Tumi Hämäläinen

Mikä kenttä on haastavin?

166 viestiä aiheessa

Ihan vaan sellaista kysyisin teiltä mualiman kiertäjiltä, että mikähän lentokenttä maapallolla olisi mielestänne haastavin/vaikein laskeutua tai nousta? Joku vuorten välissä, ehkä lyhyt kiitorata, tuulinen paikka yleensä jne. Tarkoitan nyt lähinnä siviili-ilmailun puolen kenttiä, joille on reittiliikennettä - ei siis esimerkiksi lentotukialuksia tai muita vastaavia tilapäiskenttiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse en ole niin paljon lentänyt muualle kuin Reykjavikin kentälle mutta Euroopan kentistä Madeira ja Innsbruck ovat vaikeita tai haastavia ja Islannista löytyy Isafjörður ja Akureyri. Färsaarten Vagar on kohtuullisen vaikea ja Norjassa on muutama pikkukenttä.

 

Sitten on haastavia lähestymisiä esim. John F Kennedylle New Yorkissa, Canarsie approach ja joku lähestyminen jonka nimeä en nyt muista  Washingtoniin. Ideana jälkimmäisessä se ettei lennetä valkoisen talon päältä vaan "kierretään laskuun".

 

EDIT

 

Ja Tokion Hanedalle on myös lähestyminen joka kiertää kentän läheltä ja finaali on varsin lyhyt. Ja sitten oli se Hong Kongin Kai tak, vaan ei enää...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finskin kapun mukaan Innsbruck on tosiaan yksi vaativimmista ja haastavimmista, siellä kun se sääkään ei suosi aina ...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hong Kong, Kai Tak, VHHH, taitaa vetää tässä rankingissa kärkisijan joskin kenttä on valitettavasti poistettu käytöstä.

 

Mutta jos haluaa päästä itse simussa kokeilemaan niin sehän onnistuu  ;). Muistikuvani mukaan Kai Tak löytyy vielä Flight Simin lentokenttävaihtoehdoista. Uskoisin myös add-on textuureita olevan saatavilla.

 

Tässä muutamia esimerkkejä:

 

http://www.airliners.net/open.file/0047556/L/

http://www.airliners.net/open.file/0122621/L/

http://www.airliners.net/open.file/0076911/L/

 

Siitä kun lähdet sorvaamaan niin ávot  :laugh:

 

Käytössä olevista kentistä sitten nämä jo edellämainitut.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Courchevel?  8) Korkealla parissa tonnissa, lyhyt ja kalteva, 18,5 astetta osassa kenttää!

 

http://members.aon.at/~slenz/dash7.html

 

edit: kiva videopätkä. :thmbup:

 

http://media.putfile.com/Courchevel

 

Minulle tuli kerran emaililla englanninkielinen PowerPoint-esitys (linkki) Courchevellin kentästä, tosi hienoja valokuvia. Sattuisko kellään olla tallessa sitä?

Tämä alla on kyllä vastaava, mutta pdf:

 

http://www.nickdavies.ca/Docs/courchevel_airport.pdf#search=%22Courchevel%20airport%2Bslideshow%22

 

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiehtova se onkin, kun noustaan suoraan vuoria kohti ja kaarretaan kaupungin yli, jolloin ympärillä näkyy puolenkymmentä pientä ja isoa tulivuorta ja niiden punaisina hehkuvat kidat.  :thmbup:

 

Aivan mahtavaa varmasti!! Quito olisikin sitten koettava joku kaunis päivä  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia vastauksista. Laittakaa vielä ehdotuksiinne se, mikä tekee kentästä haastavan. Joillakin jo olikin syy laitettu esiin. Ktos.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällasista normaaleista kentistä tulee ekana mieleen Madeira (LPMA) ja Innsbruck (LOWI)

 

Mikä tekee Madeiran kentästä haasteellisen? Vuoretko mahdollisesti? Kenttähän on ihan rannassa saaren kaakkoiskulmalla ja osittain rakennettu pilarien varaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sissus sentään! Käviköhän noissa laskuissa hullumminkin?

 

Kyllähän nuo tuosta väänsivät vielä ihan normaalisti laskuun. Mitä nyt pientä moottorin hankaamista saattoi tulla mutta ihmisvaurioilta vältyttiin.

 

Tähän aasinsiltana voisinkin esittää kysymyksen.

Sattuiko Kai Takin historiassa koskaan mitään vakavaa? Hankalasta kentästä huolimatta tiedossani ei ainakaan ole yhtään suurempaa onnettomuutta, vaan vain pieniä naarmuja ja rahtuisia. :)

Asiantuntijat vastatkoon, kitoos!!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Courchevel?  8) Korkealla parissa tonnissa, lyhyt ja kalteva, 18,5 astetta osassa kenttää!

 

Toi on kyllä aika hehkee kenttä! Pahus vieköön kun Flight Simiin ei tietääkseni saa tuota kaartevuutta mallinnettua. Ei oikein tuo FS:ssä tehty videokaan säväyttänyt. Mikäli olen oikein ymmärtänyt FS ei osaa mallintaa tuollaisia kaarteita kiiroradalle, vaan se on aina tasainen. Miten on oikeasti?

 

Mutta mitä tulee kentän käyttöön oikeassa ilmailussa, niin periaatteessa hassulla tavalla kenttähän on aika turvallinen, vaikka kiitotie onkin lyhyt.

Takeoff alamäkeen ---> huomattavasti lyhyempi TODR.

Laskeutuminen taasen ylämäkeen ---> lyhyempi Braking distance tarvitaan.

 

Mutta onhan 18,5 asteen vasta-slopeen vähän vänkää laskeutua. Tarvitaan muutamaa kertaluokkaa pidempi loppuveto.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toi on kyllä aika hehkee kenttä! Pahus vieköön kun Flight Simiin ei tietääkseni saa tuota kaartevuutta mallinnettua. Ei oikein tuo FS:ssä tehty videokaan säväyttänyt. Mikäli olen oikein ymmärtänyt FS ei osaa mallintaa tuollaisia kaarteita kiiroradalle, vaan se on aina tasainen. Miten on oikeasti?

 

Onnistuu tiettyllä varauksella. Pinnasta saa kyllä kaltevan, mutta ei 100% toimivaa. Hyvänä esimerkkinä. Aerosoftin Lukla-scenery, jossa on kalteva pinta. Miinus on, että siihen ei kärsi ajaa kovin raskasta laskua, sillä se kone menee helposti maasta läpi. Pienemmillä koneilla ei kuitenkaan ole ongelmaa...

 

En sitten tiedä, onko tuossa todella hienon näköisessä Courchevelin sceneryssä samaa ongelmaa: http://www.llhinfo.com/

 

Ja myös freewarena löytyy Courchevel ja muut Ranskan altiportit viettävillä baanoilla, kun jaksaa etsiä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän nuo tuosta väänsivät vielä ihan normaalisti laskuun. Mitä nyt pientä moottorin hankaamista saattoi tulla mutta ihmisvaurioilta vältyttiin.

 

Tähän aasinsiltana voisinkin esittää kysymyksen.

Sattuiko Kai Takin historiassa koskaan mitään vakavaa? Hankalasta kentästä huolimatta tiedossani ei ainakaan ole yhtään suurempaa onnettomuutta, vaan vain pieniä naarmuja ja rahtuisia. :)

Asiantuntijat vastatkoon, kitoos!!

 

Kyllähän Kai Takissakin peltiä rypistyi.

http://aviation-safety.net/database/country/country.php?id=VR-H

Noi vuosien 1977 - 1994 tapaukset kävi Kai Takilla, uudemmat tolla saitilla on Chek Lap Kokilla sattuneita incidenttejä.

 

Tarjoaisin haastaviin kenttiin myös Bhutanin valtion pääkaupungin Paron kenttää:

http://www.airliners.net/open.file/0540452/M/

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös jossain saarella Skotlannin rannikolla ole "kenttä" joka on sijoitettu hiekkarannalle ja lennot pitää suorittaa laskuveden aikaan, kun "kiitorata" on muuten veden alla? Vai onko meikäläisen ylivilkas mielikuvitus kehitellyt ihan omiaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei nyt mikään hirveän vaikea paikka löytyy Eilatissa,Israelissa.Sijaitsee hieman erikoisella paikkalla, kun kenttä on keskellä kaupunkia, Lähestymislinjalla on korkeita hotelleja. Ite on tullu käytyä Eilatissa ja hotelli sattui olemaan juuri tuossa kentän vieressä. Meni todella läheltä koneet viereisen hotellin kattoa..

Kiitotiellä on pituutta "vain" 1900m, ja  tuolla vierailee myös 757:tkin.

 

http://p.airliners.net/photos/photos/2/0/9/0755902.jpg

Hotellimme taisi olla tuo "korkea" rakennus tuossa vasemmalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös jossain saarella Skotlannin rannikolla ole "kenttä" joka on sijoitettu hiekkarannalle ja lennot pitää suorittaa laskuveden aikaan, kun "kiitorata" on muuten veden alla? Vai onko meikäläisen ylivilkas mielikuvitus kehitellyt ihan omiaan?

Barra: http://www.hial.co.uk/barra-airport.html

 

Voipi olla aika haastava, jos kello on väärässä ajassa ;)

 

-Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nämä pari kenttää ei nyt aivan vastaa alkuperäiseen kysymykseen. Säännöllistä reittiliikennettä ei lennettä, muta kylläkin maksullista tilausliikennettä.  Kuten näkyy, MAF Australia operoi Papua Uusi-Guinealla melko vaativissa olosuhteissa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Edellinen kuva on Twin Otterin ikkunasta lähestyttäessä Tumolbilin lentopaikkaa. Jälkimmäinen Negin hyppyrimäestä. Teleobjektiivi kyllä vääristää kuvaa. Silti joutuu ihmettelemään, että miten tuonne on lasku oikein onnistunut.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän nämä maailman haastavat tiedetään, mutta mikäs on Suomen haastavin kenttä ?  ;)

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän nämä maailman haastavat tiedetään, mutta mikäs on Suomen haastavin kenttä ?  ;)

 

Jani

 

Minusta Forssan kaupungille voisi antaa pisteet ainakin hyvästä yrityksestä. Forssalaiset kun siirsivät koko kenttää (pituussuunnassa), vanhat eteläpään reunaesteet (piiput) jäi onneksi vähän kauemmaksi. Mutta mitä teki kaupunki! Pystytti katuvalot radan päätyyn.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään