Martti Kujansuu

Asevelvollisuusaika Utissa

25 viestiä aiheessa

Vaikka toisin luulitte kyseessä ei ole suinkaan kuvakarnevaali Utin jääkärirykmentistä vaan Väinö Sihvolan sotilasmuistoja vuosilta 1936 - 1937. Osa kuvista on selvästi vanhempia kuin toiset, mutta ne lienevät muiden ottamia.

Herra itse.

[ attachment removed / expired ]

Aamukasa.

Lentoasema I:n kuvalaboratorio ja käsikamera S-25 (?).

Mahtaako joku tunnistaa tämän kirkon?

Kukkoja kesannolla. Etummaisena GA-55. Seuraavan koneen vierellä näyttäisi olevan kaksi ranskalaista sotilashenkilöä.

Sihvola joutui ilmeisesti YH:n aikana takaisin Ilmavoimiin ja sitä kautta tutustui tähän sotasaaliiseen. Taustalla Fiateja. Kuvattu ilmeisesti Hollolassa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Taas mielenkiintoinen kuvasatsi Martilta, kiitos. Onkos tuo alla olevassa kuvassa oleva lentäjäsankari itse Oiva "Oippa" Tuominen? Kasvonpiirteet muistuttavat kovasti.

Jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onkos tuo alla olevassa kuvassa oleva lentäjäsankari itse Oiva "Oippa" Tuominen?

Vaikea sanoa kun en tunne näitä ässiä...  ::) Lisäkuva auttamaan niitä jotka tuntevat.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siis näenkö ihan väärin, vai onko tossa Martin kuvasarjan toiseksi alimmassa koneenraadossa vielä itse pilottikin seassa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siis näenkö ihan väärin, vai onko tossa Martin kuvasarjan toiseksi alimmassa koneenraadossa vielä itse pilottikin seassa?

Täällä päässä näyttää samalta kyllä.... Pää siinä näyttäisi olevan...  :o

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Taas mielenkiintoinen kuvasatsi Martilta, kiitos. Onkos tuo alla olevassa kuvassa oleva lentäjäsankari itse Oiva "Oippa" Tuominen? Kasvonpiirteet muistuttavat kovasti.

Tämä tuli minullekin oitis mieleen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oliskohan tässä kyseessä MO-102 kaputti 30.12.1936: osui laskussa Uttiin tolppaan ja meni nokilleen. Alik K.Liikola loukkaantui. Tuli 28.6.1937 takaisin korjattuna. Ajankohta sopisi kuvaan ja henkilön historiaan, samoin kuvittelen tolpan puraisun näkyvän siivessä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuon Oipan kuvan alapuolella näyttäs nuo etummaiset olevan Koolhoveneita taaemmat tietysti "Martinsaikkari" ja "Gurduu" hävittäjiä.

Mielenkiitoinen kuvasatsi taas Martti  :thmbup:

Markku   

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä näyttäis olevan Aero A-32GR eli AEj-55 31.7.1936, jolloin meni laskussa Uttiin rikki. Vänr. Manninen selviytyi vammoitta ja kone oli takaisin rivissä 9.8.1937.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Täällä päässä näyttää samalta kyllä.... Pää siinä näyttäisi olevan...  :o

Tuo löytyy "Kohtalokkaat lennot" opuksesta: Kone AEj-61  Llv 10.

Markku

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja tässä näyttäis olevan AEj-64:n kaputti 20.5.1937. Ajoi matalahyökkäysharjoituksissa Kymijoen uomaa ja törmäsi Korialla sähköjohtoihin paiskautuen rantatörmään. Ltn. K.Kepsu selviytyi vammoitta, kone palasi palvelukseen 19.7.1938.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä näyttäis olevan Aero A-32GR eli AEj-55 31.7.1936, jolloin meni laskussa Uttiin rikki. Vänr. Manninen selviytyi vammoitta ja kone oli takaisin rivissä 9.8.1937.

Tuon kuvan alapuolella on Kukko GA-56. Ohjaaja Yrjö Kara. Törmäsi ilmassa GA-47.n ohjaaja Kankkunen. Molemmat kuolivat. (Kohtalokkaat lennot)

Markku   

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Markun esityön pohjalta: Kuten kuvasta käy ilmi, 24.8.1934 AEj-61:n moottori alkoi savuta, pakkolaskussa Valkealassa sakkasi ja pomppasi takaisin ilmaan iskeytyen nokka edellä maahan ja syttyi tuleen. Kers L.Hulkko ja ylik. M.Hovi menehtyivät.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuon kuvan alapuolella on Kukko GA-56. Ohjaaja Yrjö Kara. Törmäsi ilmassa GA-47.n ohjaaja Kankkunen. Molemmat kuolivat. (Kohtalokkaat lennot)

Markku   

Mistä muuten tunnistit? Sen verran itse hoksasin, ettei kyseessä ole teräsputkirunko ja ensimmäisenä tuli mieleen Kukon tikku-vaijeri -rakenne. Ilmeisesti tuo arkku liittyy samaan tapaukseen?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tästä en osaa sanoa muuta kuin Aero A-32GR siivekkeen kevityslaipan perusteella. Talvisaikaan ja tämä kone on luultavasti mennyt poistoon. Voisi siis olla 23.12.1935 Utissa maahan kk-ammunnoissa törmännyt AEj-56. Kers. T.Hämäläinen ja ltn A.Järvinen loukkaantuivat. Pojat saivat ylimääräisen joululahjan, näemmä. :thmbup:

Onko parempia arvauksia/tietoa?

Edit: löysin AEj-56:sta kuvan vuodelta 1933 Käk'salamesta, jolloin oli vielä alumiinipronssilla maalattu. Vuosina 1935/37 kokeiltiin muutamissa koneissa maastovärityksiä ja yleensä ne tehtiin muihin koneisiin suuremman korjauksen yhteydessä. AEj-56 oli vaurioitunut pakkolaskussa metsään Utissa toukokuussa 1934 ja palasi tehtaalta helmikuussa 1935, joten periaatteessa tämäkin voisi sopia asiaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mistä muuten tunnistit? Sen verran itse hoksasin, ettei kyseessä ole teräsputkirunko ja ensimmäisenä tuli mieleen Kukon tikku-vaijeri -rakenne. Ilmeisesti tuo arkku liittyy samaan tapaukseen?

Siinähän tuo mun vastauksessa suluissa seisoo: "Kohtalokkaat lennot 1918-1939" sivu 141 siinä on just tuo sama kuva.

Markku

jälkimmäiseen: mustakin vaikuttais tuo JupiterAirolta.

Ja villi arvaus: liittyiköhän tuo "laskuvarjostin" tapaukseen Hulkko/Hovi?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siinähän tuo mun vastauksessa suluissa seisoo: "Kohtalokkaat lennot 1918-1939" sivu 141 siinä on just tuo sama kuva.

No hemmetti... voiko se olla näin helppoa  :laugh:

*menee kaivamaan kirjan hyllystään*

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vahvistan Kiisken Markun kirkon tunnistuksen oikeaksi. Kyseessä on Valkealan kirkko. Kirkkorakennus ja vanha kellotapuli ovat edelleen paikoillaan. Ympärillä oleva puusto on nykyisin 25 metriä korkeita mäntyjä. Utti on yksi Valkealan kunnan kylistä ja matkaa sinne on kirkonkylästä tietä pitkin 12 km. Laitoin oheiseen kopioon muutaman lento-onnettomuudessa menehtyneen sotilaslentäjän viimeisen leposijan sijainnin (noin nuolen kärki).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kirkko näyttäisi Valkealan kirkolta, eli todennäköisin vaihtoehto tässä tapauksessa.

Kyllä, Valkealan kirkolta se minustakin vahvasti näyttää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pitäiskö tämä kuitenkin siirtää tuonne historiaosastoon, vaikka kuvia onkin?

Ohjeen mukaan "Mikäli viestiketju on tarkoitettu vain valokuvien esittelyyn (historiallisista lentokoneista minä vuonna tahansa, tai esimerkiksi ilmailumuseosta), lähetä se Ilmailuvalokuvat -alueelle.". Nyt on tietysti tullut keskustelua hieman aiheesta, mutta ei mielestäni niin paljon, että välttämättä tarvitsisi siirtää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllähän tätä asiaa voisi moderaattoreille heittää harkittavaksi, alunperin ainakin keskusteltiin, että juuri tällaiset kuvasarjat kuuluisivat Ilmailuhistorian alle. Näiden kuvien ilmailuhistoriallisuudesta ei liene epäselvyyttä. Keskustelu tapausten tunnistamisineen vain puoltaisi asiaa.

Ei muuten, mutta tämäkin kuvasarja hukkui minulta tähän hetkeen asti airbussien sekaan (vaikka ei niissäkään kuvissa mitään vikaakaan ole)  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla