Guest arttula

Auton naarmuttaja iski... Prkl !!!

54 viestiä aiheessa

Tädinserkunkaverinisoveljenlapsenkoira kertoi, että puhut paskaa. Korvausten määrä riippuu helv**** monesta asiasta esim. Pahoinpitelyn vakavuudesta (lievä, törkeä) aiheutuneista vammoista, suunnitelmallisuudesta jne.

Oishan se naurettavaa jos kaveria kevyesti poskelle läpsäsee, niin tonni rapsahtaa. ;D

Ja mikä on virka-apuryhmä?

Tottahan se riippuu monesta asiasta, mutta jos vaikka tuota auton naarmuttajaa potkaiset kasseille ja sen jälkeen polvella nenään, nähtyäsi tämän ensin naarmuttamassa autoasi niin siitä voisi sen tonnin saada. Tai jos lyöt kovempaa voi tulla enemmänkin... :P

Puolustusvoimien virka-apuryhmä, jos Poliisi tarvitsee kalustoa tms. lähettää virka-apu ryhmä sitä, eli tullaan "kommandovarusteissa" Pasilla apuun jos tarvitaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Puolustusvoimien virka-apuryhmä, jos Poliisi tarvitsee kalustoa tms. lähettää virka-apu ryhmä sitä, eli tullaan "kommandovarusteissa" Pasilla apuun jos tarvitaan.

Jaa, tämmöisissä vai:

[ attachment removed / expired ]

Kyseessä poliisin taktisen ensihoitoryhmän jäseniämme. Pasilla mennään, jos tarve vaatii...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

ja sen jälkeen polvella nenään, nähtyäsi tämän ensin naarmuttamassa autoasi niin siitä voisi sen tonnin saada

Nyt puhuu pojat pehmoisia. "Polvella nenään"- ja kevyemmistäkin kikoista seuraa helposti elinikäisiä vammoja. Yhdelläkin hyvin osuneella nyrkiniskulla saattaa päätyä itse linnaan ja vastapuoli hautuumaalle. Ei pidä siis isotella - tuo on huono asenne leikkiä, edes ajatuksella. Saati opettaa pienemmät leikkimään.

Elokuvissahan ei kenellekään satu mitään. Harva vain muistaa käytännön tilanteissa, että elokuvat ovat elokuvia ja todellisuus jotain ihan muuta.

Edit: Lainaamani kirjoittaja ehkä tarkoitti Jouhaa? Mielenkiintoinen tuo taktinen ensihoitoryhmä. Toimiiko vain pk-seudulla?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt puhuu pojat pehmoisia. "Polvella nenään"- ja kevyemmistäkin kikoista seuraa helposti elinikäisiä vammoja. Yhdelläkin hyvin osuneella nyrkiniskulla saattaa päätyä itse linnaan ja vastapuoli hautuumaalle. Ei pidä siis isotella - tuo on huono asenne leikkiä, edes ajatuksella. Saati opettaa pienemmät leikkimään.

Elokuvissahan ei kenellekään satu mitään. Harva vain muistaa käytännön tilanteissa, että elokuvat ovat elokuvia ja todellisuus jotain ihan muuta.

Edit: Lainaamani kirjoittaja ehkä tarkoitti Jouhaa? Mielenkiintoinen tuo taktinen ensihoitoryhmä. Toimiiko vain pk-seudulla?

No mutta... Tokihan saisi hieman hivellä autonnaarmuttjan naamaa polvella ? Eiköhän se olisi oikeus ja kohtuus... :P

Taktisia ensihoitoryhmiä on nykyään kasattu ja koulutettu lähes koko Suomen alueelle. Ne koostuvat ensihoitoalan ammattilaisista, jotka on lisäkoulutettu poliisin kanssa yhteistyöhön erinäisiin tehtäviin. Keikkoja on tulee tasaiseen erilaisiin piiritys- ja panttivankitehtäviin, sekä muihin ns. korkean riskin tehtäviin, joissa katsotaan, että (jonkun) loukkaantumisen riski saattaisi olla suuri. TEMS-koulutettu porukka on poliisin välittömässä läheisyydessä ns. punaisella alueella, johon muuta siviilihenkilöstöä ei lasketa. Suojavarusteet yms. ovat samat, kuin tehtävään osallistuvilla poliiseilla.

Arttu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

sekä muihin ns. korkean riskin tehtäviin, joissa katsotaan, että (jonkun) loukkaantumisen riski saattaisi olla suuri.

That's interesting. Pystytkö (haluatko) kuvailemaan, minkälaisia riskinarvioimisperusteita ko. toiminnassa käytetään? Tarkoitan kaavoja, standardeja jne., kuten IMS ja vastaavat.

Mihin järjestelmiin kuvaamassasi toiminnassa riskien arviointi, hallinta, todennäköisyyden ennustaminen ja mm. riskin omistajuuden määrittelyt perustuvat (eli kuka arvioi riskit, millä tasolla – paikallisesti tilannejohtaja vaiko etukäteen valtakunnallisesti määritelty?

Ihan karkea kuvaus riittää minun mielenkiintoni tyydyttämään. Olen näet joutunut hiljan perehtymään mm. riskienhallintaan yhtenä laatu- ja turvallisuusjohtamisen osa-alueena. Tästä mielenkiinto.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

That's interesting. Pystytkö (haluatko) kuvailemaan, minkälaisia riskinarvioimisperusteita ko. toiminnassa käytetään? Tarkoitan kaavoja, standardeja jne., kuten IMS ja vastaavat.

Mihin järjestelmiin kuvaamassasi toiminnassa riskien arviointi, hallinta, todennäköisyyden ennustaminen ja mm. riskin omistajuuden määrittelyt perustuvat (eli kuka arvioi riskit, millä tasolla – paikallisesti tilannejohtaja vaiko etukäteen valtakunnallisesti määritelty?

Ihan karkea kuvaus riittää minun mielenkiintoni tyydyttämään. Olen näet joutunut hiljan perehtymään mm. riskienhallintaan yhtenä laatu- ja turvallisuusjohtamisen osa-alueena. Tästä mielenkiinto.

Joo, riskinarvion tekee kenttäjohtaja, joka pyytää hälytyskeskusta tekemään ns. TEMS-hälytyksen. Teoriassa TEMS-ryhmän hälytykselle pitäisi saada lääninjohdon suostumus, mutta käytännössä kenttäjohtajan tilannearvio on tähän mennessä riittänyt. Mihin tuo arvio perustuu, en osaa sanoa. Todennäköisesti kenttäjohtajan aiempaan kokemukseen tai valistuneisuuteen käytettävissä olevista resursseista.

Arttu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä vaan, kun joillain se auto voi olla todella kalliskin, ja sitäkin rakkaampi.

Ei kait siinä mistään rakkaudesta ole kyse, pienillä klommoilla ja naarmuilla ei ole paskankaan väliä käytön kannalta.

Mutta kun nuo peltilehmät kuluu käytössä ja jossain vaiheessa pitää vaihtaa terveempään, siinä vaiheessa maksat tuhansia tuollaisista naarmuista. Ja normaalille palkansaajalle jokusen ylimääräisen tonnin tienaaminen tarkoittaa sellaista määrää työtä, että moiseen ilkivallan tekijään törmätessä ei ensimmäisenä ole mielessä notta se saattaa loukata, vaan päinvastoin :P

Kukkahattutätien päänsilittelyjen takia yhteiskuntaan sopimattomien paskapäiden määrä vaan kasvaa koko ajan, kun mistään ei saa mitään tuntuvia seuraamuksia, päivä torilla jalkapuussa mätien munien maalitauluna opettaisi kummasti paremmin, kuin se seitsemäs ehdollinen vankeus"tuomio".

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luin pari päivää sitten Iltalehdestä (http://www.iltalehti.fi/uutiset/200710256758449_uu.shtml) artikkelin, jossa kerrottiin Munkkiniemessä naarmutetuista autoista. Unohdin tarkistaa oman autoni. Vasta tänään sitten menin katsomaan, ja olihan tuo paskiainen iskenyt myös omaan autooni. >:( Auton kyljessä on pelkääjän puolella pitkä naarmu, ilmeisesti avaimella tai jollain vastaavalla vedetty. Hirteen saisi tuollaiset toimittaa ! >:( Mitä ihmeen iloa hän tuosta mahtaa saada ? Noh, vakuutusyhtiöön tulee matka, ja bonukset ottavat siipeensä tästä.

Arttu

Ihan mielenkiinnosta että onko nämä painottuneet johonkin tiettyyn osaan Munkkiniemeä? Lähellä kun asutaan niin heräsi uteliaisuus.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voin hyvin kuvitella Artun ketutuksen! Mulla yritti "Nussi" viedä fillarin, mutta amatöörinä ei saanut lukkoa auki, onnistui vain vaurioittamaan runkoa ja maalipintaa. Rälläkällä piti irrottaa fillari telineestä. Ja penniäkään ei saa mistään. Olisi vaan vienyt koko fillarin, niin olisi saanut samalla hinnalla uuden tilalle...

"Edit: Lainaamani kirjoittaja ehkä tarkoitti Jouhaa? Mielenkiintoinen tuo taktinen ensihoitoryhmä. Toimiiko vain pk-seudulla?"

Käsittääkseni jouhaa ei ole puolustusvoimilla ollenkaan, vain poliisilla ja rajavartiolaitoksella (joka siis tarvittaessa antaa virka-apua poliisille).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ihan mielenkiinnosta että onko nämä painottuneet johonkin tiettyyn osaan Munkkiniemeä? Lähellä kun asutaan niin heräsi uteliaisuus.

Tämä tapahtui Laajalahdentiellä. Siitä, missä nuo muut ovat tapahtuneet, ei minulla ole tietoa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Käsittääkseni jouhaa ei ole puolustusvoimilla ollenkaan, vain poliisilla ja rajavartiolaitoksella (joka siis tarvittaessa antaa virka-apua poliisille).

Niin. Ilmeisesti alkuperäinen kirjoittaja oli tässä käsityksessä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä PV:lläkin on JOUHA-varustettuja joukkoja, mutta käsittääkseni niitä ei ainakaan tähän mennesä ole käytetty Suomen rajojen sisällä virka-aputehtävissä. Ehkä sellainenkin päivä vielä joskus nähdään.

Arttu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nämä autonnaarmuttajat toimivat missä milloinkin. Kulkevat kadunvartta ja naarmuttavat avaimella tms. kaikki parkissa olevat samalla keikalla.

Asuin tuossa taannoin Kuusitiellä Meilahdessa, ja siellä oli juuri tuollainen tapaus. Muistikuvani mukaan toistakymmentä autoa meni paikattavaksi sen jälkeen.

Onneksi sattui olemaan oma auto parkissa toisella puolella tietä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs muuten tuollainen naarmu korjataan ? Jos sitä vain paikkamaalataan, näkyy se ilmeisesti ikuisesti ? Vai näkyykö ?

Arttu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs muuten tuollainen naarmu korjataan ? Jos sitä vain paikkamaalataan, näkyy se ilmeisesti ikuisesti ? Vai näkyykö ?

Arttu

Moro.

Itselle tapahtui kesällä vähän samanlainen tapaus. Eli jotkut nulikat olivat heittäneet Civikin kylkeen kivellä ollessamme lomalla. Lommoon hitsattiin piikki jolla se vedettiin ensin suoraksi, jonka jälkeen paklaus ja hionta. Maalaus rajattiin olemassa oleviin "saumoihin". Auton oikeasta kyljestä jäi maalaamatta vain apukuljettajan ovi ja etulokasuoja. Kannattaa vaatia pajalla että maalaavat koko vaurioituneen alueen, itsellä ei ainakaan näin jäänyt mitään pysyviä jälkiä autoon maalipintaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

. Kannattaa vaatia pajalla että maalaavat koko vaurioituneen alueen, itsellä ei ainakaan näin jäänyt mitään pysyviä jälkiä autoon maalipintaan.

Joo, näin se varmaan kannattaa tehdä. Kiitos neuvosta ! :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Asiapitoisen vakuutusfilosofoinnin ja omatoimisen kosmeettisvaikutteisen toiminnan oikeutuspohdiskelun lisäksi en malta olla lausumatta seuraavaa:

Minua on aina erityisesti inhottanut tapa koettaa vaikuttaa toisiin ihmisiin aiheuttamalla kasvottomasti harmia, hävitystä ja surua muille. Tällaiseen hairahtuja antaa kuvan, että koska ei omin kasvoin julkisesti uskalla asiansa ajaa, ei hän siihen itsekään aidosti usko! Hän voi purkaa sisäistä katkeruuttaan, hävittyä lätkämatsia tai käydä Pyhää Sotaa itse Suurta Maailmanpahaa vastaan, mutta yhtä kaikki hän vain ns. "kusee omiin pöksyihinsä" - hetken lämmittää, mutta sitten tulee entistä kylmempi.

Katson myös, että kuka tahansa idiootti pystyy aiheuttamaan tuhoa, mutta tuhon jälkien korjaaminen se vasta vaatii taitoa ja kypsyyttä. Onkin ilmeistä, että tässä keskustelussa mainitut skrabaajat eivät ole vielä kasvaneet siihen ikään, jossa myös aivojen otsalohko kypsyy - tai sitten heillä raukoilla ei ole siihen koskaan edellytyksiäkään.

Itselläni oli tosi helvetin kova paikka olla "kypsä ja rakentava" vuonna 1990, jolloin kiireinen vakuutusmyyjä ajoi tohjoksi 4-vuotiaan tyttäreni reisiluun. Nyt vuosien jälkeen olen iloinen siitä, että keskityimme menestyksekkäästi parantamaan katkennutta luuta, emmekä rikkomaan niitä lisää. Oli näet äärettömän puhdistavaa ja vapauttavaa kääntää oikeuskäsittelyssä lopullisesti selkä tekijälle ja jättää syyllisyyden taakka kokonaan hänen harteilleen.

Myötätuntoni ilkivallan kohteeksi joutuneille ja tsemppiä paklaus- ja maalauskeikalle! Kylsesiit - rikottu reisikin kasvoi tanssipokaalikoiveksi!  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moro.

Itselle tapahtui kesällä vähän samanlainen tapaus. Eli jotkut nulikat olivat heittäneet Civikin kylkeen kivellä ollessamme lomalla. Lommoon hitsattiin piikki jolla se vedettiin ensin suoraksi, jonka jälkeen paklaus ja hionta. Maalaus rajattiin olemassa oleviin "saumoihin". Auton oikeasta kyljestä jäi maalaamatta vain apukuljettajan ovi ja etulokasuoja. Kannattaa vaatia pajalla että maalaavat koko vaurioituneen alueen, itsellä ei ainakaan näin jäänyt mitään pysyviä jälkiä autoon maalipintaan.

Onkohan nuo nulikat kiintyneet civic malleihin kun oma jo entinen civikki koki myös kovia vuosi sitten talvella. Töihin lähtiessä huomasin että yksi takasivulasi oli säröillä ja siihen oli selvästi heitetty/lyöty jollain, ei onneksi ollut kuin säröillä. Vakuutus yhtiöltä korvasi uuden, 150e omavastuulla :/

Ja lisäyksenä, kun olin ajamassa kyseistä autoa lasinvaihtoon niin joku ralli ämmä keksi vetästä siinä 200m ennen määränpäätä civickistä takapuskurin lyttyyn ;D No ei siinä mitään mutta uskalsi vielä väittää että oli muka minun vika :thmbup: Yritin siinä selittää että vika oli hänen mutta ei auttanut niin oli pakko soittaa poliisit paikalle selittämään tilanne hänelle, olisi saanut mennä autokouluun uudestaan kun ei perus asioita tiedä liikennelaista. Noh, joka tapauksessa 900e kilahti tilille, kesäpuskurit vähän aikasemmin alle ja isommalla matkakassalla ulkomaille  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olen nykyään jo aika turhautunut ja en jaksa enään välittää. Olen huomannut, että aika ajoin autoni joutuu ilkivallan kohteeksi. Alle vuodessa auto kokenut seuraavaa:

1. Vasenman puoleinen peili potkittu/lyöty jollain rikki (Helsinki)

2. Oikeanpuoleiseen lokasuojaan vedetty naarmut, muoto viittaa esim. avaimiin (Lahti)

3. Oikeanpuoleiseen takaoveen vedetty naarmu, samantyyppinen tekotapa (Lahti)

4. Vasenmanpuoleiseen takaoveen potkittu lommot kahteen kohtaan (toinen Kotka, toinen Lahti)

5. Vasenmanpuoleiseen takaoveen osuttu ilmeisesti esim. toisen auton ovella. Se voi olla huolimattomuuttakin joltain, mutta itse olen aina yrittänyt käyttää mahdollisimman tilavia parkkikoloja juuri ehkäistäkseni nämä ongelmat (Lahti)

6. Vasenmanpuoleisen takakulman perävalon keulanpuoleiselta reunalta naarmutettu jollain useahkosti (Lahti)

Suurin osa tapahtunut sitten joulukuun eli sen jälkeen kun muutin Kotkasta Lahteen. Osa lahtelaista kulttuuria? Olisin asentanut Jaggeeni maskotin keulaan, mutta sain kehoituksen että ei kannata. Vääntävät sen siitä väkivalloin kuitenkin pois...

Vakuutusyhtiöllekään ei kannata näistä jatkuvasti narista kun omavastuu korkea ja sit tietysti se kostaa vakuutusmaksuis enkä haluu luopuu 70% bonuksistani näiden takia.l

Tässä olen miettinyt, että parsinko kesän aikana jollain pajalla noi kaikki kuntoon... Motivaatio tosin vähän hakusessa... Ehkä annan olla kun uusia tulee kuitenkin...

Silleen harmittanu kun Jaggeni ollu mulle lapsuuden unelma ja enemmänkin harrasteauto ja rakasta lasta sitten muut pahoinpitelee...

:-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No HuHuh. Itselle tekee myös kipeää. Mikäs se malli ja vm olikaa? Kannattaisi varmaan vuokrata talli...

Ilkivallat eivät ole tapahtuneet kotipihassa joten autotallin rooli on merkityksetön tässä tapaukses.

EDIT:

Ja malli oli 300-sarjan Sovereign vuodelta 95

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kaksi "parkkipaikkalommoa" auton (joka ei taatusti aiheuta mitään kateusreaktioita naapureissa) ovissa. Ei jätetty käyntikorttia, mistä voisi etsiä laskun maksajaa. Pohjimmainen syy on tietenkin se, että Suomessa parkkiruudut on edelleen mitoitettu 1950-luvun autoille, vaikka ne ovat nykyään 50% kookkaampia. Noiden parkkiruutujen pienuudelle ei myöskään ole mitään perusteita, sillä paikat markettien pihassa ovat täynnä korkeintaan joulunaluspäivinä.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pohjimmainen syy on tietenkin se, että Suomessa parkkiruudut on edelleen mitoitettu 1950-luvun autoille, vaikka ne ovat nykyään 50% kookkaampia.

Niinkö ?? http://www.smart.com/ ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Arttu, ainahan joukostamme löytyy ekstremistejä.

:laugh:

On minun polkupyöränikin vielä paljon pienempi kuin autoni. Ilmankos en ole siitä löytänytkään vielä toisten aiheuttamia lommoja.  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään