Guest makep

Nainen yritti avata ilmassa lentokoneen oven

21 viestiä aiheessa

American Airlinesin lennolla numero 1585 koettiin lauantaiyönä poikkeuksellinen vaaratilanne, kun matkustajana ollut nainen yritti avata koneen hätäuloskäynnin oven kesken lennon.

 

Lentokone oli matkalla Floridan Orlandosta Dallasin Fort Worthin kentälle, kun nainen ryhtyi yhtäkkiä riuhtomaan koneen siiven kohdalla ollutta hätäuloskäyntiä.

 

Nainen ei kuitenkaan ehtinyt saada ovea auki, kun henkilökunta oli jo taltuttanut hänet.

 

- Henkilökunta hoiti kaiken. Turvallisuudelle ei aiheutunut vaaraa, Fort Worthin kentän edustaja Charley Wilson sanoi uutistoimisto AP:lle.

 

Välikohtauksen vuoksi kone määrättiin kuitenkin laskeutumaan Houstoniin, jossa nainen pidätettiin. Myös matkustajia ja henkilökuntaa haastateltiin ennen kuin koneelle annettiin lupa jatkaa matkaa.

 

Yhdysvaltain viranomaiset eivät ole kertoneet tarkemmin pidätetyn naisen taustoista. Ilmeisesti mitään terrorismiin liittyvää ei kuitenkaan epäillä

 

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1449232

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No voi hurja.... Olisivat antaneet riuhtoa niin pitkään, että olisi väsähtänyt, olisi ollut poliisin helpompi laittaa rautoihin  :laugh:

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutama kuukausi sitten eräs tuttuni joutui tositoimiin Arlandassa, kun juuri lähdössä olleessa Blue1:n koneessa häirikkö veti koneen rullauksen aikana oven auki, sekä laukaisi myös hätäuloskäytävän liukumäen (AVRO ? ). Kaverini pisti miehistön kannassa englantilaisen häirikön nippusiteisiin. Kone lennettiin vajaakuormalla sitten Suomeen, kun yksi hätäuloskäynti oli pois pelistä. Englantilaiselle tulee isot rapsut ja kallis lasku.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko yleensäkään mahdollista avata lentokoneen ovea, hätäuloskäyntiä tai tavallista ovea, lentokoneen sisäpuolelta lennon aikana? Eikös ohjaamosta varmistuslukita ovia?  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko yleensäkään mahdollista avata lentokoneen ovea, hätäuloskäyntiä tai tavallista ovea, lentokoneen sisäpuolelta lennon aikana? Eikös ohjaamosta varmistuslukita ovia?  :o

 

No ei varmuuslukita, hätätuloskäynnit on sitä varten, että niistä käydään hädässä ulos ;). MUTTA silloin kun kone on paineistettu, ei ovet ainakaan pienellä voimalla aukea, paine koneen sisällä painaa niitä kiinni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutama kuukausi sitten eräs tuttuni joutui tositoimiin Arlandassa, kun juuri lähdössä olleessa Blue1:n koneessa häirikkö veti koneen rullauksen aikana oven auki, sekä laukaisi myös hätäuloskäytävän liukumäen (AVRO ? ). Kaverini pisti miehistön kannassa englantilaisen häirikön nippusiteisiin. Kone lennettiin vajaakuormalla sitten Suomeen, kun yksi hätäuloskäynti oli pois pelistä. Englantilaiselle tulee isot rapsut ja kallis lasku.

 

Tämä oli jo Blue 1-uutisissa, vuosi vankeutta tuli ja lasku perään.

 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1107606.ab

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On tullut monella reissulla katseltua niitä hätäuloskäyntejä ja mietittyä, että mitä sitten tapahtuukaan, jos joku esim. laskussa alkaa sellaista avata.

Millä korkeudella se paine-ero on niin pieni, että humalainen sekopää bodari sen oven jaksaa avata?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei varmuuslukita, hätätuloskäynnit on sitä varten, että niistä käydään hädässä ulos ;). MUTTA silloin kun kone on paineistettu, ei ovet ainakaan pienellä voimalla aukea, paine koneen sisällä painaa niitä kiinni.

 

Se tarvittava voima matkalentokorkeudessa paineistetussa suihkukoneessa ole ihan pieni.  Tarvittava voima on niin suuri ettei siihen parin-kolmenkaan raavaan miehen yhteisvoimat riitä.  Sen laukaisukammen voi vielä saada kääntymään, mutta ovi itsessään on koneen runkoa vasten niin tiiviisti ettei se siitä liiku.

 

Ylläolevan ovat laskeneet mm. Mythbusters (jaksossa Explosive Decompression) ja nämä laskut ovat toistettavissa kenen tahansa toimesta.  Jos en väärin muista niin se ovea paikallaan pitävä paine 30.000 ft. lentokorkeudessa on jotain 200 kg/neliösenttimetri. 

 

24-sarjan ihan ensimmäisen kauden avausjaksossahan terroristi poistui paineistetusta koneesta siten että räjäytti oven paikoiltaan. Käsistiimiltä ihan fiksu oivallus, koskapa millään muulla sitä ovea ei olisi saanut auki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten tässä näkyy kun kahva nostetaan ylös ovi nousee parisentiä ja tuo ylhäällä oleva paneli laskee ja ovi aukee suoraan ulos.

 

Noinhan se käy paineistamattomana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ylläolevan ovat laskeneet mm. Mythbusters (jaksossa Explosive Decompression) ja nämä laskut ovat toistettavissa kenen tahansa toimesta.  Jos en väärin muista niin se ovea paikallaan pitävä paine 30.000 ft. lentokorkeudessa on jotain 200 kg/neliösenttimetri. 

Tuo on ehdottomasti väärää tietoa, mieti kuinka suuri paine koneen sisällä on (voi edes olla)?

Siellä on enintään 1 atm paine ja ulkona voi olla alimillaan se 0 atm, eli painero ei voi olla suurempi kuin 1 atm. Mutta voimaa oven avaamiseen tarvitaan paljon, koska tarvittavan voiman on pystyttävä voittamaan se painero mikä kohdistuu oven koko pinta-alaan, siis se 1 atm ylipaine joka neliösentille.. yksinkertaisinta on pohtia, että yhden kilon voima tarvitaan yhden neliösenttimetrin kokoisen reiän aukivetämiseen, eli joka neliösentille mitä ovessa on kohdistuu enimmillään tuo paine. Tupakkiaskissa on noin 5 cm x 8 cm, eli 40 neliösenttimetriä pinta-alaa, jonka kokoisen reiän auki vetäminen vaatisi 40 kg massaa vastaavan voiman (en puhu voimista tahallani, vaan yksinkertaistan, jotta maalaisjärjellä saa tuntumaa asiaan)

 

Ja jos tarkemmin pohtii,niin huomaa että paine-ero ei voi olla noinkaan suuri, koska koneessa paine on aina maanpinnan painetta hiukan alhaisempi, eikä koneella nousta ilmakehän ulkopuolelle, eli ulkona on aina enemmän painetta kuin 0 atm.. Josta voidaan vetää karkea yleistys, että paine ero on ehkä luokkaa 0,5 - 0,6 atm ja jos oven pinta-ala karkeasti on 70 cm x 180 cm, niin neliösenttejä on silloin 12600 x 0,5 atm, vastaisi suunnilleen 6300 kg koko ovea kohden jos massana asiaa haluaisi pohtia... Jos paine ero on ihan olematon, vain kymmenes osa tuosta, niin silti ollaan vielä lukemassa 600 kg, pitää olla hyvin vahva, että sen jaksaa repiä..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja vaikka sen nyt repisikin auki matalammalla esim laskuun tullessa, niin eipä se nyt koneen lento-ominaisuuksiin vaikuta varmaan yhtään mitään. Toki sisällä nyt tuulee hiukan, mutta mitäs sitten? Kyllähän sitä lennellään esim. laskuvarjohyppykoneilla kokonaan ilman oviakin.

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän sitä lennellään esim. laskuvarjohyppykoneilla kokonaan ilman oviakin.

 

//T

 

Joo mutta nopeutta enemmän ? Ainakin ilma pääsee kiertään isossa koneessa jos ovi on auki vauhdissa ??? Hyvä esimerkki on auto, jos avaat oven yli 200 km/h niin varmasti imu olisi aikamoinen..

 

- Miika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joissain konetyypeissä ovet/osa ovista saattavat olla "non-plug" tyyppisiä.

 

 

American Airlines flight 1291, Airbus Industrie A300B4-605R (A300):

 

"According to Airbus, a person of the same size and stature (183 pounds and 5 feet

10 inches tall) as the flight attendant/purser could exert enough force on the handle to open the

emergency exit door even if the airplane is overpressurized."

 

-leo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meillä ATR:issä paineistus vastaa pitkälti samaa, kuin olisi 3000m korkeudessa.

Eli yläilmoissa on oven avaaminen kohtuullisen työlästä ellei ilmavirtaus auta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Auotaan sitä ikkunoita pikkukoneessakin kun pitää ottaa valokuvaa :)

Eikä imua vauhdin takia edes huomaa kun on muuta hommaa tekemässä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Auotaan sitä ikkunoita pikkukoneessakin kun pitää ottaa valokuvaa :)

Eikä imua vauhdin takia edes huomaa kun on muuta hommaa tekemässä...

 

Juu toki mut kato eihän se ny ole YHTÄÄN SAMA asia ;D Ku tommonen bojoinki kulkee miljaardia kovempaa! :)

 

Mut joo, se ilmavirta tuntuu aika lailla vaan siinä "rajakerroksessa" siinä ikkuna-aukossa, hiukan pyörrettä tulee sisään, ja ehkä riippuen matkustamon muodoista, mutta koska rungosta ei ylimääräinen ilma kuitenkaan poistu mitenkään tehokkaasti, aika vähän sitä avoimesta ikkunasta sisään tunkee. Se virtaus lähinnä sekoittaa ilmaa siinä ihan aukon lähellä. Enempi sitten kun siitä tunkee käden ja kameran pihalle, se saa aikaan isommin pyörteitä mitkä saa kartat ym ilmaan takapenkiltä ;)

 

Saman näkee tossa Juhan videoesimerkissäkin, bojoingin ratissa on aika hennolla klipsillä kiinni tommonen Jeppesenin lähestymiskartta, eikä se edes siitä irtoa tai repeä. Ne on kuiteski erittäin ohutta ja kevyttä paperia.

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaahans

 

Foxin aamu-uutisissa tänään muuan valistunut haastateltu kanssamatkustaja katsoi asiakseen julistaa sekä ko. naisen että hänen kanssaan matkustaneen mieshenkilön "terroristeiksi" :-\

 

Haastattelun jälkeen todettiin että oven avaamista yrittänyt naismatkustaja toimitettiin sairaalaan Houstonissa fyysisiä ja psyykkisiä tutkimuksia varten.

 

Vaikka tuo nyt ihan selkeä lentoturvallisuuden vaarantamisen yritys onkin, niin tuskinpa nyt sentään terrorismista oli kyse.....  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo on ehdottomasti väärää tietoa, mieti kuinka suuri paine koneen sisällä on (voi edes olla)?

Siellä on enintään 1 atm paine ja ulkona voi olla alimillaan se 0 atm, eli painero ei voi olla suurempi kuin 1 atm. Mutta voimaa oven avaamiseen tarvitaan paljon, koska tarvittavan voiman on pystyttävä voittamaan se painero mikä kohdistuu oven koko pinta-alaan, siis se 1 atm ylipaine joka neliösentille.. yksinkertaisinta on pohtia, että yhden kilon voima tarvitaan yhden neliösenttimetrin kokoisen reiän aukivetämiseen, eli joka neliösentille mitä ovessa on kohdistuu enimmillään tuo paine. Tupakkiaskissa on noin 5 cm x 8 cm, eli 40 neliösenttimetriä pinta-alaa, jonka kokoisen reiän auki vetäminen vaatisi 40 kg massaa vastaavan voiman (en puhu voimista tahallani, vaan yksinkertaistan, jotta maalaisjärjellä saa tuntumaa asiaan)

 

Ja jos tarkemmin pohtii,niin huomaa että paine-ero ei voi olla noinkaan suuri, koska koneessa paine on aina maanpinnan painetta hiukan alhaisempi, eikä koneella nousta ilmakehän ulkopuolelle, eli ulkona on aina enemmän painetta kuin 0 atm.. Josta voidaan vetää karkea yleistys, että paine ero on ehkä luokkaa 0,5 - 0,6 atm ja jos oven pinta-ala karkeasti on 70 cm x 180 cm, niin neliösenttejä on silloin 12600 x 0,5 atm, vastaisi suunnilleen 6300 kg koko ovea kohden jos massana asiaa haluaisi pohtia... Jos paine ero on ihan olematon, vain kymmenes osa tuosta, niin silti ollaan vielä lukemassa 600 kg, pitää olla hyvin vahva, että sen jaksaa repiä..

 

Jos lukuja tahtoo, niin noin 8-9 Psi luokkaa on koneiden paineistukset. 14.7 Psi luokkaa on yksi atm, eli suurinpiirtein 9/14.7 osa ilmakehän paineesta on paineistus. Eli rapiat yli 0,5kg/sqcm.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo mutta nopeutta enemmän ? Ainakin ilma pääsee kiertään isossa koneessa jos ovi on auki vauhdissa ??? Hyvä esimerkki on auto, jos avaat oven yli 200 km/h niin varmasti imu olisi aikamoinen..

 

- Miika

 

Itseasiassa tuppaa puhaltamaan sisäänpäin esim. laskuvarjokoneessa. Ei siinä ovella imu käy vaan pikemminkin sisällä on helpompi pysyä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään