Tarmo Lindroos

Pilotit nukahtivat Airbus A319 -lentokoneen matkalla.

33 viestiä aiheessa

Matkustajakoneen lentäjät nukahtivat kesken matkan

 

Ilta-Sanomat 5.11.2007 13:55

 

Matkustajakoneen lentäjä ja apulaispilotti nukahtivat kesken lennon. Heillä oli kyydissään tuolloin yli sata ihmistä.

 

Asia tapahtui Yhdysvalloissa vuonna 2004, mutta se tuli julkisuuteen vasta viikonloppuna.

 

Lentäjät heräsivät lennonjohdon hätäkutsuihin vain noin 20 minuuttia ennen lasketumista.

 

Koneen lentäjän raportti tapahtuneesta kuultiin USA:n kongressin istunnossa, jossa käsiteltiin lentoturvallisuutta.

 

- Nukahdin lennon 45 viimeisen minuutin aikana, samoin kuin apulaispilottikin, lentäjä myönsi.

 

Hän onnistui ohjaamaan koneen kiitoradalle ilman isompia ongelmia. Kukaan matkustajista ei tuolloin edes ymmärtänyt, mitä koneen ohjaamossa oli tapahtunut. Nukkumisen aikana kone oli ollut automaattiohjauksessa.

 

Tapaukseen liitetyn lentoyhtiön edustaja on kieltäytynyt kommentoimasta asiaa julkisuudessa.

 

Raporttien mukaan lentäjä olisi kertonut olleensa töissä kolmena peräkkäisenä yönä. Hän on arvellut sen olleen syynä nukahtamiseen

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohjaamossa pitäisi olla hälytin joka hälyttää automaattisesti jos ohjaajat nukkuvat. Toki siihen tilanteeseen että ohjaajia suunnattomasti väsyttää ei tulisi koskaan edes joutua. Voisi lentäjä vähän etukäteen miettiä että kannattaako mennä puikkoihin jos on ollut töissä kolme peräkkäistä yötä. Näköjään tällaisiakin tilanteita sattuu, ja kun kerta sattuu niin pitäisihän se  heti tuoda julki. Voitaisiin sitten keksiä keinoja millä välttää nämä tulevaisuudessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika outo juttu ??? Mutta jos on valvonut 3 yötä, niin tirsat varmaan maittaa :laugh:

 

Mitäs outoa tuossa on? Nukahtaahan ihmiset autonkin rattiin, ja se on todella paljon oudompaa kuin pinnalla autopillotin ohjaaman ilmalinjurin ohjaamoon nukahtaminen...

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisi lentäjä vähän etukäteen miettiä että kannattaako mennä puikkoihin jos on ollut töissä kolme peräkkäistä yötä. Näköjään tällaisiakin tilanteita sattuu, ja kun kerta sattuu niin pitäisihän se  heti tuoda julki.

Veikkaanpa että useimmissa yhtiöissä se on ihan joku toinen taho kuin pilotit itse, joka päättää, milloin kukakin on puikoissa.

Aika erikoista kyllä, että molemmat nukahtivat niinkin samanaikaisesti, ettei toinen huomannut toisen tilaa.

 

Joskus olen itsekin joutunut lentämään USA:n sisällä näillä red eye-vuoroilla, ja kieltämättä siellä on todella unelias tunnelma. Eikä vain siellä koneessa vaan myös niissä kotimaanliikenteen terminaaleissa. Hyvä että edes lennonjohdossa ovat enemmän valveilla kuin unessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäs outoa tuossa on? Nukahtaahan ihmiset autonkin rattiin, ja se on todella paljon oudompaa kuin pinnalla autopillotin ohjaaman ilmalinjurin ohjaamoon nukahtaminen...

Juha.

Outoa on siis se, että tähän tilanteeseen joudutaan ??? Luulisi kapun olostaan tietävän onko turvallista lentää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitten joissain uudemissa koneissa on asiakkaan optiona ns Sleeptimer. Elikka jos pariin minuuttin ei pilotto tee mitaan liiketta tulee ensin FMC CDU message ja jos siihenkaan ei vastaa niin silloin tulee EICAS viesti ja MASTER CAUTION siihen viimeistaan avaa noi luukkunsa. Mutta kuten sanoin sellainen laite on optio ja monet yhtiot ei pista koneisiinsa penniakaan ylimaaraista.

 

 

Moi

Onks tuo B757 Eicas message "pilot action" juuri tuo Sleeptimer optio? MD11 alkuaikoina oli myös huhu, että Eicasiin olisi ohjelmoitu ns. aiheettomia huomautuksia, jotka aktivoituivat ellei ohjaamossa ollut vähään aikaan mitään aktiviteettia.

Eräs tarina kertoi myös, että LA:ssa olisi herätetty rahtikoneen miehistö SECAL:lla kun he olivat menneet jo pitkälle meren päälle.

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näistä nähdään, että Controlled Cockpit Relaxation on arvossaan. Vajaan puolen tunnin kauneusunet virkistävät kummasti, mutta jos menee pitkäksi, voi tulla pöpperö olo.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osissa koneita on sellainen munakello. Vedin sen aina silleen etta se soi paria minuuttia ennen paikkailmoitusta

 

Eikös munakello ollut käytössä Atlantin ylityksillä jo kun AY:kin lensi AMS-JFK-AMS DC-8 kalustolla ? Luotettava peli niin , jopa munien keittämisessä.

 

;D -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veikkaanpa että useimmissa yhtiöissä se on ihan joku toinen taho kuin pilotit itse, joka päättää, milloin kukakin on puikoissa.

 

Totta....mutta jos lentäjä itse ilmoittaa että on liian väsynyt lentämään, niin eikö tälläisissä tapauksissa pilotti vaihdeta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja vielä munakellot ohjaamoon, ei juma, kaikkea sitä kuulee. Vaihtakoon ammattia jos ei jaksa olla hereillä.

 

Ööh... onko tää trolli?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ööh... onko tää trolli?

 

Kun ei edes ole. Ymmärrettävistä syistä molemmat lentäjät eivät voi nukkua samaan aikaan. Toinen lentäjistä voi kuitenkin nukkua, jos toinen pysyy hereillä (ns. "Controlled Sleep"). Tämä voidaan toteuttaa esimerkiksi siten, että päällikön nukkuessa perämies pitää huolen siitä, ettei "munakello" soi missään vaiheessa. Hommahan onnistuu vain jos perämies pysyy hereillä ja kääntää kelloon lisää aikaa muutaman minuutin välein. Jos aikaa ei käännä (eli nukahtaa itsekkin), niin torkut jäävät muutaman minuutin mittaisiksi kellon pärähtäessä ja silloin herää kyllä päällikkökin "antamaan ansaittua palautetta" torkkujalle...

 

Yksinkertaisen toimiva systeemi.

 

EDIT: Swissillä näytti ainakin olleen munakellot koneissaan: http://www.pprune.org/forums/showthread.php?p=3676783

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei hitto, nyt äkkiä joku kertomaan Hienoselle munakelloista! 

 

Ei tartte kakkoskapteenia pitkille lennoille kun selviää munakellolla - munakellohan on paaaaaljon halvempi kuin kakkoskipparin liksa....

 

 

:laugh:;D:P:o  )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei hitto, nyt äkkiä joku kertomaan Hienoselle munakelloista! 

 

Ei tartte kakkoskapteenia pitkille lennoille kun selviää munakellolla - munakellohan on paaaaaljon halvempi kuin kakkoskipparin liksa....

 

Onko niillä munakelloilla kelpparit lentämiseen, jos sen ainoa kippari "menee liian syvään uneen"  :-\

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei hitto, nyt äkkiä joku kertomaan Hienoselle munakelloista! 

 

Ei tartte kakkoskapteenia pitkille lennoille kun selviää munakellolla - munakellohan on paaaaaljon halvempi kuin kakkoskipparin liksa....

 

Se nukkuva kippariko se siihen munakelloon pistää torkkua lisää ilman ikävää unien keskeytymistä? :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No just meinasin että kippari tai perämies siihen herää kuitenkin. Lisäksi jos se kello laitetaan nk. navigaattorin paikalle, sammutus vaatii paikaltanousemisen, johon ainakin herää...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onpa täällä Härmässäkin, ainaski kerran, lennonjohtaja herättänyt pilotin ,joka nukkui.

Kun kaveri ei herännyt komentoihin ja meinas mennä etelästä Venäjälle, laittoi lennonjohtaja rämisevän vanhan vekkarin soimaan ja painoi tangenttia.

Johan nukkumatti heräsi. ;D

 

Kyllä siellä koneessa uni maistuu, tasainen hurina ja sopiva lämpö. ;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei hitto, nyt äkkiä joku kertomaan Hienoselle munakelloista! 

 

Ei tartte kakkoskapteenia pitkille lennoille kun selviää munakellolla - munakellohan on paaaaaljon halvempi kuin kakkoskipparin liksa....

 

 

:laugh:;D:P:o  )

 

tuolla verukkeella (munakellot kaikkiin koneisiin) sais varmaan hinattua lippujen hintoja taas ylöspäin :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

USA Today:n artikkelissa mainitaan, että Frontier Airlines olisi myöntänyt kyseessä olleen heidän pilottinsa tässä vuoden 2004 tapauksessa.

 

Onnettomuustutkintaviranomainen NTSB ottaa työväsymysasiat esille tämänpäiväisessä kokouksessaan.

 

USA Today on penkonut NASA:n ASRS-raporttitietokantaa vuoden 2003 tiedoista alkaen ja löytänyt sieltä kuusi tapausta, joissa pilotit ovat raportoineet nukahtaneensa kesken lennon, sekä ison nipun muita väsymyksestä aiheutuneita ongelmia.

 

http://www.usatoday.com/news/nation/2007-11-07-airfatigue_N.htm

 

Kuten varmaankin muistetaan, niin jo paljon aikaisemmin työväsymysongelmista ovat olleet huolissaan liikennelentäjäliitot BALPA Englannissa ja ALPA Pohjois-Amerikassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tuo munakello kuullostaa niin vastustamattoman sympaattiselta :)

 

Onko kyseessä siis ihan off-the-shelf-munakello, jonka voi ihan itse valita vai onko se jotain tylsää "certified for aviation use"-kamaa? Munakelloissa on tarjolla uskomaton valikoima mitä hauskimman näköisiä vehkeitä :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Tuo munakello kuullostaa niin vastustamattoman sympaattiselta :)

 

Onko kyseessä siis ihan off-the-shelf-munakello, jonka voi ihan itse valita vai onko se jotain tylsää "certified for aviation use"-kamaa? Munakelloissa on tarjolla uskomaton valikoima mitä hauskimman näköisiä vehkeitä :laugh:

 

Mullakin on sellainen sympaattinen kukkasen muotoinen munakello tuolla keittiön hyllyssä. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Eli tylsä vehje ;) Mutta sillä on varmaan muitakin käyttötakoituksia kuin ohjaajien herättely kun se on oikein kiinteästi asennettu. Tokihan ajastin on näppärä apu moneen muuhunkin lentämiseen liittyvään hommaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään