa, että 26 pax "business" kuin myös normaalissa 34 pax versiossa. Urheilujoukkueita peleihin, firmaporukoita retkille ja oopperajuhlille ja kaksi kesää Depeche Mode (menikö kirjoitusasu oikein)- yhtyettä Euroopan kiertueella. He vaativat vakiomiehistöjä (kipparilta yli 10.000h kokemusta!), joten siinä vuorotteli vain kaksi porukkaa, joihin minä en kuulunut. Pisin keikka taisi olla Ruotsista karkoitettuja lentokonekaappareita (vankilasta vapautumisen jälkeen) Damaskokseeen (silläkään reissulla en ollut, mikä oli toisaalta hyvä, saivat sieltä jonkun vatsapöpön ja muistaakseni olivat viikkoja sairaslomalla).

 

Pisimmät nonstopit oli valtiojohdon keikat Pariisiin ja Dubliniin (n. 5H). Pitkien lentojen mahdollistamiseksi koneessa oli (on varmaan edelleen) hattuhyllyistä putoavat happinaamarit 18 paxille, jolla max. lentokorkeus saatiin nostettua FL310:een normaalista FL250:stä. Se oli tietty sallittua vain enimmillään tuolla 18 matkustajan kuormalla, mutta eipä pikkusaappi täydellä kuormalla niin ylös nousisiskaan.

 

Onkohan tuo VIP-sisustus vielä jossain Finnairin hallin nurkassa? Kuuluisi kyllä museoon - voisi tehdä vaikka mock-upin yleisön istuttavaksi. Muistelen, että olisi sanottu sisustuksen olleeen samanlaisen kuin Ruotsin Fygvapnetin 008:ssa, tiedä sitten. Siinä oli edessä ensin lisäkeittiömoduuli uuneineen, sitten kymmenkunta normaali-istuinta vähän venytetyllä jalkatilalla avustajille. Takana sitten käytävän leveämmällä puolella neljä täysin pyörivää isoa nojatuolia ja niitä vastapäätä pitkittäinen sohva neljälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ismo Tervosen kirjassa "Kar-Air" on kuvaus presidentti Kekkosen valtiovierailusta Intiaan 10-22.2.1965. Tekstin mukaan valtiovierailut suoritettiin normaalisti Aero Oy:n matkustajakoneella. Tällä kertaa Aerolla ei kuitenkaan ollut vapaana sopivaa konetta, jolla lennon olisi voinut suorittaa, joten Kar-Airin kone kelpasi. OH-KDAn kapteeneina toimivat Pentti Palenius ja Aimo Juhola, perämiehenä Esko Ekman, lentomekaanikkoina Erkki Tirkkonen ja Ossi Tuomainen sekä sähköttäjänä Kosti Uotila. Matkustamohenkilökuntaan kuuluivat purserit Usko Ilvonen ja Georgij Sokoloff sekä lentoemännät Anja Peuranheimo ja Sirkka-Liisa Vallasmaa. Reitti kulki Helsingistä Teheraniin, jossa Kekkonen tapasi shaahi Reza Pahlevin. Teheranista matka jatkui edelleen New Delhiin. Pääkaupungissa suoritetun varsinaisen valtiovierailun jälkeen pistäydyttiin vielä Bombayhin.  Bombaysta palattiin Uzbekistanin ja Tashkentin kautta Moskovaan, missä Kekkonen suoritti vielä tavanomaiset halaukset presidentti Leonid Breznevin kanssa ennen paluuta Helsinkiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aihetta sivuten, tuli mieleen kysymys näistä lennoista, kun Presidentti tai muu valtiojohto on kyydissä, käytetäänkö lennolla jotakin erillistä "speciaalia" radiokutsua?, ja esim. muistaakseni JetFlitellähän lennonnumerot ja kutsut muodustuvat päivästä ja koneyksilön numerosta, mutta välillä esim. OH-VIC lentelee numerolla JEF 11, taitaa olla hiukan OT, vai meneekö jo ETS-osastoksi tämä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aihetta sivuten, tuli mieleen kysymys näistä lennoista, kun Presidentti tai muu valtiojohto on kyydissä, käytetäänkö lennolla jotakin erillistä "speciaalia" radiokutsua?, ja esim. muistaakseni JetFlitellähän lennonnumerot ja kutsut muodustuvat päivästä ja koneyksilön numerosta, mutta välillä esim. OH-VIC lentelee numerolla JEF 11, taitaa olla hiukan OT, vai meneekö jo ETS-osastoksi tämä?

 

Ainakin FA:lla kutsut oli suht normaaleja tilauslentokutsuja (Mieleen on jäänyt Petroskoin FAV 1010). Lentosuunnitelmaan sitten merkitään lennon Statukseksi VIP tai Head of state, joten lennonjohtaja tietää antaa prioriteetin, mutta muille sitä ei jaksolla huudella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tito kävi aikanaan valtiovierailulla Suomessa ja hänen VIP koneena oli DC-6. Ohjelmaan kuului myös käynti napapiirillä, minne Tito lensi omalla kutosella. Urkki oli saatellut Titon koneelleen ja jäänyt seisoskelemaan portaiden juurelle, kunnes Tito häipyi koneensa uumeniin. Urkki lähti perään Caravellellä, joka saapui Rovaniemelle ennen Titon konetta. Titon tullessa ulos koneesta oli Urkki seisoskellut portaiden juurella vastaan ottamassa vierasta.

Tuohon aikaan ei vielä tunnettu sanontaa "elvistely".

 

Markku ! Ymmärsinkö oikein, että rauhaa rakastava 70-luvun sivari kantoi asetta mukanaan ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Markku ! Ymmärsinkö oikein, että rauhaa rakastava 70-luvun sivari kantoi asetta mukanaan ?

 

Veikaan et se oli UKK sen haulikon kanssa ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Markku ! Ymmärsinkö oikein, että rauhaa rakastava 70-luvun sivari kantoi asetta mukanaan ?

 

Lentoaseman lintumies oli Suomen ainoa aseistettu sivari. Vielä kovat piipussa ja tappoi oikeasti :thmbup: (tosin vain lintuja) Ja tämähän oli aikaa kun sivariin ei päässyt sanomalla: "ei mua hotsita mennä inttiin", vaan vakaumus piti perustella ja todistaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tito kävi aikanaan valtiovierailulla Suomessa ja hänen VIP koneena oli DC-6.

 

Tuo Titon VIP DC-6 on nykyään Flying Bullsin (Red Bull)riveissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veikaan et se oli UKK sen haulikon kanssa ;)

Oli sorsastusaika ja tämä sivari halusi vapaa-aikannan käydä sorsajahdissa. Toi haulikon kotoaan eikä ymmärrys riittänyt niin  pitkälle, että oisi pannut sen matkatavaroihin. Asia paljastui vasta kun hän marssi kantamuksineen kunnossapitoon. Poika sai asianmukaiset haukut ja silloinen lentoaseman päällikkö kielsi ehdottomasti kertomasta asiasta kenellekkään. Nyt aikaa on kulunut 30 vuotta ja niin päällikkö kuin UKK:kin ollut pitkään autuaammilla lentokentillä joten "rikos" lie jo vanhentunut. Tuo sivari selitti, että hänen uskonsa mukaan eläimiä saa metsästää muttei ihmisiä.

Markku 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Eli ainakin tasavallan presidentti Urho Kekkosella oli käytössään oma VIP-kone. Se oli Aeron DC-3 OH-LCG eli myöhempi Ilmavoimien DO-9. Nykyisin kone lentää Norjassa tunnuksin LN-WND veteraanikoneena. Olikos muita koneyksilöitä, joita nimenomaan eri presidenttimme käyttivät, ja joihin olisi esim. tehty joitain muutoksia sitä varten?

 

t. Jukka

 

.

Pieni täsmennys. Olen joskus kaivanut sellaisen tiedon esiin, että Ilmavoimissa ollessaan DO-9 oli presidentti Kekkosen VIP-koneena vuosina 1969-1985 1982. Se myytiin Norjaan vuonna 1986. Siinä on pieni yläosastaan pyöreä matkustajaovi, poiketen isolla rahtiovella varustetuista muista tuolloin käytössä olleista kolmosista.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

.

Pieni täsmennys. Olen joskus kaivanut sellaisen tiedon esiin, että Ilmavoimissa ollessaan DO-9 oli presidentti Kekkosen VIP-koneena vuosina 1969-1985. Se myytiin Norjaan vuonna 1986. Siinä on pieni yläosastaan pyöreä matkustajaovi, poiketen isolla rahtiovella varustetuista muista tuolloin käytössä olleista kolmosista.

 

Jukka

 

Voihan se olla nuinkin. Kuulotietoa se on kaikki minullakin, kun ei tullut koskaan Urkin kanssa lennettyä samalla koneella. Eikös DO-8 ollut myös samanlaisella ovella kuin DO-9, muistaakseni. Nuo kumpikin kone oli maanmittaushallituksen omistuksessa vaikkakin lensivät ilmavoimien kokardeilla ja miehistöillä, lentäen kummankin putiikin lentoja.

 

Urkki muuten siirtyi jo -82 kattelupuolen hommiin ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voihan se olla nuinkin. Kuulotietoa se on kaikki minullakin, kun ei tullut koskaan Urkin kanssa lennettyä samalla koneella. Eikös DO-8 ollut myös samanlaisella ovella kuin DO-9, muistaakseni. Nuo kumpikin kone oli maanmittaushallituksen omistuksessa vaikkakin lensivät ilmavoimien kokardeilla ja miehistöillä, lentäen kummankin putiikin lentoja.

 

Urkki muuten siirtyi jo -82 kattelupuolen hommiin ;)

 

Huomasin just itsekin saman, pitää korjata vuosiluku. Olikohan kone vielä Urkin jälkeen samoissa hommissa presidentti Koiviston aikaan tuon loput kolme vuotta -82-85?

 

Jukka

 

edit: Mitenkäs v.1978 sattunut Rissalan Juurusveden DC-3 onnettomuus vakavuudessaan vaikutti Ilmavoimien "Dakotojen" lentoihin? Tuliko joitain rajoituksia matkustajamäärän suhteen tms? Nyt en tarkoita normaalia laskuvarjohyppytoimintaa, vaan lähinnä näitä VIP-lentoja.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

edit: Mitenkäs v.1978 sattunut Rissalan Juurusveden DC-3 onnettomuus vakavuudessaan vaikutti Ilmavoimien "Dakotojen" lentoihin?

 

 

 

Kaikkitietävästä  ;D Wikistä :

"Pudonnut kone, tunnukseltaan DO-10, oli presidentti Kekkosen nimikkokone. Muun muassa siksi onnettomuus aikaisti DC-3 -kaluston korvaamista nykyaikaisemmilla välineillä sekä kuljetuslentolaivueen että laskuvarjojääkärikoulun toiminnoissa vähintään kahdella vuodella. DC-3 seuraajaksi valittiin Fokker F.27 -koneet. Rissalan lentoturman jälkeen Finnairin ja ilmavoimien potkurikoneiden lentäjät saivat lisäkoulutusta hätätilanteiden varalta. Myös uusien lentäjien koulutusta kehitettiin käsittämään myös erilaisia hätätilanteita ja poikkeuksellisia tuuliolosuhteita."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään