Matias Hurtta

Ahtaimmat lentoyhtiöt

43 viestiä aiheessa

Mitkäs on suurimmat sallitut matkustajamäärät per konetyyppi? Esim Wikipediassa on tuolle 737-400 koneelle 30" sisustuksella 168 istuinta laskettuna.

Olikos tuo matkustajamäärä niinku yhtiökohtainen vaiko globaali määrä, kun muistan että MD-11 finnair teki ainakin aikoinaan noita pelastautumis harjoituksia ja taisi käydä niin että oli hetken aikaa vajaakapasiteetti käytössä kun harjoitus ei ihan onnistunut. Vai muistanko tämänkin väärin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitkäs on suurimmat sallitut matkustajamäärät per konetyyppi? Esim Wikipediassa on tuolle 737-400 koneelle 30" sisustuksella 168 istuinta laskettuna.

 

 

Ainakin Boeing koneitten max. matkustaja määrät löytyy täältä http://www.boeing.com/commercial/airports/plan_manuals.html

Noilta sivuilta ne löytää kun valitsee kone tyypin sitten ''2.0 Airplane Description'' ja selaa GENERAL CHARACTERISTICS kohtaan jossa ne pitäisi näkyä. (Ainakin 757 näkyi)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lensin Lufthansan Airbusilla (en muista mikä) syksyllä 2001 Münchenistä Istanbuliin ja sieltä takaisin Frankfurtiin. En saanut edes pöytää laskettua täysin alas ruokailun ajaksi, kun vatsa otti vastaan. Milloinkaan muulloin ei ole moista tapahtunut. Helsingistä Saksaan ja takaisin lennettiin tuolla reissulla niin ikään Lufthansalla (B737), vaan eipä ollut mitään ongelmia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

itse tulee kyllä ensimmäiseksi mieleen TAP:n A321 jolla lennettiin Lissabonista ESSA:aan ja oli kyllä semmonen kokemus kun check-in nainen ei ymmärtänyt että mä haluaisin exit paikan, ja meni sitten läntäämään mut vikalle riville a-paikalle. Ja ei se mitään, ikkunapaikka on todella kiva mutta kun sattuu olemaan 193cm pitkä niin se ei ollut mukavaa. Lisäksi mittasin lennon aikana penkin leveyden niin se oli about 45-50 cm levee. Ja lisäksi se kone oli TODELLA epäsiisti! Ja kaiken kukkuraksi edessä oleva pappa joka ei puhunut enkkuu meni laittamaan heti nousun jälkeen penkkinsä alas jolloin oli kyllä niin kivaa että...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitkäs on suurimmat sallitut matkustajamäärät per konetyyppi? Esim Wikipediassa on tuolle 737-400 koneelle 30" sisustuksella 168 istuinta laskettuna.

Olikos tuo matkustajamäärä niinku yhtiökohtainen vaiko globaali määrä, kun muistan että MD-11 finnair teki ainakin aikoinaan noita pelastautumis harjoituksia ja taisi käydä niin että oli hetken aikaa vajaakapasiteetti käytössä kun harjoitus ei ihan onnistunut. Vai muistanko tämänkin väärin.

 

Maksimimäärä on "globaali", eli tyyppihyväksyntäviranomaisen hyväksymä ja nimenomaan evakuointitestien perusteella. Finnair tosiaan joutui lentämään MD-11:llä vähän aikaa DC-10:n max.matkustajamäärällä, ennenkuin evakuointitesti meni läpi. Testiä ei kuitenkaan tehnyt Finnair vaan koneen valmistaja (saattoi tosin käyttää OH-LGA:ta testaamiseen, se kun on eka MD-11)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair tosiaan joutui lentämään MD-11:llä vähän aikaa DC-10:n max.matkustajamäärällä, ennenkuin evakuointitesti meni läpi. Testiä ei kuitenkaan tehnyt Finnair vaan koneen valmistaja (saattoi tosin käyttää OH-LGA:ta testaamiseen, se kun on eka MD-11)

 

Netti antaa muuten noille MD-11 -testeille seuraavat päivämäärät:

 

1. yritys oli 26.10.1991 jolloin 60-v nainen halvaantui evakuointiharjoituksessa niskavamman seurauksena.

2. yritys oli 11.-12.12.1992 ja tuolloin 410 hyväksyttiin max. määräksi.

 

Itse muistan 90-luvun alussa lehdissä kirjoitetun, että Finnairin käyttämää konetyyppiä ei Long Beachissä ole saatu hyväksyttyä täydelle määrälle.

 

LGA:han tuli jo joulukuussa 1990 Suomeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä hittoa?

 

Kävin eilen Budapestissä OH-LBU:lla ja mennessä rivillä 8 ja paluussa rivillä 7.  Vaikka kuinka yritin niin en saanut jalkoja osumaan edellisen rivin selkänojiin ja paikka tuntui yhtä tilavalta jalkatilassa kun MD-11:ssa turistissa.  :o

 

Onkos tämä nyt sitä kusetusta vai mitä tämä on?  :laugh:

 

 

Sen sijaan LBU:ssa on aika kulahtaneet penkit, koko matkan tunsin ristiselässäni seuraavalla rivillä istuvan asiakkaan polvet. Tuntui, että tulevat läpi ihan justiinsa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lensin Lufthansan Airbusilla (en muista mikä) syksyllä 2001 Münchenistä Istanbuliin ja sieltä takaisin Frankfurtiin. En saanut edes pöytää laskettua täysin alas ruokailun ajaksi, kun vatsa otti vastaan. Milloinkaan muulloin ei ole moista tapahtunut. Helsingistä Saksaan ja takaisin lennettiin tuolla reissulla niin ikään Lufthansalla (B737), vaan eipä ollut mitään ongelmia.

 

Vähän vastaava juttu oli kun lensin Balkan Bulgarian Airlinesin TU-134:llä Köpiksestä Sofiaan vuonna 2001. No, Balkan ja Putolev nyt on omaa luokkaansa muutenkin ;)

 

Olen normaalikokoinen ja painoinen (178 cm/78 kg), mutta ahdasta oli. Sinänsä yllättävän hyvä ateria oli aikasta hankala syödä, kyynärpäät osoittivat aterioinnin ajan tukevasti ylöspäin. Penkki oli varsinainen inkvisitioistuin, toppauksena lienee käytetty olkia tai jotain muuta maanläheistä. Pöydät oli leikattu pellistä käsin peltisaksilla ja niiden aisat oli selvästi käsin taottu/viilattu. Yksikään ei ollut samanlainen toisen kanssa, eli käsityön leima oli selvä. Turvavyökyltti oli läpinäkyvää pleksiä, johon oli kolvilla poltettu Fasten seat belts ja sama kyrillisillä, kyltin takana oli ilmeisesti tavallinen 12 v:n hehkulamppu. Vessassa veti kuin verkkokassissa ja siellä ei todellakaan mahtunut seisomaan suorassa. Tähän verrattuna paljon haukuttu Finskin marsuhäkki on luksusta.

 

Oli kuitenkin sinänsä hauska kokemus lentää Tu-134:llä, niillä kun ei enää kai saa EU:in liikennöidä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli tos viime kesäkuussa mentyy Arlanda-Samos väli edestakaisin TUIFly Nordicin (SE-DUO) 757:lla ja täytyy sanoo,että jäi ensimmäiseksi ja viimeiseksi lennoksi kyseisen yhtiön koneilla...oli nimittäni todella ahdasta. Pitkäsääri oli täytetty 235:llä istuimella joista osa melkoisen huonossa kunnossa esim. oman paikkani istuimen selkänojaa ei saanut pysty asentoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotenkin tulee mieleen, kun joskus vuonna 2002 tulimme saksasta MD-83:lla ja siinä 3 penkin rivillä istuivat suomen kuula miehet Arsi Harju, Konni Karlson ja Tepa Reinikainen vierekkäin :) Mahtanut olla pojilla hieman ahdasta, Ilmankos istuivat sen n.2,5 tuntia liikkumatta :laugh:

 

Ja kerran Jussi Lampi istui Hesasta Canarialle meidän takana Finskin Boeing 757:lla. Hänkään ei jalkatilalla juhlinut ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

itse tulee kyllä ensimmäiseksi mieleen TAP:n A321 jolla lennettiin Lissabonista ESSA:aan ja oli kyllä semmonen kokemus kun check-in nainen ei ymmärtänyt että mä haluaisin exit paikan, ja meni sitten läntäämään mut vikalle riville a-paikalle. Ja ei se mitään, ikkunapaikka on todella kiva mutta kun sattuu olemaan 193cm pitkä niin se ei ollut mukavaa. Lisäksi mittasin lennon aikana penkin leveyden niin se oli about 45-50 cm levee. Ja lisäksi se kone oli TODELLA epäsiisti! Ja kaiken kukkuraksi edessä oleva pappa joka ei puhunut enkkuu meni laittamaan heti nousun jälkeen penkkinsä alas jolloin oli kyllä niin kivaa että...

Tämän mukaan TAP olisi yksi niistä harvoista, joilla pitch on economyssä 33". Ei ainakaan minulla ottaneet jalat kiinni TAPin, Lufthansan eikä Finnairin bussissa (kaikissa ikkunapaikka) ja pituus on 185cm, josta suurin osa jaloissa. Toisaalta sinun pituisellasi henkilöllä ongelmia on varmaan kaikkien lentoyhtiöiden economyssa.

 

TAPin koneet ovat kyllä tosiaan suht epäsiistejä ja penkit ovat jotenkin ränsistyneen näköisiä, siinä olet oikeassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävin eilen Budapestissä OH-LBU:lla ja mennessä rivillä 8 ja paluussa rivillä 7.  Vaikka kuinka yritin niin en saanut jalkoja osumaan edellisen rivin selkänojiin ja paikka tuntui yhtä tilavalta jalkatilassa kun MD-11:ssa turistissa.  :o

 

Onkos tämä nyt sitä kusetusta vai mitä tämä on?  :laugh:

 

Sen sijaan LBU:ssa on aika kulahtaneet penkit, koko matkan tunsin ristiselässäni seuraavalla rivillä istuvan asiakkaan polvet. Tuntui, että tulevat läpi ihan justiinsa.

 

Tiistaina Fuerteventuralta LBU:lla, eikä rivillä 15 kyllä  juurikaan tilalla juhlittu. Itse en ole kuin 180cm, joten sovin siihen rakoon kyllä, mutta sääliksi käy isoja kavereita. Kaikenlisäksi kyseisellä rivillä ei ole lainkaan ikkunaa! Riveille 15-17 on yksi ikkuna kylkeä kohden, ja sekin sijoittuu siihen rivin 15 pääntuen taakse tavallaan. Kellään tietoa, miksi ihmeessä siitä puuttuu ikkunat? Ja juu, tiedän, että 5e lisämaksusta saa haluamansa paikan lomalennoilla, mutta silti käsittämättömän  paska säkä. :( Penkit kunnoltaan oli kyllä tavanomaisia likatahroja lukuunottamatta moitteettomia.

 

Mennessä 16.10 LBV:ssä oli kyllä juhlaa oikoa koipiaan paikalla 2A. sai mukavasti jalat siihen seinälle. ;D  Minusta upea kone tuo 757, harmi vaan kun on niin ahneella konffiksella...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se varmaan johtuu siitä, että Finski käyttää niitä lähinnä charter-lentoihin, joissa muutenkin on ahtaat tilat. En tiedä miksi maailmalla on tällainen käytäntö.

 

Itse en taida tähän keskusteluun sinällään muuten osallistua, kun mittaa on vain 161 cm ja muutenkin on hoikka kroppa. Minulle on aina tilaa riittänet, vaikka suhteellisesti (muttei absoluuttisesti) koivet ovatkin pitkät.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän mukaan TAP olisi yksi niistä harvoista, joilla pitch on economyssä 33". Ei ainakaan minulla ottaneet jalat kiinni TAPin, Lufthansan eikä Finnairin bussissa (kaikissa ikkunapaikka) ja pituus on 185cm, josta suurin osa jaloissa. Toisaalta sinun pituisellasi henkilöllä ongelmia on varmaan kaikkien lentoyhtiöiden economyssa.

 

TAPin koneet ovat kyllä tosiaan suht epäsiistejä ja penkit ovat jotenkin ränsistyneen näköisiä, siinä olet oikeassa.

 

Mä jouduin syömään TARJOTIN KÄDESSÄ!!!! Ku mun polvet ei mahtunu normaaliin asentoon jolloin en saanu ees pöytää alas. Ja paikka oli 23A. Ja anteeksi tämä virhe jonka huomasin eli kone oli TAP:n A320 EI A321 ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli tos viime kesäkuussa mentyy Arlanda-Samos väli edestakaisin TUIFly Nordicin (SE-DUO) 757:lla ja täytyy sanoo,että jäi ensimmäiseksi ja viimeiseksi lennoksi kyseisen yhtiön koneilla...oli nimittäni todella ahdasta. Pitkäsääri oli täytetty 235:llä istuimella joista osa melkoisen huonossa kunnossa esim. oman paikkani istuimen selkänojaa ei saanut pysty asentoon.

Minulla on SE-DUO:sta ja SE-DUPista samanlaisia kokemuksia. SE-DUP oli käytössä menolennolla Teneriffalle kun DUO oli käsittääkseni maalauksessa. Aamukahdeksalta jääkylmille nahkapenkeille istumisen muistan vielä pitkään. Laskeutumisessa tuolin istuinosa piti ihan omaa elämäänsä ja tahtoi liukua persuksen alta kohti lattiaa.

 

Paluumatkalla oli SE-DUO ja Helsinkiin laskeuduttaessa muutama rivi eteenpäin joku mies ei saanut istuimen selkänojaa takaisin pystyasentoon. Stuertti yritti myös nostaa selkänojaa, mutta ei yrityksissä onnistunut. Lieneekö sama penkki kyseessä  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli edellisessä elämässä lentokoneita siivotessa huomattua, että useilla yhtiöillä viimeisillä riveillä on selvästi huonompi jalkatila kuin esimerkiksi koneen keskiosassa. Näin muistan olleen muun muassa KLM:n 737:ssa, Lufthansan Airbusseissa ja Boeingeissa sekä jo edes menneen Air Botnian Avroissa. Sitä en tiedä miten nykyään noilla yhtiöillä, mutta tuolloin kun tuli istuttua koneiden lähes jokaisella rivillä niin aika hyvin huomasi tuon eron. Esimerkiksi KF:n Avroissa viimeiset 5 riviä oli todella ahtaita mutta siitä eteenpäin oli hyvät jalkatilat... Kannattaa siis huomioida että jalkatila ei usein todellakaan ole sama joka puolella konetta vaikka matkustusluokka ei vaihtuisikaan.

 

-Lasse

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin MD11 konfilla 3-4-3 Thaimaaseen ei ole mitään herkkua. Eikä myöskään Finnairin B757 turistilennot

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään