Olli Vainio

Autoverouudistus 2008


55 viestiä aiheessa

Noniin, hallitus sitten meni julkaisemaan juttua siitä miten autovero olisi uudistumassa.

 

Tuossa hieman keskitetysti siitä millä perusteilla verotetaan: http://www.tulli.fi/fi/04_Julkaisut/01_Asiakastiedotteet/025_2007.pdf

 

Lyhesti, jos autosta on CO2 päästödata olemassa niin vero menee suoraan sen mukaan 10-40% väliltä ja jos ei niin sitten painon ja käyttövoiman mukaan tehdään laskennallinen CO2 arvo jota noudatetaan. Nykyinen prosenttihan taitaa olla 29% joten ison osan verotus laskee.

 

Itse näkisin että suurelle osalle tämä parantaa tilannetta. Dieseleiden osalla varsinkin, taitaa ensivuonna käydä kovasti kauppa dieseleiden suhteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Dieselit tosiaan halpenee ihan mukavasti. Tuossa hieman hintaesimerkkejä.

http://www.vm.fi/vm/fi/03_tiedotteet_ja_puheet/01_tiedotteet/20071101Henkil/011107__Liite_3.pdf

 

Esim toi V70 riisseli halpenee sen reilut 5500 ja jos nyt oikein ymmärrän niin bensaversion kallistuu 5500  ??? Aika hurjia lukuja.

 

Hannu

En ole volvon sivuilla vieraillut mutta eikös tuo bensaversio tuossa vertailussa ole suuripäästöisin versio eli oletettavasti suurin moottoritilavuusversio, mutta tunnetusti V70 yhdistetty kulutus taitaa olla yli 10 litraa/100km ja päästötkin reilusti yli 200g/km

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin se taitaakin olla. Volvon sivujen mukaan uuden V70 pienemmän dieselin päästöt on manuaali laatikolla 172g/km. Eli tuossa aiemmin linkittämässäni vertailussa taitaa olla tuo edellinen V70. Tiiä sitten näistä tänäpänä  :P

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Volvot ovatkin aikamoisia saastuttajia. Kyllä normaalilla bensafarmarilla päästöt pitäisi olla alle 160g/km sekä yhdistetty kulutus alle 7 litraa/100km. Taitaa näistä arvoista tulla tärkeitä, kun autoa on aika vaihtaa!  :thmbup:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Volvot ovatkin aikamoisia saastuttajia. Kyllä normaalilla bensafarmarilla päästöt pitäisi olla alle 160g/km sekä yhdistetty kulutus alle 7 litraa/100km. Taitaa näistä arvoista tulla tärkeitä, kun autoa on aika vaihtaa!  :thmbup:

 

Joo-o...BMW Touring 520i, 6.9l/100km yhdistetty kulutus ja 166g/100km :) Aika hyvin 1650kg painavalle isolle farmarille... ja 520d touringin speksit on vielä pihimmät vaikka menopuolta on enemmän ja uuden verotuksen myötä tuon 520d:n hinta tippuu yli 5 tonttua... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin se taitaakin olla. Volvon sivujen mukaan uuden V70 pienemmän dieselin päästöt on manuaali laatikolla 172g/km. Eli tuossa aiemmin linkittämässäni vertailussa taitaa olla tuo edellinen V70. Tiiä sitten näistä tänäpänä  :P

 

Hannu

 

Itsellä 01- V70 D 2.5 ja manuaalivaihteet. Kulutus on apaut 5.1, silloin kun kesänopeudet oli käytössä... Pitkiä reissuja on tullut ajettua joskus hiukan yli 4 litran, itseasiassa 3.7 meni ihan eka reissu tuolla autolla 3 vuotta sitten.( täydessä kuormassa, mutta ilman boxia).

 

En tiedä paljonko nuo uudet kuluttaa, D5 mutta varmaan noihin samoihin lukuihin menee. Jos tahtoo!

 

-Jukka..

 

Panee oikeasti miettimään uudempaan vaihtoa, jos ovh putoaa noin paljon!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei hemmetti! Onkos maan hallitus mennyt tekemään temput ja käyttänyt talonpoikaisjärkeä??? ;)

 

Ei siinä mitään: Kulutat paljon = Maksat paljon.

 

Diisselivehkeiltä pitää tuota "rankkua" saadakin pois.

 

:thmbup:

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei hemmetti! Onkos maan hallitus mennyt tekemään temput ja käyttänyt talonpoikaisjärkeä??? ;)

 

Ei siinä mitään: Kulutat paljon = Maksat paljon.

 

Diisselivehkeiltä pitää tuota "rankkua" saadakin pois.

 

:thmbup:

 

 

 

Juu...

 

Nyt tuntuu siltä, että pitkästä aikaa Arkadianmäellä tehdään jotain hyvääkin... Pitkään jo ihmetellyt tuota DSL rangaistusta.

 

-Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Volvot ovatkin aikamoisia saastuttajia. Kyllä normaalilla bensafarmarilla päästöt pitäisi olla alle 160g/km sekä yhdistetty kulutus alle 7 litraa/100km. Taitaa näistä arvoista tulla tärkeitä, kun autoa on aika vaihtaa!  :thmbup:

 

Tarkoitatko normaalilla farkulla Rolla-Volkkari-Pösö linjaa? :P Meinaan eihän kinnerit mitään saastuta...

 

Minen oikein tästä uudistuksesta tykkää, kun nythän ihmiset jotka ostavat uutta autoa ostavat sen sillä pienimmällä mahdollisella moottorilla, ettei tule paljoa veroja. Ja ne, jotka ostavat parin vuoden päästä käytettyä autoa joutuvat tyytymään alitehoiseen moottorilla raiskattuun kinneriin... :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nojoo, Passatin hinnanalennus lienee pari tonnia, sinänsä ihan jees, muttei se välirahaan autoa uuteen vaihtaessa vaikuta mitään.

 

Mutta se mikä vaikuttaa lompakkoon on dieselin käytön rokotus, eli käyttövoimaveroa ei olla poistamassa, mutta diesel-polttoaineen veroa ollaan nostamassa samalle tasolle bensiinin kanssa, =perseestä. :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minen oikein tästä uudistuksesta tykkää, kun nythän ihmiset jotka ostavat uutta autoa ostavat sen sillä pienimmällä mahdollisella moottorilla, ettei tule paljoa veroja. Ja ne, jotka ostavat parin vuoden päästä käytettyä autoa joutuvat tyytymään alitehoiseen moottorilla raiskattuun kinneriin... :'(

Höpö höpö. Kaikki yli 1.6 litraset on turhia maassa jossa kattonopeus kesälläkin on vain 120 km/h. 30 km säteellä Helsingistä voitaisiin määrätä kaikkiin autoihin alle litranen kone. Moottoriliikenneteilläkin kun tuo keskinopeus ruuhka-aikoina laskee pahimmillaan sinne 40 tuntumaan ja alle,  ja parin vuoden päästä edelleen alemmas mikäli liikennemäärien kasvu yhä jatkuu.  :P Itseasiassa tänäänkin olisi mopedilla puikkelehtinut nopeammin töihin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei hemmetti! Onkos maan hallitus mennyt tekemään temput ja käyttänyt talonpoikaisjärkeä??? ;)

 

Ei siinä mitään: Kulutat paljon = Maksat paljon.

 

Ei vaan mahdollisuus kuluttaa paljon = maksat paljon vaikket kulutakaan.

Mahdollisuus kuluttaa vähän = maksat vähän vaikka kuluttaisit paljon.

 

Polttoaineen hintaahan tässä olisi pitänyt nostaa.

Monesti olen sanonut että bensa/diesel saisi

maksaa 5e/litra niin ei tulisi kylällä kuin tuttuja vastaan  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Höpö höpö. Kaikki yli 1.6 litraset on turhia maassa jossa kattonopeus kesälläkin on vain 120 km/h. 30 km säteellä Helsingistä voitaisiin määrätä kaikkiin autoihin alle litranen kone. Moottoriliikenneteilläkin kun tuo keskinopeus ruuhka-aikoina laskee pahimmillaan sinne 40 tuntumaan ja alle,  ja parin vuoden päästä edelleen alemmas mikäli liikennemäärien kasvu yhä jatkuu.  :P Itseasiassa tänäänkin olisi mopedilla puikkelehtinut nopeammin töihin...

 

Hahaa... Olipas hauska trolli päivän alkuun.

 

Sitä voi ihan vapaasti koittaa kuljettaa 1850 kiloa tyhjänä painavaa autoa 1.6 litrasella. (Ilmeisesti vielä bensakonetta tarkoitit). Pienempään autoon vaihtaminen on toki vaihtoehto mutta sitten pitäisi samat reissut ajella moneen kertaan kun ei sovi kaikki tarvittava kyytiin.

 

Kyllähän pikkukoneella oleva auto saadaan kulkemaan ihan mitä vain kun laitetaan sopivaa vaihteistoa perään. Auton moottorin valinnassa on monta kertaa kysymys muustakin kuin huippunopeudesta. Kiihtyvyys ja kuljetuskyky ovat myös turvallisen ajamisen perusjuttuja jos moottoria ajatellaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä taideta näilläkään muutoksilla päästä lähellekään Euroopan hintatasoa. Periaattessa idea on ihan hyvä, mutta totetus taitaa jälleen kerran mennä vituuksilleen. Jos vähänkin laadukkaamman uuden auton hinta alkaa edelleen 50000:sta (no voi se olla pari tonttua allekin), ei tässä nyt mistään mega-alennuksista voi puhua. Saati, jos joku (jolla onneksi on J. Kohtalan ideariihestä huolimatta vapaus valita), haluaa ostaa vähän päheemmän rassin, on tyrkyllä hinnannousua. Harva nyt ostelee jotain Audi RS4:ia tai RS6:ia, mutta pistipä silmään tuommoinen vaatimaton parinkymmenen tuhannen hinnannousu.

 

Jotensakin tyhmempi luulisi, että kun bensan hinnassa on se pauttiarallaa 300% veroja, suuripäästöisemmän auton omistaja maksaa automaattisesti enemmän ajeluistaan. Nyt eletään sitten valmistajan ilmoitusten varassa ja maksellaan jostain arvotusta summasta, jolla ei ole kuitenkaan mitään referenssiä vaikkapa kaasujalan raskauteen.

 

Otetaanpa pari vertailua. Volvoja on käytetty moiseen, niin käytänpä minäkin. Otetaan tuommoinen veroalennettu V70 D5 Momentum, jolle IS:n laskelmien mukaan kertyy hintaa 53116 €. Saksan Volvon sivujen mukaan moisen saisi hintaan 41490 €. Muutenkin putoaa pohja pois koko idealta, koska samalla pannulla varustetuista laitoksista osan hinta laskee, osan nousee. Kakkosesimerkissä pistetään vähän voimaa pannuun ja laitetaan alle Saksasta V70 T6 AWD Summum hintaan 52040 €. Suomessa hintaa vaatimattoman 21854 € veronkorotuksen jälkeen kertyy 92954 €. Ois siinä 71 tonnissakin ollut maksamista, mutta suuremman luokan kusetukselta tämä minusta haiskahtaa.

 

Jos nyt otetaan hinnaston alapäästä tuommoinen sataheppainen V50 Kinetic manuaalilla, hinta on Saksa vs. Suomi 24610 € vs 28412 €. Hinnanero kuulostaa jo kohtuulisemmalta. Eroahan ei ole kuin 15,4%. On meillä nyt sitten aivan huikean upea ja tasavertainen verotusjärjestelmä taas laadittu. Pari vuotta taas lisäaikaa, kun EY-tuomioistuin joutuu antamaan Suomelle taas kerran varoituksen...

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Auton moottorin valinnassa on monta kertaa kysymys muustakin kuin huippunopeudesta. Kiihtyvyys ja kuljetuskyky ovat myös turvallisen ajamisen perusjuttuja jos moottoria ajatellaan.

Näinpä. Eihän se ole mukava kun joutuu tilanteseen ettei sillä 1.6:lla kinnerillä kerkiäkkään isompien alta pois.

 

Höpö höpö. Kaikki yli 1.6 litraset on turhia maassa jossa kattonopeus kesälläkin on vain 120 km/h. 30 km säteellä Helsingistä voitaisiin määrätä kaikkiin autoihin alle litranen kone.

Voihan sen noinkin tietysti noinkin ajatella, mutta vaikka kattonopeus onkin noin alhainen, niin onhan se kaupunkissakin mukava kun sitä tehoa ja vääntöä on, niin ei tarvitse ykkösellä ajella...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilen uutisoitiin aika isosti, että autovero tulee olemaan 10 - 40%, ja jossain (AKE?) oli mainittu että prosentti lasketaan päästöjen mukaan kaavalla CO2-päästö / 10 + 4. Tuo veron alaraja on varmaan vielä pitkään saavuttamattomissa, kun nyt päästölistan alapäässä oleva Smart CDI päästelee hiilidioksidia 88 g/km, joten veroprosentiksi sille muodostuu 88/10 + 4 = 12,8%. Ja kyseinen 2-paikkainen kehonkuljetusväline omaa 33 kW koneen, joka kuluttaa dieseliä olemattomat 3,3 litraa sadalla. Joku diesel-hybridi voisi ehkä päästä alle tuon, mutta tuskin muutamaan vuoteen. No, onpahan verotusasteikossa huomioitu tulevaisuuttakin  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten tämä vaikuttaa käytettynä maahan tuotaviin autoihin? Muuttuuko niidenkin verokohtelu vai onko niin että enää ei kannata tällaisia tuoda?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

onhan se kaupunkissakin mukava kun sitä tehoa ja vääntöä on, niin ei tarvitse ykkösellä ajella...

Kyllä se alkaa ykkönenkin oleen liian iso vaihde nykyään. Puolikas olis paikallaan ettei edellisen perä tule liian äkkiä vastaan.

 

Nimimerkki: Kävellenkin olisin jo perillä

tai

Eräs ruuhkiin kyllästynyt

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaiken kaikkiaan huono homma tämä CO2-päästöihin sidottu autoveromalli. Samaa asiaa tehdään jo tänään polttonesteiden kohdalla, ja se ratkaisu toimii paljon paremmin kuin tällainen suoraan auton hintaan vaikuttava. Niitä, jotka syystä tai toisesta haluavat tehokkaan moottorin autoonsa, rangaistaan nyt kohtuuttomasti, ihan riippumatta siitä, kuinka paljon he sillä autollaan ajavat.

Pääministerin omin sanoin tämän päivän HS:ssä hän toivoo, että bensasyöppöjen (so. V8-moottoristen loistoautojen) myynti loppuisi kokonaan Suomessa.

Mikähän kone siinä Matin virka-Mersussa on?

Vanhasen ajatukset ovat noin muutenkin olleet aika ajoin todellista kekkosslovakiaa, ihan kuin olisi kommunisti se meidän Matti. Puhun nyt siis Vanhasen Matista, Kurosen ex-poikaystävästä. Siitä jonka Susan iski Ikeasta.

 

Jatkossa autokantamme yksinkertaistuu entistä enemmän; teillä tulee vastaan pelkkiä korppusirkkeleitä. Tiedän toki, että tältäkin palstalta löytyy muutama kunnon kommunisti, joka toivottaa sellaisen kehityksen tervetulleeksi. Mutta siitä huolimatta ja erityisesti niin kauan kuin tiedeyhteisössä on erimielisyyttä siitä, mikä vaikutus ihmisten aiheuttamilla CO2-päästöillä on ilmaston lämpenemiseen, tuntuu tuollainen verouudistus taas sellaiselta "only the fools rush in"-asialta. Jääkausi oli reilut 10000 vuotta sitten, Grönlannissa on ollut varsin vehreää joskus ennen sitä, minijääkausia on spottailtu historiasta useampia, jne., jne.

Tätä yksisilmäistä ryntäilyä on tehty Suomessa ennenkin. Nyt voivat Suomen ministerit mennä EU:un henkseleitä paukuttamaan, "tehkää perässä tai antakaa meille ainaskiin maataloustukea". Osa varmaan luulee, että sillä on jotain merkitystä johonkin.

 

Ei saaplari kun alkoikin vituttaan taas oikein kybällä :'( :'(

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uudistus on susi jo syntyessään. Lisää asiasta voitte lukea www.btcf.fi.

 

Arkadianmäellä ei jälleenkään tehty oikeaa päätöstä. Mutta tämä ei ole yllätys, elämmehän Suomessa.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikähän kone siinä Matin virka-Mersussa on?

Itseasiassa se on 7-sarjan bemari ja siinä on 6l V12. Malli on siis 760Li ja se tuottaa maltilliset 330g/km co2:sta. Tietty tuo on vakiolle...panssaroidulla versiolla on vielä hauskemmat lukemat kulutuksen ja päästöjen suhteen...

 

EDIT: josko kuitenkin per km eikä 100km

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään