Olli Hänninen

Lentäminen yli fl100

6 viestiä aiheessa

Täytyykö ilma-alus olla paineistettu tai happilaitteilla varustettu jos haluaa lentää lentopinnan 100 yläpuolella pitempään, eikös tuossa ole joku aikaraja, kuten 30 min? Jostain olen kuullut myös, että vasta fl200 yläpuolella tarvitaan paineistus. Vai onko se niin, että lentopinnan 100 yläpuolella pitempään lentäessä pitää olla happilaitteet ja lentopinnan 200 yläpuolella lentäessä pitää olla lisäksi paineistus?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole pakko olla paineistettu, mutta lisähapelle- ja laitteille on kimurantit vaatimukset.

 

Kaupallisissa kuljetuksissa lentäjillä tulee olla varahappea käytettävissä koko lennon sille osalle joka ylittää:

- paineistamattomassa koneessa 10000ft

- paineistetussa 13000ft

 

Matkustamohenkilökunnan ja matkustajien osalta on omat määräyksensä.

 

Sitten on erilaisia lisävaatimuksia, kuten pinnan 250 yläpuolella lennettäessä lentäjien maskien tulee olla "quick don" -tyyppisiä, eli nopeasti naamalle asetettavia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yöllä lennettäessä yli 5000ft suositellaan lisähappea

 

Mihin tuollainen perustuu? Miten se yöllä lentäminen eroaa päivällä lentämisestä hapen suhteen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mihin tuollainen perustuu? Miten se yöllä lentäminen eroaa päivällä lentämisestä hapen suhteen?

Hapen puute vaikuttaa ensimmäisenä yönäkökykyyn

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään