Håkan Sandberg

Hyvinkään ilmailukerho saamassa "supervintturin"

8 viestiä aiheessa

Ote jäsenteidotteesta:

 

 

Työnimellä V-2008 esitelty (kerhon tilaisuuksissa viime keväänä) uusi vintturi on toteutumassa. Vintturi rakennetaan englantilaisen Skylaunch -tehtaan rakennussarjasta, joka on nyt tilattu. Toimitusaika sarjalle on kolmisen kuukautta.

Vintturista löytyy lisätietoja netistä osoitteesta www.skylaunchuk.com ja www.skylaunch.de. Tilaamamme sarja on Skylaunch 3 "kit" mutta ilman ohjureita ja avo-ohjaamon rakenteita. Rakennamme itse siihen samantyylisen umpiohjaamon kuin on Skylaunch 2 -vintturissa.

Moottori tulee olemaan 7,4 litrainen GM:n V8, teholtaan 425 hv. Polttoaineena on bensiini, joten vintturi edustaa Suomessa uutta suuntausta. Vaihteistoksi tulee kolminopeuksinen automaattivaihteisto TH400. Ja kun langaksi on valittu muovinen Dyneema, uusi vintturimme tulee olemaan kehityksen kärjessä. Tärkeämpää kuitenkin on, että hinausteho tulee lisääntymään reilusti nykyvintturiin verrattuna.

Rakennussarjaan päädyttiin työn nopeuttamiseksi, ja tämän ansiosta uusi vintturi tulee käyttöön jo ensi kaudella - ei tosin varmaankaan vielä ensimmäisiin hinauksiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uusi ja uusi suuntaus, sähkövintturithan ne vasta olisi uutta.

 

Eli olis nyt Hyvinkään vuoro saada Se Suomen Paras Vintturi.

 

Moi

Kyllä tuotakin pohdittiin mutta mutta, nopeaan ja toimivaan ratkaisuun päädyttiin. Kokonaan uuden konseptin rakentaminen ei käy hetkessä. Kävin itse Kredefdissä katsomassa vastaavan vintturin operointia, kyllä lähtee :D

Ideoita löytyy yhtä monta kun on päitä, mutta tekijät ovat vähissä.

Aiheeseen liittyen, meille jäi 55kW sähkömoottori käsiin ken tarvitsee.

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lainaus alkuperäisestä tekstistä:  Polttoaineena on bensiini, joten vintturi edustaa Suomessa uutta suuntausta.

 

 

Nyt ei ymmärrä. Voisiko tuota perustella? Back to sixtie´s pikemminkin, jolloin bensa-V8 Bigjobit vetivät purjekoneita taivaalle. Eikös polttoöljyllä käyvä eli diesel-moottori tulisi elinkaariajattelussa (kestävyys, käyttökulut jne.) paljon tai pitäisikö sanoa tosi paljon halvemmaksi. No kyllä kiihtyy, mutta ei kai painopiste ole siinä ominaisuudessa. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiteellä super-vinttauksia ensikesänä!!

 

Kiteellä taasen ei ole tehoa ihan noin huimia lukemia, mutta

kiihtyvyyttä on riittänyt jopa niin, että vinttaajia on pitänyt

ohjeistaa rauhallisemmista otteista. Syksyllä 2006 valmistunut, 250

heppaisella dieselillä varustettu vintturi on nyt sisäänajettu ja

todettu erittäin onnistuneeksi.

 

Nyt on testattu toisella kelalla dyneemaa ja toisella kelalla

teräsvaijeria. Kokemukset ovat sen suuntaisia, että jatkossa dyneema

löytyy molemmilta keloilta, perusteluina luotettavuus ja

käyttäjäystävällisyys.

 

Hyvät kokemukset dyneemasta ovat johtaneet jo tasoitustöihin Kiteen

kentällä ja tavoite on kaudella 2008 ottaa lankaa ulos 2000+ metriä.

Nyt on saatu 1400 metrin langalla keskimäärin 500-600 metrin

korkeuksia. Ensikesänä Kiteellä pitäsikin saada Suomen oloissa super-

vinttauksia, kun korkeutta saataneen 700-800 metriä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lainaus alkuperäisestä tekstistä:  Polttoaineena on bensiini, joten vintturi edustaa Suomessa uutta suuntausta.

 

 

Nyt ei ymmärrä. Voisiko tuota perustella? Back to sixtie´s pikemminkin, jolloin bensa-V8 Bigjobit vetivät purjekoneita taivaalle. Eikös polttoöljyllä käyvä eli diesel-moottori tulisi elinkaariajattelussa (kestävyys, käyttökulut jne.) paljon tai pitäisikö sanoa tosi paljon halvemmaksi. No kyllä kiihtyy, mutta ei kai painopiste ole siinä ominaisuudessa. 

 

Tere

Ellei oteta lukuun kaasulla käyviä vinttureita, bensakoneet tuntuu olevan nykyinen suuntaus. Dieseli toki on edullisempi, mutta koneen pieni kierroslukualue vaatii järeän momenninmuuntimen, se taasen maksaa hunajaa kuten moottorikin. Nuo bigblogit+vaihteistot ovat edullista hyllytavaraa tänä päivänä, lisäksi vara-osa puoli on turvattu.

Tuolla kiihtyvyydellä on kyllä merkitys. Huomattava osa korkeuden saamisesta ratkaistaan alkumetreillä. Tehoa tarvitaan enään murto-osa koneen noustua "radalleen".

Myös vinttaajalle on helpompi tuo bensakone. Se reagoi jouheammin ja nopeammin kaasuun. Dieseliyhdistelmä on tässä suhteessa paljon tunnottomampi.

 

Krefeldin Dieseli 350hp, hinta on eri hehtaarilla ;)

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiteellä super-vinttauksia ensikesänä!!

 

Kiteellä taasen ei ole tehoa ihan noin huimia lukemia, mutta

kiihtyvyyttä on riittänyt jopa niin, että vinttaajia on pitänyt

ohjeistaa rauhallisemmista otteista. Syksyllä 2006 valmistunut, 250

heppaisella dieselillä varustettu vintturi on nyt sisäänajettu ja

todettu erittäin onnistuneeksi.

 

Nyt on testattu toisella kelalla dyneemaa ja toisella kelalla

teräsvaijeria. Kokemukset ovat sen suuntaisia, että jatkossa dyneema

löytyy molemmilta keloilta, perusteluina luotettavuus ja

käyttäjäystävällisyys.

 

Hyvät kokemukset dyneemasta ovat johtaneet jo tasoitustöihin Kiteen

kentällä ja tavoite on kaudella 2008 ottaa lankaa ulos 2000+ metriä.

Nyt on saatu 1400 metrin langalla keskimäärin 500-600 metrin

korkeuksia. Ensikesänä Kiteellä pitäsikin saada Suomen oloissa super-

vinttauksia, kun korkeutta saataneen 700-800 metriä.

 

Moikka

Kuulin kanssa, että Kiteen vintturi on alkuvaikeuksien jälkeen hyvässä vedossa. Meillä tulee olemaan myös sama kentän pinnan kunnostus edessä. Nuo korkeuslukemat vastaa hyvin myös meidän vanhan vintturin korkeuksia samalla lankapituudella. Mutta meillä on perinteinen teräslanka. Krefeldissä vaijeria tasan 800m ja korkeudet 400m +/- 50m tyynessä Tostin 425hp bensa, voisiko tuosta jotain päätellä. Krefeldin dieselillä korkeudet samaa luokkaa.

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näitä kokemuksia kannattaa vaihtaa eli tuoda esiin näillä nettifoorumeilla kaikkien asiasta kiinnostuneiden nähtäville. Purjelentoharrastuksen suosion ratkaisee hinta. Peruskurssit, joilla mäkeä on laskettava joka tapauksessa melkoisesti kahden kriittisimmän vaiheen, nousun ja laskun opettelemiseksi, saadaan vintturilla selvästi halvemmiksi. Luulenpa useammassakin lekohinauskerhossa mietittävän juuri vintturivaihtoehtoa, jopa lentoasemilta toimittaessa jos vain yhteisymmärrystä kentän pitäjän kanssa ja riittävää nurmialuetta kiitotielamppujen ulkopuolella löytyy. Ne keillä vintturi on, eivät varmaankaan ole hinaustapaa vaihtamassa.

Kahta eri sorttia lankaa keloilla. Onpa oiva testipenkki, toisella kelalla dyneemaa ja toisella teräsvaijeri. Helppo vertailla kaikkia ominaisuuksia käyttöjakson aikana rinnakkain olosuhteiden ollessa samat. Suuremmat vamistuserät saattavat vielä laskea dyneeman hintaa. jolloin valinta on selkeä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään