Ilkka Portti

Lentäjät pelastuivat tulimerestä (IS 31.10.2007)

7 viestiä aiheessa

Nagoyan lentokentän turvakameranauhoille tallentui hurja näky, kun japanilaishävittäjä räjähti liekkeihin kesken nousukiidon.

 

Mitsubishi F-2B oli testilennolla, kun se yhtäkkiä kallistui kesken nousun. Seuraavassa hetkessä kone räjähti liekkeihin ja liukui pitkin kiitorataa tulipallona.

 

F-2B:ssä ollut kahden hengen miehistö pelastui hyppäämällä ulos koneesta. Heidät vietiin sairaalaan, mutta vammojen kerrottiin olevan vähäisiä.

 

Mitsubishin tiedottajan mukaan hävittäjä roihusi kentällä noin kymmenen minuutin ajan ennen kuin palomiehet saivat sen sammutettua.

 

Molemmat lentäjät olivat Mitsubishin työntekijöitä. F-2B oli tarkoitus toimittaa testien jälkeen Japanin ilmavoimille.

 

- Mitsubishi teki normaaleja tutkimuksia ilmavoimille toimitettavalle koneelle, Japanin hallituksen tiedottaja Nobutaka Machimura sanoi.

 

Hänen mukaansa pilotti oli keskeyttänyt nousukiidon. Keskeytyksen syy ei ole vielä selvinnyt.

 

Nagoyan kenttä suljettiin turman jälkeen.

 

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1450232

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös Mitsubishi F2 ole sama asia kuin F-16, että ei ne varmaan ihan heti ole dumppaamassa ko tyyppiä ;)

 

Nagoyassa (Komaki NKM/RJNA)on Mitsubishi Heavy Industries tuotantolaitokset jossa kasataan uusia koneita ja huolletaan vanhojakin, kyseessä ymmärtääkseni oli valmistuneen(tai huolletun) yksilön koelento eikä uuden tyypin testilento. Kenttä on siiis eri kuin se mihin Finnair lentää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös Mitsubishi F2 ole sama asia kuin F-16, että ei ne varmaan ihan heti ole dumppaamassa ko tyyppiä ;)

 

 

No ei ihan sama eli perustuu F-16 Agile Falcon ehdotukseen joka aikoinaan jäi kakkoseksi kun JSF projekti laitettiin pystyyn. Hupaisinta on se että koneen kehittäminen maksoi niin paljon että kappalehinta tuli kuulemma maksamaan luokkaa 4-5 kertaa enemmän kuin Block 52 F-16....... Ulkoisia eroja on 25 pinnaa suurempi siipi, isompi kuomu, isommat peräsiivet, ilmanotto, nokka ja komposiitteja ym materiaaleja käytetty.

 

T: Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pieni tarkennus tuohon Ilta-Sanomien uutisten kohtaan:

"- Mitsubishi teki normaaleja tutkimuksia ilmavoimille toimitettavalle koneelle, Japanin hallituksen tiedottaja Nobutaka Machimura sanoi."

 

Japanilaisen NHK uutistoimiston käännöksen mukaan kyseessä oleva koneyksilö on ollut palveluskäytössä vuodesta 2004 asti ja on ollut huollossa tämän vuoden toukokuusta alkaen. Kyseessä oli koneyksilön ensimmäinen lento huollon jälkeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään