Mikko Pulliainen

Sterlingin Caravellen seikkailu Härmälään

45 viestiä aiheessa

Terve,

 

lueskelin "Anekdootteja lennonjohdosta" -topicista ja Risto Korkeen sivuilta juttua Sterlingin Härmälän-keikasta.

 

Noista jäi hieman epäselväksi, miksi polttoaine oikein loppui? Meillä Treella kiertää urbaanilegenda siitä, että kyydissä oli liian painavia matkustajia, mutta Caravellen kokoisessa koneessa tuo tuntuu aika absurdilta. (Elleivät Painonvartijat sitten olleet porukalla etelänreissulla.)

 

Terv. MP

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve,

 

lueskelin "Anekdootteja lennonjohdosta" -topicista ja Risto Korkeen sivuilta juttua Sterlingin Härmälän-keikasta.

 

Noista jäi hieman epäselväksi, miksi polttoaine oikein loppui? Meillä Treella kiertää urbaanilegenda siitä, että kyydissä oli liian painavia matkustajia, mutta Caravellen kokoisessa koneessa tuo tuntuu aika absurdilta. (Elleivät Painonvartijat sitten olleet porukalla etelänreissulla.)

 

Terv. MP

 

Ei siitä polttoaine loppunut, vaan kävi vähiin. Alittuiko reservit, en tiedä. Kippari oli laittanut plaaniin varakentäksi Härmälän ja Helsingin huono sää sitten ajatti varakentälle, jota hän ei entuudestaan tuntenut. Taisi radan mitta yllättää.

 

Tuon tapauksen tutkinnassa muistaakseni selvisi, että Sterling käytti laskelmissa pienempiä painoja/ matkustaja/ Matkatavara, kuin muut yhtiöt. Kyllä koneen saa ylipainoiseksi laihemmillakin matkustajilla, jos niitä vain on tarpeeksi paljon. 109 matkustajaa Caravellessä (sarja 10) on melko hyvä saavutus. Finnairin Caravelleissä penkkimäärä oli muistaakseni 92.

 

Näin minä tuon asian muistan, ehkä joku muistaa tarkemminkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, tarkoitin siis että löpöä oli vielä jäljellä.

 

Mutta miten suunnitelmaan voi laittaa varakentän tarkistamatta kentän tietoja?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta Caravelle-tapauksesta on myös artikkeli kuvien kera Seppo Uolamon kirjassa "Härmälä-Tampereen lentokenttä".

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei siitä polttoaine loppunut, vaan kävi vähiin. Alittuiko reservit, en tiedä. Kippari oli laittanut plaaniin varakentäksi Härmälän ja Helsingin huono sää sitten ajatti varakentälle, jota hän ei entuudestaan tuntenut. Taisi radan mitta yllättää.

 

Tuon tapauksen tutkinnassa muistaakseni selvisi, että Sterling käytti laskelmissa pienempiä painoja/ matkustaja/ Matkatavara, kuin muut yhtiöt. Kyllä koneen saa ylipainoiseksi laihemmillakin matkustajilla, jos niitä vain on tarpeeksi paljon. 109 matkustajaa Caravellessä (sarja 10) on melko hyvä saavutus. Finnairin Caravelleissä penkkimäärä oli muistaakseni 92.

 

Näin minä tuon asian muistan, ehkä joku muistaa tarkemminkin.

 

 

Finnair käytti muistaakseni Super Caravellejä jotain 110-113 pax turistiluokan versioissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla on sellainen mielikuva että Caravellen varakenttä oli Vaasa. Tampereella oli hyvä keli ja kaverit päättivät laskea sinne.Muistaakseni TWR oli aamulla vielä kiinni,joten he laskeutuivat omin nokkineen. Huhun mukaan heidän polttoaineensa ei olisi riittänyt Vaasaan.

 

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Risto Korkeen sivuilta lainattuna "Ilmailulaitoksen tarkastaja tuli ja pyysi minua tulkkaamaan pyynnön päästä katsomaan polttoainelukemia koneen ohjaamoon. Sehän sopi kipparille. Kerosiinia ei ollut kovin paljoa jäljellä."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla on sellainen mielikuva että Caravellen varakenttä oli Vaasa. Tampereella oli hyvä keli ja kaverit päättivät laskea sinne.Muistaakseni TWR oli aamulla vielä kiinni,joten he laskeutuivat omin nokkineen. Huhun mukaan heidän polttoaineensa ei olisi riittänyt Vaasaan.

 

Heikki

 

Melkein samoja muistikuvia minullakin. Itse lentelin tuohon aikaan ammatikseni Härmälästä, mutta en juuri tuona päivänä ollut paikalla. Sen verran muistan eri tavalla, että taisi varakenttä olla Jyväskylä, joka kuitenkin oli mennyt myös sumuun, joten lähtivät pyrkimään Vaasaan. Polttoainetilanteen vuoksi laskeutuivat kuitenkin Tampereelle, jonka lähestymiskarttojakaan heillä ei ollut. Torni oli kyllä auki, vuorossa taisi olla Aallon Jorma, joka ihmetteli, kun aluelennonjohto oli puhelimella ensin kysynyt kiitoradan pituutta ja sitten NDB-majakoiden jaksoja. Seuraava ilmoitus olikin, että "sulle tulee kohta Caravelle laskuun", ja samassa kone olikin jo näkynyt perusosalla.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm...

 

Mielenkiintoista  :thmbup:.. Hyvä kun pääsi Caravelle perille.

 

-Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edellä mainitsemassani Feeniksin numerossa on pääpiirteissään koneen  lennon tapahtumat HEL.RHO-TMP.

 

Caravelle oli tehnyt Helsingissä yhden lähestymisen ja ylösvedon. Varakentän, Turun sää oli myös huono. Seuraavaksi pyysivät  Jyväskylän säitä  ja saivat selvityksen sinne. Kuultuaan että Jyväskylässä joutuisivat odottamaan polttoainetäydennystä 2-4 tuntia  kysyivät Vaasan säitä. Myöhemmin kysyivät Tampereen tietoja ja mahdollisuutta laskeutua sinne.. Lasku onnistui ja kaikki päättyi onnelisesti, vaikkakin vähiin oli mennyt menoveden määrä.  Suoritetussa tarkastuksessa  todettiin laskuhetkellä koneessa olleen polttoainetta  680kg.  Tässä lyhennettynä,  lehdessä on hieman pidempi selostus.

 

Sellainen tapaus, Eki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Facebookissa törmäsin keskusteluun, jossa jotkut muistelivat DC-8:n vahingossa tai tahallaan laskeutuneen Härmälään ja vielä omin luvin (torni kiinni).

 

Eihän tuota kai ole oikeasti tapahtunut, luultavasti sekoittavat tähän tanskalaisten Carevelleilyyn.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sopinee tämäkin 'incidentti' vielä jatkoksi edellisille. 70-luvun alussa järjestettiin Härmälässä ilmailunäytös. Valitettavasti en nyt juuri muista päivämääriä. Kohokohtana olivat Red Arrowsit. Seurasin ja kuvasin tapahtumaa tornista käsin. Tiedossamme oli, että Arrowsien mukana Suomeen tullut ja Vantaalla 'päivystänyt' Hercules tulisi tekemään ylilennon näytöksen aikana. Tornille ääneen tullessaan kone tiedusteli kentän tuulia. Se ei vielä herätellyt ajatuksia tulevasta. Ilmoitus laskuun tulemisesta sensijaan nosteli kulmakarvoja ja herätti keskustelun kiitotien kantavuudesta. Laskuunhan kone sitten tuli. Runsas savunmuodostus ja pari kolme kumeaa pamahdusta säesti tapahtumaa. Koneen taholta syvä hiljaisuus. Leveät rahtiovet avautuivat ja koneesta 'pelmahti' kiitotielle kesämekoissaan joukko neitokaisia.

 

Seurasi hämminkiä ja lisää hämminkiä, kun pilotti ilmoitti heidän palaavan neitokaisten kanssa takaisin Helsinkiin coctail-partyyn. Härmälään jäi yksinäinen Hercules keskelle kiitotietä. Kai panivat ovet lukkoon, se ei selvinnyt. Pääjohtaja Temmes sensijaan vaati vielä yhdentoista aikaan illalla hakemaan Valmetilta trukin ja hinaamaan koneen pois kiitotieltä.

 

Aamulla, yökasteen vielä kimaltaessa kiitotien reunaheinikoissa, laskeutui toinen Hercules nurmialueelle ja toi mukanaan vararenkaat. Ei epäilystäkään kiitotien tai reuna-alueiden kantavuudesta. Sitten, ensimmäistä kertaa urallani, näin ison koneen peruuttavan potkuriensa avulla. Koneet ryhmittyivät pienelle Härmälän platalle ja peruuttelivat edustavaan rivimuodostelmaan. Tampere kokoontui kentälle tätä jälkinäytöstä seuraamaan. Me 'ammattilaiset' saimme jopa vierailla koneissa. Syitä tapahtumaan ei sen kummemmin spekuloita. Olimme kiitollisia mahtavasta ilmailutapahtumasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Melkein samoja muistikuvia minullakin. Itse lentelin tuohon aikaan ammatikseni Härmälästä, mutta en juuri tuona päivänä ollut paikalla. Sen verran muistan eri tavalla, että taisi varakenttä olla Jyväskylä, joka kuitenkin oli mennyt myös sumuun, joten lähtivät pyrkimään Vaasaan. Polttoainetilanteen vuoksi laskeutuivat kuitenkin Tampereelle, jonka lähestymiskarttojakaan heillä ei ollut. Torni oli kyllä auki, vuorossa taisi olla Aallon Jorma, joka ihmetteli, kun aluelennonjohto oli puhelimella ensin kysynyt kiitoradan pituutta ja sitten NDB-majakoiden jaksoja. Seuraava ilmoitus olikin, että "sulle tulee kohta Caravelle laskuun", ja samassa kone olikin jo näkynyt perusosalla.

 

Sterlingin varakenttä oli Helsinki

 

Sterlingin Caravelle oli lennolla Rhodokselta Tukholman kautta Helsinkiin. Lentosuunnitelma oli Rhodokselta Länsi-Euroopan läpi Tukholmaan, jossa piti tankata. Tukholman varakenttänä oli Helsinki-Vantaa, joka oli matkustajien lopullinen määränpää. Tukholmaa lähestyessä Sterling päätti lentää varakentälle Helsinkiin. Temppu oli onnistunut monta kertaa. Tällä kertaa varakentän, siis Helsingin, sää unohtui tarkistaa. Näkyvyys oli lähes nollassa ja Sterling päätyi Hekalle 5000 jalkaan miettimään. Sitten se lähti Ouluun. Vesivehmaan kohdalla se kysyi onko Tampereella lentokenttä. Polttoaine ei riitä kauemmas. Luovutin pulkan Tampereen aluelennonjohdolle.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja aluelennonjohto soitti Härmälän torniin jossa lennonjohtaja ei alkuunsa sitten millään meinannut uskoa  ennen kuin Sulkavuoren suunnalta alkoi näkyä savuvanaa.

 

Pekka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja aluelennonjohto soitti Härmälän torniin jossa lennonjohtaja ei alkuunsa sitten millään meinannut uskoa  ennen kuin Sulkavuoren suunnalta alkoi näkyä savuvanaa.

 

Pekka

Heh hyvin sanottu.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jostain muistan lukeneeni - Feeniksen vanha juttu? - miten  Härmälä-vierailun loppuepisodi näyteltiin koneen poistuessa. Joukko kiinnostuneita oli tullut autoillaan aivan kiitotien päähän seuraamaan lähtöä. Caravellen lisätessä nousutehot kentän laidan sorat saivat kyytiä ja katsojien autoihin jäi tapahtumasta pysyvät jäljet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Finnairin Caravelleissä penkkimäärä oli muistaakseni 92.

 

Näin minä tuon asian muistan, ehkä joku muistaa tarkemminkin.

 

Finnairin Superissa, täysturistiversiossa, oli 105 matkustajatuolia (21 riviä).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuollainen kuva tuli vastaan. Ei ollut mahdollisuutta skannata ja korjailla vanhaa paperikuvaa, vaan ainoastaan ottaa puhelimella kuva kuvasta. Taitaa olla sterlinki Härmälässä tuossa kuvassa?

Kuvaajasta ei ole mitään käryä, mutta luultavasti joku sen aikainen lentoaseman henkilökuntaan kuulunut henkilö on kuvan ottanut.

IMG_20210421_144340__01.thumb.jpg.86499cf70309e86838bd50d9fdb373d2.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Pauli Hankonen
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3/12/2014 at 14.14, Esa Karanko kirjoitti:

 

Sterlingin varakenttä oli Helsinki

 

Sterlingin Caravelle oli lennolla Rhodokselta Tukholman kautta Helsinkiin. Lentosuunnitelma oli Rhodokselta Länsi-Euroopan läpi Tukholmaan, jossa piti tankata. Tukholman varakenttänä oli Helsinki-Vantaa, joka oli matkustajien lopullinen määränpää. Tukholmaa lähestyessä Sterling päätti lentää varakentälle Helsinkiin. Temppu oli onnistunut monta kertaa. Tällä kertaa varakentän, siis Helsingin, sää unohtui tarkistaa. Näkyvyys oli lähes nollassa ja Sterling päätyi Hekalle 5000 jalkaan miettimään. Sitten se lähti Ouluun. Vesivehmaan kohdalla se kysyi onko Tampereella lentokenttä. Polttoaine ei riitä kauemmas. Luovutin pulkan Tampereen aluelennonjohdolle.

Eikö Tukholman lennonjohto sitten mitään kantaa ottanut siihen, että kone lähtee tukossa olevalle kentälle? Joku selvityshän sille on kuitenkin pitänyt antaa? Vai huononiko Helsingin sää vasta koneen lähdettyä Tukholmasta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään