Risto Partanen

Independent lähestymisinfo Helsinki-Malmilla 6.11

35 viestiä aiheessa

Pari päivää vanha uutinen mutta en täältä mistään löytänyt.

 

01.11.2007 Independent lähestymisinfo Helsinki-Malmilla 6.11

 

Helsinki-Malmin- ja Helsinki-Vantaan lentoasemien lennonjohtajat kutsuvat Malmilla toimivat lentäjät Independent lähetysmisinfoon 6.11.2007 klo 17–19.00 Malmin lentoaseman aulaan.

 

Aiheet

• Helsinki-Malmin lentoaseman pienennetyt kiitotieporrastukset

• Helsinki-Vantaan lentoaseman rinnakkaiskiitoteiden toisistaan riippumattomien lähestymismenetelmien käyttöönotto ja niiden vaikutus VFR ja Malmin liikenteeseen

• Helsinki-Vantaan lentoaseman yleiset kiitoteiden käyttöperiaatteet, lähtö- ja lähestymismenetelmät sekä niiden vaikutus Malmin toimintaan

• Muutokset vuonna 2008 ja näkymät Malmin toiminnassa

 

Tervetuloa!

 

http://www.finavia.fi/finavia_tiedote?id=69310

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ziizuz ja tietysti tiistai-iltana, jolloin mulla on opetustehtäviä  :-\

 

Nooh, voinemme luottaa siihen, että täällä viriää intensiivinen keskustelu aiheesta, joohan? Muistaakseni independenttien aikana ei Malmilta saa kuumailmapalloilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos seuraavan AIRAC cyclen muutoksissa muuten juttua missään etukäteen vai pitääkö odottaa marraskuun lopullle ennenkuin näkee ne eAIPista?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Totta kai juttua on  ::) talon sisällä

 

Mutta ei mitään voi julkaista ennen kuin ne Airac-päivänä julkaistaan... Niin se vaan menee, jotakin keskusteluja voi olla käyty julkisestikin, mutta enpä osaa sanoa mistä saisi enemmän ennakkotietoa, ellei Finavian sivuilla ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Totta kai juttua on  ::) talon sisällä

 

Mutta ei mitään voi julkaista ennen kuin ne Airac-päivänä julkaistaan... Niin se vaan menee, jotakin keskusteluja voi olla käyty julkisestikin, mutta enpä osaa sanoa mistä saisi enemmän ennakkotietoa, ellei Finavian sivuilla ole.

Eli AIPin tilaajatkin saa vasta voimaantulopäivänä uudet updatet vai?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, noin 50 muun henkilön kanssa.

Mitä jäi mieleen? IFR selvitykset Malmille ovat kiven alla silloin kun Independent on päällä, eli yleisimmin arkisin 14-16.

 

Tavallisille Malmi-lentäjille on jossakin vaiheessa tulossa muutos: Lentosuunnitelman tekeminen radiolla ennen lähtöä  Malmilta loppuu, sen sijaan käyttöön tulee mahdollisuus tehdä se nettipäätteeltä tai matkapuhelimella. Malmille saapuville (esim matkalennolta muualta) plaanin teko onnistuu edelleen myös radioitse.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa mennä samaa rataa kuin Vantaalla.

 

Hain koneeni huollosta Vantaalta ja yritin tehdä siirtolentoplaania Malmille koneeni radiolla.

 

EI KÄY. Ei otettu vastaan.

 

Pitää soittaa puhelimella tuo plaani.

 

Sammutin koneeni, istuin koneessani ja soitin koneestani kännykällä ja tein plaanin. Kelpas. ;D

Suljin kännykän ja avasin koneeni radiot ja otin yhteyden "Groundiin" ja sain rullausohjeet.

 

Woi widelma, mikä kuva tuostakin lennonjohto palvelusta jäi.

Arvaatte itsekukin mitä silloin ajattelin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa mennä samaa rataa kuin Vantaalla.

 

Hain koneeni huollosta Vantaalta ja yritin tehdä siirtolentoplaania Malmille koneeni radiolla.

 

EI KÄY. Ei otettu vastaan.

 

Pitää soittaa puhelimella tuo plaani.

 

Mitäs ihmeellistä tuossa on? Se vaatimus kirjallisesta lentosuunnitelmasta on olemassa ihan syystä. Miksi varaisit taajuutta lentosuunnitelman esittämistä varten kun voit soittaa sen puhelimella ja toisessa päässä on ihminen, joka palvelee vain sinua eikä joudu tekemään kymmentä muuta juttua siinä samalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malmihan taitaa olla monilta osin poikkeus tuossa että voi jättää lentosuunnitelman radiolla. esim. Oulussakaan eivät kelpuuta radioplaaneja lähteviltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäs ihmeellistä tuossa on? Se vaatimus kirjallisesta lentosuunnitelmasta on olemassa ihan syystä. Miksi varaisit taajuutta lentosuunnitelman esittämistä varten kun voit soittaa sen puhelimella ja toisessa päässä on ihminen, joka palvelee vain sinua eikä joudu tekemään kymmentä muuta juttua siinä samalla.

 

Anteeksi, mutta mitä  kymmentä muuta juttua samanaikaisesti  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Anteeksi, mutta mitä  kymmentä muuta juttua samanaikaisesti  ;D

 

Siihen lennonjohdon arkeen tutustuminen ei välttämättä olis huono idea  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa mennä samaa rataa kuin Vantaalla.

 

Hain koneeni huollosta Vantaalta ja yritin tehdä siirtolentoplaania Malmille koneeni radiolla.

 

EI KÄY. Ei otettu vastaan.

 

Pitää soittaa puhelimella tuo plaani.

 

Sammutin koneeni, istuin koneessani ja soitin koneestani kännykällä ja tein plaanin. Kelpas. ;D

Suljin kännykän ja avasin koneeni radiot ja otin yhteyden "Groundiin" ja sain rullausohjeet.

 

Woi widelma, mikä kuva tuostakin lennonjohto palvelusta jäi.

Arvaatte itsekukin mitä silloin ajattelin.

Tere Jaska

Minä teen aina plaanin joko puhelimella tai briefingissä. Tiiäkkö miksi, siellä on niin mahottoman mukavia tyttöjä :thmbup:

Mulla voi olla vielä iän puolesta pieni tsanssi :-[

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tulee mahdollisuus tehdä se nettipäätteeltä tai matkapuhelimella.

 

Tarkoittaako tuo vihdoin tekstiviestiplaania? Matkapuhelimella soittamallahan se käy jo nyt. Tekstariplaani ois esim. vesikoneelle oiva juttu, kyllä siihen 150 merkkiä riittää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoittaako tuo vihdoin tekstiviestiplaania? Matkapuhelimella soittamallahan se käy jo nyt. Tekstariplaani ois esim. vesikoneelle oiva juttu, kyllä siihen 150 merkkiä riittää.

 

Tuo voisi olla hyvä juttu. Järjestelmä voisi vielä lisätä plaaniin sen RMK-kohdan PILOT TEL zzz-xxxyyyy-kohdan automaattisesti tekstiviestin lähettäneen numeron mukaisesti niin säästyisi tilaa muille jutuille. Tosin 150 merkkiäkin voi olla aika vähän jos pitää saada RMK-kohtaan dep- ja arr-kohdat sekä kaikki pelastusvälineet ja koneen värit yms. Toivotaan että homma saadaan 2000-luvulle!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos ei ihan tekstiviesti, niin joku WAP-pohjainen palvelu sentäs, siinä ei tule 150 merkin rajaa vastaan. Ja serveripuolella koodaus menee samaan konkurssiin kun webbipalvelu-plaanikin - sama asia, vähän yksinkertaistettuna vain.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoittaako tuo vihdoin tekstiviestiplaania? Matkapuhelimella soittamallahan se käy jo nyt. Tekstariplaani ois esim. vesikoneelle oiva juttu, kyllä siihen 150 merkkiä riittää.

Kovin tarkkaa tietoa ei annettu mutta ymmärsin että kyseessä olisi selainpohjainen eli "alypuhelimille" sovitettu palvelu.

 

Olen kanssasi kyllä samaa mieltä että tekstiviestipohjainen palvelu toimisi varsin hyvin. Jopa paremminkin, pienen harjoittelun jälkeen,  koska tekstiviestiversiossa on helppo käyttää vanhaa viestiä uuden pohjana. 150 merkkiä ei liene nykypäivänä ongelma kun puhelimet osaavat ketjuttaa viestejä. Itse käytän lentokoneen varausjärjestelmää missä on sekä tekstiviestillä toimiva että selainpohjainen käyttöliittymä. Molemmat toimivat hyvin.

 

Plaanintekohan on puhdasta tekstinkäsittelyä, joten tekstiviestipohjainen tai tekstipohjainen (WAP) palvelu olisi varmasti riittävä ja toimisi suurimmassa osassa matkapuhelimia.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos ei ihan tekstiviesti, niin joku WAP-pohjainen palvelu sentäs, siinä ei tule 150 merkin rajaa vastaan. Ja serveripuolella koodaus menee samaan konkurssiin kun webbipalvelu-plaanikin - sama asia, vähän yksinkertaistettuna vain.

 

WAPissa on se ongelma, että kun toimitaan ihan puskassa, verkko on todella hidas ja yhteys saattaa katkeilla, tekstari lähtee paljon paremmin. Voihan sen toki lähettää ketjutettuina viesteinä ja jos on hyvät lyhenteet, niin eihän se paljon merkkejä tarvii. Simple technology for simlpe pilots!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa mennä samaa rataa kuin Vantaalla.

 

Hain koneeni huollosta Vantaalta ja yritin tehdä siirtolentoplaania Malmille koneeni radiolla.

 

EI KÄY. Ei otettu vastaan.

 

Pitää soittaa puhelimella tuo plaani.

 

Sammutin koneeni, istuin koneessani ja soitin koneestani kännykällä ja tein plaanin. Kelpas. ;D

Suljin kännykän ja avasin koneeni radiot ja otin yhteyden "Groundiin" ja sain rullausohjeet.

 

Woi widelma, mikä kuva tuostakin lennonjohto palvelusta jäi.

Arvaatte itsekukin mitä silloin ajattelin.

 

Tuo puhelimellat tehty plaani on ihan vakiotapa esimerkiksi EFTP:llä eikä sinänsä sen vaikeampaa

kuin radiaollakaan tehty. Tosin pitää varata hieman aikaa että se siirtyy sinne torniin.

Eli plaani kannattaa tehdä ennen kuin alkaa lukea checklistiä läpi ja käynnistää konetta.

 

Sensijaan järkyttävän hassu systeemi on Oulussa. Siellä on hieno "itsepalvelubriefing"

jossa sitten kirjoitetaan plaani paperille. Kyseinen paperi työnnetään fax-koneeseen la

lähetetään briefingiin josta sitten puhelimella vahvistetaan plaanin läpimeno.

 

Hassuksi homman tekee se että sen kuulee kun vastaanottava faksi soi lastulevyseinän

toisellapuolella ja sieltä myös vastataan puhelimeen. Eli vähän siihen malliin että

Malmilla olisi nykyisen briefingin tiskin paikalle kyhätty levyseinä ja plaani

faxattaisiin sinne toiselle puolelle.

 

Kaaiketi joku security-juttu, ei voi edes tiputtaa postiluukusta vaan

täytyy faxata.....

 

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Norjalaisten AIP / briefing / plaaninjättöpalvelu netissä ja matkapuhelimella on kertakaikkisen upea. Jotain sellaista soisin tulevan meillekin tänne tietotekniikan luvattuun maahan.

 

Onneksi heidän reittibulletinpalveluaan voivat nyt jo käyttää myös muunmaalaiset  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa mennä samaa rataa kuin Vantaalla.

 

Hain koneeni huollosta Vantaalta ja yritin tehdä siirtolentoplaania Malmille koneeni radiolla.

 

EI KÄY. Ei otettu vastaan.

 

Pitää soittaa puhelimella tuo plaani.

 

Sammutin koneeni, istuin koneessani ja soitin koneestani kännykällä ja tein plaanin. Kelpas. ;D

Suljin kännykän ja avasin koneeni radiot ja otin yhteyden "Groundiin" ja sain rullausohjeet.

 

Woi widelma, mikä kuva tuostakin lennonjohto palvelusta jäi.

Arvaatte itsekukin mitä silloin ajattelin.

Ihan pikku vinkkinä kannattaisi miettiä kuinkahan paljon radiossa EFHK:lla tuota liikennettä normaalisti on.. Ihan riittämiin...

Ei millään riitä jaksossa tilaa noiden plaanien tekemiseen, ihan on tarpeeksi puhetta jo selvitystenkin ja rullausohjeiden lukemisessa.

 

Mitähän palvelu olisi jos kaikki hoidettaisiin radiossa, montako tuntia jaksaisit odotella?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan pikku vinkkinä kannattaisi miettiä kuinkahan paljon radiossa EFHK:lla tuota liikennettä normaalisti on.. Ihan riittämiin...

Ei millään riitä jaksossa tilaa noiden plaanien tekemiseen, ihan on tarpeeksi puhetta jo selvitystenkin ja rullausohjeiden lukemisessa.

 

Mitähän palvelu olisi jos kaikki hoidettaisiin radiossa, montako tuntia jaksaisit odotella?

 

Jaska varmaan tarkoitti että yks huollosta lähtevä pikku ritsa voisi tehdä radioplaanin eikä jokaisen matkustajakoneen. Toisaalta jos lennonjohtaja ajatteli samoin kuin eräs malmilla majaa pitävä toimittaja joka kutsuu C172:sta laajarunkoiseksi  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaska varmaan tarkoitti että yks huollosta lähtevä pikku ritsa voisi tehdä radioplaanin eikä jokaisen matkustajakoneen. Toisaalta jos lennonjohtaja ajatteli samoin kuin eräs malmilla majaa pitävä toimittaja joka kutsuu C172:sta laajarunkoiseksi  ;)

 

Mä oon ihan tarpeeks katsonut näitä jotka ajattelevat just noin että "kyllä mä tiedän että pitäis mutta jos MINÄ kuitenkin tekisin eri tavalla, tämän kerran". Ei saa hirveästi arvostusta sellainen toiminta.  Säännöt on kaikille samat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosin 150 merkkiäkin voi olla aika vähän jos pitää saada RMK-kohtaan dep- ja arr-kohdat sekä kaikki pelastusvälineet ja koneen värit yms. Toivotaan että homma saadaan 2000-luvulle!

 

Eikös koneen värit ym. vakiotiedot voisi järjestelmä hakea automaattisesti plaaniin yhteyteen suoralla tietokantahaulla rekisteritunnuksen perusteella, olettaen että ilma-alusrekisteristä tiedot löytyy, ja että tämä toimisi yhteen.

 

Miika

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään