Nils Rostedt

Toisiotutkan ja transponderien käyttöönotto Suomessa?

62 viestiä aiheessa

Olipa mielenkiintoisia tietoja venäläisten RSBN-laitteista.

 

Minä olin 1990-luvan alusta lähtien Soneran edustajana käynnistämässä matkapuhelintoimintaa Venäjällä. Suurena, lähes ylipääsemättömänä vaikeutena oli se että useat lentonavigointiin liittyvät laitteet (kuten eräät sotilastutkat ym) toimivat GSM-taajuuskaistoilla, joten ei juuri löytynyt taajuuksia GSM-tukiasemia varten.

 

Asiantuntijat selittivät epävirallisesti että koska N-liitossa ei ollut mitään tarvetta noudattaa omassa maassa mitään standardituja taajuusalueita, niin kopioidessa länsimaisia laitteita otettiin käyttöön ne taajuudet jotka sattuivat olemaan vapaina. Kaikki taajuudet olivat periaatteessa sotilas- ja turvallisuusviranomaisten varaamat, eikä ollut mitää julkisia tietoja taajuskaistojen käytöstä.

 

Ensimmäinen venäläinen ns. taajuuskirja (missä oli tietoja eri tarkoituksiin varatuista taajuuksista, jotka on yleensä kauan julkaistu  joka maassa) ilmestyi vasta n. 1995. Todettakoon myös että kännyköiden maahantuonti oli kauan muodollisesti kielletty (kuten kaikki "radiosäteilevät laitteet"), joku ehkä vielä muistaa tulldeklaraation kohdan mihin ne piti ilmoittaa. Sitten hyväksyttiin tietyt tyypit (mutta hyväksymistodistus. sekä yleinen että henk.kohtainen piti esittää tulliviranomaisille). Mikäli   propuskaa ei ollut niin kännykät takavarikoitiin (tämä tapahtui sekä Leningradissa että Moskvassa, Petroskoin kentällä saapuvilt matkustajilta, sekä enenkaikkea rekkakuskeilta...).

 

Esitettiin jopa sellaisia vaatimuksia että matkapuhelinoperaattoreiden (jotka silloin kaikki olivat ulkomaalaisia) piti rahoittaa kaikkien RSBN-laitteiden vaihtaminen (kaikilla kentillä, sekä siviili- että sotilakentillä!) uusiin ennenkuin toimilupia voitiin antaa. Päästiin kuitenkin eteenpäin, esim rahoitettiin kenttäkokeita - mitattiin helikopterilla häiritseekö tukiasema RSBN-laitteet jne.

 

Kävi myös ilmi että Aeroflotin kansainvälisisiä reittejä lentävissä koneissa oli kahdenlaisia laitteita, eli sekä venäläisiä että länsimaisia, mutta kotimaan koneissa vain venäläsiä laitteita (vrt. Hkiin kaapauttu kone!). Muissa ent. varsovanliiton maissa päästiin näistä ongelmista kertaheitolla, kun vaihdettiin nopeasti sekä maa- että lentokonekalusto.

 

Näin maailma muuttuu...

cfg 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Kalle mielenkiintoisista kommenteista ja parasta vuodelle 2008!  Hyvää saksankielistä infoa löytyy: http://www.nva-flieger.de/ffm.html

Arkistossani on luettelo viimeksi päällä olevista RSBN-laitteistoista ruski kentillä. ITU:ssa on päätetty, että järjestelmä pitää purkaa pois muiden systeemien tieltä.

Ainakin Pulkovosta se on jo poistettu mutta on vielä muutamalla muulla Leningrad oblastin kentällä.

RSBN oli eräänlainen "parannettu" TACAN eikä sen taajuusvaraus todellakaan ollut kansainvälisesti sovittu juttu.

EDIT:  RSBN taisi olla NMT-900 ja GSM:n tiellä taajuuksissa. Muita ruski systeemeitä kyllä on GPS & Galileo alueella.

....Частоты : РСБН канал азимута 873.6-812.8мГц, канал дальности: запрос 772-812.8Мгц, ответ 939.6-1000.5Мгц...

 

Tässä näkyy kuinka GSM, TETRA ym puhelinsysteemit menee taajuudessa päällekkäin ruskisysteemien kanssa: RSBN (Azi, Distance), KRM, GRM, UVD etc

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hiukan selityksiä edellä oleviin NL/Venäjän ilmailuradiosysteemeihin:

 

УВД = Cистем управления воздушным движением  = UVD, ruskityypin SSR transpondereineen (antaa myös jäljellä olevan polttoainemäärän);

 

КРМ =  Курсовой радиомаяк  = KRM (suunta- eli kurssimajakka),

ГРМ  = Глиссадный радиомаяк  = GRM (liukumajakka);

 

Tämä ”UHF ILS” on ruski erikoisuus, joka toimii tietyissä sotakoneissa (Mig-29, Su-27) edellyttäen, että niissä on myös RSBN – ja onhan niissä tietysti...

 

Tämän lisäksi heillä oli useita länsimaista ILS-systeemiä muistuttavia versioita siitä. Esim yhdessä varhaisemmassa versiossa liukusäteessä modulaatio (ääni-) taajuudet

90 ja 150 Hz olivat päinvastoin mitä ICAO:lla. Kurssissa ei verrattu 90 ja 150 Hz ääniä, vaan mitattiin molemmilla puolilla olevan 60 Hz äänimodulaation vaiheita.

 

РСБН - Радио Система Ближней Навигации (Российский аналог ИЛС) = Lyhyen etäisyyden (analoginen) navigaatiojärjestelmä,

 

Азимут РСБН = RSBN suuntaosa;  Дальность РСБН = RSBN etäisyysmittausosa; Ответ РСБН = RSBN vastaus.

 

EDIT:  Tuossa RSBN:ssa "analog" tarkoittanee ruski analogiaa länsimaiseen ILS-järjestelmään ... eikä analogista vs digitaalinen...

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä kun on ollut myös tutkajuttuja niin yksi kysymys: Käytettiinkö tuon suuren isänmaallisen sodan aikana suomen rintamalla tutkan valemaaleja, silppua tai muuta vastaavaa? Keksintö oli ilmeisesti käytössä euroopan rintamalla.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jarmolle sen verran, että tuskin. Ei ollut naapurinkaan tutkatoiminta täällä päin hääppöistä. Meillä pelasti tutka varmaan Helsingin mutta tuskin silppua tms.

EDIT:  Suuri ihme, että 2 Raijaa ja muutama Irja olivat niin merkityksellisessä roolissa Helsingin ilmapuolustuksessa nimenomaan helmikuussa 1944.

Vertaa Kammhuberin linjaan Euroopan puolella, kun Englannista päin tuli jopa tuhat pommittajaa (niillä oli silppua) ja jauhoivat kaupunkeja paskaksi (Dresden, Hamburg ym). Ruskeilla oli Moskovan ympärillä paljon tutkia, kai melkein kaikki mitä löytyi, eihän Suomella olisi ollutkaan kuin kourallinen pommikoneita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko sulla, Väiski, havaintoa minkälaisia venäläiset tutkat olivat tuolloin? Oliko ne peräisin omasta kehittelystä, briteiltä tai jenkeiltä?

 

jk

 

ps. saattaisihan tämä tietty olla omassa säikeessäänkin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuolla ylempänä puitiin jo heinäkuun 1977 konekaappausta Vantaalle (Tu-134). Nyt ihan viime päivinä silloinen sisäministeri Eino Uusitalo on lehdissä antanut kaikenlaisia lausuntoja sen aikaisista tapahtumista. Tiettävästi Uusitalo oli silloin kaappauksen aikoihin tiedustellut lennonjohtajilta miksi kone päästettiin Vantaalle...

 

SLJY 50 vuotta (2002) kirjakin antaa ymmärtää, ettei siihen aikaan ollut kovin hyvin tiedossa NL:n käyttämä ikioma SSR-järjestelmä. Kuinka monella ATC-henkilöllä mahtoi 1977 olla tiedossa, että ao kaapatussa koneessa ei taatusti ollut ICAO-tyypin transponderia? Ihmeteltiin, ettei se antanut 7500 tai muutakaan koodia transponderilla.

On yhä helppoa veikata, ettei NL:n kotimaan liikenteen koneessa ollut Vantaan karttoja, taajuuksia tai muutakaan suomalaista rekvisiittaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä hiukan ihmettelen SLJY:n 50-vuotiskirjan väitteitä ja tietolähteitä. Kaikki tuntemani tutkalennonjohtajat tiesivät tuolloin, että vain säännöllisesti länsimaihin lentävissä neuvostokoneissa oli myös ICAO:n määrittelemä toisiotutkavastaaja (transponderi). Monet tutkamiehet olivat lisäksi saaneet siitä varmistuksen kantapään kautta.

 

Sekin tiedettiin, että neuvostotransponderi pystyi lähettämään lennonjohdolle tiedon lentokoneen polttoainemäärästä. Sitä tietoa olisi kaivattu toimittaesa suomalaisten MiG-21 koneiden kanssa.

 

Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Mitäs Väiski tuumaat tutka-sanasta? Tuliko se heti sodan jälkeen käyttöön?

 

 

 

Näin sanailee Ilmailu-lehti 12.1945: artikkelissa "Kuusi vuotta ilmasotaa kokemuksia ja näköaloja" mm:

Radioluotain- kykyineen suurelta etäisyyksiltä havaita lähestyvä viholliskone ja "nähdä" sumun ja pilvien läpi - on toisen sodan aikana kehitetty keksintö joka tulee mullistamaan paljon niin hyvin sodan kuin rauhankin palveluksessa....

Markku 

Mutta "Ilmailun aikakausi" Ostelius-Seeve 1946 opuksessa on luku "Radiotutka ilmailun palveluksessa" (13sivua) .....Laiteelle on määrätty vastaava suomalainen nimi "radiotutka" eli lyhennettynä "tutka".....

elikkä johonkin noille seuduille tuo tutkasanan keksiminen sijoittunee...

 

Noille main juurikin, helmikuun Ilmailussa 2/1946 on Erkki Arnin kirjoittama artikkeli "Mitä on RADAR" ja siinä todetaan mm. seuraavaa:

"Suomessa tällaista menetelmää, kohteen toteamista ja sen, sekä siihen liittyvien olosuhteiden määrittelyä, on totuttu kutsumaan nimellä radioluotaus, jonka suoritusvälineet ovat radioluotaimia, kaikuradioita taikka, kuten virallinen nimi kuuluu, radiotutkoja"

 

Lisäksi Arni käyttää väliotsikkoina radiotutkaa mm. "1. Miten radiotutka toimii" ja muutenkin radiotutka vallitsee myös tekstissä.

 

Silmään pistää tuo "virallinen nimi" -maininta Arnin tekstissä. Olisikohan "radiotutka" ollut 1945 perustetun Kielitoimiston ensimmäisiä suosituksia?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lainaan vielä kerran ystäväni Heikki E. Heinosen kirjasta ”Sähkötkoo 50”, Tutkamieskilta ry, 1998 (s 43-44) pätkän – tutka-sanan historia on aika mahdoton 100% selvittää.

”Olen aina ihaillut suomen kielen sanaa tutka: siinä on viisi kirjainta; sama sana ei tarkoita mitään muuta. Tosin Niilo Siltamaa, tunnettu alan mies hänkin, tokaisi minulle kerran: ”siinä tehtiin virhe, kun otettiin käyttöön tutka. Pitäisi sanoa radar, niin ulkomaillakin ymmärrettäisiin meitä.”

VKL: painotan, että nimenomaan Heikki tietää mistä kirjoittaa ja puhuu – ja ilmeisesti varsinainen tutkakirjakin on hänellä työn alla.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

..... Silmään pistää tuo "virallinen nimi" -maininta Arnin tekstissä. Olisikohan "radiotutka" ollut 1945 perustetun Kielitoimiston ensimmäisiä suosituksia?

 

Muistan hyvin Erkki Arnin. En usko Kielitoimiston suositelleen sanaa: radiotutka, koska siinä on toistoa turhaan.  RADAR = Radio Detecting and Ranging.  Samalla muistutan mieliin, että "ukkostutka" ei ole tutka, vaan ukkossuuntimo (yleensä ADF-tyyppinen, laajakaistainen); tutkalla näkee vesipisaroita mutta salamakipinän erittäin vaivaisesti - eikä poliisin nopeusmittauslaite ole tutka, vaan kuuluu johonkin muuhun ryhmään.  Venäjäksi tutka kylläkin on Радиолокатор, saksaksi Funkmessgerät, ruotsiksi Ekoradio jne.  Lepakon ym eläinten "(este)tutkat" kai toimii ääniaalloilla (= sonar).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään