Ilkka Mäkelä

Jos jarrut pettävät

16 viestiä aiheessa

Ohiossa on sattunut sellainen hieman harvinaisempi juttu, että Piperin lasku suhteellisen lyhyelle nurmikiitotielle meni loppupäästä pitkäksi, aidan läpi, ojan yli ja kone törmäsi lopulta tiellä kulkeneeseen autoon.

 

Jarrujen epäillään pettäneen, koska vauhti ei hidastunut ajoissa. Kiitotiellä ei kylläkään ole pituutta kuin 636 metriä (kävin katsomassa netistä). Vahingot jäivät melko pieniksi.

 

http://www.cantonrep.com/index.php?Category=9&ID=384372&subCategoryID=0

 

Kertokaapa, mitä tuollaisessa tilanteessa on tehtävissä? Jarrujen kuntoa ei liene mahdollista selvittää ennenkuin ollaan maassa ja todetaan, ettei toimi? Konstit aika vähissä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jarruja voi Piiperössä tsekata ilmassa vain, painamalla jarrupolkimia ja todeta painuuko poljin pohjaan vai vastaako painallukseen.  ;)

 

Joo, kaipa sitä voi samalla tavalla kokeilla kaikissa pienlentokikottimissa joissa on tavalliset passiiviset nestejarrut? Eri asia on kuinka moni sellaisen lähestymistarkistuksiinsa lisää, ihan fiksua varmaan olisi, erityisesti lyhelle kentälle mennessä. Pistää miettimään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, kaipa sitä voi samalla tavalla kokeilla kaikissa pienlentokikottimissa joissa on tavalliset passiiviset nestejarrut? Eri asia on kuinka moni sellaisen lähestymistarkistuksiinsa lisää, ihan fiksua varmaan olisi, erityisesti lyhelle kentälle mennessä. Pistää miettimään.

 

No tuota...kyllä minä ainakin testaan tuolla tavalla aina ja ennen jokaista laskua....oli kenttä sitten kuinka pitkä tahansa. Lisäksi ainakin niiden Pipereiden, joita itse käytän, checklisteissä tuo kohta on mukana jo ilman lisäämistäkin.

 

t. tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista, eipä ole sellaista listaa vastaan vielä tullut. Hyvää ajattelua kyllä. Toisaalta, todennäköisyys siihen että jarrut menisivät epäkuntoon lennon AIKANA on varmasti äärimmäisen pieni. Kyllä ne ovat rikki tai nesteet hukassa jo lähtiessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja talvella tietenkin jäätyminen voi aiheuttaa ongelmia jarruissa.

 

Ville

 

Talvella tullaan laskuun tömäyttämällä pyörät maahan, ensikosketuksella, jolloin jäät irtoaa. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Talvella tullaan laskuun tömäyttämällä pyörät maahan, ensikosketuksella, jolloin jäät irtoaa. :thmbup:

 

Jotkut tekee niin kesälläkin  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista, eipä ole sellaista listaa vastaan vielä tullut. Hyvää ajattelua kyllä. Toisaalta, todennäköisyys siihen että jarrut menisivät epäkuntoon lennon AIKANA on varmasti äärimmäisen pieni. Kyllä ne ovat rikki tai nesteet hukassa jo lähtiessä.

 

Spekulointia: Entas jos jarrunesteeseen on paassyt vetta, joka jaatyy ja tukkii letkut lennon aikana ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Spekulointia: Entas jos jarrunesteeseen on paassyt vetta, joka jaatyy ja tukkii letkut lennon aikana ?

 

Arvelenpa että jos huolto on pelannut, sellaisen vesimäärän pääseminen jarrunesteeseen "yllättäen" on jo sabotaasia johon harvemmat varautuu. Olosuhteetkin saisi olla aikalailla nappiin oikeat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä siinä kai auta kuin ylösveto tehdä ekasta yrityksestä jos ehtii. Sitten pitää laskeutua mahdollisuuksien mukaan jonnekin isomalle kentälle tai tehdä uusi lähestyminen ihan maksimilaipalla ja miniminopeudella. Käsijarrukaan ei taida piperin tapauksessa auttaa..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tuollaiseen kaputtiin mitään jarruvikaa tarvita. Riittää että istuttaa koneen radan puolivälin jälkeen ylinopeudella.Vastaavia kaputteja tehtiin tuossa Pyhäselän kentällä sen lyhyen historian aikana kaksi kappaletta. Ratakin samanmittainen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tuollaiseen kaputtiin mitään jarruvikaa tarvita. Riittää että istuttaa koneen radan puolivälin jälkeen ylinopeudella.Vastaavia kaputteja tehtiin tuossa Pyhäselän kentällä sen lyhyen historian aikana kaksi kappaletta. Ratakin samanmittainen.

 

Osuit naulan kantaan. Kun katselen tässä Hyvinkään kentällä lähestymisiä ja laskuja, näen täällä uskomattoman paljon ylinopeudella tehtyjä laskuja/läpäreitä. Tuntuuko piloteista oikea lähestymisnopeus liian vaaralliselta/hitaalta? Jos on 600m kiitotietä käytössä, eipä siinä paljoa edes tarvitse jarrutella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs se Lähteenmäen Eko aikoinaan kertoikaan?

 

Cessna-kuskin lähestymisnopeus kasvaa 10 solmua pilotin lasta kohden. Jos on kolme lasta, Cessna ei saavuta kiitotien pintaa lähelläkään kynnystä. Cessna kun on kone, joka on tehty lentämään. Kun nopeutta maavaikutuksessa riittää, kyseessä on vauhdikas ilmarullaus tai tosi matala matalalähestyminen. Over-shoot tai go-aroundia peliin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään