Guest arttula

HUD ja sen käyttö ?

12 viestiä aiheessa

Terve

 

Olin tuossa juuri koneen kyydissä, jossa oli HUD, jonka saattoi tarvittaessa kääntää kipparin glareshieldin päälle, mutta sanoivat, ettei sitä saisi käyttää joidenkin kategoriajuttujen vuoksi. Mistäköhän mahtoi olla kyse ?

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä tule juuri muuta mieleen kuin se, onko koneen ja operoivan yhtiön ja pilottien HUD:n käyttö hyväksytty Cat I, Cat II, Cat IIIa tai Cat IIIb ILS-lähestymismenetelmien lentämiseen tai toisaalta lentoonlähtöön hernerokkasumussa, tjsp.

 

Pistä vaikka hauksi Cat II HUD, niin sieltä löytyy jotain tällaiseen viittaavaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve

 

Olin tuossa juuri koneen kyydissä, jossa oli HUD, jonka saattoi tarvittaessa kääntää kipparin glareshieldin päälle, mutta sanoivat, ettei sitä saisi käyttää joidenkin kategoriajuttujen vuoksi. Mistäköhän mahtoi olla kyse ?

 

Arttu

 

Joku sama kategoriajuttu oli kyseessä myös Finnairin MD-83:sten kanssa. Niissä oli jonkinlainen HUD, mutta sitä saanut käyttää kuin vissiin tietyissä sääolosuhteissa. Ja olikohan peräti niin, että tämän rajoituksen vuoksi ko. ominaisuutta ei käytetty käytännössä ollenkaan. Näin selosti vuonna 2001 eräs MD-83 perämies kun olin lennon aikana ohjaamossa pistäytymässä. Koska aikaa on jo vierähtänyt tovi, en muista kovin tarkkaan. Jollain täällä on varmaan parempaa tietoa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MD-80 koneella CAT 3 lähestymisten aikana oli pakko käyttää HUD-laitetta koska koneessa ei ollut kahta rinnakkain kytkeytyvää autopilottia sekä kaksia erillisiä ohjaimia.

 

HUD oli autopilotin "varalaite", jolla monitoroitiin lähestymisen onnistumista sekä voitiin opastaa sivutuulikomponentin poisto, loppuveto ja kosketuksen jälkeinen rullaus jos jouduttiin tekemään loppulasku käsiohjauksella.

 

HUD auttaa silmää löytämään sumussa kiitoradan ja reunaesteiden paikan sekä mahdollistaa mittarilennon katse keskitettynä tuulilasiin (Head Up vs. Head Down)

 

Laitteella voitiin opastaa myös lentoonlähtö.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ymmärtääkseni HUD-asennuksia on tehty MD80 sarjan koneisiin mm. sen takia että alkuperäisen avioniikan saattaminen CAT3 tasolle olisi kalliimpi vaihtoehto. Sama pätee varmasti muihinkin vanhempiin konetyyppeihin.

 

-leo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olet ymmärtämyt väärin.

 

MD-80 koneen ongelma ei ole avioniikka vaan ohjaimet. Sen rakenne on yksinkertainen (vs. kaksinkertainen) ja siihin ei voi kytkeä dual autopilottia, joka on CAT 3 vaatimus. Sen automaattiohjauksen kytkentä ohjaimiin on ns. fail passive tyyppiä kun CAT 3 koneissa vaaditaan fail operational tyyppinen kytkentä.

 

Esimerkkejä kaksinkertaisesta ohjainrakenteesta, joissa eri ohjainpinnat toimivat itsenäisesti:

* ylempi ja alempi sivuperäsin

* sisempi ja ulompi korkeusperäsin

* oikea ja vasen korkeusperäsin

* oikea ja vasen korkeusvakaaja

* sisemmät ja ulommat siivekkeet

* siiveke ja spoileri

* rinnakkaiset spoilerit

 

MD-80 koneen muu avioniikka on täysin aikalaistensa veroista. Koneessa on kaksi digitaalista dual tyyppistä flight guidance computeria (mm. autopilotti ja F/D, thrust rating, auto throttle, stability augmentation -ohjelmat), kaksi erillissyötettyä sähköjärjestelmää, kiskojen jako siten että vajaageneraattoritilanteessa kaikki avioniikka ei mene kerralla sähköttömäksi.

 

HUD ei ole retrofit vaan alkuperäisasennus.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joillakin firmoilla harrastetaan sitä että koneita ei ole sertifioitu autolandiin, koska se on kalliimpaa ja asennettu kapteenin puolelle HUD. Kapteenit sitten lentävät käsin kaikki CATII ja CATIII lähestymiset HUDin avulla. :)

 

Ainakin Southwest ja Horizon ovat harrastaneet tämmöistä toimintaa B737NG:ssä ja DHC-8-Q400:ssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Vainko kapteenit? Eikö perämies saa lentää CAT II ja III lähestymisiä? Miten se muuten yleisesti menee, milloin vain kapteeni saa lentää?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vainko kapteenit? Eikö perämies saa lentää CAT II ja III lähestymisiä? Miten se muuten yleisesti menee, milloin vain kapteeni saa lentää?

 

Juuri niin, yleensä kaikki CAT II ja III lähestymiset tehdään niin, että CAPT on PilotFlying.(ja nimenomaan LeftPilot, eli vaikka oikealla istuva kouluttaja olisi päällikkö, hän ei voi olla PF CAT II ja III lähestymisissä). Myös CAT I, jos sää on erittäin huono. Esim. Finnairissa kapteeni lentää lähestymiset, kun RVR on alle 700m ja lentoonlähdöt kun RVR on alle 400m. Ja aina tietysti kapteeni harkitsee, onko ko. perämiehen kokemus riittävä olosuhteisiin nähden - kova sivutuuli, windshear etc...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vainko kapteenit? Eikö perämies saa lentää CAT II ja III lähestymisiä? Miten se muuten yleisesti menee, milloin vain kapteeni saa lentää?

Noissa mainitsemissani tapauksissa ainakin rajoite tulee jo ihan siitä että vain kapteenin puolella on HUD.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään