Juha Paulavuo

Avro Vulcan ilmassa taas

48 viestiä aiheessa

Avro Vulcan XH558 lensi tänään (18.10) ensimmäistä kertaa sitten vuoden 1993. Lento kesti 30 minuuttia. Koneen saattaminen lentokuntoon on tullut maksamaan tähän asti 850 000 puntaa (n.1.2 miljoonaa euroa).

 

flightglobal

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:thmbup: :thmbup: :thmbup:

Vihdoinkin! Koneen piti lentää jo kesällä Falklandin sodan muistojuhlissa, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

 

Tältä näytti hangaarissa kevättalvella kun kävin katsomassa Vulcania

[ attachment removed ]

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno homma! Tuo antaa uskoa siihen, että esimerkiksi F-14 Tomcat lentää vielä joskus lentonäytöksissä. Kalliita koneita ja kalliita projekteja, mutta näköjään se raha lopulta kaivetaan jostain.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

JESS!

 

Ihmettelinkin ensin, kun "Vulcan to the sky"-clubin webbisivut olivat hieman tukkoiset, kun äsken siellä kävin. Syy on ilmeinen.

 

Loistava homma. On tullut tuota projektia sivusta seurattua ja kaksi kertaa Bruntingthorpessa käytyä... Ensi kerralla pitää nähdä XH558 ilmassa!

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tämä sama vekotin mikä seisoi v. 1997 talvella Southend on Sea:n kentällä? Ihmeteltiin välilaskumme aikana rumilusta ja "Mennään Bussilla" sarjan  hoikkaa bussikuskia muistuttanut briefingvirkailija  kertoi koneen olevan yksityisomistuksessa ja sitä restauroitavan lentokuntoon. Pitkä projekti jos sama kone mutta on siinä kokoakin! 

 

Pete

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tämä sama vekotin mikä seisoi v. 1997 talvella Southend on Sea:n kentällä? Ihmeteltiin välilaskumme aikana rumilusta ja "Mennään Bussilla" sarjan  hoikkaa bussikuskia muistuttanut briefingvirkailija  kertoi koneen olevan yksityisomistuksessa ja sitä restauroitavan lentokuntoon. Pitkä projekti jos sama kone mutta on siinä kokoakin! 

 

Pete

 

Ei ole sama yksilö. Southendin kone on XL426 (G-VJET) ja kun viimeksi koneen näin v.2005 niin se oli edelleen "vain" rullaus kunnossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Bruntingthorpessa sanoivat, että XH558 (G-VLCN) on ainut Vulcan, joka voidaan saattaa lentokuntoon. Muiden lentokuntoon saattaminen tulisi liian hankalaksi ja kalliiksi, jopa mahdottomaksi. XH558 jouduttiin tekemään nk. raskashuolto restauroinnin osana, jossa siihen vaihdettin siipisalko jne. Vulcan Operating Companyllä on 2 settinä 0-tuntisia (no, toinen setti ei enää 0-tuntinen ;D) moottoreita, joilla pitäisi saada n.10 vuoden operointiaika. Sen jälkeen se on sitten siinä, Vulcan vaikenee lopullisesti...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bruntingthorpessa sanoivat, että XH558 (G-VLCN) on ainut Vulcan, joka voidaan saattaa lentokuntoon. Muiden lentokuntoon saattaminen tulisi liian hankalaksi ja kalliiksi, jopa mahdottomaksi. XH558 jouduttiin tekemään nk. raskashuolto restauroinnin osana, jossa siihen vaihdettin siipisalko jne. Vulcan Operating Companyllä on 2 settinä 0-tuntisia (no, toinen setti ei enää 0-tuntinen ;D) moottoreita, joilla pitäisi saada n.10 vuoden operointiaika. Sen jälkeen se on sitten siinä, Vulcan vaikenee lopullisesti...

 

 

 

Tekniikan Maailmassa oli juttu tuosta Vulcan-projektista ja muistaakseni siinä mainittiin, että RAF:llä noita motteja on 0-tuntisina koipussissa enemmänkin. Vai meniköhän ne loput moottorit sitten romutukseen, hitto kun en muista, täytyy yrittää kaivaa se juttu esiin. Joka tapauksessa nuo nyt käytössä olevat pannut ostettiin RAF:ltä käyttämättöminä lähinnä nimellisellä hinnalla.

 

Joka tapauksessa hieno homma, että Vulcan lentää, upean näköinen kone ja hyvä, että jossain riittää rahaa, yritystä ja mielenkiintoa tuollaisiin hommiin. Ei vaan täällä... Vielä kun saisivat Valiantin ja Victorin joskus lentämään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä kun saisivat Valiantin ja Victorin joskus lentämään.

 

Valiantin kanssa tuskin on toivoa, sillä jäljellä on vain yksi kokonainen kone XD818, taitaa olla Hendonissa nykyään siirretty RAF Museumiin Cosfordiin. Victoreita on viisi. Neljä eri museoissa (yksi muuten juuri Bruntingthorpessa) ja yksi portinvartijana RAF Marhamissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Wikipedian mukaan kaksi Victoria olisi rullauskunnossa, eli toiveita on :thmbup: Valiantien osalta tilanne on tosiaan vähän huonompi. Koneet poistuivat jo 60-luvulla ja silloin ei kai oikein missään ymmärretty minkään historiallista arvoa. Tämänhän huomaa kun katsoo monien kaupunkien keskustoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tekniikan Maailmassa oli juttu tuosta Vulcan-projektista ja muistaakseni siinä mainittiin, että RAF:llä noita motteja on 0-tuntisina koipussissa enemmänkin. Vai meniköhän ne loput moottorit sitten romutukseen, hitto kun en muista, täytyy yrittää kaivaa se juttu esiin. Joka tapauksessa nuo nyt käytössä olevat pannut ostettiin RAF:ltä käyttämättöminä lähinnä nimellisellä hinnalla.

 

Joka tapauksessa hieno homma, että Vulcan lentää, upean näköinen kone ja hyvä, että jossain riittää rahaa, yritystä ja mielenkiintoa tuollaisiin hommiin. Ei vaan täällä... Vielä kun saisivat Valiantin ja Victorin joskus lentämään.

 

Kyllä niitä moottoreita on käyttökelpoisina tuo 8 kpl. Koipussissa voi olla enemmänkin, mutta missä kunnossa on eri asia. Rolls-Royce ei voi moottoreille tehdä enää mitään, työkaluja ei enää ole.  Samaa virhettä mikä tapahtui 90-luvulla, ei ole enää varaa tehdä.. Tällöin kiihdytettäessä moottoreita, yksi moottori sakkasi (surge) ja puhalsi ahtimen siiven kappaleita väärästä  päästä ulos. Viereinen moottori imaisi ne sisuksiinsa. Lopputuloksena molemmat moottorit "kaputt for good".

 

Victoreista toinen majailee Bruntingorpessa Vulcanin naapurina. Tosin taivasalla :thmbdn:. Näin ainakin kevättälvella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno homma että ovat saanneet Vulcanin ilmaan jälleen. Tuli nähtyä koneen lennot 80- luvun eri lentonäytöksissä Englannissa, oli melko juhlava ja äänekäs näky.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Konetta ylläpitävä Vulcan To The Sky Trust tarvitsee 200 000 € saattaakseen loppuun koelento-ohjelman. Raha tarvitaan viimeistään tammikuussa, jotta koelento-ohjelma saadaan loppuun ja lentolupaan tarvittavat asiakirjat kuntoon viimeistään maaliskuussa. Näin kesään valmistautumiseen jäisi aikaa kuusi viikkoa.

 

BCAR A8-20-lupa oikeuttaisi koeneen lentämään tulevan kesän lentonäytöksissä. Alustavan lista mukaan kone nähdään 17 lentonäytöksessä/tapahtumassa Brittein saarilla.

 

flightglobal

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vulcanin koelennot on saatu päätökseen, ja koneen toivotaan esiintyvän peräti 18 näytöksessä kesän aikana - edellyttäen, että sponsorirahat riittävät, koska sellainen lento-ohjelma maksaa miljoona puntaa. Ilmailuviranomaisen lentolupapäätöstä odotetaan 3-4 viikon sisällä.

 

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/leicestershire/7393785.stm

 

Henkilokohtainen nakemykseni on kylla se, etta 1 M. puntaa on suhtkoht.  iso kasa rahaa, joka voitaisi todennakoisesti kayttaa tehokkaamminkin

ilmailuhistorian sailyttamiseksi. Ettei tassa vaan oltaisi synnyttamassa suunnattoman suurta valkoista norsua...

 

Mielestani loistava tavoite on jo saavutettu, ts. saada kone entisoitya lentokuntoon.

 

No, en koe omaksi ongelmakseni, en itse kannata keraysta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään