Aki Kylämaa

Matkalennolla Key Westiin (KFPR-KEYW)

20 viestiä aiheessa

Tuli eilen piipahdettua Key Westissä iltalennolla. Ajattelin jakaa tunnelmia matkasta kanssanne. Valitettavasti kuvien laatu ei ole hääppöinen, mutta toivottavasti jollekin niistä on iloa. :)

 

Matkalle lähdettiin Fort Piercestä (KFPR), josta lähdin seuraamaan rantaviivaa etelään.

 

 

1. Fort Piercen kaupunkia heti nousun jälkeen.

[ attachment removed / expired ]

 

 

2. Palm Beachia. Kalliimman tason The Breakers hotel näkyy kuvan oikeassa alareunassa.

[ attachment removed / expired ]

 

 

3. Palm Beachin "keskustaa".

[ attachment removed / expired ]

 

 

5. Miami Beach

[ attachment removed / expired ]

 

 

6. Miami South Beach - Ocean Drive. Jouduttiin kaartamaan kauemmaksi rannasta mainosviirejä hinaavien koneiden vuoksi. Pokkari-kameran zoomi ei oikeen riittänyt.

Takana näkyy Miami Downtownin pilvenpiirtäjät.

[ attachment removed / expired ]

 

 

7. Key Westin pohjoisempia saaria - Key Largo. Monissa saarissa oli kaivettu mukavan näköisiä kanaaleita, jotta veneellä pääsee kotiovelle.

[ attachment removed / expired ]

 

 

8. Sitten alkoikin olemaan siltoja siltojen perään.

[ attachment removed / expired ]

 

 

9. Saaria ja siltoja.

[ attachment removed / expired ]

 

 

10. Tällä sillalla on kuvattu True Lies elokuvan loppukohtaukset.

[ attachment removed / expired ]

 

 

11. Finaalissa 09 Key West International-kentälle.

[ attachment removed / expired ]

 

 

12. Matkan hyvin palvellut kulkupelimme.

[ attachment removed / expired ]

 

 

13. Ilta alkoi hämärtää Key Westin kärjessä.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Paluumatkaan lähdimme jo pimeä tultua, joten paluumatkalta ei ole kuvia. Yö-kuvien ottaminen pokkarilla pomppuisessa kelissä ei onnistunut.

 

Paluumatkalla valitettavasti jouduttiin todistamaan ilmailuonnettomuutta tai lähinnä kuuntelemaan radiosta pudonneen lentokoneen entsintää ELT-signaalin perusteella. Lantanan kentän läheisyydessä oli pudonnut pienkone ja kaksi henkilöä oli kuollut lennolla. Kolmas koneessa ollut selvisi hengissä. Tosin illalla ei vielä ollut selvyyttä kuollonuhreista. Alla olevasta linkistä löytyy tarkemmin tietoa asiasta:

 

http://www.sun-sentinel.com/news/local/broward/sfl-flb3digest10284nboct28,0,4127859.story?track=rss

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli hienot kuvat, mukava reissailla varmaan ilmasta käsin Floridassa. Itse olen vaan onnistunut bussin kyydissä kulkemaan joskus 1990 Miamista, Kennedyn avaruuskeskukseen :thmbup:

 

Aika järkyttävä tuo onnettomuus :'(

 

PS: Mikäs lentsikka teillä oli käytössä, muistuttaa jotenkin Senecaa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä toi selkeä Beechi on...

Nätti kone on vaan, pirulainen kun sais tuollaisen simulle, niin kyllä passais lennellä :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kyllä oli hienot kuvat maalaismaisemiin tottuneelle.  aivan alkoi tehdä mieli lomamatkalle.. tuonne kun joskus pääsisi sihtaileen... ::)

 

kiitos näistä!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa, että tulee Ameriikkojenkin suunnalta settiä dösäkuvien vaihteluksi  :thmbup: Itsekin tykkäilen (simussa..) lennellä Miamin seutuvilla, ja kiva nähdä ilmakuvaa ko. kaupungista ihan IRL  :thmbup: Sinne kun joskus pääsisi,  :-\

 

Harmin paikka kyllä tuo onnettomuus,  :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös siinä ennen Key Westiä ole joku militaari Air Base kanssa? Pitikö kiertää kaukaa ?

Muistan kerran siellä ajellessa, kun pojilla olivat harjoitukset päällä. Silloin oli Tomcatit vielä laivuekäytössä, enkä ole koskaan nähnyt niitä tai mitään muitakaan hävittäjiä yhdellä kertaa ilmassa sellaista määrää. Näyttivät tekevän "läpäreitä" niitä koneillaan. Taivas oli iskuvoimaa täynnä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikki USA:n VFR-kartat ovat helposti löydettävissä netistä, jos niitä haluaa tutkailla. Niin myös Floridan sectional chart.

 

http://skyvector.com/

 

Ihan Key Westin vieressä on tosiaan Key West Naval Air Station (KNQX). Kartta sanoo siellä olevan vilkasta military-lentotoimintaa ja käskee ottamaan yhteyttä lähestymisen jaksolla.

 

Lähialueet menevät päällekkäin, mutta sectional-kartasta ei kyllä selviä ilmatilan ala- eikä ylärajat. Yksi selkeä lentoreitti alueen läpi näyttäisi olevan merkittynä. Enpä sen tarkemmin tiedä, kun en ole tuolla itse lennellyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todella mukava kuvasarja  :thmbup: Paljon Miamissa on asukkaita? Näyttää jotenkin pieneltä mestalta, vai onko kuvissa ainoastaan 1/100 kaupungin keskustasta? Omat kokemukset Miamiin perustuu Miami Viceen ja C.S.I Miamiin ja niihin suhteutettuna kaupunki näyttää kuvissa pieneltä  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä, reissu oli hieno. Kone tosiaan on Beechcraft Duchess BE76 ja Airlinersin kuvakin oli samasta koneyksilöstä. Key Westissä oli viime viikolla joku festivaali, joten lentokentän koneiden paikoitusalue oli aivan täynnä. En valitettavasti ehtinyt tutustumaan muihin kentällä oleviin koneisiin sen tarkemmin.

 

Menomatkalla neljän hävittäjän muodostelma ohitti meidän eteläpuolelta kiersi Key Westin kärjen ympäri ja palasi Key Westin pohjoispuolelta takaisin. Harjoittelivat muodostelma-lentoa (eivät olleet meidän perässä ;) ). Näyttävän näköistä tuohua kuitenkin (varsinkin ilmasta nähtynä). Menomatkalla otettiin yhteyttä Key West Approachiin ja kierrettin KNQXn lähialue. Paluumatkalla saatiin selvitys KNQX:n lähialueen läpi.

 

Miamissa (city-alue) on noin 400.000 asukasta, mutta koko metropolitanin alueella yli 5 miljoonaa asukasta. Miami Beach on oma kaupunkinsa ja siellä on noin 90.000 asukasta. South Beachin Ocean Drive taitaa olla se kuuluisin paikka. Valitettavasti kuvat Ocean Drivesta jäivät niin epäselviksi. Ocean Driven hienot pastelli-väritykset jäivät siis tallentumatta muistikortille. Selvitys Miami Beachin kohdalla oli "500ft or below".

 

Eli siis kuvassa 6 näkyvä alue on Miami Beachia ja takana olevan vesistön takaa alkaa vasta itse Miami. Taka-vasemmalla Miami downtownin pilvenpiirtäjiä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sehän on vaan yhtä kaupunki letkaa aina Pohjois-Floridasta etelä Floridaan saakka. Tuossa välissä on sopivasti, Ft. Pierce, Stuart, Palm Beach, Boca Raton, Pompano, Ft. Lauderdale jne. aina Homesteadiin asti. Että kyllä kokonaisuudessaan näkemistä varmaan on koko matkan pohjoisesta etelään.

Jacksonvillehän on osavaltion suurin kaupunki asukaslukuunsa nähden.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisätään tuosta aikaisemmin mainitusta 1-moottoriPiperin onnettomuudesta sen verran tähän ketjuun, että NTSB:n alustava raportti kertoo Piperin moottorin käyneen 3300 tuntia viimeisimmän ison huollon jälkeen, "since major overhaul", raportin lopussa:

 

http://www.ntsb.gov/ntsb/brief.asp?ev_id=20071119X01804&key=1

 

En ole nyt ihan varma, mutta yleensä Lycomingien ja Continentalien isojen huoltojen maksimiväli on noin 2000 tunnin luokkaa tai vähemmän? 3300 tuntuu siinä mielessä aika isolta luvulta, vaikka on kai siinä voinut olla välissä joku pienempi "top overhaul".

 

Moottorihäiriöhän oli ilmeisesti onnettomuuden syy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla