Jukka Nisula

Oliko Israelin Fougissa heittoistuimet 1967, vai ei?

8 viestiä aiheessa

Siirsin tämän kysymysketjussa hieman polemiikkia aiheuttaneen kysymykseni tänne historiapuolelle. Nimittäin netistä löytyy EADS:n sivuilta maininta, että israelilaisten Fouga Magistereihin asennettiin heittoistuimet ennen ns. kuuden päivän sotaa 1967. Asiasta tuntuu löytyvän huonosti faktatietoa, ja mm. "Rodney" Kosonen kyseenalaisti koko heittoistuintarinan. Kuvia ei ole löytynyt eikä paljon muutakaan. Siis "faktaa vai fiktiota"? ??? Löytyykö joltain faktatietoa asiasta, tai jopa kuvia, ettei tämä jää "huhun" asteelle, tai sitten virheeksi EADS:n sivuilla.

 

Tässä tuo väite:

 

“The Israeli Air Force utilized the trainer as a fighter airplane. During the Six Day War, the aircrafts flew for deployment purposes and in battle. Shortly before the outbreak of the conflict, the aircrafts had an ejector seat installed which were not available in the CM. 170-1 series.”

 

http://www.eads.com/1024/en/eads/history/airhist/1950_1959/potezcm170fouga_1950.html

 

Satuin puolivahingossa tuolle EADS:n sivulle, jossa tuo asia väitetään, asiasta en ole ennen kuullut. Tuo artikkeli käsittelee nimenomaan Fouga CM.170 Magisteria, ja sen konetyypin käyttöä Israelissa. Sitä tehtiin siellä lisenssillä nimellä IAI Tzukit.

 

Tällainen maininta löytyy myös netistä:

 

Despite having the most rudimentary of armaments, in 1964 the flight school Fougas were nonetheless organized into a fighting squadron, to act as a fighting force in case of hostilities. The Fougas got to prove their combat effectiveness shortly later. On the eve of the 1967 Six-Days war, 44 Flight School Magisters were allocated to actively take part in the fighting, manned by school instructors as well as IAF long time reservists and even cadets on their advanced training. Before the outbreak of hostilities on June 5th, the aircraft were fitted to carry air to ground ammunition and the pilots begun their weapons delievery and ejection (the type has no ejection seat) training.

 

http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Hangar/2848/magister.htm

 

El tuossa kerrotaan, että aloitettiin "heittoistuinharjoitukset" (ejection training), Viittaisi siis, että koneisiin todella asennettiin sodan alettua heittoistuimet. Fouga-koneitahan alettiin käyttää sotatehtäviin, ja niillä lentävä henkilöstö siis koulutettiin heittoistuimiin. Muistaakseni luin, että 45 Fouga (=IAI Tzukit) konetta valjastettiin sotaan ja käytettiin rynnäkkötehtävissä.

 

edit: netistä löytyy myös mainintoja, että saksalaisissa CM.170-koneissa oli kokeilla heittoistuimet, joten ei se

mahdotonta ole.

 

"Fouga Magisters have been built under licence by Heinkel-Messerschmitt in Germany, Valmet OY in Finland and IAI in Israel. The total number built is 929 of which 130 are with the stronger Marboré VI engines, and 32 are CM175's. The Germans installed the Martin-Baker GZ-4 ejection seat in three aircrafts, but abandoned the idea, otherwise the aircraft is without "hot seats".

 

http://www.fouga.dk/type.html

 

t. Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Before the outbreak of hostilities on June 5th, the aircraft were fitted to carry air to ground ammunition and the pilots begun their weapons delievery and ejection (the type has no ejection seat) training.

 

http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Hangar/2848/magister.htm

 

El tuossa kerrotaan, että aloitettiin "heittoistuinharjoitukset" (ejection training), Viittaisi siis, että koneisiin todella asennettiin sodan alettua heittoistuimet. Fouga-koneitahan alettiin käyttää sotatehtäviin, ja niillä lentävä henkilöstö siis koulutettiin heittoistuimiin. Muistaakseni luin, että 45 Fouga (=IAI Tzukit) konetta valjastettiin sotaan ja käytettiin rynnäkkötehtävissä.

 

Minä taas tulkitsen/käännän tuon kohdan niin, että harjoiteltiin vain koneesta poistumista. Fougassahan voidaan sanoa olevan koneesta poistumista helpottava järjestelmä virtauksenrikkojineen, mutta en henk.koht. tekisi sitä johtopäätöstä että koneissa oli heittoistuimet. Mutta tuossa EADS:n sivulla kyllä asia taas melko selkeästi kerrotaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä taas tulkitsen/käännän tuon kohdan niin, että harjoiteltiin vain koneesta poistumista. Fougassahan voidaan sanoa olevan koneesta poistumista helpottava järjestelmä virtauksenrikkojineen, mutta en henk.koht. tekisi sitä johtopäätöstä että koneissa oli heittoistuimet. Mutta tuossa EADS:n sivulla kyllä asia taas melko selkeästi kerrotaan.

 

Kyllä tuon noinkin tietysti tulkita voi. Eject="häätää, heittää ulos" sanakirjan mukaan, ja kai se poistuminen koneesta tavalla tai toisella sitä sitten on.

 

Edelleen peräänkuulutan kuitenkin tuota EADS:n väitettä: "faktaa vai fiktiota"? Netissä on huonosti infoa asiasta, mutta olisiko jossain kirjallisuudessa mainintaa noista mahdollisista "ejector seateista"?

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse epäilen kans vahvasti asiaa enkä mistään lähteestä ole saanut vahvistusta että olisi asennettu heittoistuimet. Israelin ilmavoimien museon koneestä ei kyllä oikein voi sanoa että olist paukkupenkit.

 

http://www.airliners.net/open.file/0841469/M/

 

Seuraava teksti löytyy netistä jota aikaisemminkin lainattiin eli:

 

Before the outbreak of hostilities on June 5th, the aircraft were fitted to carry air to ground ammunition and the pilots begun their weapons delievery and ejection (the type has no ejection seat) training.

 

http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Hangar/2848/magister.htm

 

Eli nähdäkseni kyseessä on nimen omaan ejection training ei ejection seat training eli miten koneesta poistutaan "hätäisesti" kun siinä ei ole paukkupenkkiä joka erikseen mainitaankin. Tätä siis harjoteltiin. EADS:n tekstin on kuitenkin tehnyt joku tiedottaja jonka ilmailuhistorialliset tiedot ovat vajavaisia ja ejection on yhdstetty heti heittoistuimeen.

 

Fouga 90 johon laitettiin penkit on tämän näköinen eli aika paljon erillainen:

 

http://www.aviafrance.com/image.php?im=9656

 

Musta case is closed.

 

Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Hangar/2848/magister.htm

 

Eli nähdäkseni kyseessä on nimen omaan ejection training ei ejection seat training eli miten koneesta poistutaan "hätäisesti" kun siinä ei ole paukkupenkkiä joka erikseen mainitaankin. Tätä siis harjoteltiin. EADS:n tekstin on kuitenkin tehnyt joku tiedottaja jonka ilmailuhistorialliset tiedot ovat vajavaisia ja ejection on yhdstetty heti heittoistuimeen.

 

Fouga 90 johon laitettiin penkit on tämän näköinen eli aika paljon erillainen:

 

http://www.aviafrance.com/image.php?im=9656

 

Musta case is closed.

 

Perttu

 

Kyllä se siltä alkaa näyttää, että "case is closed", kuten Perttu toteaa. Olisi kyllä ollut melkoinen urakka tehdä tuollaiset muutokset 45:een koneeseen lyhyellä aikavälillä. Luin myös, että koneet palautettiin normaaliin harjoituskäyttöön tuon kahakan jälkeen. Jokunen kyllä niitä menetettiin sotatoimissa (7 konetta, 6 pilottia). Että "fiktio" voittaa tällä kertaa hyvin todennäköisesti.

 

Jos jotakin uutta tietoa löytyy, niin tänne vaan...

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta airliners.netin kuvasta näkyy että on ne siellä JuuttaanMaalla jotakin tuossa ainakin kuomun aukasusysteemissä muutelleet

Osaako joku hepreaa ::) mutta Israililaiset modifioi 100:ta  Fougastaan 86 vasta 1980 luvulla ja nimikin muuttui: IAI "Tzukit" joten....

Markku     

 

Kyllä penkki pysyi samana Tsukitissakin:

 

http://jetwashaviationphotos.com/images/677%20Hatzerim%2013-5-05.jpg

 

Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään