Guest Falcon 900

Airfast Charter lennot Turusta v- 88 vaiko -98 ?

14 viestiä aiheessa

Kollegani oli lueskellut uusinta IAU:n jäsenlehteä, jossa oli ollut kuvallakin otsikossa mainittu lentoyhtiö Airfast, joka on lehdessä olleen tekstin perusteella suorittanut Charter lentoja Turusta v-1998 Boeing 720 koneella, joka on samaisen vuoden lopulla joutunut lentokieltoon huonon kuntonsa yms. syiden takia?. Itse en ole ko. tapauksesta koskaan kuullutkaan, mutta jos joku asiasta muistava voisi hiukan asiaa valottaa?

 

Linkissä olevahan kuva on v- 88, joten onko tuo tapahtunut jo silloin vai 10v myöhemmin, kuitenkin nämmä myös EFHK:lla, ko. yhtiö on vieraillut

 

 

http://www.airliners.net/open.file/1182997/M/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turusta en tiedä, mutta otin nämä kuvat 1980-luvun puolivälissä HK:lla; jos kaipaat tarkkoja päiviä, voin katsoa dioista joskus.

Lisänä pari 707:aa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

AirFast lensi joskus -80-luvun lopulla ja seisoi Helsingissä pidemmän aikaa lentokieltonsa myötä ämpärit moottorien alla.

 

Öljyvahingon ennaltatorjuntaa.  ;D

 

Olisikohan ollut silloin joskus samoihin aikoihin kun Turkkilaisten 727 törmäsi vuoren seinään Kyproksella tyhjänä kun seuraava keikka olisi ollut suomalaisturistien haku Helsingistä.

 

- muisti pätkii mutta näin muistelisin -

 

edit: Mikä numero "Unioni" lehdestä , sitäkö tarkoitat ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu kyllä se oli 80-luvun loppua. Tuo kone jäi kyllä moniin mieliin, ja kun se vihdoin groundattiin, oli pelottavassa kunnossa. Ja suomalaisia oli sillä rahdattu pitkän aikaa muistaakseni Kyprokselle, josta yhtiö oli kotoisin. Asuttiin siihen aikaan Martinlaaksossa ja tuon koneen nousu oli kyllä pelottavinta touhua mitä siihen aikaan tapahtui. Se ei saanut korkeutta kovinkaan paljoa aikaiseksi noustuaan 22:lta, ja kaikki keskustelu piti lopettaa minuutiksi kun se nousi. Meteli oli karsea!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kaikille lisätiedoista, ja nostalgisista kuvista, siis tuon kaltaista lomalentotoimintaa  :o, kuulostaa olleen " turvallista"

Tosiaan kuva josta tämä lähti liikkeelle, on "Unioni" lehdestä, ilmeisesti uusin tai melko tuore, kollegani ei aivan tarkkaan kertonut numeroa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu kyllä se oli 80-luvun loppua. Tuo kone jäi kyllä moniin mieliin, ja kun se vihdoin groundattiin, oli pelottavassa kunnossa. Ja suomalaisia oli sillä rahdattu pitkän aikaa muistaakseni Kyprokselle, josta yhtiö oli kotoisin.

 

Jouduin tuolloin IH:ssa osaltani selvittelemään koneen taustoja (kun se vihdoin graundattiin olin jo perämieskurssilla). Koneessa oli USA:n rekkarit kyljessä ( tosin se oli poistettu rekisteristä jossain vaiheessa FAA:n toimesta, kun ei oltu aikoihin katsastettu! Tämä selvisi groundauksen jälkeen). Koneen omistaja oli Bermudalla sijaitseva yhtiö, jolla oli saksankielinen nimi. Lentoyhtiö oli tosiaan Kyproslainen, mutta sen miehistö ja ilmeisesti omistajat Libanonilaisia. Libanonhan oli tuolloin(kin) aika sekasortoinen paikka, eikä siellä silloin ollut juuri, jos ollenkaan lentoliikennettä. Ja tämä oli tosiaan 1987-88.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu kyllä se oli 80-luvun loppua. Tuo kone jäi kyllä moniin mieliin, ja kun se vihdoin groundattiin, oli pelottavassa kunnossa. Ja suomalaisia oli sillä rahdattu pitkän aikaa muistaakseni Kyprokselle, josta yhtiö oli kotoisin. Asuttiin siihen aikaan Martinlaaksossa ja tuon koneen nousu oli kyllä pelottavinta touhua mitä siihen aikaan tapahtui. Se ei saanut korkeutta kovinkaan paljoa aikaiseksi noustuaan 22:lta, ja kaikki keskustelu piti lopettaa minuutiksi kun se nousi. Meteli oli karsea!

Jep, itsekin olen tuolla joskus lentänyt EFHK:lta Kyprokselle ja takaisin. Ainakin Hassen matkat käytti Airfastia Kyproksen lomalentoihin.

Sen verran pieni tuohon aikaan olin, että kunnollisia muistikuvia lennoista ei oikein enää ole. Täytyypä ruveta penkomaan, jos löytyisi valokuvia noilta lennoilta. Muutama pitäisi jossain olla.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Groundattunahan  tuo seisoi Hesassa 5-hallin kupeessa aikas kauan. Jos oikein muistan niin vasemmasta siivestä olisi laskussa ironnut yksi spoileripaneeli vai olikos se vaan jälkeenpäin irroitettu vaihtoa/korjausta varten?

 

T:Pasi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä yksi kuva Turusta. Päiväys 31.3.1988 Toinenkin kuva on olemassa kun kone rullaa mutta en löytänyt sitä tähän hätään. On se täällä joskus aiemmin ollutkin. Pahoittelen laatua.

AirfastEFTU.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Groundaus alkoi kun ohjainspoilerin saranakorvake vääntyi Helsinkiin lähestymisen aikana. Koneen flight engineer yritti tunkea repsottavan spoilerin takaisin siipeen siinä onnistumatta. Sitten kyseltiin lainaksi lekaa, jotta valualumiininen sarana saataisiin tottelemaan. Ajatuksena oli myös irroittaa spoilerin käyttövivusto, jotta moinen tottelemattomuus ei toistuisi. Leka oli kuitenkin liikaa sivusta katsoneille ja tutkintaprosessi alkoi.

 

Koneessa oli komeat pakoputket. Isi itse oli opetellut hitsaamaan liimapuikkomenetelmällä. Sauman tekoon tarvittiin myös sivuleikkureita. Lopputulos muistutti lähinnä siilin selkää.

 

Koneen moottorit olivat yhdet puhtaimmat mitä olen koskaan nähnyt. Pankkojen polttoainevuodot pitivät ne vastapestyinä.

 

jk

 

PS. Samoihin aikoihin Helsingistä operoi jokin koko valkoinen 707 rahtari, jonka tekninen taso oli aika vastaava. Moottorin käynnistysproseduri oli seuraava: Polttoainepumput käyntiin, sytytys päälle, paineilmaa putkistoon ja starttiventtiili auki. Tähän asti kaikki on aivan tavallista mutta erikoisuus alkaa kun tarkasteltiin kuinka starttiventtiili avattiin. Ohjaamosta kaukokäyttö oli ilmeisesti mennyt rikki jo aika päivää sitten. Flight engineer oli porannut moottorin suojapeltiin reijän, pujottanut siitä läpi varmistuslangan sekä sitonut toisen pään venttiilin karaan... ei kun käyntiin ja menoksi!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jahas, aikaa on vierähtänyt sen verran että ketjun aloittajakin on jo ehtinyt poistua foorumilta.

Pistänpä silti omatkin kuvat vielä tänne, jos sattuvat jotakin kiinnostamaan. Löytyivät vihdoin albumien kätköistä.

 

Vuosi taisi olla 1987 ja kenttänä ilmeisesti Larnaka? Tästä lähti matka turvallisesti (?) kohti EFHK:ta.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään