Petri Koivisto

Navia autoon...

35 viestiä aiheessa

Moi!

Tässä suunniteltu tuota navigaattorin hankkimista autoon, kun ei tuo Nokian värkki (N95 ;D) oikein tahdo pelittää. Eli siis kysyisin taas jälleen kerran teiltä guruilta että mikähän kannattaisi hankkia, täällä varmasti monellakin on autossa tollanen "koppa"  :P

Hinta mielellään korkeintaan 400e. Varmasti "halvallakin" saa hyviä tässä suhteessa.. niin ja niitä karttoja en tarvi kuin Suomeen ja korkeintaan pohjoismaihin. Mitään ameerikan karttoja en tarvi  ;D

Siispä kertokaapa kokemuksianne ko laitteista ja suositelkaa jotain!  8) Tyyliin vaikka että miksi joku on hyvä(tai huono), onko helppo käyttää, hyvät ja laadukkaat kartat & tiedot, suuri näyttö, tarkka(?) yms..  :P

Kiitoosh! Palaillaan illalla kun töistä pääsee..  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En voi sanoa suurempaa vertailua tehneeni, mutta jonkin verran olen aihetta seurannut.

Itse olen havainnut Tom Tom:in laitteet ja ohjelmat hyviksi. PDA:ssa olen koittanut myös muita, mutta ne eivät mikään oikein vakuuttaneet. Laitteista minulla taas ei ole kokemusta kuin juuri noista Tom Tomeista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä suunniteltu tuota navigaattorin hankkimista autoon, kun ei tuo Nokian värkki (N95 ;D) oikein tahdo pelittää. Eli siis kysyisin taas jälleen kerran teiltä guruilta että mikähän kannattaisi hankkia, täällä varmasti monellakin on autossa tollanen "koppa"  :P

Mikäs N95:ssä on vikana? Mikä softaversio? Oman "puolueettoman" kokemukseni mukaan tuo navigoi ihan yhtä hyvin, kuin muutkin navigaattorit.

Siispä kertokaapa kokemuksianne ko laitteista ja suositelkaa jotain!  8) Tyyliin vaikka että miksi joku on hyvä(tai huono), onko helppo käyttää, hyvät ja laadukkaat kartat & tiedot, suuri näyttö, tarkka(?) yms..  :P

Itselläni on auton mukana tullut Navman iCN 320, jota ei taida enää olla myynnissä. Toimii hyvin, mutta karttadata alkaa olla vähän vanhentunutta. Päivitys vain maksaa sen verran, että taidan navigoida N95:n avulla.

-Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itselläni on kokemusta TomTomista ja Garminin Nüvista. Itse ottaisin Nüvin ehdottomasti. Mekaaninen rakenne vaikuttaa paremmalta. Samoin TomTomilla on ollut ongelmia takuukorjausten kanssa ja ilmeisesti TomTomin rauta on varsin vikaherkkää. Garminin softassa ei ole ihan niin paljoa ominaisuuksia kuin Tompan softassa.

Kannattaa käydä ihmettelemässä paikallisessa kaupassa jossa on kummatkin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuossa kohtaa kannattaa tietysti miettiä myös, haluatko käyttää vehjettä muuallakuin autossa? Pyöräillessä, sienimesässä, veneessä? Pelkkään autokäyttöön ei laitteelta vaadita paljoa, mutta jos sen haluaa ottaa mukaan joskus, säänkestävyys ja käteen sopivuus tulevat tärkeiksi.

Garminin GPSMap 60c mulla hoitaa navigoinnin autossa, fillarin tangossa ja taskussa. Pelkkään autokäyttöön kannattaa tietenkin hankkia isompinäyttöinen ja halvempi, mutta hyvin tuokin autokäyttöön sopii.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hehee...aikansa kun odottaa niin kyllä joku aina keskustelun aloittaa asiasta mikä itselläkin on mielessä...  ;D

Navigaattoria itsekin harkitsen. Kokemuksia on jo TomTom One:sta pitemmältä aikaa. Siis siitä vanhemmasta mallista. Tutulta on saanut tarvittaessa käyttöön eikä juurikaan ole pahaa sanaa sanottavana kyseisestä laitteesta. Pläräsin verkkokaupan tarjontaa ja silmiin osui esim. tuommoinen Navigon 5100-masiina. Se mikä laitteessa herätti kiinnostusta on tuo ajopäiväkirja(excel-yhteensopiva). Onko kellään kokemuksia moisesta lisäominaisuudesta. Nykyään paperiversion täyttäminen tahtoo välillä tahmoa ja jotain helpotusta pitäis keksiä ettei tarvitse liimata tarraa tuulilasiin muistuttamaan asiasta  ;D . Mites Navigonin laitteet laadullisesti muuten pärjää esim. TomTom:lle? Navigaattori tulisi puhtaasti autokäyttöön.

-Mika

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuossa kohtaa kannattaa tietysti miettiä myös, haluatko käyttää vehjettä muuallakuin autossa? Pyöräillessä, sienimesässä, veneessä? Pelkkään autokäyttöön ei laitteelta vaadita paljoa, mutta jos sen haluaa ottaa mukaan joskus, säänkestävyys ja käteen sopivuus tulevat tärkeiksi.

Garminin GPSMap 60c mulla hoitaa navigoinnin autossa, fillarin tangossa ja taskussa. Pelkkään autokäyttöön kannattaa tietenkin hankkia isompinäyttöinen ja halvempi, mutta hyvin tuokin autokäyttöön sopii.

Jees, eli autoon vain. Sienimetässä en käy ja venettä ei ole  ;D Jees eli noi Tompat on vissiin ihan laadukkaita? Eikä varmaan Garmineissakaan mitään vikaan. Tietäis vaan minkä ottais kun noitaki on miljooonia erilaisia  8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikäs N95:ssä on vikana? Mikä softaversio? Oman "puolueettoman" kokemukseni mukaan tuo navigoi ihan yhtä hyvin, kuin muutkin navigaattorit.

N95:ssä pitää olla 12.x.x.x softa niin hyvin pelittää navigointi ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

N95:ssä pitää olla 12.x.x.x softa niin hyvin pelittää navigointi ;)

Latasin tuolta noi uusimmat softat kännyyn. Oliko se nyt tuo nokia maps 2.0 tjn? Sen jälkeen lähti nuo pois.. eli ei ole enää sitä "seurantaa" tuossa. Ja muutenkin, mielummin sitten tollanen ihan kunnon geepeeässä..  :P

Ja mulla ainakin tuossa N95:ssä kun käytti sitä seurantaa niin tulee jäljessä se.. saa arpoa että käännytäänköhän tänne vai mennäänkö suoraan..  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Latasin tuolta noi uusimmat softat kännyyn. Oliko se nyt tuo nokia maps 2.0 tjn? Sen jälkeen lähti nuo pois.. eli ei ole enää sitä "seurantaa" tuossa. Ja muutenkin, mielummin sitten tollanen ihan kunnon geepeeässä..  :P

Ja mulla ainakin tuossa N95:ssä kun käytti sitä seurantaa niin tulee jäljessä se.. saa arpoa että käännytäänköhän tänne vai mennäänkö suoraan..  :P

Tossa kait kysyttiin puhelin ei sovelluksen versiota.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itselläni on kokemusta Tomtomin onesta. Itse laite on toiminut moitteettomasti ja on helppo käyttää. Netistä ladattavien lisäosien asennus on varsin simppeliä puuhaa myös. Tuolle taitavat luvata akun kestävän pari tuntia yhdellä latauksella, mutta sillä ei liene väliä jos autokäyttöön olet navia suunnitellut.  Tompan osalta miinus tulee telineeseen, joka itsellä on löystynyt aivan rempulaksi, vaikkei laite ole kuin pari kuukautta vanha. Tällä hetkellä taitaa saada jo sen isommankin (Tomtom one XL:n) aika edullisesti, liekkö siinä sitten tukevampi teline?

Jani

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, kaverilla kans joku Tomtomi.. kuulemma testivoittaja..  :P Pitää kattoa.. ite kattelin tuossa tollasta kun Garmin Nüvi 350.. ei vaikuta hassummalta sekään..  Varmaan sitten jonkun Tomtomin ja tuon Garminin välitä on päätettävä..  :laugh: Pitää katella sielä kaupassa lisää sitten..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla on Tomtom one scandinavia joka maksoi muistaakseni alle 300€ tai sitä luokkaa. Ihan näppärä laite, ei juuri mitään ylimääräisiä romppeita, kuten mp3-ominaisuuksia tai valokuvapankkia tms. Osoite on joskus hieman hankala kirjoittaa, sillä näyttöhän on kohtuullisen pieni ja osoitteen naputtelussa tuppaa tulemaan paljon virhelyöntejä.  Yksi ikävä ominaisuus on myös se, että laite kuluttaa akkua vaikka se olisi suljettuna. Navigaattori pitää siis muistissaan viimeistä sijaintia ja viimeistä meneillään ollutta reittisuunnitelmaa ja käyttää tähän akkua. Etuna on tietysti se, että seuraavalla kerralla startatessa sijainti löytyy tavallista nopeammin. Menetyksenä akku sitten tyhjentyy pikkuhiljaa itsekseen ja seuraavalla kerralla akku saattaakin olla jo tyhjä (eli akku kannattaa laittaa ennen lähtöä lataukseen ellei halua käyttää tupakansytyttimestä saatavaa virtaa).

Netistä löytyy myös kaikkea hauskaa lisähärpäkettä tomtomeihin. Tomtom itse kauppaa liikennekamerapalveluita, mutta esim. Suomeen löytyy harrastajien nettisivuilta liikennekameroiden sijainnit ihan ilmaiseksikin (ei tosin vaikuta ajotapaani kun ei ole tapana ajella juurikaan hylinopeutta). Suomeen löytyy myös pankkiautomaattien, huoltoasemien, alkojen, apteekkien, kauppojen jne. sijainteja. Lisäksi monelta ulkomaalaiseltakin sivulta voi ladata navigaattoriin opastusääniä, kuten Steve Irwinin ja Yodan ym.

"You need to enter the motorway.. and it's one of the most dangerous motorways in the world!"

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuulostaa siltä ette ole määrittänyt AGPS:lle yhteys osotetta jota se käyttää serverin kanssa kommunikointiin?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Suomeen löytyy harrastajien nettisivuilta liikennekameroiden sijainnit ihan ilmaiseksikin (ei tosin vaikuta ajotapaani kun ei ole tapana ajella juurikaan hylinopeutta). Suomeen löytyy myös pankkiautomaattien, huoltoasemien, alkojen, apteekkien, kauppojen jne. sijainteja. Lisäksi monelta ulkomaalaiseltakin sivulta voi ladata navigaattoriin opastusääniä, kuten Steve Irwinin ja Yodan ym.

Tuo tolppajuttu ei nyt saiskaan vaikuttaa ajotapaan. Mutta itselle se tulee hyvänä muistutuksena että tarkistappas paljon se nopeus nyt olikaan. Tosin nykykopperossa on vakionopeussäädin, niin sekin on puolittain turha. Toisaalta. Näitä tolppia on paikoin pistetty ansatyyliin. Mäen päällä alkaa 60 rajoitus ja heti perään tolppa katveessa piilossa. Helpottaa näiden suhteen.

Mutta, mistäs saa Steven opastusäänet!?

Itse asiaan. Itellä ollu TomTom One (se wanha malli) jo toista vuotta ja ainoa valittaminen on tosiaan tuon akun tyhjeneminen, jos laite on pitkään pois käytössä. Autossa se on aina tupakansytyttimessä kiinni. Harvoin tulee käytettyä alle parin tunnin ajomatkoilla, joten se akku tyhjenee kuitenkin.

Puhelingepsiin verrattuna tuo on ylivoimainen. Ja itsellä ei ole imukuppitelineen kanssa ollut mitään huolia. Hyvin pysyy paikallaan ja ei ole löysä tai muutakaan.

- J

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itselläni on Primerassa jo jonkun vuoden ollut TomTom Go 300 johon olen tehnyt itse kiinnikkeen ratin yläpuolelle kun autossahan on mittarit keskellä,eli navigaattori on varmaan parhaalla paikalla ei tarvitse kääntää päätä vain katsetta nähdäkseen ruudun.Tomppa on toiminut moitteettomasti mutta kartat alkaa vanhentua eli pitäisi päivitellä maksaa muistaakseni kuutisen kymppiä.Kadunnimet ovat riittävän isolla ja ne näkee hyvin.Navigaattoriin on helppo asentaa lisäosia TomTomHome ohjelmalla.Mielestäni tomppa on hyvä ostos.Toisessa autossani MB SLK:ssa on Route 66 8000 navigaattori johon olen myös tehnyt jalan itse kojelaudan keskelle yläosaan kun mielestäni ne imukuppijalat tuulilasiin asennettuna peittävät liikaa näkyvyyttä.66:sessa on isompi 4,3 tuuman näyttö ja hyvä karttaohjelma ainoana miinuksena kadunnimet ehkä vähän liian pienellä.66:seen on myös helppo asentaa lisäosia esim varmaan useimpien käyttämä tolppahälytys.66:sessa on lisäksi soitin joka kylläkin mielestäni on turha vimpain kun kaikilla tänä päivänä on paremmin soiva soitin autossaan.Olen tyytyväinen Routeen ja mielestäni se on myös hyvä ostos.Slk:ssa on Beckerin soitin jossa on myös navigaattori mutta en käytä sitä hankalan käytettävyyden vuoksi ja karttakin on huono tai vanha sekä kieli on englanti tai jokin muu mutta ei suomi ja siinä ei ole varsinaista karttakuvaa vain nuoli ja matka seuraavaan käännökseen ja jotain muuta tietoa.Varmasti paras navigaattori on auto jossa on iso näyttä jo valmiina siinä GPS toiminto jonka olisi myös Primeraan saanut tosi kalliilla hinnalla.Onhan myös radioita joissa on 7":n näyttö ja kai niihinkin GPS:n saa silloinhan ne kaikki vimpaimet olisivat samassa ja voisi vielä samalla katsella elokuvaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

mielestäni ne imukuppijalat tuulilasiin asennettuna peittävät liikaa näkyvyyttä

Tuo on ihan kiinni siitä millainen on sijoituspaikka ja tuulilasin kaltevuuski vaikuttaa.

Ihte olen sijoittanu laitteen ihan A-pilarin viereen. Siis tuulilasin alanurkkaan ja jalkaa ei näy laitteen takaa kuin pieni siivu. Ja kun laite on alhaalla ei se peitä näkyvyyttä kovinkaan oleellisesti. Mutta nämähän ovat sitten makuasioita.

- J

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noniin, tuli nyt sitten ostettua Garmin Nüvi 250W.. ihan hyvältä vaikutti ainakin tuossa mitä vähän kokeilin.  :P Hyvää ainakin iso 4,3" näyttö ja helppo käyttää. Kartat pohjoismaihin ja Länsi-Eurooppaan..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jep, Nüvin avustuksella mekin Ruotsissa kuljimme. Välillä kyllä meni hermot siihen "laskee uudelleen", mutta paluumatka oli jo huomattavastin helpompi tehdä sillä osasimme tehdä reitin paremmin. Huono juttuhan aika monessa on se, että sitä kätevintä (lyhintä) reittiä ei löydy muutakuin itse sen sinne vääntämällä. Positiivista oli sentään että se ymmärsi lautalla menemisen, ettei Tornion kautta meitä ajattanut.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jees ei tuossa nyt ainakaan mitään tullut kun pyörittiin tässä Vantaalla.. Ihan mukavasti pelitti.. pitää sitten testata kun täsä parin viikon päästä taas Turkuun menossa että miten pelittää.. Onhan tuo huomattavasti helpompi ja parempi käyttää kuin tuo N95.. IMO  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Reilu vuosi sitten hommasin Magellan Roadmate 6000T:n.

Plussat:

+ toimiva UI

+ osoitteiden ja POI haku on helppoa.

+ liikennetiedot tulee RDS:n kautta

+ laitetta voi käyttää myös Bluetooth handsfreenä

+ sisältää Pohjois-Amerikan kartat, joten ei ylimääräistä latailua yms.

Miinuspuolia:

- Magellanin karttojen päivityssykli on turhan hidas (kartat on nyt 3Q2005 joten uusimpia teitä ei löydy)

- liikennetiedot maksullisia 3 kuukauden jälkeen

- muutaman kerran laite pitänyt resetoida (tosin viimeisten softapäivitysten jälkeen tätä ei ole enää esiintynyt)

Telineelle pitäisi keksiä joku fiksu asennuspaikka: Kalifornia on yksi harvoja osavaltoita, jossa tuulilasiin ei saa kiinnittää mitään ylimääräistä. Tosin nyt teline on "laittomasti" kiinni lasissa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jees, itseltä löytyy tällainen Mio C220. Muitaakseni jotain 220 euroa maksoi tossa kesällä Gigantissa...oli palautus tuote, joten sai vähän halvemmalla. Pohjoismaiden kartasto löytyy. Hyvin on kanssa toiminut ja ihan mukavasti ominaisuuksiakin hintaansa nähden. Olen ollut kyllä todella todella tyytyväinen...ainut, mikä vähän hämää, niin joillain harvoilla teillä on vähän vääriä nopeusrajoituksia tuossa navigaattorissa, mutta ei se haittaa meikäläistä. Ei mulla kuitenkaan ole päällä ylinopeuden varoittaminen, kun ei jaksa kuunnella, kun se latelee : AJAT YLINOPEUDELLA, vaikka ajaisi ihan rajoitusten mukaankin.

[ attachment removed ]

Joo, eipä taida oikein tuollaisella kännykän navigaattorilla olla virkaa autossa...niin pieni näyttö ainaskin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikös noiden nopeustietokantaa pääse jotenkin korjaamaan / päivittämään ? Ainakin olisi näppärä ominaisuus sellainen. Omassa Hondassani on kiinteä navigaattori, joka lienee alunperin Alpinen tekosia. Se on sanalla sanoen surkea ! Tänään viimeksi piti mennä Helsingissä Lämmittäjänkadulle Herttoniemessä, mutta eipä tuntenut tuo vehje sitä(kään) osoitetta. Ja hyvin usein tuo opastaa aivan omituista reittiä perille. Tuossa yksi syy, miksi harkitse vakavasti automerkin vaihtoa, kun sen aika seuraavaksi tulee eteen. :thmbdn:

Arttu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikös noiden nopeustietokantaa pääse jotenkin korjaamaan / päivittämään ? Ainakin olisi näppärä ominaisuus sellainen. Omassa Hondassani on kiinteä navigaattori, joka lienee alunperin Alpinen tekosia. Se on sanalla sanoen surkea ! Tänään viimeksi piti mennä Helsingissä Lämmittäjänkadulle Herttoniemessä, mutta eipä tuntenut tuo vehje sitä(kään) osoitetta. Ja hyvin usein tuo opastaa aivan omituista reittiä perille. Tuossa yksi syy, miksi harkitse vakavasti automerkin vaihtoa, kun sen aika seuraavaksi tulee eteen. :thmbdn:

Arttu

Eihän Hondaa merkkiliikkeessä kannata huollattaa, tietäähän sen jo navigaattorikin... :laugh: (okei en tarkkaan muista ko. mestan osoitetta mut tuolla suunnalla kuitenkin)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään