115 viestiä aiheessa

Löysin isävainaan valokuvalaatikkoa penkoessani tällaisen kuvan. Näkyy olevan Auster, mutta tunnus piilossa. Kuva on otettu Halikonlahden jäällä (taustalla nyt edesmennyt Salon Sokeritehdas) joskus -70-luvun lopulla tai -80-luvun alussa. Joku varmaan tuntee tämän yksilön tarkemmin.

 

auster01.jpg.d885983a0e41d776ad276c782d0f99bb.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Johan nyt jotakin! Luulisi, että joku pystyy tuon Austerin tunnistamaan. Onko Salon ilmailukerholla ollut tuollainen ? Taisin pistää kuvan väärään osastoon, modet voi siirtää historia-puolelle, jos sieltä löytyisi tunnistusapua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Auttaisi hieman, jos olisi tiedossa vuosiluku noin suunnilleen...

 

Ilman tuon tarkempaa tietoa ajankohdasta olisin valmis väittämään, että tuo on OH-AUF.

 

EDIT: Olihan siinä karkea ajankohta. En sitä vain jostain syystä rekisteröinyt. No, tuossa valossa voisin heittää myös ilmoille toiseksi vaihtoehdoksi OH-AUA. Ei kun eipä sittenkään, sillä AUA näyttää olleen Mk.5...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikko ! Onko sulla noiden omistajista tietoa tuohon aikaan, siis -70/80-lukujen vaihteessa, saan haarukoitua tuon siitä. Muistikuva on, että Pentti Kyrölä yleensä järjesteli yleisölennätyksiä keväisin Halikonlahdella, velipoika taas muistaa, että Salon Ilmailukerholla olisi ollut Auster (ks. Saloran logo).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikko ! Onko sulla noiden omistajista tietoa tuohon aikaan, siis -70/80-lukujen vaihteessa, saan haarukoitua tuon siitä. Muistikuva on, että Pentti Kyrölä yleensä järjesteli yleisölennätyksiä keväisin Halikonlahdella, velipoika taas muistaa, että Salon Ilmailukerholla olisi ollut Auster (ks. Saloran logo).

 

Valitettavasti ei. Mäkinen-Ritaranta eepokseni on johonkin mystisesti hävinnyt. Mutta tämän listauksen perusteella olen valmis vahvistamaan, että tuo kuvan yksilö on OH-AUF:

 

http://www.auster.ukf.net/Auster%20prodn%20list.txt

 

Näyttää AUF olleen ainoa 4-sarjan Auster Suomessa. Ja kun pistää OH-AUF googleen, yksi linkki vie johonkin pieneen Mikkelin ilmailuhistoriapläjäykseen, jonka mukaan kone on mahdollisesti ollut joskus Mikkelissä:

 

http://www.mikkeli.fi/fi/sisalto/02_palvelut/03_asuminen_rakentaminen_ja_liikenne/08_lentoasema/in_english/history

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Offtopic: Eikös AUA ole nykyään Varkauden kerholla? Vai olenko aivan hakusessa? ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-AUF historia on tällainen:

MT100 (RAF)

G-AKRC

060652 Vuokralento Oy Pieksämäki

041252 Mikko Puupponen ja Niilo Korsimaa Mikkeli

100769 Mikkelin IY Mikkeli

270471 Lappeenrannan IY Lappeenranta

210573 Air Kaleva Ltd Iisalmi

041073 E.O.Heikkinen Iisalmi

311074 K.Katainen Helsinki

200280 Olavi Sakselin Halikko

270489 Pehr-Erik Ehrnsten, Seppo Kuhavuori, Erkki Niemenmaa, Veijo Pääkkönen ja Matti Sorsa /

käyttäjä Tiger Moth ry Helsinki

.....

 

Harmillinen juttu, sillä olen satavarmasti nähnyt tämän koneen tässä maalauksessa. IPMS Mallari 31:ssä on koneesta kaksi ns. maalausprofiilia vuosilta 1972 ja 1975, ovat keskenään erilaiset, eivätkä lähelläkään tätä. Tuo Sakselinin omistaminen sopisi erittäin hyvin ajanjaksoon, tosin tuo edellä mainittu Katainen taitaa olla hra korjaamonomistaja itse, että onhan kone voinut olla vuokrallakin ennen vuotta 1980.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

RAF:n väreissä (via Eino Ritaranta)

ohauf_mt100_er_800.jpg.d6692db3ee2d0c3d11219bcddf1325c3.jpg

 

Siviilibrittinä

 

N. 1974-75

ohauf_a_800.jpg.083dab4329970407953a1aeebfe78939.jpg

 

N.1974-75 Rissalassa

p> 

N. 1995 Hauholla (Ilpo Ojanperä)

ohauf_ioj_800.jpg.1bdfae98d23cb83aa8f16997685612c2.jpg

>ohauf_gakrc_017603_800.jpg.a5889ec85847c4aa2ae857f9e8cdc1bc.jpg

p>ohauf_efku_ca_1974_800.jpg.f52767947ab686a2437e3974e8bb521f.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No selkishän se. Tämä osuu kyllä hyvin tuohon Sakselinin omistuskauteen,Saloran mainos, Halikon lahti ja isän kuvasarja samassa läjässä olleiden muiden kuvien mukaan on reilusti -80-luvun puolelta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No selkishän se. Tämä osuu kyllä hyvin tuohon Sakselinin omistuskauteen,Saloran mainos, Halikon lahti ja isän kuvasarja samassa läjässä olleiden muiden kuvien mukaan on reilusti -80-luvun puolelta.

 

Muistan myös itse nähneeni koneen noissa väreissä Malmilla joskus vuoden 84 jälkeen. Sitten kone katosi jonnekin, ilmeisesti remonttia varten kun siinä olivat ainakin nuo Tuhru ja Pääkkösen Veijo ammattimiehinä laittamassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, on tuo Sakselinin kone.

 

Olavi teki siihen huhujen mukaan aika ison remontin joskus 70-luvun lopussa. Minulla on MV-kuva tuosta vehkeestä samassa maalauksessa, otettu etuoikealta Kiikalassa talvella. Oikealla puolella ei ollut (silloin?) Saloran mainosta. Pari detaljieroa: minun kuvassa kannuksessa on pyörä (eli minun kuvani on aikaisemmin otettu?), ja suksien etumaiset sandumit on kiinnitetty tuliseinän kohdalle ja suksien kärkiin.

 

Koneessa oli kolme penkkiä. Kolmas oli muovinen kuppi, joka oli kulmittain kulkusuuntaan nähden. Oikein epämukava. Istuin siinä yhden keikan.

 

Olavi rakensi myöhemmin Fly Babyn, oikeastaan kaksi kertaa, ensimmäinen koelento kun päättyi Kiikalan "Klupin" takana oleviin isoihin mäntyihin. Bensa ei kulkenutkaan lentoasennossa tai jotain. Sitten kahden koneen loukussa hän myi Austerin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä saamastani leikearkistosta ja Ilmailusta saksittu juttu Austerista. Tarkempaa tietoa k.o. numerosta ei sen vuoksi ole, mutta tod.näköisesti tämä on kirjoitettu -80-90-luvulla. Kirjoittanut Jukka Raunio ja kuvat Kari Ollila.

 

Koneessa näyttää olevan sama maalaus kuin J.Laihon valokuvassa, Salora-teksti vain puuttuu.

 

Laitan nämä leikkeet muutamaksi päiväksi tänne, jonka jälkeen poistan.

 

Kuvat poistettu... (JN)

 

OH-AUF on ollut myös tällaisessa värityksessä aikanaan. Kuva on myös tod.näk. jostain Ilmailusta. Kuvateksti kuuluu:"Auster 4 vuosimallia 1944. Kaikkiaan neljä Austeria on tällä hetkellä rekisterissä: tämä nelonen, Taylorcraft Plus D ja kaksi Tugmasteria."

 

Kuva poistettu... (JN)

 

Jukka

 

 

auster_4.jpg.fa6a2bdd425f73bc85cd06d034243206.jpg

auster_4_b.jpg.653940842fa3021583f65df11419efa3.jpg

ohauf.jpg.c3fcd6dbbdbe1f548d9bd68a2628a111.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai niinkö päin se oli, että Olavi teki ensin Fly Babyn ja sitten korjaili Austerin? Ei pitäisi luottaa muistiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt, kun olen sattunut todellisten asiantuntijoiden joukkoon, niin käyttäkääpä oheinen juttuni historiantutkijoiden lähde- ym kritiikin läpi ja kertokaa, mikä osa siitä pitää paikkansa ja mikä on kuviteltua.

 

Olin elämäni ensimmäisen kerran ilmassa 13-vuotiaana SIL:n lentonäytöksessä Kolhossa helmikuussa 1950. Kone oli ylätaso ja mielikuvieni mukaan se olisi aivan hyvin voinut olla Auster. Meitä oli kaksi pojankloppia matkustajina takapenkillä. Jostakin syystä mieleeni on juuttunut sana "Lentolehmä", joka muistikuvani mukaan oi maalattu koneen kylkeen. Kun olen tutkinut Suomen ilma-alusrekisteriä (Mäkinen-Ritaranta), ainoaksi vaihtoehdoksi olen saanut OH-AUA:n, joka kirjan mukaan on ensirekisteröity tamperelaisen Suomen Lentäjäin Yhdistyksen nimiin 20.2.50. Seuraava omistaja on ollut Tampereen Lentoliikenne Oy 19.2.51. Tässä suhteessa Mäkinen-Ritarannan ja Eero Pakarisen (Ilmailu) antamat tiedot ovat ristiriitaiset. Kyselin koneen alkuhistoriaa kesällä varkautelaisilta, mutta koneen vanhimmat kirjat lienevät kadoksissa.

Olen kovasti kiitollinen ilmailuhistoriani alkulähteille johtavista tiedoista.  :)  Huom! Olen poissa koneeni äärestä maanantaihin saakka.

 

Osmo Jalovaara

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt, kun olen sattunut todellisten asiantuntijoiden joukkoon, niin käyttäkääpä oheinen juttuni historiantutkijoiden lähde- ym kritiikin läpi ja kertokaa, mikä osa siitä pitää paikkansa ja mikä on kuviteltua.

 

Olin elämäni ensimmäisen kerran ilmassa 13-vuotiaana SIL:n lentonäytöksessä Kolhossa helmikuussa 1950. Kone oli ylätaso ja mielikuvieni mukaan se olisi aivan hyvin voinut olla Auster. Meitä oli kaksi pojankloppia matkustajina takapenkillä. Jostakin syystä mieleeni on juuttunut sana "Lentolehmä", joka muistikuvani mukaan oi maalattu koneen kylkeen. Kun olen tutkinut Suomen ilma-alusrekisteriä (Mäkinen-Ritaranta), ainoaksi vaihtoehdoksi olen saanut OH-AUA:n, joka kirjan mukaan on ensirekisteröity tamperelaisen Suomen Lentäjäin Yhdistyksen nimiin 20.2.50. Seuraava omistaja on ollut Tampereen Lentoliikenne Oy 19.2.51. Tässä suhteessa Mäkinen-Ritarannan ja Eero Pakarisen (Ilmailu) antamat tiedot ovat ristiriitaiset. Kyselin koneen alkuhistoriaa kesällä varkautelaisilta, mutta koneen vanhimmat kirjat lienevät kadoksissa.

Olen kovasti kiitollinen ilmailuhistoriani alkulähteille johtavista tiedoista.  :)  Huom! Olen poissa koneeni äärestä maanantaihin saakka.

 

 

Edit: sitä "lentolehmää" ei kuulemma näy valo- eikä muistikuvissa...

 

Osmo Jalovaara

 

Soitin aiheesta isälleni (se yllämainittu Ritaranta), jonka arvasin olleen paikalla myös. Hän kun oli tuolloin vähän vaille 19-vuotias ja Vilppulasta, siitä Kolhon vierestä kotoisin. Päivämäärä oli kuulemma 5.2.50, sää huono ja sumuinen, josta syystä läheskään kaikki paikalle tulossa olleet koneet eivät päässeet saapumaan. Kamerakin isälläni oli ollut mukana, ja kuvat oli otettu ainoastaan Smolikista OH-ILP ja KZ-VII Lärkestä (eli siis suomeksi Leivosta) OH-KZF. Isäni ei muista paikalla olleen Austeria, ja olisi myös varmaan ottanut semmoisesta valokuvan, jos olisi siellä ollut, koska tyyppi oli aivan uusi Suomessa. OH-KZF rekisteröitiin vasta 28.2.50, omistajana Aarne Tirkkonen Tampereelta. Lienee siis kone ollut jonkinlaisessa väliaikaisessa rekisterissä tuona päivänä. Muistatkos Osmo tuoksuiko uudelta? ;D

Eli veikkaisinpa Osmon ensimmäisen lennon tapahtuneen OH-KZF:llä ja pilottina toimineen itse Aarne Tirkkosen, joka oli lentomestari evp ja ansioitunut pommaripilotti, JK:lla (Junkers 88) taisi suurimman urakkansa tehdä.

 

Edit: sitä "lentolehmää" ei kuulemma näy valo- eikä muistikuvissa...

 

Edit 2: Selvennetäänpä vielä, että isäni mukaan tuo Leivo oli siis nimenomaan paikalla yleisölennätyksiä varten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno juttu Juha! Laulun tekijää siteeratakseni "Sen päivän mie muistan niin nuukaan..." Se oli juuri sellainen kuin kuvailit - sumuinen ja matalat pilvet. Koneita ei ollut montakaan paikalla. Jollen nyt aivan erehdy, niin Esko Halme lensi ainakin jonkinlaista matalatemppua Jungmannilla, ja pilotpallojakin särettiin, mutta esimerkiksi lähes pakollista laskuvarjohyppyä en muista suoritetun. On täysin mahdollista, että kysymäni kone oli juuri OH-KZF, etenkin koska konetuntemukseni tähän aikaan oli lievästi sanoen rajallinen. Syy, jonka takia, en ottanut Lercheä huomioon oli, että muistin koneen etupenkin olleen vain yksipaikkaisen. Mitään uutuudenhajua en muista, mutta se saattaa johtua paitsi huonohkosta hajuaistista myös täysin uudesta jännittävästä tilanteesta. Mutta toisaalta mieleeni on nyt pullahtanut muistikuva kolmesta matkustajasta, joten veikkauksesi lienee oikea. Sitä, mistä muistamani koneen lempinimi on mukaan tullut, en tiedä. Historian tutkiminen on mielenkiintoista, varsinkin, kun on näin hyvät lähteet. Kiitokset vaivannäöstäsi!

 

T. Osmo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä Osmolle pari muistikuvan tarkennusta. OH-KZF poistettiin rekisteristä 170757, jolloin se myytiin Saksaan (D-EJAB)

 

 

ohkzf_800.jpg.6cae4d426f053a473c164cf010f2c405.jpg

 

Tästä kuvasta on tieto, että se on otettu Jämillä 1954 ja kuvaajana on ollut Eino Ritaranta

 

Tämä kuva on siitä erikoinen, että ikäänkuin tuossa koneen vasemmassa kyljessä olisi jotakin. Tietenkin se voisi olla venturiputki, mutta mielestäni ei. Erikoisinta kuvassa on kuitenkin taustalla näkyvä Bückerin pyrstö. OH-SIK se ei voi olla, koska se tuhoutui jo 1938, tuskin OH-SEA:kaan, koska se oli tuhoutumisensa (1948) jälkeen uudelleenrakennettavana toukokuuhun 1952 asti. Alkuperäinen väri oli tietääkseni kuvan sävyyn sopiva harmaa, mutta kone sai viimeistään uudelleenrakentamisensa yhteydessä voimakkaan punaisen värin.

 

Päädyin siis koneeseen OH-SIL, mutta koneessa loppuaikoina olleen mustan numeron "6" pitäisi näkyä hyvin selkeästi keltaisen perusvärin päällä. Jos näin on, tämä ajoittuu jonnekin 50-luvun alkupuolille, koska kone tuhoutui 1955 Malmilla. Harmi, ettei kuva ole tarkempi. En kyllä toisaalta epäile Juhan isän Eikan muisteluja, koska hän jos kuka on tällaiset asiat merkille pistänyt. Mutta jää vaan ihmetyttämään mitä tuossa kyljessä oikein on ja jostakin tuo Osmon mielleyhtymä on peräisin...

ohkzf_b_800.jpg.6a8e9229d96018a49456cc4508973008.jpg

>ohkzf_1954_efjm_800.jpg.6ea6956f8d27a79fb3ebeb98531cdfc5.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas sitä saa korjata itseään. Löysin vielä arkistoistani ainakin yhden OH-KZF:n kuvan jonka perusteella yhdistäisin sen toiseen detaljikuvaan. Luulen että tuo alempikin kone on OH-KZF. Kuva on otettu Härmälän rannassa Tampereella - suurin epäilyksin siis jokin Tirkkosen laivaston koneista eli KZE, KZF tai KZH. Näistä olen nähnyt vain KZE:n (kuvassa) kellukkeilla.

ohkzf_peippo_laskussa_800.jpg.e888a2150d4d744cd490728ec7bef5f6.jpg

 

 

>ohkzf_peippo_600.jpg.a793771c594df35005f02cedc7759a02.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaanpa tänne Auster- ja Fairchild-ketjuun yksi ennenjulkaisematon kuva. Siinä on Jukka Hagströmin OH-AUB Vaasan hallissa vuonna 1962. Kone oli ex-LB334, G-AHUA. Suomeen se tuli huhtikuussa 1950 (Tuominen  ja kumpp. Helsinki). Hallissa näkyy olevan myös toinen mielenkiintoinen kone...

 

Kuva on keväältä tai kesältä 1962, sillä Auster rekisteröitiin Hagströmille 17.3. Se meni 18.8.62 jo Ouluun T.Miettiselle. Kone on poistettu rekisteristä toukokuussa vuonna 1970 "as scrapped". Kuva: H.Laaksonen via Jukka Nisula.

 

kopio_2_1962_jukka_hagstromin_auster..jpg.4a0519e375307115dbbba375280e1458.jpg

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään