Risto Partanen

Vaaratilanne EFHK:lla 20.10.2007

57 viestiä aiheessa

http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/oikea/id72769.html

 

Finnairin Oulusta aamulla kello 07.45 lähtenyt lentokone joutui vaaratilanteeseen Helsinki-Vantaan lentokentällä. Finnairin kone oli laskeutumassa lentokentän kiitoradalle, kun se joutui viime hetkellä nousemaan takaisin ilmaan. 

 

Vaaratilanteen aiheutti todennäköisesti ruotsalainen lomalentokone, joka laskeutui kentälle juuri ennen Finnairin konetta. Finnairin kone pääsi kentälle hieman myöhässä kierreltyään muutaman kierroksen ilmassa tilanteen vuoksi. Finnairin kone oli muutamaa paikkaa vaille täynnä matkustajia.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli ihan normaali Go-around tilanne  ;D Hitto tuo on kyllä naurettavan säälittävän naurettavaa.. ottaisivat ensin asioista selvää ennenku tollasia alkavat kertoa..   :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli ihan normaali Go-around tilanne  ;D Hitto tuo on kyllä naurettavan säälittävän naurettavaa.. ottaisivat ensin asioista selvää ennenku tollasia alkavat kertoa..   :P

 

Jep  :thmbup: Aamu-uutisissa pitää oikein kertoa  :laugh: Jos reportoisivat kaikki vastaavat ilmailun "vaaratilanteet" niin illan kympin uutiset kestäisi kaks tuntia.

 

Tuli vaan mieleen, olikohan EFHK:lla aamulla kova sumu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep  :thmbup: Aamu-uutisissa pitää oikein kertoa  :laugh: Jos reportoisivat kaikki vastaavat ilmailun "vaaratilanteet" niin illan kympin uutiset kestäisi kaks tuntia.

Jonkunhan pitäs pistää palautetta noille, että ihan normaali prosedyyri... mahtais nolottaa.. :P Samalla vois sanoa että joku niistä liittyy tänne nordikkiin niin sais sitä tietoa ilmailun suhteen..  :laugh: Loppuis tollaset hirveet vaaratilanteet uutisista..  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samalla vois sanoa että joku niistä liittyy tänne nordikkiin

Tästä tapauksesta on myös juttua Finnair-uutiset topicissa. Voihan näitä juttuja lukea liittymättäkin ;).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tässä on sitä Todellista dramatiikkaa. Yleensä sentään yhdellä kierroksella ylösvedon jälkeen selvitään.

 

""Finnairin kone pääsi kentälle hieman myöhässä kierreltyään muutaman kierroksen ilmassa tilanteen vuoksi.""

 

Iltalehden uutisena tuon vaikka ymmärtäisi mutta yle ? Hyi , häpiäisivät.

 

-  ;D  :laugh:  ;D -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa ilmailu olla niin arka-asia uutiskynnyksen ylittämiseen, että tänkin tapauksen on nähnyt joku YLE:n uutisiin vaikuttava henkilö ja se on näyttänyt hänen mielestään hurjalta ja kerrassaan kauhialta  :laugh:

Mutta mutta, eipä sitä tiedä ennen kuin päivä valkenee miten lähellä koneet ovat todellisuudessa toisiaan olleet, G/A-tilanne itsessään ei kerro hirveästi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli vaan mieleen, olikohan EFHK:lla aamulla kova sumu?

 

Ei ollut sumua vaan CAVOK:

 

EFHK 200520Z 33007KT CAVOK 00/M03 Q1029 NOSIG=

EFHK 200450Z 33006KT CAVOK 00/M03 Q1028 NOSIG=

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko Go Aroundi nykyään jotenkin normaali proseduuri jokaisessa laskussa tylsien lentomatkojen piristämiseksi ja eikö sen tekemiseen vaadita mitään epätavallista tai vaaran mahdollisuutta?

No ei kai se nyt mmikään hirveä vaaratilannekaan ole, kuten Ylellä sanotaan?  :P Varsinkaan jos edellä laskeutunut kone ei ole ehtinyt pois alta..

 

Ja tottakai siinä on vaaran mahdollisuus jos ei sitä G/A:ta kumminkaan tehdä vaan päätetään laskeutua vaikka edellinen kone onkin vielä radalla.. mutta noin tuskin koskaan käy..  :laugh:

 

"Koneet tekevät tällaisia ylösnostoja päivittäin. Meidänkin koneemme tekevät niitä noin kerran viikossa. Näistä ei tarvitse edes raportoida eteenpäin"

Noniin..  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko Go Aroundi nykyään jotenkin normaali proseduuri jokaisessa laskussa tylsien lentomatkojen piristämiseksi ja eikö sen tekemiseen vaadita mitään epätavallista tai vaaran mahdollisuutta?

 

Se tehdään vaaratilanteen ennalta ehkäisemiseksi. Esim. kun edessäsi oleva auto jarruttaa odottamattomasti, sinäkin jarrutat ajoissa, ettet ole vaarassa ajaa perään. Vakavuudeltaan suunnilleen saman tasoinen "vaaratilanne".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mietin kanssa että ylen nettiuutisessa sanotaan

Lennonjohdon päivystävän esimiehen Meri Nummelan mukaan aamulla tapahtui normaali laskeutuvan koneen ylösveto, kun kiitorata olikin varattu. Nummelan mukaan vastaavaa tapahtuu usein.
Miksi sitten juuri tämä juttu ylitti uutiskynnyksen? Vaikka yleisradion tehtävähän on tiedoittaa, sivistää ja viihdyttäää, ei uutissivuilla pitäisi olla viihdykkeitä  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Mietin kanssa että ylen nettiuutisessa sanotaan  Miksi sitten juuri tämä juttu ylitti uutiskynnyksen?

 

Jos uutisointi pyrkisi suhteellisuuteen, niin kotimaan uutisia ei kannattaisi toimittaa lainkaan, koska maailmalla on kerrottavaa paljon suuremmista asioista. Pelkästä nälänhädästä riittäisi uutisoitavaa vuoden jokaiseksi päiväksi koko pääuutislähetyksen ajaksi. Mutta näin ei tehdä, koska uutisilla on myös viihteellinen arvonsa. Ylekään ei pyri rakentamaan ihmisille objektiivista maailmankuvaa, vaan se uutisoi sellaista, joka ihmisiä kiinnostaa.

 

Kun kohta tulevat liukkaat, niin uutisissa esimerkiksi mainitaan, että "peltiä rytisi Uudellamaalla". Kolarit tai suistumiset ovat usein pieniä ja harmittomia kolhuja, joissa ei satu henkilövahinkoja. Ne eivät suhteutettuna muihin tapahtumiin ole millään tavoin uutisoinnin arvoisia, mutta ne uutisoidaan silti, koska ihmiset ovat niistä kiinnostuneita. Myös matkustajakoneen ylösveto on tällainen kiinnostava aihe.

 

Kun katsoo Ampparit.comista klikkien määrää, niin huomaa, että Finnairin ylösveto on klikattu jo yli 700 kertaa (tällä hetkellä 2 tuntia sitten). Sen sijaan Pakistanin luoteisosan pommi-isku on klikattu vain 15 kertaa. 

 

Vastaus kysymykseesi on siis se, että ylösveto uutisoidaan, koska se kiinnostaa ihmisiä ja Ylekin pyrkii vastaamaan kansan mielenkiintoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri Ylen tv-uutisissa sanottiin, että ruotsalainen kone olisi mennyt kiitotielle ilman lupaa. Sehän voisi jo ylittääkin uutiskynnyksen.

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastaus kysymykseesi on siis se, että ylösveto uutisoidaan, koska se kiinnostaa ihmisiä ja Ylekin pyrkii vastaamaan kansan mielenkiintoon.

 

Sakari kysyi miksi juuri tämä ylösveto uutisoitiin. Olen itse nähnyt EFHK:lla vaikka kuinka monta ylösvetoa, joita ei ole uutisoitu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Äsken sanottiin TV-uutisissa että Ruåttalaisten kone oli mennyt kiitoradalle ilman lupaa. Eli se ei olisikaan ollut edellä laskeutuva kone. Ota sit tuostakin selvää :-[. Noniin , Ville oli nopeampi. Kuitenkin, noita selvityksen vastaisia tapahtumiakin sattuu aika usein, eikä niistä yleensä isompaa vaaraa koidu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Sakari kysyi miksi juuri tämä ylösveto uutisoitiin. Olen itse nähnyt EFHK:lla vaikka kuinka monta ylösvetoa, joita ei ole uutisoitu.

 

Ahaa. Varmaankin siksi, että se kantautui toimittajien korviin tai siksi, että siihen liittyy jotain suurempaa, jota uutinen ei (vielä) paljasta.

 

Minä reagoin kirjoituksellani vain siihen yleiseen ihmettelyyn, että miksi ilmailusta uutisoidaan niin hanakasti. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri Ylen tv-uutisissa sanottiin, että ruotsalainen kone olisi mennyt kiitotielle ilman lupaa. Sehän voisi jo ylittääkin uutiskynnyksen.

 

Huomasin itse saman asian. Tuota tietoa ei ole YLE:n nettisivulla klo 10.30 päivitetyssä versiossa, jossa on kuitenkin lennonjohdon päivystävän esimiehen kommentti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotenkin tuntuu ilmailu olevan nyt niin tapetilla, etta uutisoidaan jopa sellaista jota ei normaalisti ole uutisoitu. Ongelma tassa on se, etta monet maallikot jotka eivat ilmailusta paljao tieda ja ehka joskus ovat pari kertaa Kanarialle lentaneet rupeavat kuvittelemaan etta kyseessa on jokin erikoinen proseduuri koska se uutisoitiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastaus kysymykseesi on siis se, että ylösveto uutisoidaan, koska se kiinnostaa ihmisiä ja Ylekin pyrkii vastaamaan kansan mielenkiintoon.

 

Taitaa olla niin, että koska ylösvedosta on tehty uutinen, se kiinnostaa ja siksi sitä klikataan. Ellei uutista olisi tehty, ei asia olisi ollut edes julkisuudessa. Jos kirjoitat uutisen tyyliin "Pääministeri oli jäädä auton alle (ellei kiuljettaja olisi painanut jarrua)" vaikka kyseessä olisi ollut normaali tapaus, missä auto hakee hänet jostain ja pysähtyy oven eteen, niin kyllä sitäkin uutista klikattaisiin kovasti.

 

Todennäköisesti tässä tapauksessa joku hätääntynyt matkustaja (tai kyydissä ollut YLEläinen) on soittanut YLEn uutisiin, missä aamuvastaava on huomannut, että jotain jännää tapahtuu (ilmailun suhteen raja on matalampi) ja siksi uutinen laitettiin ulos ja jäätiin odottamaan lisätietoja. "Ehdittiin ensin". Nyt kun asian oikea mittasuhde aamun mittaan on paljastunut, YLEkin pitää edelleen kiinni skuupistaan ja kirjoittaa, että "lennonjohto kiistää vaaratilanteen"...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Taitaa olla niin, että koska ylösvedosta on tehty uutinen, se kiinnostaa ja siksi sitä klikataan. Ellei uutista olisi tehty, ei asia olisi ollut edes julkisuudessa.

 

Niinhän se tuppaa olemaan, että asiat tulevat julkisiksi uutisoinnin välityksellä. Pointti joka tapauksessa on se, että ylösveto koetaan paljon kiinnostavammaksi kuin Pakistanissa tappanut pommi-isku.

 

Sitä sitten voidaan pohtia, pitääkö tiedotusvälineiden uutisoida siitä, mikä ihmisiä kiinnostaa, vai pitäisikö niillä olla ohjaava ja valistava rooli. Kaupalliset toimijat tuskin valistamaan rupeavat, koska se ei myy, joten rooli jäisi Ylelle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla niin, että koska ylösvedosta on tehty uutinen, se kiinnostaa ja siksi sitä klikataan. Ellei uutista olisi tehty, ei asia olisi ollut edes julkisuudessa.

 

HEHE, eipä voisi paljon osuvammin sanoa ;D Jos asiasta ei tietäisi kukaan, huonopa siitä olisi uutistakaan tehdä, saati sitten kenenkään keskustella :P

 

Jos kirjoitat uutisen tyyliin "Pääministeri oli jäädä auton alle (ellei kiuljettaja olisi painanut jarrua)" vaikka kyseessä olisi ollut normaali tapaus, missä auto hakee hänet jostain ja pysähtyy oven eteen, niin kyllä sitäkin uutista klikattaisiin kovasti.

 

Vastahan se Matti kesällä meinasi jäädä vesitason alle souturetkellään. Siis jos se kone olisi laskeentunut Matin päälle...  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään