Risto Partanen

Vaaratilanne EFHK:lla 20.10.2007

57 viestiä aiheessa

Onko Go Aroundi nykyään jotenkin normaali proseduuri jokaisessa laskussa tylsien lentomatkojen piristämiseksi ja eikö sen tekemiseen vaadita mitään epätavallista tai vaaran mahdollisuutta?

 

http://www.kaleva.fi/plus/juttu687760_page0.htm

 

Näemmä

 

Iltalehdessa tai jossain muussa vastaavassa varmaankin otsikko maanantaina: "Katstrofi Helsingin Lentoasemalla valtettiin nipinnapin, viranomaiset yrittivat peitella"  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

YLE:n uutisen mukaan toisena osapuolena oli ruotsalaisen Viking-lentoyhtiön kone. Olisikohan kuitenkin niin, että kone olisikin ollut tanskalaisen MyTravel Airways A/S:n kone, sehän käyttää radiokutsua Viking? Koneen lähtöaika Las Palmasiin oli klo 8.10. Olisi näkymä pitänyt jaksaa raahautua kentälle sitä kuvaamaan, niin tietäisi takuulla ihan tarkasti mitä siellä oikein tapahtui.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:o Tässä nähdään jälleen toimittajien valitettava tarve luoda pienistä ja normaaleista jutuista jotain suuren suurta. Ylösveto, jollaisen olen itse kokenut kolmesti, on kuitenkin ihan asiallinen uutisoida tilanteen ihmeellisyyden kannalta normaalille lentomatkustajalle. Itse olin joskus aiemmin lukenut ylösvedosta lehdestä ja kun ensimmäinen sattui sitten omalle kohdalle LHR:lla, niin eipä tarvinnut ihmetellä. Mutta millä otsikolla jutut sitten uutisoidaan onkin eri asia. Rautatiealalla itse työskentelevänä olen muutaman kerran kesken päivätorkkujen säikähtänyt pahemman kerran radiosta kuultuihin sanoihin "junaonnettomuus... tai junaturma", jotka ovat loppupeleissä olleet rautatieliikenteessä "normaaleja" tasoristeysonnettomuuksia. Noiden jälkeen onkin alkanut miettimään, että jos (nyt koputetaan puuta) todellinen junaonnettomuus tapahtuu, niin millä sanoilla se tuollaisten ylilyöntien jälkeen otsikoidaan.  :o

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastaavanlaisesta tapahtumasta muistan lukeneeni viime talvena Iltasanomista. Finnairin emppu oli tulossa muistaakseni Varsovasta. Kun kone sitten oli laskeutumassa Helsinki-Vantaalle, se joutui tekemään ylösvedon kiitotiellä odottettua pidempään viipyneen Malevin koneen takia. Ja ilmeisesti tästä uutisoitiin sen takia kun Kalervo Kummola oli kyydissä.  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli ihan normaali Go-around tilanne  ;D Hitto tuo on kyllä naurettavan säälittävän naurettavaa.. ottaisivat ensin asioista selvää ennenku tollasia alkavat kertoa..  :P

 

Kyllä vaan. Ihan tavallinen Go-Around tilanne. Niitähän tapahtuu kymmeniä kertoja vuodessa Finnairilla. Eli ei luulis tällainen ylittävän uutiskynnyksen.

 

Jos finaalissa huomataan, tai lennonjohto alkaa käydä keskustelua jo radalla olevalle koneelle niin toki ylösveto moodi aloitetaan heti. Tässä tapauksessa se vaan tapahtui hieman myöhemmässä vaiheessa. Kone oli lähes twenty, retard, retard tilanteessa. Ylösveto toki on mahdollinen tässäkin tilanteessa, jopa kosketuksen jälkeenkin jos vaan etäisyys edessä olevalle koneelle on rittävän turvallinen. Moottorit toki ei heti vastaa täyden(TO/GA) kaasuun ja sen pitää ottaa huomioon, ettei käy niin kuin AF:n A320:lle(se FBW näytös)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

YLE:n uutisen mukaan toisena osapuolena oli ruotsalaisen Viking-lentoyhtiön kone. Olisikohan kuitenkin niin, että kone olisikin ollut tanskalaisen MyTravel Airways A/S:n kone, sehän käyttää radiokutsua Viking? Koneen lähtöaika Las Palmasiin oli klo 8.10. Olisi näkymä pitänyt jaksaa raahautua kentälle sitä kuvaamaan, niin tietäisi takuulla ihan tarkasti mitä siellä oikein tapahtui.

 

Onkohan tässä nyt sattunut Radiolain vastainen RIKOS koska ylen toimittaja on käyttänyt radioliikenteestä saatua tietoa hyväkseen  :o;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan tässä nyt sattunut Radiolain vastainen RIKOS koska ylen toimittaja on käyttänyt radioliikenteestä saatua tietoa hyväkseen  :o;)

 

Joka tapauksessa nolo juttu, koska Ruotsissa on Viking Airlines -niminen lentoyhtiö, jota uutisessa syytetään luvatta kiitotielle menosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joka tapauksessa nolo juttu, koska Ruotsissa on Viking Airlines -niminen lentoyhtiö, jota uutisessa syytetään luvatta kiitotielle menosta.

 

Kieltämättä aika nöyryyttävää  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan tässä nyt sattunut Radiolain vastainen RIKOS koska ylen toimittaja on käyttänyt radioliikenteestä saatua tietoa hyväkseen  :o;)

 

Alkaa mielikuvitus laukata aika villisti, jos oikeasti joku kuvittelee, että toimituksissa on aikaa kuunnella skannerilla ilmailutaajuuksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alkaa mielikuvitus laukata aika villisti, jos oikeasti joku kuvittelee, että toimituksissa on aikaa kuunnella skannerilla ilmailutaajuuksia.

 

Kyllä muuten kuunnellaan ja aika tarkkaankin  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä ole sattunut yhtään skanneria silmiin Ylen toimituksessa

 

joo, mutta Teillä ( Ylessäkin)  on toimittajia, jotka hoitavat tuon omalla ajalla ja omin vehkein. Sitten ostatte noiden tarinat uutisiinne.

 

Uutisryhmien autoissa on kaikenlaista kivaa, kurkkaappas joskus.

Onhan noita uutistoimittajia muuallakin kuin Ylessä ja huomattavasti aktiivisempiakin.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä muuten kuunnellaan ja aika tarkkaankin  :thmbup:

 

Eikös aikanaan ennen tuota viranaomaisverkkoa, kun Palo-, Saku- ja Poliisikeikat kuuluivat tuolla ylä-VHF:llä, skanneri tainnut olla toimittajien vakiovarusteita...  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sohaisenpa ampiaiaispesää.... Kyllähän jokainen silmät auki tätä ketjua lukeva näkee, että vasta täällä Flightforumilla asiasta on tehty "dramatiikkaa".

YLE ei uutisoinut asiaa "hirveänä vaaratilanteena", niinkuin joku kirjoittaja tuolla aiemmin antoi ymmärtää.

Uutisessa vaaratilanne tuli kuvaan mukaan lennonjohdon toimesta, siinä vaiheessa, kun kertoivat, että kyse ei ollut vaaratilanteesta.

 

Mutta itsekin kyllä ihmettelin, että mitä siellä nyt on tapahtunut, kun YLE:n radiouutisetkin asian mainitsivat useassa uutislähetyksessä.

Jos sitten oli niin, että toinen kone oli rullannut laskun loppuvaiheessa olevan koneen eteen kiitoradalle, joko tornin luvalla tai sen vastaisesti, niin miksipä sellaista ei voisi uutisoida. Semminkin kun asia uutisoitiin tapahtuneena tilanteena, eikä suinkaan vaaratilanteena.

Kentän liikennettä jonkin verran vuosien saatossa kuunnelleena voin sanoa, että edellä mainittua ei tapahdu kovin usein. Onneksi.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sohaisenpa ampiaiaispesää.... Kyllähän jokainen silmät auki tätä ketjua lukeva näkee, että vasta täällä Flightforumilla asiasta on tehty "dramatiikkaa".

YLE ei uutisoinut asiaa "hirveänä vaaratilanteena", niinkuin joku kirjoittaja tuolla aiemmin antoi ymmärtää.

 

Kyllä niissä uutisen aivan ensimmäisissä versiossa oli otsikossa sana "vaaratilanne", ei sitä dramatiikkaa täällä tehty!

 

EDIT: Tämän ketjun ensimmäisessä viestissä on suora lainaus tuon uutisen alkuperäisestä versiosta: "Finnairin Oulusta aamulla kello 07.45 lähtenyt lentokone joutui vaaratilanteeseen Helsinki-Vantaan lentokentällä."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näinhän se meni. Seuraava otsikko taisi olla "Lennonjohto kiistää vaaratilanteen"  :-\

 

YLE:n ruotsinkielinen uutinen oli myös alusta alkaen "dramaattinen". Ensimmäinen versio ja sen otsikko on vielä nähtävissä Flygtorget.se:n listassa:

 

http://www.flygtorget.se/nyheter/magenta/lista.asp?Urval=200710

 

"Finnairplan nära kollision" jne  >:(

 

Mutta sitä linkkiä kun klikkaa, niin  esiintuleva päivittynyt uutinen on taas "lennonjohto kiistää vaaratilanteen", siis myös ruotsiksi ja maailmalle levinneenä...

 

Ei hyvä  :thmbdn:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joko täällä olisi varmaa tietoa siitä ylösvedon aiheuttaneesta koneesta, rullasiko se kiitoradalle noustakseen, vai oliko se aiempi laskeva?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri Ylen tv-uutisissa sanottiin, että ruotsalainen kone olisi mennyt kiitotielle ilman lupaa. Sehän voisi jo ylittääkin uutiskynnyksen.

 

Ville

 

Onko todellakin niin, että täällä ei kukaan tiedä, mikä tarkkaan ottaen aiheutti sen ylösvedon?

Menikö toinen kone vastoin ohjeita kiitoradalle? Olivatko ohjeet jollain tavalla ristiriidassa tilanteen kanssa? Vai oliko se kiitoradalla oleva kone edellinen laskeutunut, joka ei ollut vielä poistunut radlata siinä vaiheessa, kun laskuun tuleva teki ylösvedon?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt illalla on tapahtunut vantaalla ilmailuliikenneonnettomuusvaara kuten ex-kumiankka.net asian ilmaisee:

 

Vantaa 25.10.2007 22:02:41 ilmaliikenneonnettomuusvaara: suuri

 

Ei viitsi tehdä uutta keskustelua vielä, koska mitään uutta tietoa asiasta ei ole tullut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt illalla on tapahtunut vantaalla ilmailuliikenneonnettomuusvaara kuten ex-kumiankka.net asian ilmaisee:

 

Vantaa 25.10.2007 22:02:41 ilmaliikenneonnettomuusvaara: suuri

 

Ei viitsi tehdä uutta keskustelua vielä, koska mitään uutta tietoa asiasta ei ole tullut.

 

Eikö kenelläkään todellakaan ole mitään tietoa tuosta!?  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko todellakin niin, että täällä ei kukaan tiedä, mikä tarkkaan ottaen aiheutti sen ylösvedon?

Menikö toinen kone vastoin ohjeita kiitoradalle? Olivatko ohjeet jollain tavalla ristiriidassa tilanteen kanssa? Vai oliko se kiitoradalla oleva kone edellinen laskeutunut, joka ei ollut vielä poistunut radlata siinä vaiheessa, kun laskuun tuleva teki ylösvedon?

 

Pitää alkaa päätellä, että se on mennyt tornin piikkiin se ylösveto, kun täällä ollaan niin hiljaa  :o :o

Ensin aivan kauhia hulabaloo siitä, että oliko se vaaratilanne vaiko ei, ja nyt ei ketään tunnu kiinnostavan, että mitä siellä tarkkaan ottaen sattui.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sanoisin ihan pokkana, että ylösvedon aiheutti se, että RATA EI OLLUT VAPAA. ;D

Meille ihan sama , vaikka siellä radalla olis ollu ukko-novelli  paskalla ;D

 

jk. ei mennyt tornin piikkin, koska he komensivat ylösvedon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään