Juhani Hämäläinen

Norjalaiset lentäjät uhkaavat poliittisella lakolla.

20 viestiä aiheessa

 

Lentäjät eivät hyväksy nykykäytäntöä heidän turvatarkastuksissaan. Heidät röntgenkuvataan ja tarkastetaan mutta se ei auta turvallisuuteen, koska lentäjät

tarkastavat lentokoneet. Yksi on jo eronnut vastalauseena lentäjien turvatarkastuksille.

 

  www.boarding.no/art.asp?id=28857

 

  www.boarding.no/art.asp?id=28849

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentäjät eivät hyväksy nykykäytäntöä heidän turvatarkastuksissaan. Heidät röntgenkuvataan ja tarkastetaan mutta se ei auta turvallisuuteen, koska lentäjät

tarkastavat lentokoneet. Yksi on jo eronnut vastalauseena lentäjien turvatarkastuksille.

 

  www.boarding.no/art.asp?id=28857

 

  www.boarding.no/art.asp?id=28849

 

Lasketaanko jo ihan perustason järjenkäytön vaatiminenkin nykyään poliittiseksi lakoksi ?

 

Kyllä se lentäjien turvatarkastaminen on enemmän puhdasta byrokratian kiusantekoa.

vaarallisin ase se lentäjällä on siellä korvienvälissä ja sitä ei valitettavasti voi

jättää kotiin jos aikoo työnsä hoitaa.

 

Ihan yhtä naurettavalta tuntuu myös pienkonpilottien turvatarkastaminen,

harvapa nyt oman koneensa itseltään väkivaltaisesti kaappaa jollakin

aseella uhaten. Ja jos niin skitso sitten on niin voihan siellä

koneessa olla koko työkalupakillinen mitä vaarallisimpia ruuvimeisseleitä ja

jakoavaimia jotka on lastattu korpikenttällä.

 

Onkohan se niin että lentäjä saa viedä lennolle maksimissaan 100ml juotavaa,

varsinkin kun noista yleisilmailukoneista puuttuvat vielä lentoemot keittiöineen ...

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lasketaanko jo ihan perustason järjenkäytön vaatiminenkin nykyään poliittiseksi lakoksi ?

 

Kyllä se lentäjien turvatarkastaminen on enemmän puhdasta byrokratian kiusantekoa.

vaarallisin ase se lentäjällä on siellä korvienvälissä ja sitä ei valitettavasti voi

jättää kotiin jos aikoo työnsä hoitaa.

 

Ihan yhtä naurettavalta tuntuu myös pienkonpilottien turvatarkastaminen,

harvapa nyt oman koneensa itseltään väkivaltaisesti kaappaa jollakin

aseella uhaten. Ja jos niin skitso sitten on niin voihan siellä

koneessa olla koko työkalupakillinen mitä vaarallisimpia ruuvimeisseleitä ja

jakoavaimia jotka on lastattu korpikenttällä.

 

Onkohan se niin että lentäjä saa viedä lennolle maksimissaan 100ml juotavaa,

varsinkin kun noista yleisilmailukoneista puuttuvat vielä lentoemot keittiöineen ...

 

Kate

 

Sarkastisuutta ilmassa  ;). Juu, onha toi typerää tarkastaa lentäjiä. Niiltä otetaan kynsisakset pois mutta ohjaamosta löytyy palokirves!! Ei järkeä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sarkastisuutta ilmassa  ;). Juu, onha toi typerää tarkastaa lentäjiä. Niiltä otetaan kynsisakset pois mutta ohjaamosta löytyy palokirves!! Ei järkeä.

 

Eikä se lentäjä edes kaappaamisen ja koneen tuhoamiseen tarvitse palokirvestä tai kynsisaksia. Kun

kaveri menee käymään vessassa, telkeää sen "pomminkestäävän" ohjaamon oven kiinni sisäpuolelta

ja sitten vääntää sauvasta haluamaansa itsemurhakohdetta kohti.

 

Kuulemma myös mekaaninot tarkistetaan että ei ole ruuvimeisseliä taskussa

vaikka niitä ruuvimeisseleitä on siellä toisella puolen vaikka millainen pakillinen.

Jos se mekaanikko haluuaa viedä sen ruuvimeisselin niin pitää anoa erillinen

työkalulupa erityisesti kyseiselle työkaluyksilölle.

 

Tässä tulee todellakin mieleen että miten totaalinen järjenvähyys on noita päättäjiä vaivaa.

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja lisää sarkasmia  ;D :

Kuka tarkastaa tarkastajat? Tarkastavatko toinen toisensa ??

Tarkastavat itse itsensä, turvallisuus katsos... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja lisää sarkasmia  ;D :

Kuka tarkastaa tarkastajat? Tarkastavatko toinen toisensa ??

 

Osuit oikeaan, eräällä pienellä lentokenttällä kuulemma kolme ihmistä töissä ja tarkastava toisensa vuoroaamuin  ::)

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän noiden tarkastusten pointti toki ole se, että estetään lentäjiä kaappaamasta omaa konettaan. Pointtina on estää lentäjäksi pukeutuneita (ja henkkarit väärentäneitä) pommimiehiä marssimasta sisään ilman tarkastuksia.

 

Tarkastusten ja rajoitusten (nesteet...) järkevyys on sitten toinen asia mutta niin kauan kuin rajoitusten halutaan pitävän niiden pitää olla samat kaikille, muuten systeemissä on heikko kohta jota Ovelat Terroristit voivat hyödyntää.

 

Bruce Schneierilla on hyvä kirjoitus aiheesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän noiden tarkastusten pointti toki ole se, että estetään lentäjiä kaappaamasta omaa konettaan. Pointtina on estää lentäjäksi pukeutuneita (ja henkkarit väärentäneitä) pommimiehiä marssimasta sisään ilman tarkastuksia.

 

Tarkastusten ja rajoitusten (nesteet...) järkevyys on sitten toinen asia mutta niin kauan kuin rajoitusten halutaan pitävän niiden pitää olla samat kaikille, muuten systeemissä on heikko kohta jota Ovelat Terroristit voivat hyödyntää.

 

Bruce Schneierilla on hyvä kirjoitus aiheesta.

 

Eiköhän systeemi ole täynnä heikkja kohteita ennestään. Voit lentää korpikenttältä suurelle lentokenttälle Cessnassa tai Learjetillä

vaikka atomipommi ja konekivääri, sitten takasin tultaessa kun menet k.o koneelle tarkastuksessa otetaan pois kynsisakset tai ruuvimeisseli.

 

Tai jos kerran lähdetään olettamuksesta että tarksatuksesta voi päästä läpi väärennetyillä papereilla niin kyllä valemekaanikko- tai pilotti

voi kaivaa sieltä portin toisella puolella olevasta työkalupakista  puukot ja palokkirveet yms aseet koneen kaappaukseen. Miksi kieltää

tuomasta läpi portin tavallista työkalua jos heti portin takana on läjä paljon vaarallisempia työkaluja ?

 

On totta että henkilöiden identiteetin varmistaminen on vaikeampaa mutta ei nyt sentään NIIN vaikeaa. Huomattavasti

tehokkaampaa ja helpompaa on rakentaa toimiva henkilöllisyyden varmistusjärjestelmä. Kulkuoikeutetuista on helppo

joka tapauksessa pitää tietokantaa ja jos ei ole kannassa niin sitten tarkastetaan. Yksinkertainen tietokanta

pysäytäisi 99.9% väärillä papereilla liikkuvista piloteista ja mekaanikoista. Jos kantaan lisätään joku yksinkertainen

biometrinen tunniste kuten sormenjälki ja sirukortti niin aletaankin olemaan 99.999%

 

Kate

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olet varmasti oikeassa, erilaisia heikkoja kohtia ja tradeoffeja on koko systeemi täynnä.

 

Tahtoo vaan sanoa että ei tämä kuitenkaan ole ihan niin yksinkertaista että nauretaan kaikki yhdessä tyhmille byrokraateille kun lentäjätkin tarkastetaan. Hienointa olisi jos matkustajille, mekaanikoille, lentäjille ja omalle koneelle meneville Cessnapiloteille olisi kullekin omat jononsa ja niissä kutakin ajatellen tarkoituksenmukaiset tarkastukset ja tietojärjestelmät käytössä. Halvemmaksi ja yksinkertaisemmaksi taitaa vaan tulla että survotaan kaikki samasta siivilästä läpi niin tympeää kuin se onkin.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä ole lainkaan harvinaista täälä Suomessa että sama mies ramppaa samasta turvasta käpi about 40 kertaa päiväs....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olet varmasti oikeassa, erilaisia heikkoja kohtia ja tradeoffeja on koko systeemi täynnä.

 

Tahtoo vaan sanoa että ei tämä kuitenkaan ole ihan niin yksinkertaista että nauretaan kaikki yhdessä tyhmille byrokraateille kun lentäjätkin tarkastetaan. Hienointa olisi jos matkustajille, mekaanikoille, lentäjille ja omalle koneelle meneville Cessnapiloteille olisi kullekin omat jononsa ja niissä kutakin ajatellen tarkoituksenmukaiset tarkastukset ja tietojärjestelmät käytössä. Halvemmaksi ja yksinkertaisemmaksi taitaa vaan tulla että survotaan kaikki samasta siivilästä läpi niin tympeää kuin se onkin.

 

 

Ei fiksumpi ja tehokkaampi järjestelmä nyt NIIN vaikea ole. Ei tarvitse olla mitään eri jonoja vaan ihan kuin vaikka

melkeinmissä tahansa normaalissa suuressa yrityksessä. Jokaisella kulkuoikeutetulla on kuvalla varustettu

henkilökortti ja älykortti jolla pääsee niistä ovista läpi johon on kulkuoikeus. Korteissa voi olla lisänä jokin

biometrinen tunnistus kuten nyt jokapäiväistä teknologiaa oleva sormenjälkitunnistus yms.

 

Tällöin siis Cessnapilotti pääsee yleisilmailualueelle omalle koneelleen 24h, kuva ja kulkulogi jää toki talteen.

Mekaanikot pääsevät verstaalleen mutta sinne ei Cessnapilotilla ole mitään asiaa.

 

Ilman korttia taas pääsee vain rajoitetulle valvotulle yleisöalueelle.

 

Ihan näin toimii minunkin työpaikalla systeemi, tosin ilman biometriaa. Joka tyypillä on kuvallinen

kortti kaulassa ja päsee niihin paikkoihin joihin on tarve. Ulkopuoliset vieraat vain saattajan seurassa

rajoitetulle alueelle. Tämä systeemi toimii erinomaisesti, pääsen työpaikalle 24/7, yöllä keirtävä

vartija tosin voi pyytää nähdä kortin. Koko systeemistä ei ole mitään haittaa tai vaikeutta

työnteolleni.

 

Olisi aika naurettavaa jos sielläkin otettaisiin käyttöön tämä lentokenttätyylin systeemi,

kaikki sisääntulijat tarkistettaisiin, kameroiden, tietokoneiden jne tuonti/vienti kielletätisiin

myös työntekijöiltä. Perusteena se että joku voisi tulla väärennetyn kulkukortin kanssa

läppäri kainalossa ja varastaa kaikki liikesalaisuudet.  Käytännössä kun joka tapauksessa

sen läppärin kanssa joutuu menemään paleveeraamaan ties mihin k.o firman

toimipisteeseen ympäri mailmaa.

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei fiksumpi ja tehokkaampi järjestelmä nyt NIIN vaikea ole. Ei tarvitse olla mitään eri jonoja vaan ihan kuin vaikka

melkeinmissä tahansa normaalissa suuressa yrityksessä. Jokaisella kulkuoikeutetulla on kuvalla varustettu

henkilökortti ja älykortti jolla pääsee niistä ovista läpi johon on kulkuoikeus. Korteissa voi olla lisänä jokin

biometrinen tunnistus kuten nyt jokapäiväistä teknologiaa oleva sormenjälkitunnistus yms.

 

 

::) Tämmöiset systeemithän on lentokentillä ollut jo vuosia....

Tässä on kyse jostain muusta kuin normaalista kulunvalvonnasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

::) Tämmöiset systeemithän on lentokentillä ollut jo vuosia....

Tässä on kyse jostain muusta kuin normaalista kulunvalvonnasta.

 

Niin, mutta mistä, järjettömästä byrokratiasta. Jos Osama ajaa partansa, hankkii

väärennetyt kulkukortit niin ei siinä turvatarkastus mitenkään estä häntä

enää kävelemästä koneeseen. Jos hän pääsee väärennetyin kortein ohjaamoon

tai mekaanikoksi niin sitten kyllä hänellä on käsissään tuhansia keinoja

saada kone taivaalta alas.

 

Jos sinulla on hammas kipeä, ei isovarpaan poraaminen auta yhtään.

Jos pelko on lentäjiksi/mekaanikoiksi pukeutuneista terroristeista

väärennetyillä papereilla ei siinä turvatarkastukset auta mitään.

Jos todella halutaan estää vääriä ihmisiä pääsemästä väärille

alueille pitäisi investoida enemmänkin k.o kulkukorttijärjestelmän

parantamiseen esimerkiksi juuri biometrialla, pin-koodeilla,

älykorteilla yms.

 

Yleisilmailijana en voi kuin ihmetellä miten vaikeaksi on suomessakin

Finavian hoitamille kenttille pääsy tehty. Kun kerran voin laskeutua k.o

kenttälle koneella jossa nyt aina on mukna perustyökalut niin miksi

en saisi mennä k.o koneelleni ruuvimeisselin tai jakoavaimen kanssa

vaan ne jäisivät turvatarkastukseen. Entäs jos koneeseen täytyykin

lisätä vaikka puoli litraa öljyä eikä sitä ole riittävästi mukana ?

 

Menen turvatarkastuksen läpi 5 kertaa, joka kerta kaadan mukiin 100ml

öljyä ja käyn kaatamassa sen moottoriin ?

 

Minun on ihan mahdotonta ymmärtää miten tämä lisää missään muotoa

sitä turvallisuutta. Jos se Osamakin laskeutuu Learjetillään kenttälle

konekiväärinsä ja atomipomminsa kanssa niin miten turvallisuus paranee

jos hän koneelle palatessaan kävelee turvatarkastuksen läpi ja menettäää ruuvimeisselin

ja öljykannun ?

 

Järkevä systeemi olisi että jos sinulla on Lentäjän tai mekaanikon lupakirja,

saat älykortti kulkukortin ja pääset asematasolle portista kun näytätä

korttisi, kamera kuvaa naamasi ja sormenjälkilukija tarkistaa sormenjälkesi.

Ei ainakaan se Osama pääse takaisin koneelleen.

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos se Osamakin laskeutuu Learjetillään kenttälle

konekiväärinsä ja atomipomminsa kanssa niin miten turvallisuus paranee

jos hän koneelle palatessaan kävelee turvatarkastuksen läpi ja menettäää ruuvimeisselin

ja öljykannun ?

 

Niinpä, lentokoneita ei saa päästää laskeutumaan ennen kuin niille on tehty turvatarkastus ilmassa.  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään