Tumi Hämäläinen

Mikä kenttä on haastavin?

166 viestiä aiheessa

Flight Simulator Nordic

 

Sehän se on, mutta kai olet Tuomo huomannut että tälle samalla foorumille pääsee kahta kautta ja näissä tapauksissa foorumi näyttää melko erilaiselta http://www.flightforum.fi/forum/index.php, http://www.fsnordic.net/discussion/

 

Vaikka simulaattoreita tulee itsekin "pelailtua", niin on kyllä pakko myöntää että tämä keskustelu on jo osittain melko kaukana siitä IRL ilmailusta. Muutama simu-kommentti sitten yksi ei simu ja sitten taas...

 

Kyllä minäkin olen sitä mieltä että ne simuilut omalle palstalle ja IRL hommat sitten omalle. Eipä se auta ketään haastavimman kentän löytämisessä jos toinen kertoo esim. lähestymis kartan perusteella kentän näyttävän haastavalta ja toinen kertoo että olen sinne simussa laskeutunut. Sen sijaan tervetulleita ovat kommentit joissa joku kertoo oikeasti laskeutuneen ja kertoo vielä oliko vaikea vai ei ja jos oli niin miksi.

 

Mikko nyt tietysti kerkesi nopeana kirjoittamaan melkein samat asiat, mutta kun meni muutama minuutti elämästä hukkaan tätä kirjoitellessa niin annetaan olla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luetaan niitä viestejä. Kuten Tatu jo aiemmin sanoi, se kenttä on mallinnettu virheellisesti. Toisin sanoen kyseessä on niinkin pieni ongelma, kuin kentän flattenin virheellinen korkeusarvo. Asian puintia voi jatkaa simulaattorin osalta sitten vaikka ihan omassa ketjussaan simupuolella...

 

Kyllä viestit luetaan ja ymmärretään.  :thmbup: Tatu sanoi, että kenttä on mallinnettu virheellisesti. No ok, jos Tatu on oikeassa. Niin, jos...  ;)

 

Hiukan ihmetyttää, miksi tässä keskustelussa on otettu mielestäni turhan vakavasti tuo simu-sana, se on ikäänkuin kiroilua. Lukekaa näitä viestejä, niin tiedätte, että kyseessä on haastavan kentän etsiminen OIKEASTA MAAILMASTA, ei simulaattorista. Tämä SESM Rio Amazonas vain pöllähti esiin alunperin Sampo Niemen ehdotuksena ja hänkin mietti, olisiko kenttä yhtä haastava, kuin simulaattorissa. Samaa sitten minäkin innostuin tutkimaan ja tähän on tultu: kenttä ei siis asiantuntijoiden mukaan ole kraaterissa, vaan mallinnettu väärin, eikä näytä mitenkään erityisen haastavalta, jos Markuksen linkin kuvat ovat juuri ko. kentältä (niin kuin nyt näyttäisi)... plaa-plaa... :-\

 

Kun kysymys oli alunperin haastavimmasta kentästä "oikeassa elämässä", niin jatkamme tästä nyt eteenpäin ilman simulaattorivertailuja. Jos vaikka jolla kulla vielä olisi näiden haastavien kenttien tiimoilta ehdotuksia...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäs jupakka tästä nyt on syntynyt?

 

Markuksen thehoffmanfamily-linkkikuvastossa olevat tiedot ovat ihan samat kuin itse linkittämässäni airport-guide-linkissä ja koordinaatien mukaan Tatun Google map-kuva on juuri siellä, missä pitääkin, ja kiitotien suunta on kaikissa sama 12/30.

 

Kiitotien pituus siis max 5047 feet eli 1530 m, asfalttia.

 

Jos nyt katsotaan airport-guide-linkistä, niin siellä on myös mittarilentomenetelmät sekä laskuille että nousuille. OK, kaikki eivät osaa niitä lukea, mutta ne kertovat kentästä varsin paljon.

 

Sen verran "vaikea" tuo kenttä on, että lännessäpäin 25 NM sektorilla on minimum safety altitude 18500/19500 jalkaa (eli korkeaa maastoa) ja idässäpäin "vain" 7000 jalkaa. Siksi menetelmät ovat seuraavat:

 

Lentoonlähtö vain kiitotieltä 12. Esim. DEP 1 D Rwy 12, DME required.

 

Laskeutumiset vain kiitotielle 30. Menetelmät joko VOR/DME RWY 30 tai NDB RWY 30.

 

Ja naviaidit VOR/DME 113.1 Mhz ja NDB 340 KHz.

 

Kuitenkin, kun menetelmäkarttoja katsoo (sivulla pdf-faileina ICAO-tyyliset kartat), niin kentän välittömässä läheisyydessä ei ole kummallakaan puolella mitään varsinaisesti vaarallisia lentoesteitä. Eli mikään mahdottoman vaikea kenttä ei ole kyseessä.

 

Mikäli 1500 m kiitotietä riittää 3400+ ft korkeudella merenpinnasta, niin kyllähän sinne pääsee ja myös sieltä pois. Mittarilentomenetelmissä kuitenkin hyväksytään vain konekategoriat A ja B, eli liikenneluokan koneet on virallisesti poissuljettu.

 

Tuskinpa kukaan olisi nähnyt sellaista vaivaa, että olisi laatinut airport-guideen hatusta vedetyt IFR-menetelmäkartatkin.

 

Kaikki viittaa siis siihen, että joku simuohjelmien laatija on tehnyt pahan luokan virheen. Kyllä se Rio Amazonasin kenttä on todellisuudessa ihan juuri siellä, mihin kaikki nämä mainitut lähteet viittaavat. Kannattaa uskoa  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Sitä varten on kuitenkin olemassa osiojaottelu, että simulaattori- ja oikean ilmailun asiat pysyisivät erillään toisistaan. Ja ihan samasta syystä on myös perustettu Flightforum.fi, jonka kautta ei simulaattoripalstat näy. Hankala tilanne tässä on se, että FSNordicin kautta näkyy sitten kuitenkin myös oikean ilmailun palstat ja vääjäämättä näitä tällaisia tapauksia sitten tulee, että simulaattori "sotketaan" tänne ilmailupuolelle. Pääosin ne toki pyritään sitten siivoamaan oikeille paikoille, mutta esim. tässä threadissa tuo jälkikäteen erottelu olisi aika hankalaa (tosin tarvittaessa se myös tehdään)... Mutta lähtökohta on, että simulaattoriasiat pidetään simulaattoripuolella, eikä sotketa tänne oikean ilmailun puolelle, koska iso osa esim. Flightforumin kautta tänne kirjoittelevista ei voisi olla vähempää kiinnostunut simulaattorista. Ja juuri heidän takiaan koko Flightforum on ylipäätään perustettu....

 

Ehkä olisi pitänyt miettiä, miksi tänne on nämä aluejaottelut tehty. Jos ketju on ilmailu-palstalla, siinä tuskin haetaan mielipiteitä simulaattorista... Tätä kannattaa ehkä ihan oikeasti miettiä jokaisen itsekseen. Vai olisiko se sitten hyvä vaihtoehto, että FSN ja Flightforum erotetaan kokonaan toisistaan? Että FSN:n puolelta ei enää pääsisikään "sotkemaan" IRL-keskusteluja? (OK, viimeinen oli ihan mun oma heitto, ei FSN:n virallinen kanta)  ;)

 

 

Olisiko minun pitänyt siis laittaa simulaattorisivulle kokonaan toinen kysymys: "löysin simusta mielenkiintoisen kentän, onkohan se oikeasti noin haastava?" Nyt tietysti kaikki simuharrastajat hyökkäävät kimppuuni ja höykyttävät minut siirtymään kysymykseni kanssa "oikealle" ilmailupuolelle, koska kysymyshän on "oikeasta" kentästä "oikeassa" elämässä.

 

Ehkä voitaisiin hiukan katsoa läpi sormien, koska se simu ei ollut missään vaiheessa ketjun pääasia.  :thmbup: 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikki viittaa siis siihen, että joku simuohjelmien laatija on tehnyt pahan luokan virheen. Kyllä se Rio Amazonasin kenttä on todellisuudessa ihan juuri siellä, mihin kaikki nämä mainitut lähteet viittaavat. Kannattaa uskoa  ;)

 

Kiitos Ilkka! Nyt minun on pakko uskoa, että kyseessä on juuri tuo kenttä. Mallinnus on sitten vain sieltä ja syvältä... :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... koska kysymyshän on "oikeasta" kentästä "oikeassa" elämässä...

 

Periaatteessa tätä minä juuri hain ajatellessani simua ja IRL:ää, ei toisiaan kumoavina vaan toisiaan täydentävinä asioina.

 

Pyydän kuitenkin nöyrimmin anteeksi IRL:n sotkemista, ja ajattelen tästä eteenpäin enemmän minne kirjoitan ja mitä.

 

Et tolleen  ;)

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutulla heittäisin että vähintään 70% käyttäjistä on löytänyt tänne oman simulaattoriharrastuksen kautta

 

juup, aika mutua tuo onkin, koska Flightforumin kautta foorumia lukee päivittäin jopa enemmän ihmisiä kuin Fsnordicin kautta.. mutta siihen, että mikä näiden lukijoiden todellinen tausta on, on tietysti mahdoton ottaa kantaa. Tämän tai minkään muunkaan foorumin osalta. Ja nimenomaan siksi koska tuo ilmailualueen kiinnostus on ollut niin suurta, on sille aikanaan alettu myös kehittää tätä omaa palvelua eli Flightforumia, jossa käy tänä päivänä 3000-4000 vierasta päivässä. Eli minun mielestä tuon simulaattorivertailun voisi jo tässä vaiheessa lopettaa, koska se on aika turhaa...

 

henk.koht. olen kyllä sitä mieltä että simuharrastus on ilmailua sekin tavallaan (kuten esim lennokit), ja simu ja "oikea" ilmailu eivät ole mitenkään toisiaan poissulkevia asioita.. tietysti järki mukana, eli ettei pelkällä simukokemuksella aleta rintaa röyhistellen esittelemään täällä omia "faktoja" ja tietoja, koska simu ei aina ole sama asia kuin tämä tosimaailma...

 

Mutta tosiaan mm.ylläpidon kannalta yms syiden takia uusi flightforum suunniteltiin niin, että samoja foorumeita voi käyttää kahden eri sivuston kautta, ja ainakin tämän vuoden+ ajan se on tuntunut toimivalta... Tietysti tulevaisuudesta en osaa sanoa - sehän on ihan foorumin kehityksestä kiinni, eli foorumin käyttäjistä ja heidän toiveistaan. eli ideoita ja mielipiteitä saa aina laittaa.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä olisi pitänyt miettiä, miksi tänne on nämä aluejaottelut tehty. Jos ketju on ilmailu-palstalla, siinä tuskin haetaan mielipiteitä simulaattorista... Tätä kannattaa ehkä ihan oikeasti miettiä jokaisen itsekseen. Vai olisiko se sitten hyvä vaihtoehto, että FSN ja Flightforum erotetaan kokonaan toisistaan? Että FSN:n puolelta ei enää pääsisikään "sotkemaan" IRL-keskusteluja? (OK, viimeinen oli ihan mun oma heitto, ei FSN:n virallinen kanta)  ;)

 

Mitenkäs sitten sellainen tilanne jossa simulaattorin avulla IRL-pilotti harjoittelee erilaisia menetelmiä, perusmittaritaitoja, radiosuunnistusta?

 

Mun mielestäni tässä tämä jaottelu on ihan hyvä, mutta toisaalta ei pitäisi heti nähdä punaista jos sana simulaattori osuu silmän verkkokalvolle Oikeiden Miesten Foorumilla jossa lennetään Vain Oikeilla Lentokoneilla..

 

Tässäkin ketjussa käytettiin simua visualisoimaan oikean maailman ympäristöä. Vaikka simu onkin monilta osin epätarkka härveli, kyllä siitä on hyötyä aika moneen. Samanlaista korkeuskäyrädataa käytetään esim. Chelton:in EFIS-näytössä joka piirtää keinohorisonttinäyttöön kolmiulotteisen maiseman. Onko se sitten "simu" josta ei saa puhua täällä? :)

 

Jaottelu on ihan hyvä, varsinkin siinä ettei aleta pelkällä simukokemuksella heittämään täällä "sitkumävedin" -juttua, mutta meidän "IRL"-setien ja tätien on ihan hyvä muistaa että samoja perusjuttuja niissä simuissakin on, vaikka onkin 50 euron peli.

 

Jos pienten ja isompien leikkipilottien into ja tiedonjano ärsyttää, kannattaa ehkä vilkaista sinne peiliin ja pohtia miksi niin on? :)

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs sitten sellainen tilanne jossa simulaattorin avulla IRL-pilotti harjoittelee erilaisia menetelmiä, perusmittaritaitoja, radiosuunnistusta?

 

Mulle henkilökohtaisesti simulaattori on halpa keino harrastaa ilmailua, siinä missä ilmailuvalokuvauskin. Eli itse kyllä lasken simulaattoriharrastuksen ilmailuksi siinä missä lennokit jne, kuten Samikin sanoi.

 

Mä puhuin nyt vain tuosta, mihin tämä ketju oli ajautumassa, eli simulaattorin maiseman virheisiin ja niiden ruotimiseen. Se ei kuulu enää tälle puolelle. Ja siihen minun kuuluu moderaattorin ominaisuudessa myös puuttua ja tarvittaessa tehdä kopromisseja...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä puhuin nyt vain tuosta, mihin tämä ketju oli ajautumassa, eli simulaattorin maiseman virheisiin ja niiden ruotimiseen. Se ei kuulu enää tälle puolelle. Ja siihen minun kuuluu moderaattorin ominaisuudessa myös puuttua ja tarvittaessa tehdä kopromisseja...

 

Se ajautuminen johtui siitä, että kukaan ei pystynyt ihan varmasti kertomaan (ennen kuin vasta myöhemmässä vaiheessa), että oikea kenttä ja simun kenttä eivät vastaa toisiaan todellisuudessa. Yritin kyllä parhaimpani mukaan vetää välillä ketjua oikean ilmailun puolelle...  :-[

 

Eiköhän tämä nyt tästä aiheen ulkopuolisesta keskustelusta riitä, ja ehdotellaan nyt sitten vain niitä oikeita ja haastavia kenttiä ympäri maailman.

 

Vieläkö jollain olisi heittää joitakin ehdotuksia? Siis sellaisia kenttiä, jotka ovat tällä hetkellä vielä käytössä. Sen verran voidaan laventaa, että ei tarvitse olla säännöllistä reittiliikennettä - pienkentätkin käyvät ja muut erikoisemmat kiinteät lentopaikat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pohjoismeressä sijaitsee saksalainen Helgoland-saari. Kiitoteitä löytyy peräti kolme. Pisin on juuri pidennetty 470 metriin  :thmbup:

 

Sinne on lennetty silloin tällöin jopa reitin tapaista BN-2/Twin-Otter/Caravan tyyppisillä koneilla.

 

Viranomaiset vaativat 100 tuntia lentotiimaa ennen kuin sinne saa laskea yksityislentäjänä.

 

"Pitkän" kiitoradan alussa (tai sitten lopussa) sijaitsee tekstiilitön uimaranta. Tiedä sitten onko se vaikuttanut vuosittaisten kaputtien määrään  ;)

 

Mielenkiintoiseksi kentän tekee myös se, että kenttä on nk sivusaarella miltä ei löydy paljon muuta kun muutamia telttoja, auringonpalvojia ja lentokenttä. Pääsaarelle on mentävä kirkkoveneen tapaisella paatilla (n. 15 min.).  Jos lennon jälkeen ei vielä huimaa, niin viimeistään sitten...

 

70-luvulla koelennolla oleva Lufthansan B737 teki läpilaskun Kiitotie 15-lle. Miehisto erotettiin lehtiartikkelin mukaan välittömästi   lennon jälkeen. Netistä löytyy siitä lehtiartikeli, kuvia kentästä ja muutama filmin pätkä (www.edxh.de).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, esim. Norjassa on lukuisia hieman kinkkisiä pienempiä kenttiä, esim. vuonon pohjukassa, minne täytyy mennä vuonoa pitkin sisään ja yllättäen kiitotie onkin esim. 90 asteen kulmassa sisääntulosuunnasta. Jos näkyvyys on huono ja jatkaa liian pitkälle, tulee kallioseinä vastaan. Ei kiva.

 

Norjassa on joskus muutenkin vaikeata sijoittaa navigaatiolaitteita siten, että ne olisivat suoraan kiitotien jatkeella.

 

Juuri katselin läpi kaikki mittari- ja VFR-kartat Ålesund Vigran kentästä Avinorin nettisivuilta. Verrattuina esim. Rio Amazonasin mittarikarttojen lukemiseen ja tulkitsemiseen, niin päänsärkyä alkaa saada helposti. Esim. neljässä mittarimenetelmässä navilaitteen kurssi on joko 13 tai sitten 23 astetta vinossa kiitotien suuntaan nähden (procedure offset 13/23 degrees)...ja muutenkin on jouduttu poikkeamaan ICAO-standardeista ja kaikki mahdolliset huomautussarakkeet ovat täynnä yksityiskohtia.

 

Ja VFR-lentäjä joutuu puikkelehtimaan korkeiden pikkusaarten välistä 1000 ft korkeudella ristiin rastiin päästäkseen perille.

 

Joku Norjassa enemmän käynyt voinee kertoa, mikä kenttä siellä on hankalin? Meikäläinen on käynyt niistä pikkukentistä vain Mehamnissa, joka myös on vuonon pohjukassa, mutta (lyhyt) kiitotie on sentään suorassa sisäänlentosuunnan suhteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri katselin läpi kaikki mittari- ja VFR-kartat Ålesund Vigran kentästä Avinorin nettisivuilta. Verrattuina esim. Rio Amazonasin mittarikarttojen lukemiseen ja tulkitsemiseen, niin päänsärkyä alkaa saada helposti. Esim. neljässä mittarimenetelmässä navilaitteen kurssi on joko 13 tai sitten 23 astetta vinossa kiitotien suuntaan nähden (procedure offset 13/23 degrees)...ja muutenkin on jouduttu poikkeamaan ICAO-standardeista ja kaikki mahdolliset huomautussarakkeet ovat täynnä yksityiskohtia.

tta (lyhyt) kiitotie on sentään suorassa sisäänlentosuunnan suhteen.

 

Itse juttelin juuri muutama päivä sitten Vigran kentälle ATPL-koulutuksen merkeissä, erään lentokoulun kanssa. Kenttä onkin siis varsin mielenkiintoinen, joten se voisi olla jopa "miellyttävämpää" hoitaa koulutuksen loppuosan lennot ko. kentältä käsin. Itse olisin ainakin aika liekeissä, jos ja kun on saanut ensin muutaman sata tuntia jenkeissä "harjoitella" lentämistä.

 

Eli ei muuta kun sinne vaan kaikki ATPL:stä haaveilevat mukaan hakuun! ;D www.near-as.no

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sanoisin uudelleen, että Suomessa olen kohdannut haastavimman kentän Vehkakylässä. Varsinkin Islanderilla käydessämme.

 

Vantaalta lähdimme ja sinne tuupattiin ja pian toinen poka takas.  Kontrasti ratojen koon suhteen oli valtava. ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nykyisin ei enää mitenkään mahdottomia, mutta heti Viron ilmatilan avauduttua 90-luvun alussa lensin huvikseni ylitse ja totesin, että niihin ei silloin ollut menemistä:

 

Kihnu, EEKU, Kihnun pikkusaarella Tartosta etelään. Nykyisin sentään 2 ruohobaanaa @ 600 m.

 

Ruhnu, EERU, Ruhnun pikkusaarella Tartosta vielä enemmän etelään. 1 ruohobaana @ 500 m.

 

Käytännössä siis kesäkenttiä, vähän kuin Hailuoto Oulun edustalla. 90-luvun alussa baanat olivat pelkkää lanaamatonta hiekkaa.

 

Noille saarille on näköjään ollut "reittilentojakin" AN-2:lla, mutta ovat ilmeisesti lopettaneet lennot.

 

Siis eivät mitään vaikeita, jos on sopiva konetyyppi alla. Kunhan nyt tuli mainittua nämäkin paikat, ja kun niillä kerran viralliset tunnukset on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai niin, aivan unohtui. BIVM, Vestmannaeyjar siis. Kenttä on siis saarella ja esim. kiitotien 31 pää on lähellä pystysuoraa kallionseinämää n. 318 jalan korkeudessa. Tuulee lähes aina ja tuohon kynnykselle muodostuu jonkun verran turbulenssia. Kenttä on siis vähän niin kuin 318 jalan korkuisella pöydällä.  :) Näkyy hyvin tässä kuvassa: http://www.airliners.net/open.file/0503533/L/

 

Suurin tuolla kentällä vieraillut konee lienee McDonnell Douglas C-17A Globemaster III joka laskeutui kiitotielle 22 tuodessaan miekkavalas Keikon kotiin Atlantille. Tämä kyseinen kone hajotti laskutelineensä laskussa ja muutaman päivän se siellä kiitotiellä sitten kykki kunnes korjattiin ja lennettiin pois.

 

Nämä ovat kaikki kyllä aika hienoja kuvia:

http://www.airliners.net/open.file/0503529/M/

http://www.airliners.net/open.file/0318966/M/

http://www.airliners.net/open.file/0479304/M/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Grönlannissa on näköjään yksi pikkukenttä, jonka kartassa varoitetaan jäävuorista lähestymislinjalla... Kaikkea sitä löytääkin.

 

Thule AB, Greenland (BGTL) on periaatteessa sotilaskenttä, eli siinä mielessä haastava, että kartta sanoo "Special aircrew and aircraft authorization required", mutta kaipa sinne siviilikoneillakin voinee päästä. Haastavaa on saada lupa.

 

Kiitotiellä on kyllä sitten pituutta n. 10000 feet, eli siitä ei jää kiinni. Mutta muita varoituksia on ihan riittävästi.

 

Magneettinen variaatio on jopa 57 astetta, joten tavallisella kompassilla ei tee juuri mitään...

 

Lennonjohto ei anna korjattuja ilmanpainelukemia, eli korkeusmittariasetuksista ei voida mennä takuuseen, joten mittarilähestymislaitteiden on parasta olla koneessa kunnossa....

 

Kenttä on matalalla, elevation 251 feet, mutta korkeus- ja tuulivaroitukset menevät:

 

Caution: High terrain in all quadrants/

Emergency safety altitude within 100 NM radius 15600 ft/

Severe turbulence may occur near ice cap area True N/S (eli kummallakin puolella kiitotietä)/

Expect severe downdrafts on final approach when wind speeds exceed 30 kts from 125(true) - 185 (true) degrees, eli noiden tosisuuntien välistä kun tuulee kunnolla, niin alaspäin mennään ja lujaa, ellei pidä varaansa.

 

Eipä siis sekään ihan helppo kenttä. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sanoisin uudelleen, että Suomessa olen kohdannut haastavimman kentän Vehkakylässä. Varsinkin Islanderilla käydessämme.

Vantaalta lähdimme ja sinne tuupattiin ja pian toinen poka takas.  Kontrasti ratojen koon suhteen oli valtava. ;)

 

Missäs päin tämä Vehkakylän kenttä tarkkaan ottaen sijaitsee?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missäs päin tämä Vehkakylän kenttä tarkkaan ottaen sijaitsee?

Padasjoella, oli Ansion kartanon takapihalla.

Rata alkaa rinteestä ja päättyy navetan seinään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löysinpä vielä yhden haastavan reittiliikennekentän mitä ei tässä ketjussa ole mainittu: Toncontin Intl (MHTG). Lähestymiskartta löytyypi täältä.

 

Omasta mielestäni (tosin vain simukokemuksella) haastavuudeltaan suunnilleen samaa luokkaa kuin esim. Samos tai Madeira, ehkä hiukan hankalampi (ainakin b757 kokoluokan koneella). Muita karttoja tuolta en ole löytänt kuin tuon VOR/DME RWY 01, joten kiertolähestyminen radalle 01 on ilmeisesti ainoa tapa laskeutua tuonne.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tassa entisessa kotikentassa oli hieman haastetta aikanaan.

 

http://rides.webshots.com/photo/1036906978034992374CcWECy

 

Ei kovin tasainen eika pitka ja toisessa paadyssa tuo aita, iso viemari seka korkea kukkula, joka paalla rakennuksia(ei siis mahdollisuuksia ylosvetoon).

Korkeus merenpinnasta  noin 600m ja kesalla lampotilat helposti paivalla yli 40 astetta, yleensa tuulikaan ei ollut aina kovin suotuisa.

 

Kentan haastellisuudenhan tietaa siita, jos jalat alkavat vapista laskun jalkeen ja viela pahempi, jos alkavat vapista jo ilmassa ennen laskua(been there, done that). ;) No tuon kentan kanssa eivat ainakaan minun kintut sentaan koskaan vapisseet, mutta niinkin on joskus kaynyt. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En löytänyt täältä triidiä, missä olisi keskusteltu aiheesta, joten päätin aloittaa uuden. Eli mikä on mielestäsi vaarallisin lentokenttä? Itselleni tulee ensimmäisenä mieleen Madeira tai Kai tak...  Ja siihen se jääkin.  :-[ Kyllä niitä varmaan muitakin on?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kai tak! mutta kun se on suljettu niin varmaan Funchal tai Princess juliana.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään