Guest Jufernaut

Spiidi maksaa sakkosi

51 viestiä aiheessa

Oikea handsfree kyllä on hyvä juttu. Siis Bluetooth-autosarja ilman mitään luureja, näyttöjä ja telineitä. Vastaaminen kojelaudassa olevaa isoa nappia painamalla ja soittaminen puhekomennoilla, puhelin pysyy taskussa koko ajan. Siinä pysyy huomio tiessä. Semmoisen pitäisi olla ainoa sallittu tapa puhua puhelimeen ajaessaan. Tietenkin myös tupakoiden tai huulipunan kaiveleminen kesken ajamisen on rangaistavaa, mutta siitä jää käytännössä kiinni vain kun törmää johonkin niin tehdessään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä autolla ajamiseen kaksi vapaata kättä tarvitaan väistämättä. Tämän tiedän, vaikka kokemusta autalla ajamisesta ei edelleenkään ole  ;)

Niin, kannattaa venata siihen asti, että sen kortin saa ennen kun alkaa puhumaan paskaa...Tosin jos on EVO, niin silloin ei kannata muuta kun rystyset valkoisina keskittyä siihen ajamiseen. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, kannattaa venata siihen asti, että sen kortin saa ennen kun alkaa puhumaan paskaa...Tosin jos on EVO, niin silloin ei kannata muuta kun rystyset valkoisina keskittyä siihen ajamiseen. ;)

 

Kokemus puhuu...  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi? Hyvinpä se ohjaus on yhdelläkin onnistunut...

 

(tietty manuaaliaskilla vaikeampaa jo :P )

 

Täh? Miten se manuaaliaskilla sen vaikeampaa on? Nykyään on tuskin yhtään sellaista autoa, jossa ei olisi niin tehostettu ohjaus, etteikö pystyisi yhdellä kädellä sompaamaan. Ja 90% ajosta on muutenkin helpompi yhdellä kädellä. En kait minä käytä kahta kättä oikeastaan kuin silloin, kun pitää jossain ahtaissa väleissä sompailla hitailla vauhdeilla. Talvella ajan käytännössä koko ajan (poislukien maantieajo) toinen käsi käsijarrulla, josta se käy sitten vaihdekepillä kun tarvitsee vaihtaa pykälää...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noh, lähinnä tätä tarkoitinkin, toinen käsi ratissa ja toisella sitten vilkut (jotka menevät ehkä myös samaisella kädellä joka on ratissa), pyyhkijät, vaihteet, käsijarru. Ei siitä ajosta yhdellä kädellä välttämättä tulisi mitään (toistaalta sekin riippuu kädestä), ja tälla tarkoitan sitä että olisi käsipuoli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Paitsi että on aivan 100% oikeassa tuolla kommentillaan. Esim. Tupakointi ajaessa on varmasti vähintään yhtä suuri riskitekijä, kuin mikään kännykän räpläys, saati sitten puhuminen. Radion räpläys ihan samalla tavalla. Otetaanpa vaikkapa esimerkkivertaus:

 

Kumpi tilanne aiheuttaa enemmän häiriötä kuljettajalle? Se, että kuski ottaa sen pirisevän kännykän siitä keskikonsolista, missä aina puhelintaan pitää ajaessaan, ja pistää sen korvalle, painaa vihreää luuria ja alkaa puhumaan ja jatkaa ajamista katse tiessä. Vai se, että kuski kaivaa keskikonsolista...

 

Olen ihan samaa mieltä, ei varmastikaan edesauta liikenteen havainnointia jos säheltää tupakkien kanssa ajon aikana. Lähinnä meikäläistä riepoo tuon tyypin asenne lain noudattamiseen. "Ei mun tartte noudattaa tuota lakia kun se on mun mielestä ihan hanurista".

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Spiidi maksaa sakot, ei muita kuluja kolareista ja sensellaisista insidenteistä. Laki kieltää liittymään katsomatta kännykkään puhumisen ajon aikana ilman handsfreetä, jolloin vakuutusyhtiöltäkään ei hirveitä heru.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täh? Miten se manuaaliaskilla sen vaikeampaa on? Nykyään on tuskin yhtään sellaista autoa, jossa ei olisi niin tehostettu ohjaus, etteikö pystyisi yhdellä kädellä sompaamaan. Ja 90% ajosta on muutenkin helpompi yhdellä kädellä. En kait minä käytä kahta kättä oikeastaan kuin silloin, kun pitää jossain ahtaissa väleissä sompailla hitailla vauhdeilla. Talvella ajan käytännössä koko ajan (poislukien maantieajo) toinen käsi käsijarrulla, josta se käy sitten vaihdekepillä kun tarvitsee vaihtaa pykälää...

Joo, siis itse ajaminen on helpompaa mut esim. kaupungissa manuaaliaskin kanssa kyllä tarttee sitä toista kättä aika paljon...

 

Nimenomaan pointtina oli tuo vaihteiden hämmennys...itse ajaminenhan on ihan yhtä helppoa sinänsä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noh, lähinnä tätä tarkoitinkin, toinen käsi ratissa ja toisella sitten vilkut (jotka menevät ehkä myös samaisella kädellä joka on ratissa), pyyhkijät, vaihteet, käsijarru. Ei siitä ajosta yhdellä kädellä välttämättä tulisi mitään (toistaalta sekin riippuu kädestä), ja tälla tarkoitan sitä että olisi käsipuoli.

Käsijarruun ei tarvi normiajossa koskea(ellei sitten tahdo heittää etuvedolla persettä mutkissa ;D ). Monissa uusissa autoissa on sadetunnistin joka säätää pyyhkimiä automaattisesti. Automaattivaihteisella keppiin ei tartte koskea kuin kerran.

 

Vilkkujen käyttö onnistuu samalla kädellä millä ohjaa eli vasemmalla ainakin itsellä..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paitsi että on aivan 100% oikeassa tuolla kommentillaan. Esim. Tupakointi ajaessa on varmasti vähintään yhtä suuri riskitekijä, kuin mikään kännykän räpläys, saati sitten puhuminen. Radion räpläys ihan samalla tavalla. Otetaanpa vaikkapa esimerkkivertaus:

 

Totta. Itse olen huomannut sen, tosin yleensä poltan vain tupakan jämät, kun lähden liikkeelle ja vippaan tumpin ikkunasta ulos. Muutaman kerran on lipsahtanut, ja palava natsa on tippunut suoraan auton lattialle tai housujen lahkeille. Siinähän sitten ähelletään ja yritetään keskittyä ajamiseen.

Tällä hetkellä ajan itse autoa ammatikseni, lähettinä tosin eli en ole kuorma-auton tai rekan ratissa, joten kaikenlaiseen sitä joutuu. Kertaakaan ei ole kännykkään puhumisen takia tullut vaaratilannetta.

Radion näpelöinnistä ajon aikana on vain kaverin kertoma omakohtainen kokemus, joka oli tylyä kuultavaa. Ajoi autolla maantiellä joku kaunis ilta, ja rupes räpläämään radiota, jolloin keskittyminen ajoon herpaantui, vastaantulijoiden kaistallehan siinä mentiin ja vastaan tulevan auton etukulmaan. Onni onnettomuudessa, kenellekään ei käynyt pahemmin.

Siihen en sen enempää ota kantaa, onko väärin vai ei maksaa kännykkään puhumisesta aiheutuneita pikavoittoja pois. Tuskin tuo nyt kuitenkaan saa aikaan niin suurta suosiota, että pitäisi sen enempää olla huolissaan kuin tähänkään asti. Vähän kyseenalaiselta touhulta kuitenkin kuulostaa.

Auton ajosta sen  verran, että tärkeintä on keskittyä siihen ajamiseen ja pitää kieli keskellä suuta, kaiken ylimääräisen tekeminen herpaannuttaa keskittymistä ja silloin liikutaan vaarallisilla vesillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinänsähän tuo Handsfree -laki on aivan järjetön, sillä se sallii kyllä autoon liitetyn puhelimen luurin korvalla pidon, mutta ei siis itse kännykän. En ymmärrä, miten nuo eroavat liikenneturvallisuuden puolesta toisistaan.

 

Arttuen

 

Minä en ymmärrä miten handsfree eroaa luurista turvallisuudessa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Talvella ajan käytännössä koko ajan (poislukien maantieajo) toinen käsi käsijarrulla, josta se käy sitten vaihdekepillä kun tarvitsee vaihtaa pykälää...

Käytätkö siis käsijarrua ihan normiajossakin?

 

Oikea handsfree kyllä on hyvä juttu. Siis Bluetooth-autosarja ilman mitään luureja, näyttöjä ja telineitä. Vastaaminen kojelaudassa olevaa isoa nappia painamalla ja soittaminen puhekomennoilla, puhelin pysyy taskussa koko ajan. Siinä pysyy huomio tiessä. Semmoisen pitäisi olla ainoa sallittu tapa puhua puhelimeen ajaessaan. Tietenkin myös tupakoiden tai huulipunan kaiveleminen kesken ajamisen on rangaistavaa, mutta siitä jää käytännössä kiinni vain kun törmää johonkin niin tehdessään.

Sori jos en ymmärrä ihmisten kiireitä, mutta onko pakko ajaessa puhua siihen puhelimeen? Ja onko pakko polttaa ajaessa? Ehtiihän sitten pitkien matkojen kusi-tauoilla vetää röökiä ja puhua puhelimessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sori jos en ymmärrä ihmisten kiireitä, mutta onko pakko ajaessa puhua siihen puhelimeen? Ja onko pakko polttaa ajaessa? Ehtiihän sitten pitkien matkojen kusi-tauoilla vetää röökiä ja puhua puhelimessa.

 

Juu, kyllä joskus on ihan pakko puhua siihen puhelimeen ajaessaankin. Ihmisten elämät ja tilanteet kun ovat kovin erilaisia...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käytätkö siis käsijarrua ihan normiajossakin?

 

Talviajossa kyllä. Kuten olen tuolla liikenneketjussakin muutamaan kertaan sanonut, olen ehdottomasti sitä mieltä, että käsijarrun käyttö pitäisi opettaa jo autokoulussa osana auton hallintalaitteistoa, eikä pelkästään pysäköintijarruna... Mutta siitä aiheesta vaikka sitten siinä liikenneketjussa ketjussa lisää...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Talviajossa kyllä. Kuten olen tuolla liikenneketjussakin muutamaan kertaan sanonut, olen ehdottomasti sitä mieltä, että käsijarrun käyttö pitäisi opettaa jo autokoulussa osana auton hallintalaitteistoa, eikä pelkästään pysäköintijarruna... Mutta siitä aiheesta vaikka sitten siinä liikenneketjussa ketjussa lisää...

Pakko vielä sanoa, näin off-topiccina, että kyllähän se käsijarru tietysti mukva lisä on ajamiseen, jos on takaveto eikä mitään turhia luistonestoja ja tarpeeksi tehoa....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pakko vielä sanoa, näin off-topiccina, että kyllähän se käsijarru tietysti mukva lisä on ajamiseen, jos on takaveto eikä mitään turhia luistonestoja ja tarpeeksi tehoa....

 

Käsitit kyllä nyt väärin. En puhunut leikkimisestä, vaan siitä, miten käsijarru on loistava apu ääritilanteissa. Etuvetoisessa autossa varsinkin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käsitit kyllä nyt väärin. En puhunut leikkimisestä, vaan siitä, miten käsijarru on loistava apu ääritilanteissa. Etuvetoisessa autossa varsinkin...

Jaa juu, käsitin vaan hieman väärin, :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sori jos en ymmärrä ihmisten kiireitä, mutta onko pakko ajaessa puhua siihen puhelimeen? Ja onko pakko polttaa ajaessa? Ehtiihän sitten pitkien matkojen kusi-tauoilla vetää röökiä ja puhua puhelimessa.

 

Ainakin jos minä pysähtyisin autolla aina puhumaan jonnekin niin en varmaan koskaan pääsisi perille.

 

Jotkut ihmiset vain ajavat paljon ja silloinkin pitää kiinni saada ja töitä tehdä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällaistako tämä sitten nykyään on. Laillahan pyritään nimenomaan ehkäisemään vakavampia seurauksia, kuten esim. kolaria. Pahintahan olisi, jos joku rekkakuski ajattelee: "Ajellaampa tässä nyt puhelin korvalla jos Spiidi maksaa viulut". Turistessaan ystävänsä kanssa mielenkiintoisia asioita yön pimeydessä valaisemattomalla valtatiellä. Juuri ennen ylämäkeä (vastaantulevia ei siis huomaa) hän epähuomiossa ajautuu vastaantulevien kaistalle ja ajaa vahingossa henkilöauton tai mahdollisesti jopa bussin kanssa yhteen. Kaikki vain sen takia, että lakia rikotaan sen takia, että siitä ei uskota koituvan mitään seurauksia vaikka kiini jäisikin.

 

Mikäli et ole kiinnittänyt mitään huomiota, niin suurin osa rekkakuskeista puhuu puhelimeen jo nyt, ja vieläpä hyvin paljon. En tunne ketään, joka jeesustelee ja ajaa kädet 10 vaille 2 asennossa rekalla eikä puhu puhelimeen. Minullekin tulee se n. 100h/kk puhelimessa puhumista ajon aikana. Ja ei, hands freeta ei ole. Aika harva sitä loppupeleissä pitää..

 

Se hands free kun ei Juho ole se, millä niitä kolareita estetään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näköjään jakavat aika tehokkaalla tavalla tätä hommaansa etiäpäin. Kömmin tuossa autolle aamulla niin oli tuulilasissa sakkolapun näkönen tiketti ikkunassa. Tutkailin, että mikäs ihme lappunen tämä on, muovitaskussa vielä asiallisesti. No Spiidinhän mainos se sielä oli. Mene ja tiedä sitten, että toimiiko tällänen ihan pihoille suuntautunut mainonta......

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se hands free kun ei Juho ole se, millä niitä kolareita estetään.

 

Ammattikuski tietenkin on eri asia kuin keskivertomerkonomi. Mitä kokemattomampi kuski, sitä enemmän kaikki ylimääräinen toiminta haittaa ajamista ja liikenteen seuraamista. Kyllä niitä juppeja näkee jatkuvasti, jotka puhelin korvalla valuvat pois kaistaltaan, ajavat punaisia päin, sun muuta mukavaa. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ammattikuski tietenkin on eri asia kuin keskivertomerkonomi. Mitä kokemattomampi kuski, sitä enemmän kaikki ylimääräinen toiminta haittaa ajamista ja liikenteen seuraamista. Kyllä niitä juppeja näkee jatkuvasti, jotka puhelin korvalla valuvat pois kaistaltaan, ajavat punaisia päin, sun muuta mukavaa. 

 

Totta, mutta mitä itse olen huomannut niin ne ketkä tekevät mm. mainitsemiasi asioita puhelimen kanssa, ovat niitä joille se ajaminen tuottaa vaikeuksia myös ilman puhelinta. Eli suurin osa keskivertoa paremmista suomalaisista autonkuljettajista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään