Johannes Pietilä

Suuri määrä tiedostoja pois kovolta ennen formatointia?

7 viestiä aiheessa

Eli minulla on suuri määrä täkeää tavaraa kovalevyllä. Dataa on jotain 50Gb, eli en viitsisi alkaa polttelemaan niitä DVD:lle. Niimpä kysyisin, mitä vaihtoehtoja minulla on? Ei mahdu muille koti verkossa oleville koneille, mutta tuleeko muita ratkaisuja mieleen?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikö formatoinnin tarkoitus ole juuri tyhjentää kovalevy...

Ulkoinen kovalevy lienee hyvä tuohon tarkoitukseen (tai itse asiassa uusi sisäinen voi jopa tulla halvemmaksi)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu, eli mulla on tossa tommoinen 260Gb kovo, ja tarkoitus asentaa tuo linux uudelleen samalla, kun asentaa tuon kovon.

EDIT: Onnistuisiko se, että asentaisi tuon Linuxin tuohon 260Gb kovolle, ja kun olisi asentanut niin laittaisi tuon toisen koneeseen sisälle? Eli ei formatoisi kovalevyä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

EDIT: Onnistuisiko se, että asentaisi tuon Linuxin tuohon 260Gb kovolle, ja kun olisi asentanut niin laittaisi tuon toisen koneeseen sisälle? Eli ei formatoisi kovalevyä.

Miksei sitä voisi suoraan asentaa siinä toisessa koneessa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Taas tullut selitettyä vähän huonosti.  :-[ Eli olen asentamassa käyttistä tähän koneeseen uudelleen. Tämän koneen kovossa on niitä tiedostoja, mitä en haluaisi kadottaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Taas tullut selitettyä vähän huonosti.  :-[ Eli olen asentamassa käyttistä tähän koneeseen uudelleen. Tämän koneen kovossa on niitä tiedostoja, mitä en haluaisi kadottaa.

Elikkä ehkä paras tapa olis hankkia ulkoinen (USB, FireWire tai jopa E-SATA) kovo jolle pistää tavarat turvaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos sinulla kerran on ylimääräinen 260Gt levy, jonka aiot ottaa käyttöön, niin tietysti helpointa on laittaa se 260Gt levy ensisijaiseksi (käynnistyslevyksi) ja vaihtaa se vanha levy toissijaiseksi. Kun otat sen vanhan kokonaan irti asennuksen ajaksi, niin se ei pääse tyhjenemään vahingossakaan. Näin kai suunnittelitkin?

Jos taas tarkoitit että koneessa on 260Gt levy sisältäen 50Gt säästettäviä tiedostoja, on helpointa hankkia toinen levy. Ulkoinen tai sisäinen, ei ne paljon maksa.

Mutta, jos et halua ostaa levyjä, on vielä yksi mahdollisuus edellyttäen että levytilaa on yli 50Gt vapaana. Sinulla on nyt varmaan kaikki tiedostot samassa osiossa? Voit muuttaa sen kokoa pienemmäksi, luoda näin vapautuneeseen tilaan uuden osion ja kopioida tiedot sinne. Osioiden  kokoa voit muuttaa parted-ohjelmalla tietoja hävittämättä. Kone on tosin käynnistettävä muokkausta varten linux-cd:ltä (esim. asennus-cd:ltä), koska käytössä olevaa osiota et voi muokata. Kun olet kopioinut tiedot, voit asentaa linuxin uudelleen (tyhjentäen alkuperäisen osion). Vanhat tiedostot säilyvät ellet tyhjennä kaikkia osioita asennuksen yhteydessä. Koon muuttamisessa on tietysti riskinsä, jos vaikka sähköt katkeaa kesken kaiken.

Parted on merkkipohjainen, mutta silti aika käyttäjäystävällinen. Muutoksia voi tehdä eikä mitään kirjoiteta levylle ennen kuin komennat niin. Olen muuttanut sillä osiointia ja myös kopioinut osioita levyltä toiselle ja tähän mennessä parted on toiminut moitteetta  :thmbup: (eka kerralla oli kyllä ns. kylmä rinki perseessä kun tallensin muutokset).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään