Ilkka Mäkelä

Navajopilotti tuomittiin syylliseksi v. 2002 onnettomuuteen Kanadassa

4 viestiä aiheessa

Tätä asiaa on puitu Kanadanmaalla pitkään, ja pilotti on nyt todettu rikosoikeudellisessa mielessä syylliseksi onnettomuuteen, vaikkakin itse rangaistus on edelleen julistamatta.

 

Sinänsä on melko harvinaista, että lento-onnettomuudet päätyvät rikostuomioistuimeen, mutta ilmeisesti tässä tapauksessa laiminlyöntejä oli liian monta.

 

http://www.winnipegfreepress.com/local/story/4069704p-4671470c.html

 

Pilotti lähti heittämään edestakaisen keikan tankkaamatta toiselta kentältä siirtolennettyyn Navajo Chieftainiin lisää polttoainetta, tekemättä massa- ja balanssilaskelmia tai polttoainelaskelmia muuten kuin päässälaskuna, ilman toimivaa autopilottia (mikä olisi ollut vaatimus yhden hengen ohjaamomiehityksellä lennettäessä), ja toheloi takaisin tullessa ensimmäisen laskeutumisyrityksen Winnipegin kv. kentälle niin pitkäksi, että oli pakko tehdä ylösveto. Pilotti lensi tahallaan liukupolun yläpuolella "siltä varalta, että polttoaine loppuu kesken".

 

Ennen toista laskeutumisyritystä sitten loppui polttoaine, jota olisi tietenkin pitänyt olla riittävästi myös varakentälle lentämistä varten, ja molemmat moottorit sammuivat. Kone putosi kaupungin katujen risteykseen. Kaikki matkustajat loukkaantuivat ja yksi heistä menehtyi myöhemmin. Lisäksi loukkaantui kadulla olleissa autoissa istuneita ihmisiä. Pilotti ei myöskään kertonut hätätilanteesta lennonjohdolle ennenkuin oli liian myöhäistä tehdä mitään.

 

http://www.tsb.gc.ca/en/reports/air/2002/A02C0124/A02C0124.pdf

 

Winnipegin kentän kiitotie 13 on 2650 metriä pitkä. Olisi sen pitänyt Chieftainille riittää jo ensimmäisellä yrityksellä. Pilotilla oli 3000 tunnin kokemus. Mutta kun asiat eivät mene putkeen, niin eivät mene  :-\ Ikävä juttu kaiken kaikkiaan, ja osoittaa ainakin sen, että kannattaa laskea kunnolla polttoaineen riittävyys ja kieltäytyä keikasta, jos asia epäilyttää.

 

Toisaalta myös konetta operoivan yhtiön olisi pitänyt olla lähettämättä ohjaajaa keikalle ilman toimivaa autopilottia, mutta kipparin virheeksihän asiat usein lopulta kaatuvat.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilkan viestistä leikattuna

> Toisaalta myös konetta operoivan yhtiön olisi pitänyt olla lähettämättä ohjaajaa keikalle ilman toimivaa autopilottia, mutta kipparin virheeksihän asiat usein lopulta kaatuvat.<

 

Päällikkö ratkaisee FOM:in ja MEL:n mukaan lähteekö.

Jos ei lähde, saattoi saada verokortin käteensä, jossain yhtiössä.

Tällainen yhtiö operoi aikaisemmin Suomessa, tappelivat mm. ylipainosta.

Kippari ei lentänyt ja lensi yhtiöstä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... paitsi, että nyt taas vetoomustuomioistuin on kumonnut suurimman osan pilotille annetun tuomion perusteista, eli kuolemantuottamuksen sekä ruumiinvamman tuottamukset, ja jäljelle on jäänyt enää lentoturvallisuuden vaarantaminen. Ja pilotti on valittamassa siitäkin. No, oikeusjärjestelmä elää omaa elämäänsä joka puolella mailmaa.

 

http://www.winnipegfreepress.com/breakingnews/Pilot-gets-convictions-overturned-.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään