Tumi Hämäläinen

Mikä kenttä on haastavin?

166 viestiä aiheessa

Kyllähän nämä maailman haastavat tiedetään, mutta mikäs on Suomen haastavin kenttä ?  ;)

 

Jani

 

Mites tämä sitten? Aika hankala...Martiniiskonpalo.

 

"Kiitoteiden pinta epätasainen sorapinta, jolla vaivaiskoivua ja kivikkoakin, joista pahimmat merkitty. Ei suositeltava nokkapyöräkoneille eikä kokemattomille lentäjille; etukäteiskäynti paikan tuntevan lentäjän kanssa suositeltava (kysy Tunturi-ilmailijoista). Suurimmat esteet ovat "kirjastorakennus", tuulipussi (-levy) ja muutamat kivikasat. Kiitotiet merkitty valkoisin kivin, muutoin pinta ei erotu ympäröivästä maastosta. Lyhyet ja leveät radat vaikeaa hahmottaa ennenkuin lähestymislinjalla."

 

EPÄVIRALLINEN LENTOPAIKKA. LENTOPAIKKA POISTETTU VIRALLISTEN VALVOMATTOMIEN LENTOPAIKKOJEN LUETTELOSTA 19.1.2006.

 

http://www.lentopaikat.net/efmp.shtml)

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä tekee Madeiran kentästä haasteellisen? Vuoretko mahdollisesti? Kenttähän on ihan rannassa saaren kaakkoiskulmalla ja osittain rakennettu pilarien varaan.

 

Taitaa olla se lähestyminen yhdistettynä petollisiin tuuliin.

 

Tässä vähän ohjaamosta kuvakulmaa: http://www.airliners.net/open.file/0297683/L/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Madeiralle lähestyminen kiitotielle 05 sisältää kaarron finaalissa oikealle koska vuorten vuoksi ei ole tilaa tehdä normaalia lähestymistä. Ja luonnollisesti tämä on visuaali-lähestyminen.

 

"Severe turb when wind is 15 Kt (or possibly less) btn 300 and 020 . Downdrafts or updrafts are to be expected near thld of Rwys 05 and 23. When landing on Rwy 23 fr S and W sctrs, exp severe turb at lo alt over rwy thld. With westerly winds, tall windshears may be expected. Due to hi terrain no deviation to lt of apch path in ldg Rwy 05, immed lt turn aft tkof fr Rwy 23. Str-in apch not auth fr Funchal VOR to Rwy 23. Bird haz."

 

Eikä se korotettu kiitotiekään ole mikään tavallinen ratkaisu, tietyt vaarat siihenkin liittyvät. Tämä jatke on siis siellä 23 päässä.

 

Tuli sitten vielä mieleen Kathmandu Nepalissa, siellä on monenlaisia kurvikkaita lähestymisiä vuorten takia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys!

Tässä sitä kirjoitellaa ekaa viestiä...

Liittyen tähän haastavimpaan kenttään.. olimme perheen kanssa viime viikolla samoksella,jossa kenttä(smi) on mielestäni suhteellisen haastava..

Parina päivänä oli niin kova sivutuuli että kone(737) joutui tekemään ylösvedon kesken lähestymisen..

Mulla olisi pari video pätkää ylösvedoista mutta kun en itse omista kotisivutilaa... ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei nyt mikään hirveän vaikea paikka löytyy Eilatissa,Israelissa.Sijaitsee hieman erikoisella paikkalla, kun kenttä on keskellä kaupunkia, Lähestymislinjalla on korkeita hotelleja. Ite on tullu käytyä Eilatissa ja hotelli sattui olemaan juuri tuossa kentän vieressä. Meni todella läheltä koneet viereisen hotellin kattoa..

Kiitotiellä on pituutta "vain" 1900m, ja  tuolla vierailee myös 757:tkin.

 

http://p.airliners.net/photos/photos/2/0/9/0755902.jpg

Hotellimme taisi olla tuo "korkea" rakennus tuossa vasemmalla.

 

Tosiaan kenttä on erikoisessa paikkaa, silloin kun itse olin Israelissa, niin kenttä oli aika vilkas kokoonsa nähden... siltä ainakin tuntui :laugh: Koneet tosiaan kaarsivat aika jyrkkään korkeiden kerrostalojen keskellä laskuun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Severe turb when wind is 15 Kt (or possibly less) btn 300 and 020 . Downdrafts or updrafts are to be expected near thld of Rwys 05 and 23. When landing on Rwy 23 fr S and W sctrs, exp severe turb at lo alt over rwy thld. With westerly winds, tall windshears may be expected. Due to hi terrain no deviation to lt of apch path in ldg Rwy 05, immed lt turn aft tkof fr Rwy 23. Str-in apch not auth fr Funchal VOR to Rwy 23. Bird haz."

 

Tatu! Heitäs toi vielä ensimmäisellä kotimaisella, kun kuitenkin osaat kääntää näppärästi. Meikäläinen kun ei osaa kuin neljää kieltä: suomee, savvoo, hiljoo ja kovvoo... :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[ attachment removed / expired ]

...Jälkimmäinen Negin hyppyrimäestä. Teleobjektiivi kyllä vääristää kuvaa. Silti joutuu ihmettelemään, että miten tuonne on lasku oikein onnistunut.

 

Tuo on kyllä aika paha  :o ... vaikkei ollutkaan varsinainen reittiliikennekenttä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On muuten Airbus A321 ekassa videossa eikä B737 ja toisessa A320. :) Mutta oli varsin karun näköiset tuulet kyllä..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kreikan paikallisesta radiosta tulikin huomattavasti parempia biisejä kuin meidän Suomen "laatu kanavilta" ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo sopivalla paikalla oltiin 8)..onneksi lennot loppuivat aina ennen klo 2200 ja alkoivat 0800...

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Poijjaat!

 

Nyt alkaa rönsyilemään, niin kuin aina. Onko kellään vielä ihan tuohon alkuperäiseen aiheeseen liittyvää? Tiedän, että on...  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tatu! Heitäs toi vielä ensimmäisellä kotimaisella, kun kuitenkin osaat kääntää näppärästi.

 

Eipä tuossa Madeira-jutussa nyt kauheasti tuntematonta lyhennettä ole, ettei siitä selvää saisi. Siis:

 

"Voimakasta turbulenssia kun tuulen voimakkuus on 15 solmua (tai ehkä jopa vähemmän) kompassisuuntien 300 ja 020 astetta välisellä alueella (=~ pohjoisesta päin). Laskevia tai nousevia ilmavirtauksia odotettavissa kiitoteiden 05 ja 23 kynnysten lähellä. Kun laskeudutaan kiitotie 23:lle etelä- ja länsisektoreista, odotettavissa voimakasta turbulenssia matalalla korkeudella kynnyksen yläpuolella. Kun tuuli on lännestä, voimakasta windshear-ilmiötä odotettavissa. Korkean maaston takia, laskeuduttaessa lähestymispolkua pitkin kiitotielle 05 ei saa poiketa lentoväylästä vasemmalle. Välitön kaarto vasemmalle heti nousun jälkeen kiitotieltä 23. Suora lähestyminen Funchalin VOR-majakalta kiitotielle 23 kielletty. Lintutörmäysvaara olemassa."

 

Toisin sanoen, kun vähänkin tuulee jostain suunnasta, niin on odotettavissa kynnyksillä nousevia tai laskevia ilmavirtauksia tai windshearia (Mikähän niiden ero sitten käytännössä onkaan?) sekä turbulenssia eikä lähestyminen tai nousu ole muutenkaan kovin helppoa menetelmien, maaston eikä linturiskin suhteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt alkaa rönsyilemään, niin kuin aina. Onko kellään vielä ihan tuohon alkuperäiseen aiheeseen liittyvää?

Mikan videot olivat ASIAA. Pitkään olen halunnut nähdä videota juuri tuolta, nimenomaan laskuista 09:lle. Näyttää pahemmalta kuin osasin kuvitellakaan. :o

 

Euroopassa B757:n kaltaisella koneella Samos saattaa olla kaikkein vaarallisin kenttä, mikäli voimakkaan tuulen lisäksi joutuu tekemisiin heikon näkyvyyden kanssa. Lähestymiskartan miniminäkyvyys ei riitä alkuunkaan laskukierroksen suorittamiseen tuon kokoluokan koneilla. Toivottavasti kukaan ei mene siihen satimeen.

 

Lähtökin on haastavampi kuin Madeiralta, koska kiitotie on paljon lyhyempi. B757:t (ja ennen vanhaan Tu-154:tkin) Samoksella lentävät hyvin kevyillä tankeilla ja arvatenkin suuntaavat saarelta pois jonnekin läheiseen manner-Kreikkaan täydentämään polttoainetankkejaan. EDIT: Hups, sekoitin johonkin toiseen kenttään. Skiathoshan se olikin, mistä Thomas Cookin (JMC) 757:t lähtivät kevyillä tankeilla Thessalonikiin ja sieltä painavampina Englantiin. Hullua porukkaa!

 

Madeiralla tuuliolot lienevät keskimäärin pahemmat, joten keskimäärin se voi olla haastavampi paikka kuin Samos.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haastavimmat on jo mainittu, mutta ainakin simussa edellisten lisäksi yksi suosikeistani on LOWK.

Kentällä kyllä riittää pituutta, ja finaalikin on paljon pidempi kuin Kai Takilla tai Madeiralla, mutta ennen finaalia onkin hiukan enemmän tekemistä.

 

Lähestymiskartat löytyypi täältä (LOWK charts package).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Wellingtonin kenttä Uudessa-Seelannissa on yksi haastavimmista, varsinkin kovilla Nor'west -tuulilla. Jossain on videokooste hurjista laskeutumisista ko. kentälle, varmaan joku on sen nähnytkin. Toisaalta, tyynellä kelillä kentälle on mukava lentää koska maisemat ovat upeat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikan videot olivat ASIAA. Pitkään olen halunnut nähdä videota juuri tuolta, nimenomaan laskuista 09:lle. Näyttää pahemmalta kuin osasin kuvitellakaan. :o

 

Euroopassa B757:n kaltaisella koneella Samos saattaa olla kaikkein vaarallisin kenttä, mikäli voimakkaan tuulen lisäksi joutuu tekemisiin heikon näkyvyyden kanssa. Lähestymiskartan miniminäkyvyys ei riitä alkuunkaan laskukierroksen suorittamiseen tuon kokoluokan koneilla. Toivottavasti kukaan ei mene siihen satimeen.

 

Lähtökin on haastavampi kuin Madeiralta, koska kiitotie on paljon lyhyempi. B757:t (ja ennen vanhaan Tu-154:tkin) Samoksella lentävät hyvin kevyillä tankeilla ja arvatenkin suuntaavat saarelta pois jonnekin läheiseen manner-Kreikkaan täydentämään polttoainetankkejaan.

 

Madeiralla tuuliolot lienevät keskimäärin pahemmat, joten keskimäärin se voi olla haastavampi paikka kuin Samos.

 

 

 

Olin hiukan yllättynyt kuinka hyvin A320 lähti, jarrut päällä ja sitten nytkähti oikein kunnolla. Aina kun on käynyt euroopan eri kentillä, on lähdöt ollut "laiskoja"(mitä sitä koneita rääkkää suotta)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin tässä lähestymiset samoksella(kuvattu hotellimme parvekkeelta, amatöörikuvaaja  ::) )

 

Meidän juniori kiljuu taustalla...

http://video.google.com/videoplay?docid=6895110994563561289

 

http://video.google.com/videoplay?docid=8820744368257504030

 

 

Taidon puutetta kipparilta (tai perämieheltä, eli PF;D ;D ;D

 

No ei vaineen...aika pahan oloinen lasku. Varsinkin kääntö perukselta finaaliin on aika kaistapäisen näköistä. Mutta kyllähän bussi taipuu, bojoingista nyt puhumattakaan.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Voimakasta turbulenssia kun tuulen voimakkuus on 15 solmua (tai ehkä jopa vähemmän) kompassisuuntien 300 ja 020 astetta välisellä alueella (=~ pohjoisesta päin). Laskevia tai nousevia ilmavirtauksia odotettavissa kiitoteiden 05 ja 23 kynnysten lähellä. Kun laskeudutaan kiitotie 23:lle etelä- ja länsisektoreista, odotettavissa voimakasta turbulenssia matalalla korkeudella kynnyksen yläpuolella. Kun tuuli on lännestä, voimakasta windshear-ilmiötä odotettavissa. Korkean maaston takia, laskeuduttaessa lähestymispolkua pitkin kiitotielle 05 ei saa poiketa lentoväylästä vasemmalle. Välitön kaarto vasemmalle heti nousun jälkeen kiitotieltä 23. Suora lähestyminen Funchalin VOR-majakalta kiitotielle 23 kielletty. Lintutörmäysvaara olemassa."

 

Kiitos Ilkalle käännöksestä! Kyllä siinä minulle oli taas uutta asiaa... 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikan videot olivat ASIAA. Pitkään olen halunnut nähdä videota juuri tuolta, nimenomaan laskuista 09:lle. Näyttää pahemmalta kuin osasin kuvitellakaan. :o

 

No juu, tottakai olivat asiaa. Ehkä ajattelin, että riittää, kun mainitsee kentän ja pari seikkaa, miksi kenttä on haastava. Mutta, hyvä, että tulee syvällisempääkin analysointia.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään