Jaro Myllynen

Miksi MD-11 laskeutui eri kiitotielle?

38 viestiä aiheessa

Vai tätäkö Mikko mietti: Otetaanpa esimerkiksi kiitotiet Vantaan 15,33,22, 04 ja Malmin 09 ja 18. Vantaalla ei ole kiitotietä viisitoista, kolmekymmentäkolme kaksikymmentäkaksi eikä neljä ja Malmilla esimerkiksi yhdeksän ja kahdeksantoista. On kiitotiet yksiviisi, kolmekolme kaksikaksi, nollaneljä ja Malmilla nollayhdeksän ja yksikahdeksan. Viimeinen numero siis ratkaisee miten niitä väännetään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vai tätäkö Mikko mietti: Otetaanpa esimerkiksi kiitotiet Vantaan 15,33,22, 04 ja Malmin 09 ja 18. Vantaalla ei ole kiitotietä viisitoista, kolmekymmentäkolme kaksikymmentäkaksi eikä neljä ja Malmilla esimerkiksi yhdeksän ja kahdeksantoista. On kiitotiet yksiviisi, kolmekolme kaksikaksi, nollaneljä ja Malmilla nollayhdeksän ja yksikahdeksan. Viimeinen numero siis ratkaisee miten niitä väännetään.

 

Jos ei puhuta radioliikennefraseologiasta, niin onko kiitotien nimi virallisesti yksiviisi vai viisitoista?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos ei puhuta radioliikennefraseologiasta, niin onko kiitotien nimi virallisesti yksiviisi vai viisitoista?

 

Yksi Viisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos ei puhuta radioliikennefraseologiasta, niin onko kiitotien nimi virallisesti yksiviisi vai viisitoista?

 

..niin, mikä sen "virallisuuden" määrää? Virallisesti se on 15, joka ilmailussa aina sanotaan yksi-viisi. EFHK:n kiitotiet on joissain yhteyksissä numeroitu myös 1:ksi, 2:ksi ja 3:ksi, jolloin 15/33 on kakkos-kiitotie. Tämä ilmeisesti vain asian "helpottamiseksi" esim tiedotusvälineille. Mutta tuolla "nimellä" ei oteta kantaa käyttösuuntaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi pienillä RVR:llä ja nolla tuulilla on 04L laskeutuville ja 04R lähteville eikä 22L laskeutuville 22R lähteville?  :-\

 

Veikkaus: 15 oli poissa käytöstä.

 

Eräässä tilaisuudessa kerrottiin tosiheikon näkyvyyden perusmalliksi ARR 04L / DEP 15. Perustelu on se että silloin ei tarvita mitään aktiivisen kiitotien ylityksiä. Lisäksi ARR 22R johtaisi pitempiin rullausmatkoihin kuin ARR 04L.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veikkaus: 15 oli poissa käytöstä.

 

Eräässä tilaisuudessa kerrottiin tosiheikon näkyvyyden perusmalliksi ARR 04L / DEP 15. Perustelu on se että silloin ei tarvita mitään aktiivisen kiitotien ylityksiä. Lisäksi ARR 22R johtaisi pitempiin rullausmatkoihin kuin ARR 04L.

 

Nikke osui oikeaan, huonon näkyvyyden toimintamenetelmien aikaan suositaan juuri tuota ARR 04L / DEP 15 -yhdistelmää, ja perustelukin osui nappiin. Kyse on siis turvallisuuden maksimoimisesta. 15 on ollut poissa käytöstä silloin tällöin NOTAMissa julkaistun nosturin vuoksi.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä nosturi ja missä?

 

Olisko tuo (en saa jostain syystä pdf:ää auki):

 

EFHK/HELSINKI-VANTAA

 

OTHER

   

    TILAPÄINEN LENTOESTE.

    15OCT07 0000 - 31MAY08 2359 (EFHK/1/K4888/07, AIP SUP 57/07)

 

http://www.ais.fi/ais/aipsup/Sup/S2007/S0572007.pdf

 

Nosturi on pikkaisen siinä 33:n lyhyen loppuosan itäpuolella. Estää toimiessaan lähdöt kiitotieltä 15 ja laskut kiitotielle 33, mutta sen sijaan esim. ylösvedot 15:lle ovat ok. Perusteet saa sitten kertoa joku gradienteista yms. paremmin perillä oleva.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään