Harri Koskinen

AY892 MAD-HEL 19.10.2007 (20 kuvaa)

17 viestiä aiheessa

Olin tällä viikolla "fleettaamassa" Madridissa espanjalaisyhtiöiden tuoretta kalustoa. Matkan paras osuus oli kuitenkin kotimatka. Tässä vajaat kaksi vuotta käytössä ollut Terminaali 4 kuvattuna ulkoparkissa yön viettäneen Airbus A321:n OH-LZB portailta.

[ attachment removed ]

Oneworld-kumppanin Iberian A321 pushbackissa. Ja kameran kennolla ei sitten ole pölyä vaan koneen tuulilasissa hyönteisiä ::).

[ attachment removed ]

Kiitokset lennon kapteenina toimineelle Juhanille ja perämiehelle Antille mieleenpainuneesta lennosta.

[ attachment removed ]

Iberian A320 rullailee editsemme ennen kuin pääsemme aloittamaan rullauksen.

[ attachment removed ]

Madridin uusi lennonjohtotorni sijaitsee Terminaali 4:n satelliitin yhteydessä.

[ attachment removed ]

Iberworldin ja Iberian Airbus-laajarunkokoneita Terminaali 4:n satelliitin ulkoparkissa.

[ attachment removed ]

Nousimme ilmaan kiitotieltä 36R, jonka pituus on hulppeat neljä kilometriä.

[ attachment removed ]

Nousussa 7100 jalassa. Ellen ihan väärin muista, niin Espanjassa siirtokorkeus on 12000 jalkaa. Madridissa siirtokorkeus on 13000 jalkaa.

[ attachment removed ]

Ranskasta Bordeauxin länsipuolelta läheltä Atlantin rantaa löytyy tämä kenttä.

[ attachment removed ]

Edellämme yläpuolella lentävällä koneella oli mielenkiintoinen reitti.

[ attachment removed ]

Rajusta kroppauksesta koneeksi paljastui wingleteillä varustettu Boeing 737.

[ attachment removed ]

Malmö ja Juutinrauman silta Kööpenhaminaan jäivät reittimme länsipuolelle.

[ attachment removed ]

Laskussa kohti lentopintaa 100 ja reittipistettä PEXEN.

[ attachment removed ]

Moottorinvalvonta- ja matkustamoilmanäytöt.

[ attachment removed ]

Kiitotien 04L finaalissa etualalla Martinlaakson voimala.

[ attachment removed ]

Tutut 04L:n spottauspaikat jäävät alle.

[ attachment removed ]

Vastaantulevaa liikennettä rullaustiellä Y.

[ attachment removed ]

Kone oli Turku Airin Piper Chieftain OH-PNX.

[ attachment removed ]

Asematason remontti jatkuu lennonjohtotornin vieressä.

[ attachment removed ]

Vuorokauden reissulta Madridista (lähtö edellisenä päivänä klo 17.00) kone jatkoi seuraavaksi Müncheniin.

[ attachment removed ]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noniin, varsin mielenkiintosta kuvamateriaalia!  :D Meni sitten Harri taustakuvaksi tuo Martsarin voimalaitos-kuva.  Perustelut on varsin yksinkertaiset, harvemmin näkee kotiseutua ilmastakäsin ja vieläpä 04L finaalissa!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laskussa kohti lentopintaa 100 ja reittipistettä PEXEN.

[ attachment removed / expired ]

 

Mainio setti mainion koneen ohjaamosta  :thmbup: Kertokaas joku bussi-guru miksi PEXEN:n jälkeen reitti ei jatku ND:ssä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harmi vaan, että finaalissa oli tuollainen puolipilvinen keli.

 

Taas kerran tuli huomattua kuinka haastavaa ohjaamosta kuvaaminen on kuvanvakaimesta huolimatta heittelevässä koneessa. Herkkyyttä piti laittaa riittävästi jotta valotusajoista tulisi riittävän lyhyitä tärähtämisen eliminoimiseksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan varmasti on haastetta. Kuitenkin ohjaamo on olosuhteiltaan sellanen, että mulla ainakin menisi vähän aikaa pohtiessa, että miten tästä saa hyvää jälkeä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noniin, varsin mielenkiintosta kuvamateriaalia!  :D Meni sitten Harri taustakuvaksi tuo Martsarin voimalaitos-kuva.  Perustelut on varsin yksinkertaiset, harvemmin näkee kotiseutua ilmastakäsin ja vieläpä 04L finaalissa!

 

 

Jep, kivaa settiä Harrilta kiitos  :thmbup:, Kiva nähdä edes kuvassa ilmasta käsin lapsuusmaisemaansa Martinlaaksosta  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Madridin reitti on siinä mielessä mielenkiintoinen, että se vie yhden Finnairin A320-perheen koneen kapasiteetin kokonaan. Kone lähtee Madridiin kello 17.00 ja palaa yöpymisen jälkeen seuraavana päivänä kello 15.35. (Aiemmin kun reitti lennettiin Tukholman kautta kapasiteettia tarvittiin hieman yli yhden koneen.) Mieleen herää kysymys, että koska A320-perheen koneita tarvitsee tilata lisää Aasian liiketeen laajentuessa.

 

Uusilla penkeillä varustettuna A321 on kokonaan turistiluokkaan sisustettuna 196-paikkainen. Tänään kun bisnestä oli kolme riviä, oli paikkaluku 190 ja eilen illalla nettitsekkausta suorittaessani turistin puolella oli alle kymmenen paikkaa vapaana. Madridin reitille on aikatauluun merkitty A321 kesäaikataulukaudelle ja talviaikataulukaudelle 28.10. alkaen A320.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastaantulevaa liikennettä rullaustiellä Y.

[ attachment removed / expired ]

 

Siis kuka väisti, ketä?  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pienempi väisti isompaa kuten kuvakertomuksen seuraavasta kuvasta näkyi  ;).

 

Ok, pitäisi ottaa silmä käteen  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtavia kuvia!

Tuo on kyllä harvinaisen hieno kuva, missä näkyy tuo ydin-voimala ja kiitorata sitten vähän kauempana.  :o  :D

 

 

Mitä v.i...a, eikö se toimikaan hiilellä?, selittää paljon meikäläisestä, kun 20 ensimmäistä vuotta tuon vieressä asunut... :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ranskasta Bordeauxin länsipuolelta läheltä Atlantin rantaa löytyy tämä kenttä.

 

Kyseessä on Cazaux,LFBC. Kuvassa radan päässä näkyvä jorpakko on järvi, joka on pienen matkan päässä siitä paljon  isommasta vedestä, jota Atlantiksi sanotaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä v.i...a, eikö se toimikaan hiilellä?, selittää paljon meikäläisestä, kun 20 ensimmäistä vuotta tuon vieressä asunut... :o

 

On se ihan normi kaukolämpö- & sähkövoimala, polttoaineena maakaasu ja kivihiili. Suomen ydinvoimalat on Loviisassa ja Olkiluodossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertokaas joku bussi-guru miksi PEXEN:n jälkeen reitti ei jatku ND:ssä?

 

En ole mikään bussi-guru, mutta minulle kerrottiin, että Pexenin jälkeen reitti ei jatku koska lennonjohto selvitti meidät pexenin jälkeen headingille 040. Proseduurin mukaan reitti "katkaistaan" pexeniltä eteenpäin ja asetetaan HDG-bugi selvitettyyn suuntaan, jolloin autopilotti vaihtaa pexenin ylityksen jälkeen NAV-moodilta HDG-moodille ja kaartaa esivalittuun suuntaan (HDG-bugi jo suunnassa 040).

 

Tarkennetaan vielä, että Piper "väisti" meitä odottamalla int DE eteläpuolella ja me rullasimme DE:stä platalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole mikään bussi-guru, mutta minulle kerrottiin, että Pexenin jälkeen reitti ei jatku koska lennonjohto selvitti meidät pexenin jälkeen headingille 040.

 

Joo tämä selvensi asiaa, kiitos Harri.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla