Guest harrij

lentäminen usa:ssa

12 viestiä aiheessa

onko kellään kokemusta miten konvertoidaan PPL JAA lyhytaikaiseksi FAA kelpoisuudeksi jotta voisi lomalennellä vähän USA:ssa ja onko jollain kokemusta

lentokouluista/konevuokrauksesta Floridassa tai Californiassa. tarjontaa on paljon ja business on kuulemma aikamoinen viidakko. harri hollmen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

onko kellään kokemusta miten konvertoidaan PPL JAA lyhytaikaiseksi FAA kelpoisuudeksi jotta voisi lomalennellä vähän USA:ssa ja onko jollain kokemusta

lentokouluista/konevuokrauksesta Floridassa tai Californiassa. tarjontaa on paljon ja business on kuulemma aikamoinen viidakko. harri hollmen

 

Tarkoitus on kirjoittaa tästä vähän pitempi juttu kuvien kanssa viikonlopun aikana.

 

Konvertointi on helppoa paperityötä FAA restricted lisenssiksi, lähinnä paperityötä. Kanattaa varata kuitenkin

riittävästi aikaa että byrokratian rattaat pyörii. Eli hakemus vetämään täästä Suomesta ja

sitten hakemaan lupakirja FAA:n paikallistoimistosta.

 

Itse lensimme San Franciscossa, Palo Alton kenttällä toimivan West Valley Flying clubin koneilla,

vuokraaminen edullista ja koneita tarjolla ylellisyydeksi saakka. Ei ollut mitenkään

vaikeaa ja palvelu oli hyvää.

 

Suurin huomio oli radiofraseologian ja myös lentotoimintamenetelmien suuresta erosta Eurooppaan verrattuna

joten kannattaa valmistautua etukäteen ja lentää pari lentoa paikallisen opettajan kanssa enne kuin

lähtee yksin taivaalle. Kenttät on parhaimmillaan aika vilkkaita, tosin ei sen kummoisempia kuin Malmi.

 

Koneita sensijaan on todella paljon, pelkästään Palo Alton kenttällä seisoo senverran koneita kuin

koko suomessa on rekisteröity. Ja tällaisia kenttiä on SanFrancisco Metropolitan alueella vaikka kuinka monta.

 

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän se ole niin, että seuraavalta sivulta on joka tapauksessa käytävä siellä olevasta pdf-linkistä tulostamassa hakemuslomake:

 

http://www.faa.gov/licenses_certificates/airmen_certification/foreign_license_verification/

 

Se täytetään ohjeiden mukaisesti ja lähetetään lupakirjan kopioiden mukana FAA:lle Oklahomaan faxilla, tai postitse. Väittävät, että paperit kannattaa laittaa vetämään 90 päivää ennen saapumista USA:han ja jo hakemuksessa olisi kerrottava, mistä FAA:n FSDO:sta eli district officesta lupakirjan aikoo itse käydä hakemassa.

 

Hakemuskaavakkeessa kun sanotaan, että FAA:n Oklahoman keskus ei niitä lähetä suoraan mihinkään lentokouluun tai -vuokraamoon, vaikka lentokoulujen sivuilla joskus kehotetaan kirjoittamaan postiosoitteeksi lentokoulun osoite.

 

Niitä aluetoimistoja löytyy täältä, drop-down-menusta valitsemalla sen mikä tuntuu sopivimmalta paikalta:

 

http://www.faa.gov/about/office_org/field_offices/fsdo/

 

Haetaan siis FAA PPL:ää ("restricted"), joka on voimassa ulkomaisen lupakirjan ehdoin ja niin kauan, kuin lupakirja ja medikaali on voimassa ja vain silloin, kun alkuperäinen lupakirja on myös lennolla mukana. Jos suomalainen medikaali on lähellä mennä vanhaksi, niin kannattaa varmaankin uusia se ennen hakemuksen lähettämistä?

 

Sinänsä mikään ei periaatteessa estä FAA:n (rajoitetun) PPL:än saantia JAA PPL:n pohjalta - paitsi, jos englannin kieli ei suju hakemustiskillä aluetoimistossa  :D . Asiaa koskeva pykälä 14 CFR Part 61, Sec. 61.75 löytyy googlella:

 

http://www.risingup.com/fars/info/part61-75-FAR.shtml

 

Mittarikelpuutuksen saanti siihen paperiin vaatisi ilmeisesti lisätöitä USA:ssa, mutta siitä ei kai ole kysymys? Myös olisi mahdollista hakea kokonaan erillistä FAA PPL:ää, mutta lisätöitä tulisi siinäkin.

 

Kate kertonee asiasta lisää kun ehtii.

 

Itse olen lentänyt aikaisemmin Kanadan puolella ja siellä ulkomaisen lupakirjan pohjalta saisi tilapäisen kanadalaisen luvan googlauksen perusteella nykyisinkin helpommin kuin USA:sta.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei

Kiitos vastauksesta. tulostin kaavakkeen ja lähetän sen faxilla. nehän sitten pyytää ilmailulaitosta verifioimaan sen että minulla on lupakirja.

toivottavasti lähettävät sitten jonkinlaisen ilmoituksen että paikallisessa toimistossa on se paperi haettavissa. katsotaan miten prosessi sujuu. En tiedä miten ne kerää maksun mutta kai se maksetaan sitten kun hakee sen paperin sieltä paikallistoimistosta.

en tosiaan hae mitään muuta kuin vfr kelpuutusta.

tiedän että jotkut paikalliset koulut/vuokrausfirmat on kovin eritasoisia ja siksi ajattelin kysellä jos jollain on kokemusta.

olin aiemmin floridassa Naplesissä lentämässä mutta en lentänyt yksin kun en ollut konvertoinut lupakirjaa. Naples on pieni kaupunki, alle 100.000 asukasta ja sielläkin oli 4 eri lentokoulua - kovin eri tasoisia. nyt kun dollari on näin halpa niin lentäminen on usassa kilpalukykyistä. kanadassa olisi kanssa kiva lentää mutta ilma saattaa olla talviaikaan vähän epävarmempi.

terv harri hollmen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

hei

en tiedä tuli vastaukseni Sinulle perille. en ole käyttänyt näitä sivuja ennen joten voi olla että kämmäilin.

faksasin sen verification... lomakkeen FAA:lle plus vaaditut kopiot. kun teitte sitä samaa niin vastasiko FAA teille jossain vaiheessa esim ilmoittaen että

restricted lupa oli noudettavissa jossain paikallistoimistossa ja miten ne halusivat mahdolliset maksut. kauanko prosessi suunnilleen kesti? ajattelin yhdistää tämän jutun vuoden vaihteen lomailuun länsirannikolla niin että voi olla että olen jo myöhässä.

Siitä klubista josta mainitsit:  liitytäänkö siihen jäseneksi vai miten systeemi toimi. kyllähän sen täytyy olla kaupallisella pohjalla. varasitteko tarkkariajat, mahdollisen koulutuksen ja koneen etukäteen? jos ehdit näihin jossain vaiheessa kommentoida olisin kiitollinen.

 

terv

harri hollmen 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei

Kiitos vastauksesta. tulostin kaavakkeen ja lähetän sen faxilla. nehän sitten pyytää ilmailulaitosta verifioimaan sen että minulla on lupakirja.

toivottavasti lähettävät sitten jonkinlaisen ilmoituksen että paikallisessa toimistossa on se paperi haettavissa. katsotaan miten prosessi sujuu. En tiedä miten ne kerää maksun mutta kai se maksetaan sitten kun hakee sen paperin sieltä paikallistoimistosta.

 

Kannattaa soitella perään, se hakemus voi jumittaa lähes mihin tahansa pikkuvirheeseen. Karoliinalle kävi siten että ilmailuhallinto oli

aluksi vahvistanut FAA:lle mutta tehnyt typon ja hänen nimensä oli kirjoitettu yhdellä i:llä . Sitten soitto USA:sta Suomeen ja pyydettiin lähettämään

uusi korjatt vahvistus FAA:lle, sitten soittoja perään että onko korjaust tullut Oklahomaan ja sitten edelleen että tieto oli mennyt San Josen

FSDO:hon. Koko tämä kierros viivästytti konvertoidun lupakirjan saamista perilläollessa viikon. Eli nyt jälkiviisaana

kannattaa soitella jo Suomesta ajoissa että voi sitten heti käydä hakemassa paperit FSDO:sta. Lisäksi sinne FSDO:hon ei voi noin vain

kävellä sisään vaan sinnekkin pitää varata aika.

 

Tosin tän aikana oli ihan hyvä lennonopetajan kanssa tutustua paikalliseen radioliikenteeseen ja lentotoimintamenetelmiin.

 

en tosiaan hae mitään muuta kuin vfr kelpuutusta.

tiedän että jotkut paikalliset koulut/vuokrausfirmat on kovin eritasoisia ja siksi ajattelin kysellä jos jollain on kokemusta.

olin aiemmin floridassa Naplesissä lentämässä mutta en lentänyt yksin kun en ollut konvertoinut lupakirjaa. Naples on pieni kaupunki, alle 100.000 asukasta ja sielläkin oli 4 eri lentokoulua - kovin eri tasoisia. nyt kun dollari on näin halpa niin lentäminen on usassa kilpalukykyistä. kanadassa olisi kanssa kiva lentää mutta ilma saattaa olla talviaikaan vähän epävarmempi.

terv harri hollmen

 

Jos San Franciscon alue kiinostaa niin meillä on hyviä kokemuksia tuosta West Valley Flying Clubista. http://www.wvfc.org/

En sitten tiedä miten San Franciscon hinta-taso suhtautuu Floridan hintoihin.

 

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Medikaaliasia jäi askarruttamaan.

 

Kun aikanaan 80-luvulla hankin FAA restricted -lupakirjan ("validationin") niin se oli voimassa vain jos minulla oli voimassaolevan kotimaisen lupakirjan LISÄKSI voimassaoleva jenkki-medikaali (jonka vuoksi piti käydä  FAA:n hyväksymällä ilmailulääkärillä).

 

Kysäisin tänään täällä Floridassa paikallisen vuokraamön henkilöltä, että riittääkö medikaaliksi todelakin suomalainen paperi eikä enää - kuten aiemmin - vaadita FAA:n medikaalia.  Eivät osanneet vastata.  Onkos jollakulla faktaa tästä ?

 

Peter

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Medikaaliasia jäi askarruttamaan.

 

Kun aikanaan 80-luvulla hankin FAA restricted -lupakirjan ("validationin") niin se oli voimassa vain jos minulla oli voimassaolevan kotimaisen lupakirjan LISÄKSI voimassaoleva jenkki-medikaali (jonka vuoksi piti käydä  FAA:n hyväksymällä ilmailulääkärillä).

 

Kysäisin tänään täällä Floridassa paikallisen vuokraamön henkilöltä, että riittääkö medikaaliksi todelakin suomalainen paperi eikä enää - kuten aiemmin - vaadita FAA:n medikaalia.  Eivät osanneet vastata.  Onkos jollakulla faktaa tästä ?

 

Peter

 

 

 

On faktaa. Kyllä se riittää, itsellänikin on konvertoitu FAA lupakirja ja siinä merkintä, että on voimassa kunhan suomalainen lupakirja nro se ja se on voimassa ja medikaali kanssa. Aina on USA:ssa (ainakin California ja Florida) pelkkä suomalainen medikaali kelvannut ainakin konevuokraamoille osoituksena kelpoisuudesta....tottakai, kun se kerran pahvissa lukeekin.

 

Itse konvertointiprosessista, se on todella yksinkertainen ja helppo. Kunhan muistaa aikarajat:

1) Täytä FAA:n sivuilta hakulomake ja faxaa se eteenpäin, lomakkeessa pitää jo ilmoittaa mistä FSDO:n konttorista USA:ssa haluaa lupakirjansa käydä konvertoimassa (eli paikka, ei aika, täytyy olla jo tiedossa)

2) Hakemus tulee lähettää vähintään 90 päivää ennen aiottua käyntiä FSDO:ssa (Flights Standards District Office).

3) Tämän jälkeen FAA pallottelee muutamaa kirjettä Ilmailuhallinnon kanssa, jonka jälkeen saat itse kirjeen onnistuneesta "konversiolupauksesta"

4) Nyt voi soittaa FSDO:hon ja sopia tapaamisajan virkailijan kanssa (ei voi kävellä sisään ilman etukäteen varattua aikaa)

5) Menet paikalle, ilmoitat asiasi saamasi kirjeen kera ja täytät lomakkeen, näytät passin...juttelen niitä näitä muutaman sanan virkailijan kanssa osoittaaksesi osaavasi englantia...

6) Temporary airmen certificaten (eli väliaikaisen pahvin) saat mukaasi heti ja noin kolmen kuukauden kuluttua sinulle postitetaan lopullinen, hieno korttimuotoinen, FAA lupakirja suoraan kotiisi. Mikä parasta, ei maksa mitään!

 

Olen muuten vuokrannut koneen myös tuosta yllämainitusta Sunstate aviationista...pieni on maailma ;-)

 

Jos joku on menossa, voin kertoa kokemuksiani sekä CA, että FL kerhoista ja vuokraamoista. Erityisesti Los Angelesin alueella tarjonta on monipuolista ja sieltä kokemuksia on useista eri paikoista....Floridassa tarjonta ei ole ihan yhtä hyvää (eivätkä maisemat), mutta hinnat ovat Californiaan nähden hieman halvempia.

 

t. tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iloisella 90-luvulla oli vielä helpompaa. Soitin FAA:n toimistoon Renossa (NV), menin tunnin päästä käymään, virkailija haastatteli ja antoi harmaan lapun, joka oikeutti suunnilleen samaan kuin suomalainen lupakirja - ei kuitenkaan opettamiseen eikä pilvilentoon purjekoneella. Operaatio kesti vajaan tunnin. 90 päivää? Sitä se 911 teetti.

 

Naapuritoimistossa olisi varmaan saanut avioeron yhtä nopeasti, mutta ei ollut silloin tarvetta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iloisella 90-luvulla oli vielä helpompaa. Soitin FAA:n toimistoon Renossa (NV), menin tunnin päästä käymään, virkailija haastatteli ja antoi harmaan lapun, joka oikeutti suunnilleen samaan kuin suomalainen lupakirja - ei kuitenkaan opettamiseen eikä pilvilentoon purjekoneella. Operaatio kesti vajaan tunnin. 90 päivää? Sitä se 911 teetti.

 

Naapuritoimistossa olisi varmaan saanut avioeron yhtä nopeasti, mutta ei ollut silloin tarvetta.

 

Aivan. 911 vastuussa tästäkin. Ennen pystyi tosiaan vaikkapa ex-tempore kävelemään konttoriin sisään, nyt nimenomaan vaativat ennakkosopimuksen ja vieläpä kirjoittavat sivuillaan sen johtuvan nimenomaan 911:stä.

 

90 päivää...kyllä. Kannattaa siis vaan olla ajoissa liikenteessä, ei tuo tosiaan ole lomakkeen täyttöä, lupakirjojen kopiointia ja faxausta kummempi operaatio, mutta täytyy olla ajoissa liikkeellä.

 

t. tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävin katsomassa FAA:n sivuilta voimassa olevan määräyksen. Määräys on saatettu voimaan vuonna 1978.

 

Se mahdollistaa sen että medikaali on joko FAR Part 67 perusteella myönnetty TAI ulkomaisen lupakirjan myöntäjävaltion normiston mukainen.

 

Minulla kun on itsellä sekä FAR että JAR lupakirja, pitää taas olla voimassa FAR mukainen medikaali, koska lupakirja on natiivi eikä myönnetty Sec 61.75 mukaan.

 

(4) Holds a current medical certificate issued under part 67 of this chapter or a current medical certificate issued by the country that issued the person's foreign pilot license

 

Alla vielä linkki FAA:n sivuilla olevaan FAR:in kohtaan.

 

Part 61 CERTIFICATION: PILOTS, FLIGHT INSTRUCTORS, AND GROUND INSTRUCTORS

Subpart B--Aircraft Ratings and Pilot Authorizations

Sec. 61.75 Private pilot certificate issued on the basis of a foreign pilot license

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään