Sami Niemeläinen

Kuvia EFJO:lta...

1 242 viestiä aiheessa

Flybe saapui tänään klo 13:13 Finavian sivujen mukaan Kurresaaresta.

[ attachment removed / expired ]

Nyt on sitten sekin nähty ihan livenä  ;D

Ja kysymys muille! onko mössöä nyt ?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Flybe saapui tänään klo 13:13 Finavian sivujen mukaan Kurresaaresta.

Ettei vaan olis Kuressaari...  ;)

Sulta alkaa kyllä pikkuhiljaa tuo kuvaaminen luonnistua entistä paremmin. Nyt on jo värit melkolailla hyvin kohdillaan, ja ekassa kuvassa on jo selvää ainesta ilmailuvalokuvaksi!  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvää settiä Jetro! Vaatihan se vielä harjoittelua ja "taiteellista silmää" ennen kuin saa karkkia 8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vai että ihan orkkusaaresta. :D

Ekassa on aika paljon tuota rojua tiellä, toki jos ideana on kuvata hektistä lentokenttämiljöötä toimii jotenkuten noiden rojujenkin kanssa. Toka tosiaan aika löysällä rajauksella, eikä siitä johtuen ihan varmaksi uskalla sanoa onko skarppi vai ei mutta näyttäisi että kone on ollut vähän liian nopea. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ekassa on aika paljon tuota rojua tiellä, toki jos ideana on kuvata hektistä lentokenttämiljöötä toimii noiden rojujenkin kanssa.

Tuota jos miettii nii minun silmään voisi olla ehkä hieman enemmän maajenkilökunnan ajoneuvoja ja sun muuta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuota jos miettii nii minun silmään voisi olla ehkä hieman enemmän maajenkilökunnan ajoneuvoja ja sun muuta.

Juu ja ehkä siihen kuuluisi ne matkustajat myös jos olisi ideana kuvata koneen händläystä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toka tosiaan aika löysällä rajauksella, eikä siitä johtuen ihan varmaksi uskalla sanoa onko skarppi vai ei mutta näyttäisi että kone on ollut vähän liian nopea. :)

Eliaksen "teoria" liian nopeasta koneesta ja liian hitaasta suljinajasta pitänee varmaankin paikkansa. Ei näytä täysin skarpilta mun silmään tuo jälkimmäinen kuva. Katselin tuon kuvan EXIF tietoja ja sulla näytti olevan Shutter Speed Priority, eli siis Tv käytössä ja siellä oli arvoina 1/100 ja f/16. Vaikka kyseinen valotusaika ei ole periaatteessa mikään hidas, taitaa se silti tuolle koneella olla. Itse suosittelisin, että laittaisit sen sijaan Aperture Priorityn käyttöön, eli Av:n ja laitat sinne aukoksi jotain mitä sitten haluatkin, vaikkapa sen f/8:n. Annat kameran hoitaa valotusajan, mielestäni näppärämpi niin.

:)

-tukez-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eliaksen "teoria" liian nopeasta koneesta ja liian hitaasta suljinajasta pitänee varmaankin paikkansa.Ei näytä täysin skarpilta mun silmään tuo jälkimmäinen kuva. Katselin tuon kuvan EXIF tietoja ja sulla näytti olevan Shutter Speed Priority, eli siis Tv käytössä ja siellä oli arvoina 1/100 ja f/16. Vaikka kyseinen valotusaika ei ole periaatteessa mikään hidas, taitaa se silti tuolle koneella olla.

No ei varsinaisesti. Pienellä harjoittelulla 1/100s on ihan täysin "handlattava" nopeus. Eikä edes mikään vaikeakaan. Varsinkin tuolta etäisyydeltä ja suoraan sivulta. Tullut joskus itsekin ehkä joitakin satoja tai varmaan tuhansia ruutuja tuolta samalta paikalta otettua, niin on jotain referenssiä suhteen. OK, juuri tuo ruutu toki on hieman tärähtänyt, mutta sanoisin sen johtuvan ennemmin harjoituksen puutteesta...

Itse suosittelisin, että laittaisit sen sijaan Aperture Priorityn käyttöön, eli Av:n ja laitat sinne aukoksi jotain mitä sitten haluatkin, vaikkapa sen f/8:n. Annat kameran hoitaa valotusajan, mielestäni näppärämpi niin.

Miksi suosittelet tällaista, jos kaveri on esim. tarkoituksella hakenut pidempää valotusaikaa vaikkapa liike-epäterävyyden ja potkurin pyörimisefektin saavuttamiseksi? Ennemminkin hieman harjoittelua ja jopa vielä vähän pidempää valotusaikaa kehiin ja kunnon pannauksia harjoittelemaan. Kuka vaan kun pystyy ottamaan sen sideshotin sillä 1/1000s ajalla... Ykköskuvaan sen sijaan tuo antamasi vihje on ihan ok. Siinä tuo f16 on aivan turha, kun todennäköisesti muutamaa pykälää isommalla aukolla saisi jopa terävämpää jälkeä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miksi suosittelet tällaista, jos kaveri on esim. tarkoituksella hakenut pidempää valotusaikaa vaikkapa liike-epäterävyyden ja potkurin pyörimisefektin saavuttamiseksi? Ennemminkin hieman harjoittelua ja jopa vielä vähän pidempää valotusaikaa kehiin ja kunnon pannauksia harjoittelemaan. Kuka vaan kun pystyy ottamaan sen sideshotin sillä 1/1000s ajalla... Ykköskuvaan sen sijaan tuo antamasi vihje on ihan ok. Siinä tuo f16 on aivan turha, kun todennäköisesti muutamaa pykälää isommalla aukolla saisi jopa terävämpää jälkeä...

Olet kyllä kova luu haastamaan, aina kun kirjoitan sulle viestiä niin muotoiluun menee useampi hetki. :laugh: Eihän tässä mennyt muuta kuin puolisen tuntia.. Mutta joo, kaikki sanomasi pitää paikkansa kyllä. En todellakaan voi tietää mitä Jetro on hakenut kuvallaan, esimerkiksi jos hän pidempää valotusaikaa tarkoituksella laittoi kameraan. Minun tyhmä oletukseni oli vain se, että viikon järjestelmäkameran omistanut poitsu hakisi terävää sideshot kuvaa koneesta, jossa liike on pysähtynyt ja ettei hän myöskään hallitsisi edistyneempiä Tv, Av ja M kuvausmoodeja.. Mutta mitään oletuksia ei tietenkään kannata tehdä, koska en tiedä Jetron aikaisempaa kokemusta järjestelmäkameroista.  Ajattelin vain, kun EXIF tietoja katsoin, että pojalla on nyt vähän arvot sekaisin tämän kaltaisen kuvan ottamiseen. Tosin eihän valokuvauksessa mielestäni ole olemassakaan mitään oikeita arvoja, täähän on tälläistä luovan hullun puuhaa koko ajan. Tarkoitukseni oli kuitenkin vain neuvoa, ei muuta. :)

-tukez-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tosin eihän valokuvauksessa mielestäni ole olemassakaan mitään oikeita arvoja...

-tukez-

Eikös jokainen kuva ole itsessään täydellinen. Jokainen kuvaa katsova näkee sen vain erilailla ja kommentoi sitä omasta näkökulmastaan. Sehän on hyvä ja sitä kautta

tietenkin saa vinkkejä myöhempään, mutta ei saa tuomita.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lisää syksyn värejä Joensuusta...

OH-LKN

OH-CVZ

OH-JIK

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aika pimeitä ovat, pidempää suljinta ja isompaa aukkoa. Ja edelleen sen kannalla että muuta kameraan kuvakooksi se L

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aika pimeitä ovat, pidempää suljinta ja isompaa aukkoa.

f4:n putkella on paha suurentaa aukkoa f4:stä :P Nythän toki on kuvattu ilmeisesti ilman jalustaa ja liikkuvaakin kohdetta, mutta muuten yökuvauksen suhteen ohje aukon suurentamisesta on vähän tarpeeton. Jalustan kanssa minä laittaisin aukon f8-f10 kieppeille hämäräkuvauksessa, jos vain suinkin on aikaa. Valotukset sitten sen mukaan. Mutta olet oikeassa, että molemmissa kaipaisi reilusti pidempää valotusaikaa...

Ja edelleen sen kannalla että muuta kameraan kuvakooksi se L

Ehdottomasti juuri näin. Kamerassa aina niin suuri resoluutio, kuin mahdollista!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olet kyllä kova luu haastamaan, aina kun kirjoitan sulle viestiä niin muotoiluun menee useampi hetki. :laugh: Eihän tässä mennyt muuta kuin puolisen tuntia..

HEH, no mutta sitä vartenhan nämä palstat on olemassa, että näillä saadaan keskustelua aikaan ja toisinaan on ihan hyvä joutua miettimään, mitä kirjoittaa :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikäs kakspotkurinen pienkone se tänään pöristeli Joensuun yllä tuossa 13 jälestä, se lenteli kentän suuntaan ja kaarteli takasin kaupungille jne. ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikäs kakspotkurinen pienkone se tänään pöristeli Joensuun yllä tuossa 13 jälestä, se lenteli kentän suuntaan ja kaarteli takasin kaupungille jne. ::)

Itekki ihmettelin samaa, ja sain selville että se oli ScanWings:in Beechcraft CF90 King Air

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Saiteinen + Kostea EFJO tänään  ;D

OH-BAX

OH-HBG

Finnair

Sinne hävis

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

HEH, no mutta sitä vartenhan nämä palstat on olemassa, että näillä saadaan keskustelua aikaan ja toisinaan on ihan hyvä joutua miettimään, mitä kirjoittaa :P

No näinhän se on..  Aloitin tänä syksynä lukion ja äidinkielen kurssin puolessa välissä oli aiheena keskustelu ja heräteltiin sitten määrättyä keskustelunaihetta ryhmissä vieraiden ihmisten kanssa. Vieressä istu yks tuttu kaveri. Olin aivan järkyttynyt, kun eräs henkilö haastoi minut! Yleensä vien jokaista keskustelua "röyhkeästi" eteenpäin, kun ryhmässä on vieraita ihmisiä ja muut ovat hiljaa, mutta nyt minun mielipidettäni vastustettiin ja tuotiin toisenlaista näkökulmaa asioihin. Olin häkeltynyt, mutta samalla positiivisesti yllättynyt tästä tapahtumasta..

;D ;D

Saiteinen + Kostea EFJO tänään  ;D

Tuo toinen Finnair emppu kuva on tosi kiva mun mielestä! Kai kuvakoko on jo vaihdettu suurimpaan mahdolliseen?

-tukez-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo toinen Finnair emppu kuva on tosi kiva mun mielestä! Kai kuvakoko on jo vaihdettu suurimpaan mahdolliseen?

-tukez-

Ei ilmeisesti ole koska kuva on kokoa 480x720, kun foorumille saisi laittaa 800 pikseliä leveitä kuvia tai sitten on vaan pienennetty. Vaihda se nyt jo Jetro, jos et vielä ole vaihtanut.

Henkka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei ilmeisesti ole koska kuva on kokoa 480x720, kun foorumille saisi laittaa 800 pikseliä leveitä kuvia tai sitten on vaan pienennetty. Vaihda se nyt jo Jetro, jos et vielä ole vaihtanut.

Henkka

Ei nyt kerkiä....seuraavalla kerralla

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla